• Anonym (Hopplös)

Drogberoende pojkvän och är gravid

Hej,

Jag och min sambo väntar vårt första barn ihop (v. 10 nu).

Han är beroende av weed och försöker nu för tredje gången sluta pga bebisen.

Han har försökt två gånger tidigare utan att lyckats. Så nu denna gången hoppas jag verkligen att han klarar av det. Inte nog med att det är jobbigt för honom (det är en jäkla process när han hållt på med det till och från i ca 10år) så att sluta över dagen går ju inte. Det är även jäkligt jobbigt för mig. Det har gått ca 1,5 vecka sedan att "sluta" röka men har redan fallit tillbaka och rökt några gånger för att han inte kan sova annars.

Alltid när han håller på att sluta röka blir han på sånt jäkla dåligt humör. Han pratar knappt med mig och när han väl säger något så klagar han bara precis på allt, säger att han inte älskar mig osv.

Detta är skitjobbigt nu när jag är gravid. Mina hormoner gör väl att jag går allt ifrån att vara känslokall och skita i allt till att gråta sönder.

Idag så säger han att han inte längre vill ha barnet och vill att jag ska göra abort (kommer jag aldrig att göra). Vi har dessutom PRECIS köpt en gemensam lägenhet också men han verkar va på sådan pissigt humör och skriver saker som "ta bort ungen", "räkna med att leva ensam". Tycker det är sådant löjligt beteende när man är 25 år.

Är det någon annan här inne som också levt med någon som är drogberoende? Vad ska man göra?

• Svar på tråden Drogberoende pojkvän och är gravid
  • Eleonor01
    klyban skrev 2015-08-14 17:47:06 följande:

Han är ju inte ens en missbrukare.
    En missbrukare skapar dock en hel del problem många gånger.

In mina ögon är han
  • klyban
    Anonym (flibbe) skrev 2015-08-14 18:13:39 följande:
    Drogen blir inte ofarligare. Det är samma drog..

Kan lova dig att vodkan är samma vodka i ett land där sprit är förbjudet.

Så fall är det hanteringen runt den som är farlig eller ofarlig. Med tanke på vilken lag som gäller.

Cannabis är precis lika farlig som alltid, därför den är förbjuden. Att man skulle legalisera den handlar om att man kapitulerar helt från denna drog. Av resurs och ekonomiska skäl. Inte fanken för att cannabis har blivit något ofarligt och bara så där helt plötsligt.

Sen brukar iofs brukarna ha jävligt goda argument och hänvisa till en massa icke officiella sidor. Som vilken jäkla knarklangare som helst kan sätta upp och påvisa ofarligheten.

Du kan röka på hur mycket du vill. Det är bara symtomen du kanske kommer åt. Orsaken till symtomen är alltid kvar.

Skit samma för den är olaglig i detta landet. Precis som olagliga pistoler. De är inte farliga så länge ingen skjuter med den. Så i princip skulle alla kunna gå runt med en skarpladdad pistol. Bara de inte skjuter med den. Men så funkar det inte.

Inom de närmsta 10 till 20 åren kommer vi varken att få se lagliga pistoler eller laglig cannabis i detta landet. Det är jag glad förFlört

Det är inte drogen som blir "ofarligare" som uttrycker.
    Utan det som gör konsumtionen mindre farlig, är för att man inte längre har åtgärder och straff.
    Som är mycket skadlig för den som tar cannabis.
    Det är skev när man har lag, straff och åtgärder, som är mer skadliga än drogen i sig självt.

Du har helt rätt att hanteringen är farlig, det ser vi å Stockholm, Malmö och Göteborg.
    Som har ett ordentligt ökat våld, i samband med ta marknadsandelar.

När det kommer till forskningen kring cannabis, så är det sällan de länka till icke officiella sidor.
    Pubmed är den mest använda källan här, och kalla den icke officiell går inte.
    Även finns det mycket forskning från länder som tex den Kanada rapporten.
    WHO och FN, har stora policyförändringar kring cannabis.
    För FN´s del sker detta 2016, som tydligen ska vända upp och ner på hela narkotikakonventionen.

I TS fall och hennes kille, så är symtomen pga psykisk ohälsa som skapar konsumtionen av cannabis.
    Det är välkänt inom missbrukarvård, där psykiska ohälsan debuterar före drogdebuten.

Vad som sker inom 10-20år, har vi droger olagliga, så kommer vi närma oss mer våld.
    den saken kan jag lova dig.
    Vapen kommer aldrig bli var mans egendom.

