• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Padirac
    ClumsySmurf skrev 2026-01-02 16:16:29 följande:
    vill du berätta hur du lyckades tollka det som "alla svenskar" och "svensk kultur"?
    Det var en enkel fråga om vad du menade  med ditt inlägg.

Så, menar du att alla som är mot rasism och misogynitet egentligen är rasister och kvinnofientliga?   Eller menar du någonting annat om några andra? 
  • ClumsySmurf
    Alexanderlukas skrev 2026-01-02 12:42:02 följande:
    Du vet om att Mona Walter lever under dödshot?

Mona Walter ? Wikipedia https://share.google/AUrRWYak0suVFur32
    svt har också en artikel om det men där får Mahmoud vara med och ge en korrekt motbild, någon kan ju ha råkat missuppfatta texterna. 
    vad de rätta tolkningarna är framgår inte så det finns forfarande en risk att någon råkar göra samma missuppfattaningar och gör kulturrasism när h*n kritiserar tolkningarna som vissa muslimer tror på.

Mahmoud Khalfi, imam hos Islamiska förbundet:

- Jag vill höra mer och veta mer. Vi kan hjälpa till om det finns missuppfattningar eller misstolkningar av texterna. 

---
    Mona Walter vill inte smutskasta andra muslimer, men anser att det finns stöd för deras agerande i Koranen och det var en anledning till att hon lämnade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hotades-efter-att-ha-konverterat

• ClumsySmurf
    Padirac skrev 2026-01-02 16:47:39 följande:
    ClumsySmurf skrev 2026-01-02 16:16:29 följande:
    vill du berätta hur du lyckades tollka det som "alla svenskar" och "svensk kultur"?
    Det var en enkel fråga om vad du menade  med ditt inlägg.

Så, menar du att alla som är mot rasism och misogynitet egentligen är rasister och kvinnofientliga?   Eller menar du någonting annat om några andra? 

Jag vill ju gärna att du ska berätta hur du lyckades tollka det som "alla svenskar" och "svensk kultur", eftersom det är en halmgubbe på dagisnivå.

Sen vill jag också att du berättar hur du helt plötsligt lyckades tolka det som något annat "alla som är mot rasism och misogynitet", eftersom det är en ny halmgubbe på samma nivå.
  • KillBill
    ClumsySmurf skrev 2026-01-02 16:50:26 följande:
    svt har också en artikel om det men där får Mahmoud vara med och ge en korrekt motbild, någon kan ju ha råkat missuppfatta texterna. 
    vad de rätta tolkningarna är framgår inte så det finns forfarande en risk att någon råkar göra samma missuppfattaningar och gör kulturrasism när h*n kritiserar tolkningarna som vissa muslimer tror på.

Mahmoud Khalfi, imam hos Islamiska förbundet:

- Jag vill höra mer och veta mer. Vi kan hjälpa till om det finns missuppfattningar eller misstolkningar av texterna. 

---
    Mona Walter vill inte smutskasta andra muslimer, men anser att det finns stöd för deras agerande i Koranen och det var en anledning till att hon lämnade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hotades-efter-att-ha-konverterat

Länken tuill SVT går till en 11 år gammal artikel. Är situationen lika allvarlig för Mona Walter idag? Samtidigt förekommer dödshot mot muslimer och mot moskéer så hoten går i bägge riktningar. 

www.mitti.se/nyheter/ingen-gripen-for-misstankt-hatbrott-mot-moske-6.3.337064.9b61bf0d7b

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Padirac
    ClumsySmurf skrev 2026-01-02 17:00:56 följande:

Jag vill ju gärna att du ska berätta hur du lyckades tollka det som "alla svenskar" och "svensk kultur", eftersom det är en halmgubbe på dagisnivå.

Sen vill jag också att du berättar hur du helt plötsligt lyckades tolka det som något annat "alla som är mot rasism och misogynitet", eftersom det är en ny halmgubbe på samma nivå.
    Så de ord om 'godhetssignaleringskulturen' betyder ingenting? Eller vad betyder det? Vilka pekar du ut och vilka peka du inte ut? 

