• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Anonym (Marie)
    Snälla Killen skrev 2025-06-14 05:50:30 följande:
    Gängkriminalitet är en farsot och tyvärr är det som det är just nu...

Vi kan inte önska bort den, vi måste aktivt, som samhälle bekämpa den, erbjuda morgondagens ungdomar möjligheter, oavsett om de är barn till gänngkriminella eller inte osv.

Jag anser att alla partier (oavsett sida) har ett ansvar att ta tag i detta problem och börja samarbeta för allas bästa. Det duger inte att någon av sidorna anklagar den andre kring vad som har gjorts fel eller kunde ha gjorts bättre genom historien osv...

Det enda som hjälper / kan hjälpa är att alla partier inser allvaret och tar sitt ansvar och samarbetar över de normala gränserna, gör det som behöver göras NU istället för igår just för att åstadkomma långsiktiga mål och hållbara lösningar som samhället är i behov av.

Det är inte tillräckligt med enbart höjda straffgränser eller fler poliser, när själva grundproblemet ligger djupare än enbart det vi ser på ytan. Det vi inom samhället upplever idag som ett problem startade redan för 20+ år sedan och symbolpolitik har aldrig löst några långsiktiga mål än så länge.

Samhället är ursprungligen uppbyggt för att tjäna alla, utifrån de förutsättningar vi har, och alla de som aktivt motarbetar denna filosofi är inte till hjälp vid situationer som dessa.

Samhället (vi medborgare) måste göra vårt och det är enbart genom aktivt civilkurage och lite jävla anamma som det är möjligt och alltid har varit möjligt att vända en nedåtgående trend till något positivt i slutändan. 

Politiker som aktivt väljer att splittra samhället för egen vinnings skull, eller av någon annan anledning inte ser anledning till att tjäna medborgarnas intressen är absolut inte det bästa botemedlet, precis som vi bevittnar i USA just nu. Snarare tvärtom!

Om det sedan 2006 och ända fram tills förra valet har varit en STOR fråga om vilka som skulle regera med vilka redan innan folket ens fick möjlighet att lägga sin röst, så kommer nog tyngdpunkten vid kommande val att bli "vilka är det som aktivt har motarbetar folkets vilja/behov egentligen?" 

Människor (inhemska svenskar, invandrare, mfl) vill i grund och botten ha en och samma sak, precis som världens finansmarknader, industrier, tech-bolag mfl...

En långsiktig strategi för ett hållbart liv framöver och inte ständigt behöva anpassa sina liv för andras behov av kortsiktiga vinster som tjänar just för stunden.

Det är i grunden väldigt positivt att människor rör på sig, upptäcker nya områden, träffar andra människor, utbyter nya idéer och förblir icke statiska.Det är så vi är av ren natur.

Märkligt hur vissa "ledare" ständigt vill ha kontroll över människor och vill behålla dem statiska (gärna apatiska med)

Men det är ett grundläggande fel att tänka sig att en människa är en belastning, istället för en tillgång. En människa är en outvinlig tillgång så länge du ger ger de  förutsättningarna till det, annars blir det precis raka motsatsen 🙃
    De blev välkomna hit trots att de inte kom från krigsdrabbade länder. De kunde inte språket, och många var lågutbildade och hade inget jobb. De fick bidrag när de läste svenska, men i vissa kurser har 50% hoppat av. De fick ekonomisk hjälp med att bygga upp ett helt nytt liv. Som asylsökande helt andra förmåner vid sjuk- och tandvård än för oss som alltid har arbetat och betalat skatt. Barnen får gå i skolan för att få utbildning. De som inte har lärt sig svenska har rätt till tolk i all oändlighet, vilket kostar oss skattebetalare två miljarder/år. 

Vad är det mer som krävs för att de ska bli goda medborgare? Det räckte visst inte. 
  • Cheers
    Snälla Killen skrev 2025-06-14 05:50:30 följande:
    Gängkriminalitet är en farsot och tyvärr är det som det är just nu...

Vi kan inte önska bort den, vi måste aktivt, som samhälle bekämpa den, erbjuda morgondagens ungdomar möjligheter, oavsett om de är barn till gänngkriminella eller inte osv.

