• Anonym (Hopplös)

Drogberoende pojkvän och är gravid

Hej,

Jag och min sambo väntar vårt första barn ihop (v. 10 nu).

Han är beroende av weed och försöker nu för tredje gången sluta pga bebisen.

Han har försökt två gånger tidigare utan att lyckats. Så nu denna gången hoppas jag verkligen att han klarar av det. Inte nog med att det är jobbigt för honom (det är en jäkla process när han hållt på med det till och från i ca 10år) så att sluta över dagen går ju inte. Det är även jäkligt jobbigt för mig. Det har gått ca 1,5 vecka sedan att "sluta" röka men har redan fallit tillbaka och rökt några gånger för att han inte kan sova annars.

Alltid när han håller på att sluta röka blir han på sånt jäkla dåligt humör. Han pratar knappt med mig och när han väl säger något så klagar han bara precis på allt, säger att han inte älskar mig osv.

Detta är skitjobbigt nu när jag är gravid. Mina hormoner gör väl att jag går allt ifrån att vara känslokall och skita i allt till att gråta sönder.

Idag så säger han att han inte längre vill ha barnet och vill att jag ska göra abort (kommer jag aldrig att göra). Vi har dessutom PRECIS köpt en gemensam lägenhet också men han verkar va på sådan pissigt humör och skriver saker som "ta bort ungen", "räkna med att leva ensam". Tycker det är sådant löjligt beteende när man är 25 år.

Är det någon annan här inne som också levt med någon som är drogberoende? Vad ska man göra?

• Svar på tråden Drogberoende pojkvän och är gravid
  • klyban
    Drottningen70 skrev 2015-08-14 21:12:00 följande:
    Nähe..., han har för avsikt att sluta men misslyckas upprepade gånger. Själva definitionen av missbruk ju.
    Nej, missbruk har helt andra kriterier.
    Beroende har att man misslyckas att sluta med substansen.
    Finns inget i TS beskrivning, som påvisar ett missbruk.
  • Anonym (Tänkordentligt)

Som ett tillägg på det som jag skrev tidigare: jag är ingen radikal drogmotståndare. Jag har inget emot en legalisering av cannabis eller kanske ens övriga droger. Det som jag har något emot är den egoistiska attityd som många droganvändare får (gäller även alkohol). Min poäng är att det finns bättre människor att satsa sitt liv på än någon som prioriterar sina egna behov främst.

• klyban
    Digestive skrev 2015-08-14 22:46:13 följande:
    sv.m.wikipedia.org/wiki/Cannabis#Sverige

"Mellan 1869 och 1950 fanns cannabis tillgängligt på apotek i Sverige."

"Hasch sågs inte som så allvarligt under 1960- och i början av 1970-talet, men mot slutet av det senare årtiondet började även narkotikainnehav i små mängder bekämpas mer konsekvent; bland annat justerade riksåklagaren kontinuerligt ned gränsen för straffunderlåtelse av innehav för eget bruk för att till slut upphöra med sådana rekommendationer över huvud taget. I slutet av 80-talet blev även bruk av cannabis, liksom all annan narkotika, i sig olagligt. Lagändringen fick dock till en början i huvudsak bara en symbolisk betydelse; det dröjde ett antal år innan vanliga poliser började få någon utbildning om yttre kännetecken på narkotikapåverkan."

När myndigheter behöver utbildning för att överhuvudtaget kunna identifiera användare - då måste individerna ha en enormt stor samhällseffekt i det hela. Jämför med alkohol - gå av vid Stockholms Central en sommarvarm lördag och stanken av urin och spya leder en vägen till Östermalm.

Kan men kan ändå inte förstå, hur ett land i sprit- och ölbältet oroar sig så offantligt över cannabis. Vad skulle ens toppa alkohol i potentiell galenskap? PCP?

Dock tråkigt om sådant här ska ta över tråden. Hela ämnet går att reflektera över via redan cannabisliberala länder och stater men till skillnad ifrån dessa, så skulle högst troligt staten kontrollera cannabisförsäljningen i Sverige (det vill säga ingen privat företagare behöver känna någon försäljningspress, vilket inte pressar fram ett tummande på kundetiken i svåra försäljningstider, och kriminella element har inte direkt Systembolaget i sikte för sina verksamheter, medan Coffe-Shop-ägaren kan ses som ett relativt lätt byte för sådant).

Ett otroligt bra inlägg.
    Frågan är, om de vill greppa läget och förstå vad det handlar om.

Själv är jag uppväxt när nolltolerans skapades.
    Då och utan internet, så var det effektivt.
    Så är det inte nu, nu kan vart enda unge googla och kolla detaljerad forskning på pubmed.
    Det är så att en del kommuner inte ens "informerar" om droger längre.
    Då det skapar ett större intresse.
    www.svt.se/nyheter/regionalt/jonkopingsnytt/droginformation-fick-motsatt-effekt

• klyban
    Anonym (Tänkordentligt) skrev 2015-08-14 22:56:37 följande:
    Som ett tillägg på det som jag skrev tidigare: jag är ingen radikal drogmotståndare. Jag har inget emot en legalisering av cannabis eller kanske ens övriga droger. Det som jag har något emot är den egoistiska attityd som många droganvändare får (gäller även alkohol). Min poäng är att det finns bättre människor att satsa sitt liv på än någon som prioriterar sina egna behov främst.

Håller med dig, men TS kille har psykiska problem.
    Som visat sig, vara så illa att han självmedicinerar sig för.
    Då han inte får den hjälp han behöver från sjukvården.

