• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Padirac
    Anonym (Trötter) skrev 2025-11-17 20:29:42 följande:
    En av världens största ekonomier. Ja lite skatt borde det finnas att hämta.
    Indonesien?

AI Overview
    +3
    Indonesien står inför stora utmaningar med vatten, avlopp och avfall, där miljontals människor saknar tillgång till rent vatten och fungerande avloppssystem. Detta leder till allvarliga hälsoproblem och sjukdomar, särskilt bland barn, på grund av förorenat vatten. För att lösa problemen arbetar regeringen med initiativ för att förbättra infrastrukturen, som att bygga fler avloppssystem och gemensamma toaletter, samt att främja avfallshantering genom energiåtervinning och cirkulära lösningar. 
    Vattenbrist och hälsa
    Brist på rent vatten: Runt 34 miljoner indoneser saknar tillgång till rent dricksvatten, vilket leder till en ökad risk för sjukdomar som diarré.
    Vattenburna sjukdomar: Årligen dör uppskattningsvis 20 000 barn under fem år i Indonesien till följd av vattenburna sjukdomar. 
    Avlopp och sanitet
    Otillräckliga system: Många städer saknar fungerande avloppsnät, och där sådana finns är inte alla anslutna.
    Förorenat utsläpp: Avloppsvatten släpps ofta direkt ut i floder, sjöar och hav, vilket leder till ytterligare förorening av vattenkällor.
    Åtgärder: Regeringen stöder byggandet av avloppssystem och gemensamma toaletter för att förbättra situationen, rapporterar Wikipedia. 
    Avfallshantering
    Strävan efter hållbarhet: Indonesien har påbörjat program för att förbättra avfallshanteringen med fokus på energiåtervinning och cirkulära lösningar, enligt Swedfund.
    Marin plastförorening: Landet arbetar aktivt för att minska plastavfall i haven genom en omfattande strategi för att bekämpa föroreningar från källa till hav, enligt World Bank Blogs.
    Organiskt avfall: Viss typ av avfall, som mat- och trädgårdsavfall, sorteras för att omvandlas till kompost, skriver wasteaid.org.en2sv.search.translate.goog. 

www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j1WL8/indonesien-skickar-tillbaka-giftiga-sopor

Tullchefen Heru Pambudi framför en container med plastsopor i Jakarta.

Sändningar som skulle innehålla plast för återvinning visade sig dölja giftigt material. Nu skickar Indonesien tillbaka hundratals containrar förorenade sopor till västländer.

Bland de över 2 000 containrar som kontrollerats av tullen mellan maj och september innehöll nästan 550 giftigt material eller material som inte var plast.

• Tom Araya
    Padirac skrev 2025-11-17 20:22:43 följande:
    Hur ska du ha det egentligen? I ena meningen är det lagar som är kultur och i andra meningen är det kultur som är lagar. Lite efter eget tycke och smak låter det som.

Det är en vanlig föreställning blad de som anser sig vara vita och bättre att det är "de andra' som själv är skyldiga till att de utnyttjas, oavsett det är slavhandel, kolonialism eller folkmord.

Rasismen och skuldbeläggandet av 'de andra' går inte ur etnonationalisternas föreställning om vi och dom oavsett ....
    Du fattar inte hur lagar och kultur hör ihop?

Även om det inte specifikt gäller lagar så är det ändå ganska väl beskrivet hur kultur och politik hör ihop i mitt inlägg #945 och det är ju framröstade politiker som stiftar lagar.

Kolonialism och postkolonialism har en egen gren i detta med kultur/politik/stat/samhälle, då det främst är en främmande kultur som har makten under den koloniala tiden och sedan ska det samhället som där skapats blandas med folkets kultur i ett självstyre under den postkoloniala tiden.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-11-17 20:13:54 följande:
    True du det finns mycket skatt att hämta ut så låga löner? Tomte
    Inte per individ sett. Men många av dessa länder har en ganska stor befolkning. Om kostnaderna för arbete dessutom är låg så kostar det ju mindre att bygga.