Eller är påståendet i inlägget ett sätt att normalisera rasism och kvinnofientlighet  inom SD? 

Vilka växlar vill du dra med ditt inlägg?  Vad menar du ? vad vill du ha sagt? 

Du har inte förnekat 'halmgubbarna'  - så ...
  • ClumsySmurf
    KillBill skrev 2026-01-02 17:14:51 följande:
    Länken tuill SVT går till en 11 år gammal artikel. Är situationen lika allvarlig för Mona Walter idag? Samtidigt förekommer dödshot mot muslimer och mot moskéer så hoten går i bägge riktningar. 

www.mitti.se/nyheter/ingen-gripen-for-misstankt-hatbrott-mot-moske-6.3.337064.9b61bf0d7b
    Ja, självklart måste du nämna hot mot muslimer när någon nämner hot mot fd muslimer

jag förstår inte "hoten går i bägge riktningar", jag har svårt att tänka mej att det är fd muslimer och muslimer som hotar varandra och är det rasister och fober som hotar tror jag inte att fd muslimer får frikort
  • ClumsySmurf
    Padirac skrev 2026-01-02 17:21:26 följande:
    Så de ord om 'godhetssignaleringskulturen' betyder ingenting? Eller vad betyder det? Vilka pekar du ut och vilka peka du inte ut? 

Eller är påståendet i inlägget ett sätt att normalisera rasism och kvinnofientlighet  inom SD? 

Vilka växlar vill du dra med ditt inlägg?  Vad menar du ? vad vill du ha sagt? 

Du har inte förnekat 'halmgubbarna'  - så ...
    och halmgubbarna fortsätter

det kan ju vara ett problem att du bara bekräftar att det är uppenbara halmgubbar när du inte förklarar hur du kom fram till XYZ, men det är ditt problem.

kulturrelativism är något jag tycker ofta ingår godhetssignaleringskulturen eftersom de där fina feministiska värderingarna vissa påstår sej ha inte gäller alla, vet inte vad man ska kalla det för, "de låga förväntningarnas strukturella kulturrasism." eller kanske något mer kortfattat "Jag är feminist men..."
  • Padirac
    ClumsySmurf skrev 2026-01-02 18:21:43 följande:
    och halmgubbarna fortsätter

det kan ju vara ett problem att du bara bekräftar att det är uppenbara halmgubbar när du inte förklarar hur du kom fram till XYZ, men det är ditt problem.

kulturrelativism är något jag tycker ofta ingår godhetssignaleringskulturen eftersom de där fina feministiska värderingarna vissa påstår sej ha inte gäller alla, vet inte vad man ska kalla det för, "de låga förväntningarnas strukturella kulturrasism." eller kanske något mer kortfattat "Jag är feminist men..." 
    Vad ville du ha sagt med ditt inlägg? Var det också en halmgubbe? Att likställa de som är mot rasism och kvinnofientlighet eller brott mot kvinnor med att vara falska godhetssignalerare?
  • ClumsySmurf
    Padirac skrev 2026-01-02 18:34:58 följande:
    Vad ville du ha sagt med ditt inlägg? Var det också en halmgubbe? Att likställa de som är mot rasism och kvinnofientlighet eller brott mot kvinnor med att vara falska godhetssignalerare?
    jag upprepar
    det kan ju vara ett problem att du bara bekräftar att det är uppenbara halmgubbar när du inte förklarar hur du kom fram till XYZ, men det är ditt problem

Börja med att förklara "alla svenskar"
  • Padirac
    ClumsySmurf skrev 2026-01-02 21:16:33 följande:
    jag upprepar
    det kan ju vara ett problem att du bara bekräftar att det är uppenbara halmgubbar när du inte förklarar hur du kom fram till XYZ, men det är ditt problem

Börja med att förklara "alla svenskar"
    Frågan är fortfarande vad du ville säga om vilka människor.

Vad menade du egentligen, vilka menar du är del av dessa godhetssignalerare? 
Svar på tråden Mångkultur