• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?)
    KillBill skrev 2025-11-17 08:25:21 följande:
    Det handlar om fattiga utvecklingsländer. Har du verkligen inte förstått att de inte har samma resurser som vi i den rika världen för att bygga upp fungerande system för avfallshantering och återvinning?

Sverige var för inte särskilt länge sedan att jämföra med ett fattigt utvecklingsland, faktiskt ett av Europas fattigaste länder.

Sverige har förändrat detta utan att andra länder och människor från främmande kulturer har behövt ordna det åt oss. 
    Sverige byggde upp såväl ett fungerande samhälle som infrastruktur och avfallshantering utan pengar från SIDA, utan biståndspengar från andra länder.

Hur gick det till?
    Enkelt förklarat  av att man ändrade sin kultur och ändrade sitt sätt gällande hur man låter religion styra människorna och samhället.
    En mycket liten grupp individer bestämde att Sverige skulle sluta mörda sina medmänniskor, alltså sluta kriga, för att i stället lägga energi och fokus på att i stället börja arbeta mot bättre och lönsammare mål för landet och människorna.

Andra religioner och kulturer, andra fattiga utvecklingsländer, skulle kunna göra motsvarande resa. Många har faktiskt i grunden bättre förutsättningar än vad Sverige hade i utgångsläget.
    Om man bara bestämde sig för att sluta låta helt sjuka religiösa och kulturella värderingar styra människor och samhälle.
    Det första borde vara att man bestämmer sig för att sluta hata andra människor, de man själva utsett till sina fiender, sluta lägga energi på att mörda och kriga,
    för att i stället börja arbeta.
    Vissa religioner och kulturer borde börja förstå att det är bättre och lönsammare för människorna, för landet och för det gemensamma, att börja arbeta i stället för att lägga fokus och energi på att hata, mörda och kriga.

Att arbeta och bygga upp ett gemensamt samhälle är på alla sätt ett mycket bättre val för människorna än att välja fortsätta leva i klansamhällen.

För att bygga upp ett lands välfärd, t ex ordna infrastruktur och avfallshantering, krävs avskaffning av klansamhället.

För att klansamhället ska kunna avskaffas krävs stora förändringar gällande hur man låter, eller använder, kultur och religion för att styra människorna.

Människor som lever i klansamhällen, och som låter sina liv styras av märkliga religioner och kulturer, kommer aldrig börja känna ett eget ansvar för miljön. De flesta av dem kommer fortsätta skräpa ner, "skräpa ner" på alla sätt och även i ett mycket vidare perspektiv, och kommer inte känna ansvar för att slänga sitt skräp o soptunnan, även i de fall där finns fungerande avfallshantering i världsklass, så som det gör i t ex Sverige.
    Det räcker med att avstå från att blunda, så ser man detta.

• Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?)

Den ideella föreningen Håll Sverige Rent gjorde i relativ närtid ett fantastiskt arbete som faktiskt gjorde en påtaglig skillnad för människor, i samhället och för det gemensamma,
    som också var ett fantastiskt arbete i ett större perspektiv, mot nedskräpning men också för ökat ansvarstagande bland invånarna.

Men i vårt nya Sverige verkar det inte vara möjligt. De förändringar som på senare tid skett i Sverige, förändringar i samhället, nya förutsättningar och nya samhällsproblem, verkar ha gjort det omöjligt att nu för tiden göra sådan skillnad?

Håll Sverige Rent anordnade t ex Skräpplockningskampanjer: Anordnade årligen stora skräpplockningsaktiviteter, som "Skräpplockardagarna" och "Håll Sverige Rent-dagen", som engagerade en miljon barn och vuxna.  
    Man kan ju undra om några sådana kampanjer utförs i särskilt skräpiga områden? Eller i särskilt utsatta områden, i utanförskapsområden? Hur många vuxna och barn i olika områden känner ett eget ansvar för det gemensamma, i samhället man lever i. Hur många  engagerar sig och tar sitt ansvar för att hålla Sverige rent i många olika nedskräpade områden, starkt negativt påverkade områden där många människor uppenbarligen väljer ägna sig åt både nedskräpning och ren vandalisering och förstörelse av allas vårt  gemensamma och allmänna?

Vart tog Håll Sverige Rent vägen?

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-11-17 08:25:21 följande:
    Det handlar om fattiga utvecklingsländer. Har du verkligen inte förstått att de inte har samma resurser som vi i den rika världen för att bygga upp fungerande system för avfallshantering och återvinning?
    Detta köper jag inte. När avfallet mer börjar innehålla konstgjorda material som är svåra att återvinna med enkla metoder vi länge har behärskat så tyder det på en teknisk, industriell och ekonomisk utveckling.

Konsumtionen som skapar avfallet är också tecken på ekonomisk utveckling.

Alltså finns medel för att avsätta för ett avfall, om det politiska styret har intresse för att prioritera det. Man får inte glömma att fungerande avfallshantering och avlopp handlar om hälsa, så det är meningslöst att lägga alla pengar på sjukvård om man inte kan hantera avfall och avlopp.