Jag anser att alla partier (oavsett sida) har ett ansvar att ta tag i detta problem och börja samarbeta för allas bästa. Det duger inte att någon av sidorna anklagar den andre kring vad som har gjorts fel eller kunde ha gjorts bättre genom historien osv...

Det enda som hjälper / kan hjälpa är att alla partier inser allvaret och tar sitt ansvar och samarbetar över de normala gränserna, gör det som behöver göras NU istället för igår just för att åstadkomma långsiktiga mål och hållbara lösningar som samhället är i behov av.

Det är inte tillräckligt med enbart höjda straffgränser eller fler poliser, när själva grundproblemet ligger djupare än enbart det vi ser på ytan. Det vi inom samhället upplever idag som ett problem startade redan för 20+ år sedan och symbolpolitik har aldrig löst några långsiktiga mål än så länge.

Samhället är ursprungligen uppbyggt för att tjäna alla, utifrån de förutsättningar vi har, och alla de som aktivt motarbetar denna filosofi är inte till hjälp vid situationer som dessa.

Samhället (vi medborgare) måste göra vårt och det är enbart genom aktivt civilkurage och lite jävla anamma som det är möjligt och alltid har varit möjligt att vända en nedåtgående trend till något positivt i slutändan. 

Politiker som aktivt väljer att splittra samhället för egen vinnings skull, eller av någon annan anledning inte ser anledning till att tjäna medborgarnas intressen är absolut inte det bästa botemedlet, precis som vi bevittnar i USA just nu. Snarare tvärtom!

Om det sedan 2006 och ända fram tills förra valet har varit en STOR fråga om vilka som skulle regera med vilka redan innan folket ens fick möjlighet att lägga sin röst, så kommer nog tyngdpunkten vid kommande val att bli "vilka är det som aktivt har motarbetar folkets vilja/behov egentligen?" 

Människor (inhemska svenskar, invandrare, mfl) vill i grund och botten ha en och samma sak, precis som världens finansmarknader, industrier, tech-bolag mfl...

En långsiktig strategi för ett hållbart liv framöver och inte ständigt behöva anpassa sina liv för andras behov av kortsiktiga vinster som tjänar just för stunden.

Det är i grunden väldigt positivt att människor rör på sig, upptäcker nya områden, träffar andra människor, utbyter nya idéer och förblir icke statiska.Det är så vi är av ren natur.

Märkligt hur vissa "ledare" ständigt vill ha kontroll över människor och vill behålla dem statiska (gärna apatiska med)

Men det är ett grundläggande fel att tänka sig att en människa är en belastning, istället för en tillgång. En människa är en outvinlig tillgång så länge du ger ger de  förutsättningarna till det, annars blir det precis raka motsatsen 🙃
    Du är inte bara snäll utan idealist också som målar upp ett idealiskt samhälle by the people, for the people. Fint!

Men du berättar inte hur vi ska bli av med de kriminella och gängkriminaliteten. Uppenbarligen inte genom hårdare straff och fler poliser. (Är det något fel med det förresten?). 

Du talar om att erbjuda morgondagens ungdomar möjligheter och att ge dem förutsättningar att bli den tillgång som de är. Du säger att vi alla måste vara aktiva för att vända en nedåtgående trend. Du låter som en riktig politiker. Snömos.

Vad är det vi ska GE dem? Fler ungdomsgårdar? En avskaffad marknadsskola utan vinstintressen? Stödja scoutrörelsen? Fler mammrt och pappor på stan? Ta bort de socioekonomiska orsakerna till att vissa ungdomar lockas av gängledare att bli gangsters och mördare? Hur då? Högre barnbidrag? Renovera lägenheterna på "orten" och GE dem nya kök och badrum från Ballingslöv? Lägre skatter och högre från de rika?

Vackert tal är nog bra, men det skapar inte mindre brottslighet eller gängkriminalitet. Högre straff och fler poliser håller i alla fall buset inlåst till gagn för oss alla. 

