• Anonym (Hopplös)

Drogberoende pojkvän och är gravid

Hej,

Jag och min sambo väntar vårt första barn ihop (v. 10 nu).

Han är beroende av weed och försöker nu för tredje gången sluta pga bebisen.

Han har försökt två gånger tidigare utan att lyckats. Så nu denna gången hoppas jag verkligen att han klarar av det. Inte nog med att det är jobbigt för honom (det är en jäkla process när han hållt på med det till och från i ca 10år) så att sluta över dagen går ju inte. Det är även jäkligt jobbigt för mig. Det har gått ca 1,5 vecka sedan att "sluta" röka men har redan fallit tillbaka och rökt några gånger för att han inte kan sova annars.

Alltid när han håller på att sluta röka blir han på sånt jäkla dåligt humör. Han pratar knappt med mig och när han väl säger något så klagar han bara precis på allt, säger att han inte älskar mig osv.

Detta är skitjobbigt nu när jag är gravid. Mina hormoner gör väl att jag går allt ifrån att vara känslokall och skita i allt till att gråta sönder.

Idag så säger han att han inte längre vill ha barnet och vill att jag ska göra abort (kommer jag aldrig att göra). Vi har dessutom PRECIS köpt en gemensam lägenhet också men han verkar va på sådan pissigt humör och skriver saker som "ta bort ungen", "räkna med att leva ensam". Tycker det är sådant löjligt beteende när man är 25 år.

Är det någon annan här inne som också levt med någon som är drogberoende? Vad ska man göra?

• Svar på tråden Drogberoende pojkvän och är gravid
  • Anonym (Hopplös)
    Påven Johanna skrev 2015-08-14 10:08:26 följande:

Fok har ju berättat för dig att de har de erfarenheter du efterfrågat.

Det har du väl inte gjort? Du lever med honom och det finns förstås inget alls som talar för att du skulle göra slag i saken och lämna honom när fristen runnit ut. Det är lika osannolikt som att din kille skulle sluta med droger. Men du kan ju återkomma när du fått barnet och förtälja oss mer om hur det gick. 

Vart någonstans läser du att de levt med någon som försökt sluta? För jag ser bara att de skriver att de levt med någon som har haft beroende! SKILLNAD!!

Jag har skrivit flera gånger att jag kommer att lämna honom om han inte lyckas sluta. Han får inte ens följa med till barnmorskan om han röker mellan besöken. Så krav sätter jag på honom. Och varför skulle jag lämna honom under denna perioden då han faktiskt försöker sluta?

Vad är din erfarenhet egentligen?
  • Jw83
    Anonym (Hopplös) skrev 2015-08-14 09:38:22 följande:

Jag tror du väljer att hoppa över vissa delar som jag skriver! Han håller på just nu att försöka sluta! Varför skulle jag inte hjälpa honom under denna perioden?! Att skita i honom när han faktiskt försöka anstränga sig är som att säga "gör vad du vill jag skiter i vilket".

Jag har sagt att han får fram till bebisen är född att bli av med sitt beroende. Klarar han det inte så är det han som får dra.

Jag tror inte du vet hur processen går till när någon faktiskt försöker sluta! Läs på och återkom.

Jag har erfarenhet, jag vet hur processen går till och jag har läst vad du skriver.

Din kille har hållet på till och från i 10 år. Han har försökt sluta förut och misslyckats. Han vägrar söka hjälp och han vill att du gör abort.

Du tror att han ska bli helt ren på mindre än nio månader ? Du tror att han blir en bra pappa och bra partner?Du är så säker på det att du riskerar ditt barn för detta.

Du är inte duktig och kärleksfull som stannar. Du är inte stark som stannar. Du riskerar massor men vägrar ta in råd. Du är medberoende och ganska blind.
  • Jw83

Mitt ex slutade massvis med gånger, i flera år. Han sökte till och med riktig hjälp. Men ändå lyckades han inte och hans dotter är idag 15 år. Hon har fått lida massor.

Men jag har ingen erfarenhet?

• Anonym (dåligt)

Hur kan man ens riskera att bli gravid med en missbrukare?? Stackars barn. Du är medveten om problemet och köper bostad tillsammans med honom? Vuxet. Nej inte det minsta. Och du vill utsätta ditt barn för detta och hans äckliga kommentarer? Det är inte ett dugg synd om varken dej eller honom men om detta stackars barn som ska växa upp med detta. Ta ansvar över er själva först innan ni sätter ett barn till världen.

