• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Cheers
    Anonym (Marie) skrev 2025-06-11 08:29:43 följande:

Könsstympningar och hedersrelaterat våld och förtryck. När Sverige var svenskt hade vi inte hört talas om sådana här problem. Vad har hänt med vårt trygga och säkra land? 

Men du kan väl inte generalisera och dra alla könsstympare över en kam!
  • Anonym (Marie)
    Cheers skrev 2025-06-11 08:38:14 följande:
    Men du kan väl inte generalisera och dra alla könsstympare över en kam!
    Men vi hade inte sådana här problem när jag växte upp i Sverige. Det är något som har följt med invandringen. Och skjutningar, mord och sprängningar. Barn i 12-13-års åldern som är barnsoldater i kriminella gäng och utför brott. Utsatta områden där klaner styr. Jag jobbade på Försäkringskassan, men inte blev vi utsatta för hot och trakasserier. Samma sak när jag jobbade inom sjukvården, alla dörrar var öppna. Men på vissa akutmottagningar har de nu vakter för att skydda personalen, och låsta dörrar. Har vänner som fortfarande jobbar inom sjukvården, och unga gäng kommer in och är mycket hotfulla. Jag är tacksam att jag inte längre jobbar. 

Jag har upplevt Sverige när det var svenskt, och det var då ett helt annat land. Tryggt och säkert. Det är kanske svårt att förstå för den som inte har upplevt det tidigare Sverige, då såg det helt annorlunda ut. Vi är nu ett skräckexempel för andra länder. Så självklart är vi svenskar förtvivlade över vad som nu har hänt med vårt fina land. Men då är vi "rasister".
  • KillBill

Anonym (Marie) skrev 2025-06-11 09:27:38 följande:
    Men vi hade inte sådana här problem när jag växte upp i Sverige. Det är något som har följt med invandringen. Och skjutningar, mord och sprängningar. Barn i 12-13-års åldern som är barnsoldater i kriminella gäng och utför brott. Utsatta områden där klaner styr. Jag jobbade på Försäkringskassan, men inte blev vi utsatta för hot och trakasserier. Samma sak när jag jobbade inom sjukvården, alla dörrar var öppna. Men på vissa akutmottagningar har de nu vakter för att skydda personalen, och låsta dörrar. Har vänner som fortfarande jobbar inom sjukvården, och unga gäng kommer in och är mycket hotfulla. Jag är tacksam att jag inte längre jobbar. 

Jag har upplevt Sverige när det var svenskt, och det var då ett helt annat land. Tryggt och säkert. Det är kanske svårt att förstå för den som inte har upplevt det tidigare Sverige, då såg det helt annorlunda ut. Vi är nu ett skräckexempel för andra länder. Så självklart är vi svenskar förtvivlade över vad som nu har hänt med vårt fina land. Men då är vi "rasister".

Sveriges historia när det gäller hedersrelaterade normer och sanktioner är långt ifrån fläckfri. Liknande mekanismer har funnits och finns fortfarande bland svenskar.

Under 1950-talet betraktades det som djupt skamligt för en kvinna att föda barn utanför äktenskapet. Det var inte ovanligt att ogifta mödrar möttes av socialt stigma eller till och med blev uteslutna ur sina familjer och släktgemenskaper. Liknande uteslutningsmekanismer kan än i dag drabba homosexuella.

I vissa religiösa samfund, exempelvis Jehovas vittnen eller Livets Ord (som Ebba Busch tidigare tillhört), förekommer det att medlemmar som väljer en annan livsväg eller kommer ut som homosexuella blir avvisade eller helt uteslutna från kontakt med både familj och församlingsmedlemmar. Konsekvenserna kan bli allvarliga och i värsta fall leda till isolering, psykisk ohälsa eller självmord.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Cheers
    KillBill skrev 2025-06-11 12:39:17 följande:

Sveriges historia när det gäller hedersrelaterade normer och sanktioner är långt ifrån fläckfri. Liknande mekanismer har funnits och finns fortfarande bland svenskar.

Under 1950-talet betraktades det som djupt skamligt för en kvinna att föda barn utanför äktenskapet. Det var inte ovanligt att ogifta mödrar möttes av socialt stigma eller till och med blev uteslutna ur sina familjer och släktgemenskaper. Liknande uteslutningsmekanismer kan än i dag drabba homosexuella.