Nu sitter vi i Sverige med en invandrargrupp på två miljoner och det är där som de gängkriminella rekryteras. Att bli av med det problemet är lättare sagt än gjort. Vi kan ju inte precis deportera alla. Och att bara prata om att alla är en tillgång löser inte heller problemet med den "nedåtgående trenden".
  • Snälla Killen
    Anonym (Marie) skrev 2025-06-14 08:41:16 följande:
    De blev välkomna hit trots att de inte kom från krigsdrabbade länder. De kunde inte språket, och många var lågutbildade och hade inget jobb. De fick bidrag när de läste svenska, men i vissa kurser har 50% hoppat av. De fick ekonomisk hjälp med att bygga upp ett helt nytt liv. Som asylsökande helt andra förmåner vid sjuk- och tandvård än för oss som alltid har arbetat och betalat skatt. Barnen får gå i skolan för att få utbildning. De som inte har lärt sig svenska har rätt till tolk i all oändlighet, vilket kostar oss skattebetalare två miljarder/år. 

Vad är det mer som krävs för att de ska bli goda medborgare? Det räckte visst inte. 
    Du har ju inte ens läst / förstått hälften av det jag har skrivit...
    Snäll? Definiera snälla...
  • Anonym (Marie)

Jag har läst det du har skrivit. Men jag undrar varför det ser ut som det gör i Sverige när de blev välkomna hit, och fick all hjälp ekonomiskt? Varför har så många blivit kriminella, och varför är invandrare överrepresenterade när det gäller bidragsbrott? Det är bara att googla rapporter från Försäkringskassan. 

Jag är en fattig pensionär, och har jobbat heltid hela livet. Har betalat av CNS, hus- och billån. Äldre invandrare kommer hit och lär sig aldrig svenska, men får ändå grundpension + bidrag. Kan man bli annat än less om man har gjort rätt för sig hela livet?

Min familj och jag flyttade till Frankrike och bodde där i många år. Vi sparade och snålade innan vi flyttade dit, lärde oss flytande franska och fick jobb meddetsamma. Inte levde vi på bidrag! 

Det är kanske svårt att förstå för er invandrare, eller andra generationen. Men för oss som har levt i ett tryggt och säkert land så är det väldigt ledsamt och frustrerande att se vad som nu har hänt med Sverige. Gängkriminella, mord, skjutningar och sprängningar. Våra grannländer har i artiklar skrivit att Sverige nu är ett skräckexempel eftersom "svenska" gängkriminella nu har dessa länder som mål. Tror du mig inte så är det bara att googla.

Jag är så trött på det största samtalsämnet här i Sverige, invandringen och de gängkriminella. Tack för mig. Glad

• Padirac
    Anonym (Marie) skrev 2025-06-14 10:41:03 följande:

Jag har läst det du har skrivit. Men jag undrar varför det ser ut som det gör i Sverige när de blev välkomna hit, och fick all hjälp ekonomiskt? Varför har så många blivit kriminella, och varför är invandrare överrepresenterade när det gäller bidragsbrott? Det är bara att googla rapporter från Försäkringskassan. 

Jag är en fattig pensionär, och har jobbat heltid hela livet. Har betalat av CNS, hus- och billån. Äldre invandrare kommer hit och lär sig aldrig svenska, men får ändå grundpension + bidrag. Kan man bli annat än less om man har gjort rätt för sig hela livet?

Min familj och jag flyttade till Frankrike och bodde där i många år. Vi sparade och snålade innan vi flyttade dit, lärde oss flytande franska och fick jobb meddetsamma. Inte levde vi på bidrag! 

Det är kanske svårt att förstå för er invandrare, eller andra generationen. Men för oss som har levt i ett tryggt och säkert land så är det väldigt ledsamt och frustrerande att se vad som nu har hänt med Sverige. Gängkriminella, mord, skjutningar och sprängningar. Våra grannländer har i artiklar skrivit att Sverige nu är ett skräckexempel eftersom "svenska" gängkriminella nu har dessa länder som mål. Tror du mig inte så är det bara att googla.

Jag är så trött på det största samtalsämnet här i Sverige, invandringen och de gängkriminella. Tack för mig. Glad

Du är ju fri att samtala om annat än den felaktigt generaliserande uppfattningen om invandrare du redogör för.