• Anonym (flibbe)
    Anonym (Hopplös) skrev 2015-08-14 08:58:05 följande:
    Han försöker ju att ta tag i detta själv, men jag tycker precis som alla som har problem att även de kan behöva stöd. Han vill ju sluta av en anledning! Han har inte sökt någon proffesionell hjälp då han är rädd att han ska förlora jobbet om han måste åka iväg på någon rehab.

Som jag nämnt tidigare så är jag inte ok med att han ska röka ibland. Det är han mycket väl medveten om. Jag jag sagt att om han röker så finns risken att soc kommer och den risken tänker jag inte ta.

Skulle du skita i att hjälpa den du älskar när de håller på att försöker ta sig ur skiten bara för att det är lättast för dig?
    Kan förstå jobb saken om han lever med en otrygg anställning.

Men har han en någorlunda trygg anställning så är det inte helt ovanligt med att arbetsgivaren går in och betalar en del och resten betalar arbetstagaren som ett lån. Han kan exempelvis arbeta av detta på några år.

Men det finns som sagt olika metoder för rehab. Vissa metoder består i att vara borta helt och andra metoder bygger på rehab efter arbetstid. Då ingår ofta också KBT eller kontakt med psykolog.

Att ta sig ur ett drogberoende är lite olika för person till person. Att ta sig ur det helt själv är princip som att vinna på lotto. Det händer men ytterst sällan.

Givetvis är det så att du tänker som du gör, om att ställa upp och allt sånt. Risken är bara stor att du blir manipulerad.
    Inte sällan blir närma anhöriga medberoende (inte samma som att själv börja med droger)

Du kan själv skaffa kunskap och insikt genom att kontakta en förening som de flesta kommuner har. En förening för anhöriga till drogmissbrukare.

Men det är en jäkla sits du befinner dig i. Den är inte alls lätt.
    Kan tänka mig att du har många oroliga tankar om framtiden. Inte lättare blir det med att vänta barn!

• Påven Johanna
    Anonym (Hopplös) skrev 2015-08-14 10:13:46 följande:
    Vart någonstans läser du att de levt med någon som försökt sluta? För jag ser bara att de skriver att de levt med någon som har haft beroende! SKILLNAD!!

Jag har skrivit flera gånger att jag kommer att lämna honom om han inte lyckas sluta. Han får inte ens följa med till barnmorskan om han röker mellan besöken. Så krav sätter jag på honom. Och varför skulle jag lämna honom under denna perioden då han faktiskt försöker sluta?

En hastig titt ger vid handen att Jw83 skriver till exempel:

"Mitt ex var ren i perioder."

Med mindre än att båda i ett förhållande missbrukar så är det förstås så att de absolut flesta som levt eller lever tillsammans med missbrukare också har levt med dem när de försökt sluta. Det ingår i villkoren för förhållandet. De som varit tillsammans med missbrukar har alla varit där du är. De har blivit kära på ett sätt som inte gått att stå emot, de vill hjälpa och rädda missbrukaren, de ställer så småningom olika ultimatum (dricka mindre, dricka bara på helger, dricka öl i stället för sprit, bara dricka på tillställningar, sluta helt - samma sak med andra droger), och gemensamt för många av dem är också att de stannar för länge i förhållandet. 

Varför du skulle lämna honom? Helt enkelt för att det är bättre. Han kommer inte att sluta mer för att du försöker hålla honom under armarna, slutar han så är det för att han vill och då är det ett annat sorts stöd han behöver. 

Ja, om du antar att jag aldrig levt med en missbrukare så antar du rätt. Det skulle jag aldrig göra. Helt ointressant för min del. Men det finns förstås andra erfarenheter som leder till kunskaper att göra än de rent personliga.
  • Anonym (Hopplös)
    Jw83 skrev 2015-08-14 10:22:43 följande:

Jag har erfarenhet, jag vet hur processen går till och jag har läst vad du skriver.

Din kille har hållet på till och från i 10 år. Han har försökt sluta förut och misslyckats. Han vägrar söka hjälp och han vill att du gör abort.

Du tror att han ska bli helt ren på mindre än nio månader ? Du tror att han blir en bra pappa och bra partner?Du är så säker på det att du riskerar ditt barn för detta.

Du är inte duktig och kärleksfull som stannar. Du är inte stark som stannar. Du riskerar massor men vägrar ta in råd. Du är medberoende och ganska blind.

Då borde du ju också veta hur deras tankesätt går när de försöker sluta? Eller blundade du helt då?