I vissa religiösa samfund, exempelvis Jehovas vittnen eller Livets Ord (som Ebba Busch tidigare tillhört), förekommer det att medlemmar som väljer en annan livsväg eller kommer ut som homosexuella blir avvisade eller helt uteslutna från kontakt med både familj och församlingsmedlemmar. Konsekvenserna kan bli allvarliga och i värsta fall leda till isolering, psykisk ohälsa eller självmord.

De exempel som du nämner är ju läskiga.

Men hiatoriskt sett var begreppet heder mycket viktigt för många, för att inte säga de flesta. "Hederlig" arbetare var en vanlig signatur i insändarspalterna.

Fast jag tänker mer på att hedersbegreppet var väldigt viktigt inom borgerligheten och särskilt inom aristokratin. Att upprätthålla familjens och ättens heder och ära var centralt. Vapenskölden fick inte fläckas. "Nobless oblige".

Så hedersbegreppet är inget som bara har bäring på vissa invandrarkategorier utan heder - och ära - har haft stor betydelse i också det svenska samhället. Kan finnas kvar en och annan adlig person som än idag håller fast vid dessa ideal. Säker några i alla fall.

• Anonym (Marie)
    KillBill skrev 2025-06-11 12:39:17 följande:

Ursäkta långt inlägg. 

KillBill. Då vi skriver om invandringen, och gängkriminalitet, så verkar det vara väldigt viktigt för dig att leta fram fakta om att det svenska folket också har betett sig på fel sätt. Och naturligtvis har vi det, svenska människor har också både bra, dåliga och mycket dåliga sidor. Som alla andra. Du blir frustrerad om artiklar (men som fortfarande är aktuella) är några år gamla. Men här tar du upp vad som gällde på 50-talet, och det är inte särskilt aktuellt. Om vi skriver om mord, sprängningar och skjutningar så jämför du detta med att "svenskar har utfört ett hundratal sprängningar av bankomater". Men det är väl inte jämförbart? För att förstå dig lite bättre, varför är det så viktigt för dig att få fram negativ fakta om oss svenskar? 

Vi är många som inte accepterar Jehovas Vittnen. Och när det gäller Livets Ord, så anser jag att det finns bara ett ord: RUN! Men könsstympning och hedersrelaterat förtryck och våld är någonting helt annat. För ett tag sedan blev en flicka strypt av sin egen pappa i en bil när de övriga familjemedlemmarna satt bredvid. Hur kunde de acceptera detta, och hur kan man döda sin egen dotter? Och sedan dumpa henne i ett vindskydd ute i skogen? En mamma hade blivit överkörd av sin egen son påhejad av de övriga i släkten.

Källa: Nationellt Centrum för hedersrelaterat förtryck och våld
    Socialstyrelsen har uppskattat att c:a 68 000 flickor och kvinnor kan vara könsstympade. Och mellan 13 000 - 23 000 flickor befinner sig i riskzonen för detta. 

Källa: Utrikesdepartementet
    Statistik angående bortförda personer i en hederskontext: År 2023 var det 136 individer, varav 96 var barn. Det finns ett mörkertal av hur många vuxna och barn som bortförs varje år. 

KillBill. Du har skrivit att i ex. Jehovas Vittnen och Livets Ord så förekommer det att medlemmar som väljer en annan livsväg, eller kommer ut som homosexuella, blir avvisade eller helt uteslutna från kontakt med både familj och församlingsmedlemmar. Konsekvenserna kan bli allvarliga, och i värsta fall leda till isolering, psykisk ohälsa eller självmord.

Jag läste om vad hedersrelaterat förtryck och våld innebär, och det är så mycket värre. Det är helt vedervärdigt hur flickor behandlas och trycks ner. Anses de inte ha något som helst värde? Och det är känt att hbtq-personer, och personer med funktionsnedsättning (framförallt intellektuell) har större utsatthet.  

Inom vilken religion förekommer detta? 
    Hur kan man döda en familjemedlem? 
    Finns det något straff för dem som utsätter sina barn för detta?
    Blir de utvisade efter en fängelsedom?
    Varför följer de inte de lagar som gäller i Sverige? 

KillBill. Du lägger alltid skulden på SD, men de är inte inblandade. Flört.  Jag kunde bara namnge källan eftersom min dator krånglar när jag ska skicka en länk. Så du behöver inte klaga på detta. 