• klyban
    Eleonor01 skrev 2015-08-14 19:28:20 följande:
    In mina ögon är han
    Helt ointressant vad du tycker, om TS kille är missbrukare eller inte.
    I TS beskrivning, så finns INGET som tyder på missbruk.
  • The past is now

Jag hade aldrig valt en partner som använder droger och än mindre skaffa barn med!! HUR tänkte du? Fin miljö att ha barn i....

• Anonym (mor)
    klyban skrev 2015-08-14 19:42:15 följande:
    Helt ointressant vad du tycker, om TS kille är missbrukare eller inte.
    I TS beskrivning, så finns INGET som tyder på missbruk.
    ........eeeeee, men om man brukar en drog och INTE KAN SLUTA fast man vill så lutar det väl åt att man är rätt fast och därvidlag missbrukare? TS partner har hållit på med "rökat" i tio års tid och om han avstår blir han grinig och elak. Jag skulle sticka NU! Inte ens vänta till i morgon utan dra direkt.
  • Digestive
    Anonym (Hopplös) skrev 2015-08-14 17:17:04 följande:

Kul att man äntligen får lite vettiga svar från några som verkar ha erfarenhet. Ärligt talat om cannabis inte hade varit olagligt hade han fått hålla på med det då han mår så mycket bättre av dig. Men jag känner att jag inte vill riskera att någon anmäler till soc och man blir av med barnet.

Mitt upp i allt hörde han av sig och sa att en nära släkting hade dött. Jag tror allt är för mycket på en gång för honom nu. Han behöver nog vara lite själv och fundera ut.

Barn tvångsomhändertas inte på sådana grunder - det krävs att barnet faktiskt far illa också. Men inte vidare kul med en utredning i sig, såklart.
  • klyban
    The past is now skrev 2015-08-14 19:47:19 följande:
    Jag hade aldrig valt en partner som använder droger och än mindre skaffa barn med!! HUR tänkte du? Fin miljö att ha barn i....

Det i sig, betyder inte att barnet växer upp i en dålig miljö.
    Det kan betyda detta, men inte per automatik är det så.

• klyban
    Anonym (mor) skrev 2015-08-14 20:04:27 följande:
    ........eeeeee, men om man brukar en drog och INTE KAN SLUTA fast man vill så lutar det väl åt att man är rätt fast och därvidlag missbrukare? TS partner har hållit på med "rökat" i tio års tid och om han avstår blir han grinig och elak. Jag skulle sticka NU! Inte ens vänta till i morgon utan dra direkt.

Då är man beroende och inte missbrukare.
    Finns inget i TS beskrivning av hennes kille, som tyder på missbruk.
    Ser det ut som en gris, låter som en gris, så är det en gris och inget annat.

• Anonym (Hopplös)
    The past is now skrev 2015-08-14 19:47:19 följande:

Han höll som sagt inte på med detta när vi träffades... Och jag höll gå av stapeln när jag fick reda på när han börjat med det (igen för hans del). Men när han förklarar historien bakom så förstår man att han inte tar det för att det är kul utan för att han ska kunna fungera. Jag tror det psykiska kommer i omgångar och perioder därav när det varit riktigt tufft att han trillat dit igen. Som några skrivit tidigare behöver han ta tag i problemen som skapar det för att kunna sluta. Men när han gått hos psykolog, kurator och träffat läkare utan att riktigt gå till botten med deg är det inte lätt. Sedan vet jag själv hur svårt det kan vara att öppna upp sig för andra och berätta om sina problem och erkänna, kanske "sätta dit" närstående som är familj för att det finns så personer som alltid ser ner på en då. De får en stämpel i pannan direkt.

Jag har fått större förståelse för droger under tiden jag varit med honom trots att jag ända sedan jag själv varit 13 hängt i omkretsar där droger flödat hej vilt.
  • Anonym (mor)
    klyban skrev 2015-08-14 20:07:20 följande:

Då är man beroende och inte missbrukare.
    Finns inget i TS beskrivning av hennes kille, som tyder på missbruk.
    Ser det ut som en gris, låter som en gris, så är det en gris och inget annat.

"Beroende och inte missbrukare"!!? Låter väldigt konstigt och hårklyverier om man frågar mig. Nu har TS uppenbarligen problem med att partnern använder droger oavsett om han är beroende eller missbrukare eller kanske bara en "söndagsknarkare"!
Svar på tråden Drogberoende pojkvän och är gravid