Han har under dessa år varit utan i något år också, men sedan så varit något som triggat igång det igen för han mått dåligt.

Du verkar ha inställningen att ingen kan förändras verkar det som. Det är sorgligt. Man får iaf ge dom en chans.

Jag har ett sjukt bra psyke och det ska krävas väldigt mycket för att få mig bryta ihop totalt. Vad är det du tycker jag riskerar? Att bli ensam? Det är jag redan medveten om.

Jag har nog mer öppen syn på det än vad du har och är absolut inte medberoende.
  • Anonym (Hopplös)
    Påven Johanna skrev 2015-08-14 10:30:07 följande:

En hastig titt ger vid handen att Jw83 skriver till exempel:

"Mitt ex var ren i perioder."

Med mindre än att båda i ett förhållande missbrukar så är det förstås så att de absolut flesta som levt eller lever tillsammans med missbrukare också har levt med dem när de försökt sluta. Det ingår i villkoren för förhållandet. De som varit tillsammans med missbrukar har alla varit där du är. De har blivit kära på ett sätt som inte gått att stå emot, de vill hjälpa och rädda missbrukaren, de ställer så småningom olika ultimatum (dricka mindre, dricka bara på helger, dricka öl i stället för sprit, bara dricka på tillställningar, sluta helt - samma sak med andra droger), och gemensamt för många av dem är också att de stannar för länge i förhållandet. 

Varför du skulle lämna honom? Helt enkelt för att det är bättre. Han kommer inte att sluta mer för att du försöker hålla honom under armarna, slutar han så är det för att han vill och då är det ett annat sorts stöd han behöver. 

Ja, om du antar att jag aldrig levt med en missbrukare så antar du rätt. Det skulle jag aldrig göra. Helt ointressant för min del. Men det finns förstås andra erfarenheter som leder till kunskaper att göra än de rent personliga.

Jag har aldrig begärt förrän nu att han ska sluta. Alla gånger har varit på hans egna villkor och för att HAN vill.

Det ni inte verkar läsa är ju att han är i en period då han försöker sluta. Och ni tycker att man ska lämna honom då. Det är väl skillnad på om han inte hade brytt sig och kört på som vanligt men nu försöker han.

Det med andra erfarenheter ger oftast inte så mycket. Jag har haft släktingar som varit på hem för drogmissbruk och jag hör hur släktingarna snackar om det som om de visste vad det handlade om. Även sådana som kanske kommit i kontakt med någon drog på avstånd. Har man inte testat själv eller bott nära med någon som har problem så är det tyvärr inte samma sak.
  • Anonym (.)
    Anonym (Hopplös) skrev 2015-08-14 10:13:46 följande:

Du är ju helt otrolig. Vi har levt med folk som haft ett beroende och vi har levt med dom när dom försökt sluta. Vi lever inte kvar med dessa människor för vi har tagit vårt förstånd till fånga. Folk tipsar och skriver men du är ju helt blind och supermedberoende och tror att det finns lösningar genom att stanna kvar med killen. Du väljer hur ditt liv ska vara. Antingen sitter du där med barnet o tillåter att barnet får ett skitliv eller så sticker du och hoppas att din kille tar dina krav på allvar.

Fattar inte hur du tänker.
  • Påven Johanna
    Anonym (Hopplös) skrev 2015-08-14 10:37:23 följande:
    Jag har aldrig begärt förrän nu att han ska sluta. Alla gånger har varit på hans egna villkor och för att HAN vill.

Det ni inte verkar läsa är ju att han är i en period då han försöker sluta. Och ni tycker att man ska lämna honom då. Det är väl skillnad på om han inte hade brytt sig och kört på som vanligt men nu försöker han.

Det med andra erfarenheter ger oftast inte så mycket. Jag har haft släktingar som varit på hem för drogmissbruk och jag hör hur släktingarna snackar om det som om de visste vad det handlade om. Även sådana som kanske kommit i kontakt med någon drog på avstånd. Har man inte testat själv eller bott nära med någon som har problem så är det tyvärr inte samma sak.
    Ja, så länge du inte gillar svaren så kommer du givetvis fortsätta diskvalificera alla andras erfarenheter/kunskap oavsett vilka de är. Det är ju tydligt att det är så för dig. 

Jag är säker på att alla har läst det du tror att vi inte har läst. Svaren är och förblir desamma ändå. 

Men du gör ju som du vill. 
Svar på tråden Drogberoende pojkvän och är gravid