• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Padirac

Tror du att kulturell integration är nödvändig?

Räcker det inte med att integreras i arbetslivet och samhället och att barn och ungdomar är integrerade i mening att de har meningsfull fritid och är motiverade att gå i skolan?

Åkesson menade i en valdebatt att kulturell integration var nödvändig och samtidigt omöjlig. Inte en konstig åsikt från en kille som gick med i ett parti som bildats av fascister, nazister, rasister och vitmakt. Åkesson gick ju i demonstrationståg med nazisterna i partiet.

Åkesson ger uttryck för etnonationalistiska åsikter.  Gör du?

Tom Araya skrev 2025-05-21 19:24:15 följande:
    Du tror alltså inte på effekterna för integrationen när svenskar blir för få och invandrade för många på skolor och i bostadsområden?
  • fornminne
    Padirac skrev 2025-05-21 23:20:57 följande:

Räcker det inte med att integreras i arbetslivet och samhället och att barn och ungdomar är integrerade i mening att de har meningsfull fritid och är motiverade att gå i skolan?

Åkesson menade i en valdebatt att kulturell integration var nödvändig och samtidigt omöjlig. Inte en konstig åsikt från en kille som gick med i ett parti som bildats av fascister, nazister, rasister och vitmakt. Åkesson gick ju i demonstrationståg med nazisterna i partiet.

Det beror ju på vad man menar med kulturell integration. Kommer det många med värderingar som strider mot majoritetssamhällets, eller inte fungerar i en demokrati, då blir det svårt att leva i ett gemensamt samhälle. I det avseendet är viss kulturell integration nödvändig. Men det betyder inte att invandrare måste ge upp hela sin ursprungskultur.

Det du pratar om är socioekonomisk integration. Möjlighet till jobb, utbildning och att vara en del av samhället. Detta är naturligtvis jätteviktigt, men sågs också länge som det enda som behövdes, trots en stor invandring från ganska avlägsna kulturer. Men fick de bara jobb och blev insläppta i samhället, samt att barnen gick i bra skolor, skulle resten lösa sig. Så lät det. Då skulle de snart anamma "svenska" eller västerländska värderingar, i den mån det behövdes.

Senare har det visat sig att det inte är så enkelt. Det socioekonomiska utanförskapet förstärker dock de värderingskonflikter som finns. Så det är inte skilt från varandra, utan hänger ihop.
  • fornminne

Och man är inte etnonationalist för att man inser att det blir problem med stor invandring från dysfunktionella samhällen. Då har man inte problem med invandring i sig, inte heller från andra kulturer. Utan vill att migrationen ska vara långsiktigt hållbar och inte destabilisera samhället.

En etnonationalist vill ha "ett folk - en nation", och tycker inte att olika kulturer ska leva tillsammans. Absolut inte blandas. Det mest extrema exemplet är förstås nazismen. Sen finns det mjukare varianter, som SD de senaste decennierna.

• Tom Araya

Ja, jag är övertygad om att kulturell integration är viktigt.

För att passa in, fungera väl, känna sig hemma och förstå de man möter så behöver man kunna språket och kulturen i övrigt.

Jag tror också det är viktigt att man känner någon grad av lojalitet med det land man är bosatt i och inte avser att flytta ifrån, i synnerhet om medborgarskap kommer på fråga.

Därmed inte sagt att man fullständigt måste radera sitt kulturarv och sin kulturella identitet från det land man är född och helt eller delvis är uppväxt i.
  • Tom Araya

Tom Araya skrev 2025-05-22 05:11:50 följande:

För att passa in, fungera väl, känna sig hemma och förstå de man möter så behöver man kunna språket och kulturen i övrigt.

Jag tror också det är viktigt att man känner någon grad av lojalitet med det land man är bosatt i och inte avser att flytta ifrån, i synnerhet om medborgarskap kommer på fråga.

Därmed inte sagt att man fullständigt måste radera sitt kulturarv och sin kulturella identitet från det land man är född och helt eller delvis är uppväxt i.
    Till skillnad mot Åkesson så tror jag dock inte på att kulturell integration är omöjlig, den är bara olika svår beroende på hur långt ifrån vår kultur den invandrade har växt upp i. Sedan spelar det också roll vilka förutsättningar den invandrade får i Sverige. Otydligheten från svenskt samhälle och svenska myndigheter gör den invandrade beroende av kontakten med svenskar, vilket de inte alltid får så mycket av om de bor på en ort där svenskar är i minoritet.

Jag har mött människor från alla delar av världen som verkligen uppskattar friheten, möjligheterna och tryggheten med att bo och leva i Sverige i förhållande till det land de kom ifrån. Man ser hos dem en tydlig vilja att lära sig språket och att i stort leva som vi.

Jag hör också liknande exempel från många andra, bekanta och folk jag inte känner personligen. Häromdagen hörde jag Krister Claesson (komiker/skådespelare känd från Stefan och Krister) på podden 'Oskyddat samtal' berätta om en irakisk pojke han varit lite av mentor åt.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2025-05-22 05:11:50 följande:

Att invandrare har samma försvarsförmåga som meborgare med svenska rötter är väl ett bevis på att lojaliteten  till Sverige redan finns bland de som invandrat till vårt land så vad är det du är ute efter?

www.gp.se/politik/forskaren-inget-belagg-for-att-invandrare-har-lag-forsvarsvilja.38b752cd-01a6-4cba-86e4-245e82dc2bd0

Christoffer Wedebrand vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI):

"Det finns ingenting i vårt datamaterial som tyder på att invandrare skulle ha lägre försvarsvilja, säger Christoffer Wedebrand"

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-05-22 07:31:52 följande:

Att invandrare har samma försvarsförmåga som meborgare med svenska rötter är väl ett bevis på att lojaliteten  till Sverige redan finns bland de som invandrat till vårt land så vad är det du är ute efter?

www.gp.se/politik/forskaren-inget-belagg-for-att-invandrare-har-lag-forsvarsvilja.38b752cd-01a6-4cba-86e4-245e82dc2bd0

Christoffer Wedebrand vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI):

"Det finns ingenting i vårt datamaterial som tyder på att invandrare skulle ha lägre försvarsvilja, säger Christoffer Wedebrand"

Jag har varit ungdomsledare i Hemvärnet och Försvarsutbildarna i 10 år och även hört en del från FM-anställda som utbildar soldater... vi har i de flesta fall mycket goda erfarenheter av unga killar och tjejer med utländsk bakgrund. Dessa utgör inga problem. Men vi möter bara i mycket liten del av alla unga, oavsett om de är svenskar eller invandrade.

Ute i samhället upplever jag tongångar som inte främjar svensk försvarsförmåga och även dessa finns bland både svenska och invandrade.
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Mångkultur