Våld och dödligt våld utanför de gängkriminella miljöerna har sedan 60- och 70-talet minskat. Det är inom de gängkriminella miljöerna det dödliga våldet ökat. 

Det betyder att du - om du nu inte är del av eller närstående till gängkriminella - har en mindre risk att utsättas för våld och dödligt våld än den tid du pratar om.

Jag ska ta fram lite siffror på Frankrike och andra länder så du kan jämföra
  • Anonym (Marie)

Tillägg till mitt förra inlägg:

Jag jobbade som sagt heltid i 45 år, och var under den sista tiden som sjuksköterska inom äldreomsorgen trött, utsliten och kronisk smärta. Men jag kunde inte sluta innan min pension eftersom jag då skulle förlora för mycket pengar. Jag fick då ta hand om äldre invandrare (De blir också äldre! Många verkar tro att de för alltid förblir unga, och därmed alltid kan arbeta). Dessa herrar var ganska så högljudda, de förstod inte svenska, och krävde ständig tolk som betalas med våra skattepengar. 

Kostnad 2025: Telefontolk: 600 kr/timme
                             Akuttaxa     960 kr/timme
                             Platstolk     600 kr/timme + 52.50/mil. 

Vi skattebetalare får betala 2 miljarder/år för dessa kostnader. Och det finns fortfarande inga krav om hur många år detta kan utnyttjas. 

Borde det bli en gräns? 

Jag skrev även detta då många anser att det bara är invandrare som jobbar inom äldrevården eftersom vi svenskar anser oss vara för "fina" för detta jobb. Så det stämmer inte. Vid anställningsintervjuer kom det mycket bra svensk personal, men eftersom vissa invandrares löner betalades med bidrag så gick de förstås före. Även om de pratade mycket dålig svenska, och andra hade bättre utbildning och  arbetslivserfarenhet. 

Jag vet, detta ingår egentligen inte inom "mångkultur" men som tillägg till mitt förra inlägg.

• Padirac
    Anonym (Marie) skrev 2025-06-14 10:41:03 följande:

bra.se/download/18.47bb43da192711ebb376719/1729675433437/2021_8_Dodligt_skjutvapenvald_i_Sverige_och_andra_europeiska_lander.pdf

Du kommer kanske att bli förvånad att det som skrivs i rapporten inte stämmer överens med dina samtalsämnen 
  • Padirac

Från BRÅs rapport 

I början av 00-talet låg Sveriges totalnivå klart under det europeiska

genomsnittet, men är något högre vid periodens slut ? motsvarande 11 avlidna per miljon invånare (jämfört med knappt 8 avlidna per
    miljon invånare i Europa i genomsnitt). Liknande men mer markanta
    skillnader mellan den första och den andra delen av perioden
    observeras även för dödligt skjutvapenvåld. I början av perioden var
    det i snitt 3 personer per miljon i befolkningen som sköts till döds
    i Europa; i Sverige rörde det sig om 2 personer. Detta antal har
    under de studerade åren fördubblats i Sverige, medan det i Europa
    sjunkit till omkring 1,6 avlidna per miljon invånare.
    Att det har skett en minskning och utjämning i nivåerna av dödligt
    våld i Europa har kartlagts tidigare (se t.ex. Aebi och Linde 2014).
    Analysen här visar att det samma gäller även dödligt skjutvapenvåld.
    Sverige högt i rangordningen
    när det gäller dödsskjutningar
    En annan fråga är exakt var Sverige befinner sig i relation till
    respektive land. I diagram 5 har de studerade länderna rangordnats
    för att ge en överblick av Sveriges nivå av dödligt våld totalt sett,
    samt med skjutvapen, i relation till resten av Europa. Med tanke på
    ibland stora årsvariationer visas läget som det var under periodens
    första fyra år, 2000?2003, i jämförelse med de sista, 2014?2017 (år
    2017 är det senaste året för vilket data erhållits för samtliga länder).
    Statistiken över dödligt våld generellt toppas ? både under periodens
    början och dess slut ? av de baltiska länderna, Lettland, Litauen och
    Estland, följda av Finland. Trots att nivåerna har mer än halverats
    i Baltikum mellan de två mättillfällena, är skillnaden mot de övriga
    länderna fortfarande mycket stor. De senaste fyra åren uppvisar även
    Belgien, Kroatien och Ungern en större förekomst av dödligt våld än
    Sverige, sett till befolkningens storlek. Sverige befinner sig dock i den
    övre halvan av rangordningen, efter att i periodens början haft den
    tredje lägsta nivån av dödligt våld bland de studerade länderna. Det
    behöver samtidigt tilläggas att flera större europeiska länder, som
    Tyskland, England och Wales eller Frankrike (samt Irland), saknas
    i denna jämförelse på grund av kvalitetsbrister i dödsorsaksdata.
    Som analyserna utifrån andra källor visar längre fram (diagram 11)
    ligger nivån i dessa länder inte långt ifrån Sveriges vid periodens slut.
    Sett till enbart dödligt våld med skjutvapen är det dock endast
    Kroatien som uppvisar en högre nivå än Sverige under 2014?2017.35
    I periodens början låg däremot Sverige på tredje lägsta nivå.
  • Hustlebustle798
    Padirac skrev 2025-06-14 12:18:00 följande:

Från BRÅs rapport 

I början av 00-talet låg Sveriges totalnivå klart under det europeiska

genomsnittet, men är något högre vid periodens slut ? motsvarande 11 avlidna per miljon invånare (jämfört med knappt 8 avlidna per
    miljon invånare i Europa i genomsnitt). Liknande men mer markanta
    skillnader mellan den första och den andra delen av perioden
    observeras även för dödligt skjutvapenvåld. I början av perioden var
    det i snitt 3 personer per miljon i befolkningen som sköts till döds
    i Europa; i Sverige rörde det sig om 2 personer. Detta antal har
    under de studerade åren fördubblats i Sverige, medan det i Europa
    sjunkit till omkring 1,6 avlidna per miljon invånare.
    Att det har skett en minskning och utjämning i nivåerna av dödligt
    våld i Europa har kartlagts tidigare (se t.ex. Aebi och Linde 2014).
    Analysen här visar att det samma gäller även dödligt skjutvapenvåld.
    Sverige högt i rangordningen
    när det gäller dödsskjutningar
    En annan fråga är exakt var Sverige befinner sig i relation till
    respektive land. I diagram 5 har de studerade länderna rangordnats
    för att ge en överblick av Sveriges nivå av dödligt våld totalt sett,
    samt med skjutvapen, i relation till resten av Europa. Med tanke på
    ibland stora årsvariationer visas läget som det var under periodens
    första fyra år, 2000?2003, i jämförelse med de sista, 2014?2017 (år
    2017 är det senaste året för vilket data erhållits för samtliga länder).
    Statistiken över dödligt våld generellt toppas ? både under periodens
    början och dess slut ? av de baltiska länderna, Lettland, Litauen och
    Estland, följda av Finland. Trots att nivåerna har mer än halverats
    i Baltikum mellan de två mättillfällena, är skillnaden mot de övriga
    länderna fortfarande mycket stor. De senaste fyra åren uppvisar även
    Belgien, Kroatien och Ungern en större förekomst av dödligt våld än
    Sverige, sett till befolkningens storlek. Sverige befinner sig dock i den
    övre halvan av rangordningen, efter att i periodens början haft den
    tredje lägsta nivån av dödligt våld bland de studerade länderna. Det
    behöver samtidigt tilläggas att flera större europeiska länder, som
    Tyskland, England och Wales eller Frankrike (samt Irland), saknas
    i denna jämförelse på grund av kvalitetsbrister i dödsorsaksdata.
    Som analyserna utifrån andra källor visar längre fram (diagram 11)
    ligger nivån i dessa länder inte långt ifrån Sveriges vid periodens slut.
    Sett till enbart dödligt våld med skjutvapen är det dock endast
    Kroatien som uppvisar en högre nivå än Sverige under 2014?2017.35
    I periodens början låg däremot Sverige på tredje lägsta nivå.
    Sprängningarna började sätta fart runt 2013. Innan massinvandringen så skedde detta med flera års mellanrum. Och nu ser det ut så här:

Källa: Polismyndigheten

2024

296 skjutningar, och 44 avlidna

129 sprängningar, och 317 förberedelser 

Under 2023-2024 skedde 278 sprängningar

2025:

72 skjutningar januari - maj, 26 avlidna

31 sprängningar under januari

89 sprängningar januari - maj - förberedelser 212

Är detta Sverige? Vem kunde tro det på 80-90-talet? Att Sverige skulle förstöras av gängkriminella? "Vi såg det inte komma".