Jag tittade på Uganda häromdagen...
    Det är bara höginkomsttagare som skattar i Uganda. Jag tror det var uppåt 10-20 gånger en medelinkomst för att komma upp i beskattningsbar nivå med 10 %, sedan gick det i steg upp till 40 % skatt. 
    Dock hade man 30 % bolagsskatt på stora bolag och 18 % moms på de flesta varor.
  • Tom Araya

Angående svenska bolags dumpning av avfall.

Ja, det har förekommit och förekommer, både i Sverige och andra länder. Dock är det så att vissa gamla fall som på senare tid kommit upp till ytan kan ha skett utefter dåtidens lagar och regler och under överenskommelse med mottagarlandet, som i fallet med 20 000 ton våtverksslam från Boliden som skickades till Argentina på 80-talet.

I ett fall från 2019 hade ett svensk bolag försökt att skicka en container fylld med skrot till Sierra Leone. Detta bryter mot svensk lag, så i dokumenten hade man angivit "begagnade varor" (bl.a. bilar och datorer). Containern stoppades i Storbritannien och skickades tillbaka till Sverige.

Svensk tull rapporterade 2013/2014 att de under ett års tid hade stoppat export av 700 ton varor belagda med exportförbud.

EU och Sverige jobbar kontinuerligt emot detta, bl.a. med lagstiftning och kontroller.

Sverige importerar även ca 1,5 miljon ton brännbart avfall per år.

• Tom Araya
    Padirac skrev 2025-11-17 22:26:31 följande:
    Indonesien?

AI Overview
    +3
    Indonesien står inför stora utmaningar med vatten, avlopp och avfall, där miljontals människor saknar tillgång till rent vatten och fungerande avloppssystem. Detta leder till allvarliga hälsoproblem och sjukdomar, särskilt bland barn, på grund av förorenat vatten. För att lösa problemen arbetar regeringen med initiativ för att förbättra infrastrukturen, som att bygga fler avloppssystem och gemensamma toaletter, samt att främja avfallshantering genom energiåtervinning och cirkulära lösningar. 
    ...
    ...EN MASSA TEXT...
    ...
    Japp, kring 16-17:e största ekonomin i världen.
    Lönerna är låga och skatterna är låga, men den indonesiska staten har stora ägarposter i utvinning av landets omfattande naturtillgångar som palmolja, koppar, guld, tenn, nickel, gas, olja och kol, vilket ändå medför stora statliga inkomster.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-11-17 20:08:57 följande:
    Det är olagligt att jobba svart och att köpa svart tjänster. hembränning är också olagligt. Påstår du att detta inte är exempel på svensk kultur?
    Det beror på vad du menar med att jobba svart eller köpa svarta tjänster. Det är ju en viss skillnad på när snickargrannen hjälper mig att bygga en terass en helg jämfört med att helt livnära sig på eller avlöna någon för arbete på heltid utanför skattesystemet.

Men svartjobb i dess mest vanliga form... så är dina exempel och  även lagstiftningen mot dessa båda en del av svensk kultur, på olika sätt.
    Jag vet att det kan vara svårt att förstå för den som inte kan tänka två saker samtidigt... Skrattande
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2025-11-18 00:23:32 följande:

Angående svenska bolags dumpning av avfall.

Ja, det har förekommit och förekommer, både i Sverige och andra länder. Dock är det så att vissa gamla fall som på senare tid kommit upp till ytan kan ha skett utefter dåtidens lagar och regler och under överenskommelse med mottagarlandet, som i fallet med 20 000 ton våtverksslam från Boliden som skickades till Argentina på 80-talet.