Precis som västvärlden gjorde under 1800- och 1900-talet så måste samhällets grundläggande infrastruktur hänga med den övriga utvecklingen.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-11-17 13:46:40 följande:
    Detta köper jag inte. När avfallet mer börjar innehålla konstgjorda material som är svåra att återvinna med enkla metoder vi länge har behärskat så tyder det på en teknisk, industriell och ekonomisk utveckling.

Alltså finns medel för att avsätta för ett avfall, om det politiska styret har intresse för att prioritera det. Man får inte glömma att fungerande avfallshantering och avlopp handlar om hälsa, så det är meningslöst att lägga alla pengar på sjukvård om man inte kan hantera avfall och avlopp.

Precis som västvärlden gjorde under 1800- och 1900-talet så måste samhällets grundläggande infrastruktur hänga med den övriga utvecklingen.

Nej, du  köper inte detta, men forskningen är tydlig: den främsta orsaken till nedskräpning och avfallsdumpning i utvecklingsländer är brist på infrastruktur, resurser och fungerande avfallssystem, inte "kultur". 

Du har fortfarande inte svarat på min fråga: Svenska företag har vid flera tillfällen avslöjats med att dumpa farliga kemikalier och elektronikavfall i fattiga länder. Anser du att detta beteende hos svenska företag beror på "svensk kultur" eller  på sämre kontroll och system i fattigare länder?

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-11-17 14:51:57 följande:

Nej, du  köper inte detta, men forskningen är tydlig: den främsta orsaken till nedskräpning och avfallsdumpning i utvecklingsländer är brist på infrastruktur, resurser och fungerande avfallssystem, inte "kultur". 

Du har inte svarat på min fråga om vad som ligger bakom att utvecklingsländer på ekonomisk uppgång saknar infrastrukturen för avfallshantering.

Du har fortfarande inte svarat på min fråga: Svenska företag har vid flera tillfällen avslöjats med att dumpa farliga kemikalier och elektronikavfall i fattiga länder. Anser du att detta beteende hos svenska företag beror på "svensk kultur" eller  på sämre kontroll och system i fattigare länder?

Jodå, det svarade jag på i inlägg #939.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-11-17 17:00:26 följande:
    Du har inte svarat på min fråga om vad som ligger bakom att utvecklingsländer på ekonomisk uppgång saknar infrastrukturen för avfallshantering.

Utvecklingsländer saknar ofta avfallshanteringssystem på grund av resursbrist, svag styrning, snabb urbanisering.

När det finns bra infrastruktur (t.ex. papperskorgar, återvinningsstationer, fungerande insamling) minskar nedskräpningen dramatiskt, även i utvecklingsländer. Det är tecken på att det inte är en fråga om värderingar eller kultur. 
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-11-17 17:00:26 följande:

Flera framgångsrika svenska företag som Boliden och HM har dumpat avfall i fattiga länder så jag förmoder att du kopplar fenomenet till svensk kultur och svenska värderingar..

• Padirac

Struntprat.

Internationella företag med tillverkning i låglöneländer befara inte tillräckligt mycket lön eller skatt för att möjliggöra att det lokala samhället ska kunna ha den ekonomiska utvecklingen att bygga ett hållbart miljöarbete.

Det finns gott om exempel om svenska företag som i låglöneländer låter personal sova vid symaskinerna för att de måste, släpper ut gifter och avfall som förgiftar både människor och miljö.

Om du tittar på äldre svensk stor industri ser du miljökatastrofer.  Det finns gott om exempel med förgiftad mark och förgiftad sjöbotten och förgiftade människor i industriländer.

Tron att det handlar om kultur är en kulturrasistisk föreställning. Att tro att kultur är det enda som återstår visar på två saker. Dels på rasism och dels på en okunskap om produktionsgörhållanden och internationell industri och tillverkning.

Tom Araya skrev 2025-11-17 13:46:40 följande:

• Tom Araya
    Padirac skrev 2025-11-17 17:59:22 följande:

Struntprat.

Internationella företag med tillverkning i låglöneländer befara inte tillräckligt mycket lön eller skatt för att möjliggöra att det lokala samhället ska kunna ha den ekonomiska utvecklingen att bygga ett hållbart miljöarbete.

Det finns gott om exempel om svenska företag som i låglöneländer låter personal sova vid symaskinerna för att de måste, släpper ut gifter och avfall som förgiftar både människor och miljö.

Om du tittar på äldre svensk stor industri ser du miljökatastrofer.  Det finns gott om exempel med förgiftad mark och förgiftad sjöbotten och förgiftade människor i industriländer.

Tron att det handlar om kultur är en kulturrasistisk föreställning. Att tro att kultur är det enda som återstår visar på två saker. Dels på rasism och dels på en okunskap om produktionsgörhållanden och internationell industri och tillverkning.

Alla dessa länder har låga kostnader för företagen därför att dess stat inte tar ut någon skatt eller väldigt lite skatt för att finansiera den organisation och infrastruktur samhället behöver.
Svar på tråden Mångkultur