Rikspolis Anders Thornberg: "Jag har varit polis i 40 år. Jag har aldrig tidigare varit med om ett läge som nu. Det saknar motstycke".
  • Snälla Killen
    Cheers skrev 2025-06-14 08:50:42 följande:
    Du är inte bara snäll utan idealist också som målar upp ett idealiskt samhälle by the people, for the people. Fint!

Men du berättar inte hur vi ska bli av med de kriminella och gängkriminaliteten. Uppenbarligen inte genom hårdare straff och fler poliser. (Är det något fel med det förresten?). 

Du talar om att erbjuda morgondagens ungdomar möjligheter och att ge dem förutsättningar att bli den tillgång som de är. Du säger att vi alla måste vara aktiva för att vända en nedåtgående trend. Du låter som en riktig politiker. Snömos.

Vad är det vi ska GE dem? Fler ungdomsgårdar? En avskaffad marknadsskola utan vinstintressen? Stödja scoutrörelsen? Fler mammrt och pappor på stan? Ta bort de socioekonomiska orsakerna till att vissa ungdomar lockas av gängledare att bli gangsters och mördare? Hur då? Högre barnbidrag? Renovera lägenheterna på "orten" och GE dem nya kök och badrum från Ballingslöv? Lägre skatter och högre från de rika?

Vackert tal är nog bra, men det skapar inte mindre brottslighet eller gängkriminalitet. Högre straff och fler poliser håller i alla fall buset inlåst till gagn för oss alla. 

Nu sitter vi i Sverige med en invandrargrupp på två miljoner och det är där som de gängkriminella rekryteras. Att bli av med det problemet är lättare sagt än gjort. Vi kan ju inte precis deportera alla. Och att bara prata om att alla är en tillgång löser inte heller problemet med den "nedåtgående trenden".
    Tack för att du tycker att jag är en fin människa 😊.

Det jag försökte förmedla handlade inte så mycket vad man ska ge till andra, utan snarare vad man inte ska ta ifrån dem...

Klart att straffen skall höjas när gärningarna helt klart passerar alla former av gränser osv men det är heller inte där själva grundproblemet ligger.

Självklart är det utom alla tvivel att det inte är möjligt att ta in för många invandrare heller, om vi inte har de grundläggande förutsättningarna att ens kunna integrera dem till att börja med. Detta är ju sunt förnuft och ingen raketforskning.

Jag menar att i den riktningen Sverige är på väg i så ska vi inte ta emot en massa invandrare och framförallt inte i den skalan som tidigare har varit men där är i princip alla partier överens nuförtiden. 

Jag menar att grundförutsättningarna läggs med bra fördelningspolitik, att det byggs bostäder som vanligt folk faktiskt har råd att flytta in i, ett robust socialt skyddsnät och att folk kan lita på att skattemedel kommer dit där det bäst nytta.

Att skära ner budgeten för skolor, som faktiskt är första instans att fånga upp barn som potentiellt riskerar att hamna fel senare i livet, är fel väg att gå, samtidigt som vi är det enda landet i världen som tillåter vinster inom välfärden.

Att avreglera ännu mer är ju bevisligen inte vägen framåt heller.

Krävs samarbete över blockgränsen och där det går att lägga fram en långsiktig strategi och som som vidhålls oavsett vem som sitter i regeringsställning.

Tror att ett 20 år lång epok tar slut vid nästa val, så att skattepengar fördelas mer dit där de hör hemma för att ge de instanserna som kan arbeta i förebyggande syfte också har de resurserna att kunna göra det...
    Snäll? Definiera snälla...
Svar på tråden Mångkultur