• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2026-03-02 22:06:24 följande:

Hur jag ska ha det? Varför tror du att det handlar om mig? Jag återger vad forskning berättar om svenska värderingar.

Totalt meningslöst att försöka att diskutera med dig när du inte ens förstår vad du postar!
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2026-03-02 22:06:24 följande:

Så vad ska vi göra med de som inte delar de svenska värderingarna? Ska de flytta till ett land som inte tar emot invandrare Tomte
    Vad tänker du själv?

Om du tänker dig att dessa inte delar de svenska värderingarna så borde heller inte de som står på motsatt sida dela de svenska värderingarna, så vi får väl hitta en öde ö för dessa, så kan den stora grå massan i mitten, som röstat för en förändring i migrationspolitiken (men inte nödvändigtvis den som Tidö-regeringen nu driver) fortsätta utan dessa element.
  • Padirac

Det var frågan jag ställde till dig Tom, 

vad ska vi göra med de som inte delar de svenska värderingarna?

Ska etnonationalister och rasister och alternativhögern flytta till ett land som inte tar emot invandrare?

Tom Araya skrev 2026-03-03 16:36:43 följande:
    Vad tänker du själv?

Om du tänker dig att dessa inte delar de svenska värderingarna så borde heller inte de som står på motsatt sida dela de svenska värderingarna, så vi får väl hitta en öde ö för dessa, så kan den stora grå massan i mitten, som röstat för en förändring i migrationspolitiken (men inte nödvändigtvis den som Tidö-regeringen nu driver) fortsätta utan dessa element.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2026-03-03 00:46:45 följande:
    Totalt meningslöst att försöka att diskutera med dig när du inte ens förstår vad du postar!
    Jo, jag förstår vad jag postar. 

Jag återger vad forskning berättar om svenska värderingar.

Man behöver förstå att homogeniteten ligger i en utbredd och omfattande acceptans av individuell frihet och för olikheter.

Allt det som etnonationalisterna och SDs fotsoldater tillsammans med alternativhögern avskyr och föraktar. 

• Anonym (Trevliga)

Härligt att se alla kompetenta, duktiga invandrartjejer 

• Tom Araya
    Det här är den mångkultur jag inte vill se i Sverige:

De lever i Sverige, men ändå inte
    Det är bra att nya och strängare lagar stiftas kring hedersförtryck. Men det är inte i första hand är brist på lagstiftning som är huvudproblemet, utan den inte tillämpas.
    ...

I sin uppmärksammade självbiografiska bok ?Ett ord för blod? (Lind & Co, 2023) skriver Faysa Idle: ?Man kan säga att vi lever i parallella världar i Sverige. Det är samma land men ändå helt olika platser. Att åka bara en kilometer kan ibland vara att åka hundratals mil.?
    Hon, uppvuxen i Tensta, berättar om ett liv i utanförskapets och hedersförtryckets skugga, om islamister och kriminella gäng som utnyttjar ungdomars jakt efter tillhörighet och erbjuder dem en annan gemenskap ? en parallell gemenskap som på sitt makabra sätt kan fylla ?tomheten som åt upp oss inifrån?, som Faysa uttrycker det.
    Hon berättar om en syster som börjar använda niqab hemma, om moralpoliser som ?började synas på fler och fler ställen i Järva?, om sin skrämmande uppfostringsresa till Kenya, om en bror som dödas och en annan som blir tungt kriminell, om en verklighet där ?att döda någon blev slentrian, ingen stor sak?, bara ?ett litet steg på vägen till paradiset eller livet som ghettokung?.

...
    De lever i Sverige, men ändå inte - Svenska Dagbladet
  • Tom Araya

Kalla fakta från 2014:

Kalla fakta: Religiösa extremister i Rinkeby - TV4

Kalla Fakta i TV4 från 2010-02-28: Del 4 av 12. Kalla fakta granskar religiösa extremister i Rinkeby utanför Stockholm. De vill stoppa dans och musik och en som drabbats av dess krafter är festfixaren Kadafi Hussein. Han har blivit misshandlad och lever nu under dödshot.

• Tom Araya

Författare på DN Kultur gör upprop: barns rätt är svenska värderingar. 

Samtidigt gör högern utspel i kulturkriget ? men saknar svar på integrationsproblemen. I stället vill de separera svenskar med utländsk bakgrund i parallellsamhällen. Faysa Idles historia visar var de missar, menar Payam Moula.

Högern och DN Kultur missar statens ansvar ? Kvartal

• KillBill

Jimmie Åkesson vill tillåta manlig omskärelse för judiska småpojkar men förbjuda detta för andra abramistiska religioner såsom kristna och muslimer. 

En rasist som Åkesson förnekar sig aldrig. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
Svar på tråden Mångkultur