• Digestive
    Anonym (Gör det enkelt) skrev 2015-08-14 21:49:39 följande:

Du vill inte göra abort för att du möjligen inte kan får barn igen. Okej men om vi säger såhär..

Förr eller senare när barnet växer upp kommer förskolan/skolan eller folk utifrån se och märka att din partner missbrukar droger.

Vilket kommer leda till soc anmälningar, garanterat omhändertagande av barn, soc möten, och du kommer få genomgå en lång process av att få ditt barn tillbaka. Listan kan bli lång. Vilket kommer göra att både du men framför allt ditt barn kommer lida av det i långa loppet. Du gräver sin egen grav.

Vad väljer du? Lämna honom eller lev i ett helvete. Ditt val.

Barn omhändertas inte på sådana grunder - barn behöver fara faktisk illa för det. En cannabisanvändare utan någon problematisk historia med myndigheter, som inte ger något sken av att missvårda sitt barn och som sköter sin vardag i övrigt, får eventuellt böter och/eller stöd via behandlingsprogram.

Konstig värld va? Straff och insatser i en någorlunda proportion till brottet och annat knas.
  • Billie22

Nu är väl jag en av de där som inte tycker att "weed" är lika allvarligt som andra droger (ens alkohol) även om jag tycker att det är förkastligt och inget någon ska syssla med (ja, jag är nykterist nuförtiden men tycker att det är en av de lindrigaste drogerna). Men nu är det ju olagligt och rätt viktigt att han slutar om ni ska ha barn.

Mitt råd är faktiskt att du helt enkelt ber honom flytta, tills han har slutat i alla fall. Möjligen för alltid. Vill han inte ha barnet så är det väl ingen mening för honom att stanna kvar. Ni planerar barn och så blir det för jobbigt att sluta röka och då vill han ta bort barnet. En sådan kille skulle jag be dra.

Be honom flytta tills han skärpt sig. Är väl enda rådet jag kan ge.

• Billie22

Okej, du ville ha råd från någon som levt med en som är beroende och det har jag, därav mitt svar innan om att be honom flytta tills han skärpt sig. Tror tyvärr att du gör en stor miss om du börjar prata med MVC om att du har en kille som har ett beroende medan du är gravid, men det gör du ju som du vill. Du verkar lite naiv och tycker att du sviker honom när han sitter och pratar om att göra abort för att det är för jobbigt för honom att sluta. Jag missbrukade betydligt tyngre droger själv också men satte ett datum och svettades ut det några dagar. Man kan om man vill. Din pojkvän vill inte just nu. Inte helhjärtat. 

• Billie22
    Digestive skrev 2015-08-14 23:07:08 följande:
    Barn omhändertas inte på sådana grunder - barn behöver fara faktisk illa för det. En cannabisanvändare utan någon problematisk historia med myndigheter, som inte ger något sken av att missvårda sitt barn och som sköter sin vardag i övrigt, får eventuellt böter och/eller stöd via behandlingsprogram.

Konstig värld va? Straff och insatser i en någorlunda proportion till brottet och annat knas.
    Nej, det räcker med misstanke om att de kan fara illa. Är droger inblandade så inblandas soc automatiskt in i de allra flesta fall. Därför jag verkligen inte förstår hur föräldrar kan riskera sina ungar bara för att röka på då och då.
  • Anonym (Hopplös)
    Billie22 skrev 2015-08-15 04:29:04 följande:

Du verkar lite naiv och tycker att du sviker honom när han sitter och pratar om att göra abort för att det är för jobbigt för honom att sluta. Jag missbrukade betydligt tyngre droger själv också men satte ett datum och svettades ut det några dagar. Man kan om man vill. Din pojkvän vill inte just nu. Inte helhjärtat. 

Att han säger olämpliga saker är endast pga att han håller på att sluta. Före så frågade han alltid hur det gick, pussa lite på magen och frågade om jag tagit mina vitaminer. En vecka in efter han slutar (och det var varit samma sal varje gång) så börjar abstinensen bli jobbig och han säger allt och inget som han egentligen inte menar. Han säger också innan han slutar att han kommer kasta ur sig massa ord! Jag vet bara inte hur jag ska kunna stötta honom under tiden han slutar då det först är jobbigt och höra på allt han säger och utöver det vara extra känslig pga hormonerna.

I övrigt så är han aldrig våldsam eller skulle skada någon varken när han röker eller försöker sluta. Det syns inte heller på han när han rökt. Han får inga röda/glansiga ögon eller muntorrhet.
  • Anonym (been there)
    Anonym (Hopplös) skrev 2015-08-15 07:50:26 följande:
    Att han säger olämpliga saker är endast pga att han håller på att sluta. Före så frågade han alltid hur det gick, pussa lite på magen och frågade om jag tagit mina vitaminer. En vecka in efter han slutar (och det var varit samma sal varje gång) så börjar abstinensen bli jobbig och han säger allt och inget som han egentligen inte menar. Han säger också innan han slutar att han kommer kasta ur sig massa ord! Jag vet bara inte hur jag ska kunna stötta honom under tiden han slutar då det först är jobbigt och höra på allt han säger och utöver det vara extra känslig pga hormonerna.

I övrigt så är han aldrig våldsam eller skulle skada någon varken när han röker eller försöker sluta. Det syns inte heller på han när han rökt. Han får inga röda/glansiga ögon eller muntorrhet.
    Ett tips i såna stunder, hjälpte promenad/träning för min sambo. Kan de va nått? träning ersätter de mesta rätt bra :) ev boxning? (få ur frustrationer)
Svar på tråden Drogberoende pojkvän och är gravid