• KillBill
    Anonym (Marie) skrev 2025-06-11 19:53:35 följande:

Ursäkta långt inlägg. 

KillBill. Då vi skriver om invandringen, och gängkriminalitet, så verkar det vara väldigt viktigt för dig att leta fram fakta om att det svenska folket också har betett sig på fel sätt. Och naturligtvis har vi det, svenska människor har också både bra, dåliga och mycket dåliga sidor. Som alla andra. Du blir frustrerad om artiklar (men som fortfarande är aktuella) är några år gamla. Men här tar du upp vad som gällde på 50-talet, och det är inte särskilt aktuellt. Om vi skriver om mord, sprängningar och skjutningar så jämför du detta med att "svenskar har utfört ett hundratal sprängningar av bankomater". Men det är väl inte jämförbart? För att förstå dig lite bättre, varför är det så viktigt för dig att få fram negativ fakta om oss svenskar? 

Vi är många som inte accepterar Jehovas Vittnen. Och när det gäller Livets Ord, så anser jag att det finns bara ett ord: RUN! Men könsstympning och hedersrelaterat förtryck och våld är någonting helt annat. För ett tag sedan blev en flicka strypt av sin egen pappa i en bil när de övriga familjemedlemmarna satt bredvid. Hur kunde de acceptera detta, och hur kan man döda sin egen dotter? Och sedan dumpa henne i ett vindskydd ute i skogen? En mamma hade blivit överkörd av sin egen son påhejad av de övriga i släkten.

Källa: Nationellt Centrum för hedersrelaterat förtryck och våld
    Socialstyrelsen har uppskattat att c:a 68 000 flickor och kvinnor kan vara könsstympade. Och mellan 13 000 - 23 000 flickor befinner sig i riskzonen för detta. 

Källa: Utrikesdepartementet
    Statistik angående bortförda personer i en hederskontext: År 2023 var det 136 individer, varav 96 var barn. Det finns ett mörkertal av hur många vuxna och barn som bortförs varje år. 

KillBill. Du har skrivit att i ex. Jehovas Vittnen och Livets Ord så förekommer det att medlemmar som väljer en annan livsväg, eller kommer ut som homosexuella, blir avvisade eller helt uteslutna från kontakt med både familj och församlingsmedlemmar. Konsekvenserna kan bli allvarliga, och i värsta fall leda till isolering, psykisk ohälsa eller självmord.

Jag läste om vad hedersrelaterat förtryck och våld innebär, och det är så mycket värre. Det är helt vedervärdigt hur flickor behandlas och trycks ner. Anses de inte ha något som helst värde? Och det är känt att hbtq-personer, och personer med funktionsnedsättning (framförallt intellektuell) har större utsatthet.  

Inom vilken religion förekommer detta? 
    Hur kan man döda en familjemedlem? 
    Finns det något straff för dem som utsätter sina barn för detta?
    Blir de utvisade efter en fängelsedom?
    Varför följer de inte de lagar som gäller i Sverige? 

KillBill. Du lägger alltid skulden på SD, men de är inte inblandade. Flört.  Jag kunde bara namnge källan eftersom min dator krånglar när jag ska skicka en länk. Så du behöver inte klaga på detta. 

Om du lät bli att insinuera att alla problem har kommit med invandringen så slapp jag och andra kommentera dina och andras oriktiga och eller främlingsfientliga inlägg.
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • fornminne

Hedersförtryck finns eller har funnits i många kulturer, även den svenska. Men är idag betydligt grövre och mer utbrett i vissa invandrargrupper. Att inte erkänna detta är att förminska problemet. 

Flera studier har gjorts där man b la har frågat ungdomar med olika bakgrund om de får gifta sig med vem de vill, om de förväntas vara oskuld när de gifter sig, samt synen på hbtq t ex.

Resultatet talar sitt tydliga språk. Det är ovanligt att etniskt svenska ungdomar lever med den typen av hedersnormer. Det förekommer, men är betydligt vanligare bland ungdomar med rötter i t ex Mellanöstern. Det gäller även om de är födda och / eller uppväxta i Sverige. Givetvis gäller det inte alla med denna bakgrund, och det kan vara i varierande grad. Men de generella skillnaderna är stora. 