Chile var det, inte Argentina.
  • Tom Araya
    'Women are NOT safe in certain neighbourhood in Britain!'
    Ayaan Hirsi Ali says women are NOT safe in certain neighbourhood in Britain!
    https://fb.watch/DrEU5892hh/
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-11-18 01:13:57 följande:
    Det beror på vad du menar med att jobba svart eller köpa svarta tjänster. Det är ju en viss skillnad på när snickargrannen hjälper mig att bygga en terass en helg jämfört med att helt livnära sig på eller avlöna någon för arbete på heltid utanför skattesystemet.

Men svartjobb i dess mest vanliga form... så är dina exempel och  även lagstiftningen mot dessa båda en del av svensk kultur, på olika sätt.
    Jag vet att det kan vara svårt att förstå för den som inte kan tänka två saker samtidigt... Skrattande

Du får faktiskt bestämma dig. Enligt dig är det inte kulturellt när svenskar jobbar svart, köper svarta tjänster eller bränner egen sprit, trots att de här beteendena funnits i Sverige i hundratals år och är så normaliserade att folk knappt höjer på ögonbrynen.

Men när invandrare från låginkomstländer slänger sopor i naturen är det plötsligt kultur, trots att forskning gång på gång visar att det handlar om brist på fungerande avfallssystem, återvinning och resurser. Med andra ord: strukturella och materiella förklaringar.

Det är nästan komiskt hur du byter logik beroende på vem som står i fokus. När svenskar gör något tveksamt är det "praktiska val", men när människor från tredje världen gör något tveksamt är det plötsligt ett uttryck för deras (påstått underlägsna) kultur.

Det är ett skolboksexempel på dubbelstandard där du har helt olika förklaringsmodeller beroende på vem som utför det.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Trötter)
    Padirac skrev 2025-11-17 22:26:31 följande:
    Indonesien?

AI Overview
    +3
    Vattenbrist och hälsa
    Brist på rent vatten: Runt 34 miljoner indoneser saknar tillgång till rent dricksvatten, vilket leder till en ökad risk för sjukdomar som diarré.
    Vattenburna sjukdomar: Årligen dör uppskattningsvis 20 000 barn under fem år i Indonesien till följd av vattenburna sjukdomar. 
    Avlopp och sanitet
    Otillräckliga system: Många städer saknar fungerande avloppsnät, och där sådana finns är inte alla anslutna.
    Förorenat utsläpp: Avloppsvatten släpps ofta direkt ut i floder, sjöar och hav, vilket leder till ytterligare förorening av vattenkällor.
    Åtgärder: Regeringen stöder byggandet av avloppssystem och gemensamma toaletter för att förbättra situationen, rapporterar Wikipedia. 
    Avfallshantering
    Strävan efter hållbarhet: Indonesien har påbörjat program för att förbättra avfallshanteringen med fokus på energiåtervinning och cirkulära lösningar, enligt Swedfund.
    Marin plastförorening: Landet arbetar aktivt för att minska plastavfall i haven genom en omfattande strategi för att bekämpa föroreningar från källa till hav, enligt World Bank Blogs.
    Organiskt avfall: Viss typ av avfall, som mat- och trädgårdsavfall, sorteras för att omvandlas till kompost, skriver wasteaid.org.en2sv.search.translate.goog. 

www.aftonbladet.se/nyheter/a/6j1WL8/indonesien-skickar-tillbaka-giftiga-sopor
    Tullchefen Heru Pambudi framför en container med plastsopor i Jakarta.Foto: Achmad Ibrahim/AP/TT

Sändningar som skulle innehålla plast för återvinning visade sig dölja giftigt material. Nu skickar Indonesien tillbaka hundratals containrar förorenade sopor till västländer.

Bland de över 2 000 containrar som kontrollerats av tullen mellan maj och september innehöll nästan 550 giftigt material eller material som inte var plast.

Jag skrev ett de har en större ekonomi (än exempelvis Sverige). Är det något i det påståendet som är fel? Jag skrev inte lägst brottslighet eller bäst miljöarbete.
Svar på tråden Mångkultur