• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Padirac
    Anonym (LKY) skrev 2026-01-01 21:57:32 följande:
    Rätt ointressant i sammanhanget faktiskt.

Problemet med mångkultur är att det skapar klyftor och mindre samhörighet i samhället.
    Tom Araya skrev 2026-01-02 01:17:43 följande:
    ...och du menar att kulturskillnader inte är en del av klyftorna?

För de som bryr sig mer om kultur och/eller etnicitet än att låta människor ha de vanor de vill så länge de inte bryter mot lagar är det säkert så att mångkultur skapar klyftor.

Frågan är vad samhället ska göra med de personer och organisationer som driver på för att öka klyftor och minska sammanhållning.  Det här sprids från alternativhögern och rasister med entusiastiskt stöd från Kreml för att destabilisera de liberala demokratierna i västvärlden.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2026-01-01 21:07:56 följande:
    Det du kopplar till mångkultur sker även i svenska familjer med koppling till bokstavstroende kristna församlingar exempelvis Livets Ord, Plymouthbröderna, Jehovas Vittnen o.sv.
    ...och de nämnda är i samma grad avvikande från den allmänt rådande kulturen bland svenskar.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2026-01-02 02:16:29 följande:
    Tom Araya skrev 2026-01-02 01:17:43 följande:
    ...och du menar att kulturskillnader inte är en del av klyftorna?

För de som bryr sig mer om kultur och/eller etnicitet än att låta människor ha de vanor de vill så länge de inte bryter mot lagar är det säkert så att mångkultur skapar klyftor.

Frågan är vad samhället ska göra med de personer och organisationer som driver på för att öka klyftor och minska sammanhållning.  Det här sprids från alternativhögern och rasister med entusiastiskt stöd från Kreml för att destabilisera de liberala demokratierna i västvärlden.

Migrationspolitik likt den Reinfeldt, Lööv, MP och V velat bedriva är destabiliserande...
    Stöd från Kreml?

• KillBill

Här är exempel på uppfattningar som ryms inom den "svenska",  läs sverigedemokratiska, kulturen.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KimLinnefeldt
    Tom Araya skrev 2015-08-29 02:50:04 följande:
    Mångkultur

...

De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

...

Vi har åsiktsfrihet i Sverige. Man får tycka precis vad man vill. Vi har också yttrandefrihet, men som begränsas av bestämmelser om förtal, hets mot folkgrupp med mera.

Svensk lag ska gälla i Sverige, för alla som bor här. Vi kan utöva vilken kultur vi vill, så länge den inte strider mot lagen. Man får ha slöja, men man får inte tvinga barn att gifta sig. Man får äta vad man vill, men inte slänga sopor i skogen. Inga konstigheter.
  • Anonym (Rune)
    Alexanderlukas skrev 2026-01-02 10:49:02 följande:

Apropå mångkultur!

Den svensk-somaliska opinionsbildaren Mona Walter är inte förvånad över den massiva bidragsfuskhärvan i Minnesota, som kopplas till somaliska nätverk. ? Jag vet exakt varför det blev så, säger hon till Bulletin och varnar för att liknande problem finns i Sverige.

https://bulletin.nu/bidragsfusket-i-minnesota-korruption-djupt-rotat-i-kulturen

Om man söker sanningar så bör man inte läsa Bulletin eller andra starkt politiskt vinklade tidningar. Läs DN, SvD, se på SvT och TV4 istället. De har utbildade journalister, försöker följa pressetiska regler (som att höra alla sidor i en konflikt). 
  • KillBill
    Alexanderlukas skrev 2026-01-02 10:49:02 följande:

Apropå mångkultur!

Den svensk-somaliska opinionsbildaren Mona Walter är inte förvånad över den massiva bidragsfuskhärvan i Minnesota, som kopplas till somaliska nätverk. ? Jag vet exakt varför det blev så, säger hon till Bulletin och varnar för att liknande problem finns i Sverige.

https://bulletin.nu/bidragsfusket-i-minnesota-korruption-djupt-rotat-i-kulturen

I Sverige är SD och de övriga högerpartierna garanten för att exempelvis kriminella MC-gäng ska kunna dränera välfärden på resurser..

www.expressen.se/ledare/ledare-sveriges-sjukaste-bluff-36-miljarder-till-gangen/

• KillBill

I ett grovt rasistiskt inlägg på X angriper Markus Allard (Örebropartiet) samerna och Sveriges övriga nationella minoriteter (judar, romer, sverigefinnar och tornedalingar) Detta är alltså uppfattningar som ryms i den svenska kulturen.

PS. Markus Allard och Örebropartiet siktar han på att ta plats i riksdagen efter valet 2026. Mot den bakgrunden finns det all anledning att uppmärksamma Markus Allard och Örebropartiets tydliga rasism.

Nedan är endast ingressen till Allards öppet rasistiska inlägg. Hela inlägget finns på X.

• Alexanderlukas
    Anonym (Rune) skrev 2026-01-02 11:01:24 följande:
    Om man söker sanningar så bör man inte läsa Bulletin eller andra starkt politiskt vinklade tidningar. Läs DN, SvD, se på SvT och TV4 istället. De har utbildade journalister, försöker följa pressetiska regler (som att höra alla sidor i en konflikt). 
    Och precis som partiarbetarns så fokuserar du på vem som skrivit innehållet istället för att kommentera vad som står i länken.
    Ett vanligt sätt från vänstern att flytta fokus istället för att konfronteras med vad som verkligen skrivs.

DN, tv4 och SVT är ju svensk ryggdunkarmedia där alla tycker likadant, och så mycket som möjligt kritiseras vår nuvarande regering. 

SvD kan ibland gå mot strömmen och skriva något positivt om nuvarande regering.
    Håll stånd mot kulturvänstern!
Svar på tråden Mångkultur