• Anonym (L)
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet) skrev 2025-06-10 17:44:11 följande:

Varför hörs det inga högljudda rop från barrikaderna?
    Var är samhällsdebatten?
    Var är alla journalister och media, varför hörs de inte, alla de som i andra sammanhang påstår sig granska sådana här otäcka fenomen i vårt samhälle?

Var är alla dessa, både män och kvinnor (och alla andra kön...) som för ett par år sedan högljutt proklamerade och som utgav sig för att vara feminister?

Alla människor lika värde???
    Pyttsann!!!

Alla nämnda, alla som är tysta, håller uppenbarligen med om att i vårt nya Sverige är könsstympning accepterat, det hör till vår nya mångkultur. Könsstympning är ok och i vårt nya Sverige är det accepterat, det ingår och det tillhör den fullt normala kulturen i vårt nya Sverige.

Ja, även du tycker tydligen det är acceptabelt. 

Men som vanligt, här på FL så är det ju alltid de andra som ska strida, fixa och protestera. Själv orkar man bara gnälla anonymt på ett forum. Sedan tar engagemanget slut. 

• Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?)

Alla nämnda, alla som är tysta, håller uppenbarligen med om att i vårt nya Sverige är könsstympning accepterat,
    det hör till vår nya mångkultur.

Könsstympning är ok och i vårt nya Sverige är det accepterat, det ingår och det tillhör den fullt normala kulturen i vårt nya Sverige.

Du tillhör de tysta KillBill.
    Du är en av de allra flitigaste skribenterna här, du är mycket motiverad och flitig, väldigt högljudd på ditt eget sätt och med dina egna metoder, när du själv vill att dina budskap ska höras.

Men i fråga om könsstympning väljer du att tiga,
    och gällande alla liknande avarter som hör till mångkulturen i det nya Sverige, allt från balkongkastningar till påskupploppen, så gör du ditt val att tillhöra de tysta.

KillBill, när man läser tillbaka i dina inlägg, i denna tråden och i flera andra trådar, så får man intrycket av att du gör ett medvetet val att vara tyst.
    Dina inlägg ger alltså generellt intryck av att du fullt ut accepterar och att du personligen stödjer könsstympning, balkongkastningar, påskupploppen och alla dessa samhällsstörtande avarter som hör till den nya mångkulturen som du så flitigt försvarar och uppenbart stödjer.

Som en följd av det du själv skriver, och det du väljer vara tyst om, uppstår följande frågor till dig:
    Du tycker uppenbarligen att flickor som kastas från balkonger i vårt nya Sverige är något som vi alla ska acceptera, acceptera för det finns andra delar i världen där dessa  flickor kastas från balkonger på högre höjd? Det är något positivt att flickor kastas från balkonger i Sverige för våra svenska balkonger är oftast på lägre höjd än i många delar av världen? 
    Du menar alltså att det enligt dig är något positivt att dessa flickor könsstympas i Sverige för i vissa delar av världen har man rostigare verktyg än vad vi har i Sverige?

KillBill, ditt uttalande, där du skriver att "det är en positiv sak", är både skrämmande och fullkomligt ofattbart!

"Alla människors lika värde".
    Du KillBill ger inte alls intryck av att din åsikt är att de flickor som könsstympas och kastas från balkonger har rätt att inrymmas i "alla människors lika värde".
    Varifrån kommer din syn på flickor? 

KillBill skrev 2025-06-10 20:42:00 följande:

All form av hederskultur ska självklart bekämpas med alla tillbuds stående medel och ser vi till flickornas faktiska situation och möjligheter så är den bättre i Sverige än många andra delar av världen. Det är en positiv sak.

PS. Noterar i vanlig ordning att du kopierar text (den här gången från Aftonbladet) utan att citera eller ange källa. Du kanske inte begriper det men det är ett upphovsbrott. 

• Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet?)
    KillBill skrev 2025-06-10 20:49:41 följande:
    Håller du med mig om att Sveriges regering genast måste stoppa alla utvisningar av kvinnor till länder där de riskerar att utsättas för hederkultur och annan vidrig behandling?
    Ja, jag håller med.

Jag delar uppfattningen som Retaxes framför. 
    Delar du också den, KillBill?
    "jag ger gärna utsatta kvinnor en fristad om vi samtidigt utvisar de män som orsakar utsattheten och hedersförtrycket, (och även de kvinnor som i många fall ligger bakom hedersförtryck)"
Svar på tråden Mångkultur