• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Anonym (Marie)
    Tom Araya skrev 2025-06-08 00:59:56 följande:
    Frågan är ju

-om andra likvärdiga arrangemang lika lättvindigt tilldelas bidrag av den storleken?

-detta var alltså ett evenemang som muslimerna själva önskade skulle vara förbehållet muslimer, inte för alla.
    Och ändå så klagar de på att vi är rasistiska, och är emot mångkultur. När vi flyttar till andra länder så tar man seden dit man kommer. Om vi flyttade till deras länder, inte skulle vi basunera ut att deras land skulle bli kristet och försöka ta över? 

Utdrag från artiklar Sofie Löwenmark, Expressen: 

Nu växer det upp en parallellsamhälle, och muslimerna försöker att ta över Sverige. 

En Malmöiman har vid upprepade tillfällen uppmanat muslimer att bygga egna medieplattformar. Muslimer kan, enligt honom, inte lita på traditionella medier som ägnar sig åt "censur, partiskhet och desinformation". Han förespråkar egna kanaler för att forma opinionen så att den gynnar den muslimska gruppen. 

Det kan handla om religiöst förtryck, organiserat hat mot Sverige och svenskar, motstånd mot svenska skolors undervisning, hbtqi och uppmanar till stöd för strikta hedersnormer. 

Det förekommer också uppmaningar om jihadresor till Somalia och Syrien, och stöd för organisationer som Sverige och EU har klassat som terroristorganisationer. .

I Göteborg ser man gång på gång rena terrorparader med vajande flaggor och tröjor. Organisationerna bakom demonstrationerna är helt öppna med stöd för Islamic Jihad, Hizbollah, Hamas, Lions Den och PFLP. De har också skanderat ramsor som "Khaybar, khaybar ya yahud" som uppmanar till våld mot judar. 

Min egen kommentar: De fick komma hit till Sverige, och för att visa sin tacksamhet organiserat hat mot Sverige och svenskar, och motstånd mot svenska skolors undervisning. Vad har de för rätt att göra det? Detta är Sverige, och då får de acceptera svenska lagar! Varför ska vi, som är födda här, styras av deras hemländers lagar och regler? Så det är väl inte underligt att det finns så mycket hat mot muslimer, de har själva orsakat detta. 

• Padirac

Det förekommer fler fel ock tokigheter i det som citerats från ngt annat forum...

Medarrangörer är ABF, Medborgarskolan Syd och Lyktan Sverige.

ABF har kopplingar till S och medborgarskolan har kopplingar till M. Lyktan Sverige är en organisation kopplad till arabisk kultur och religion.

I Sverige finns en lång tradition att inkludera alla i offentliga och offentligt sponsrade evenemang. Det är en del av svensk kultur och demokrati.

malmo.se/Aktuellt/Artiklar-Malmo-stad/2025-06-05-Med-anledning-av-bidrag-till-ABF-Malmo-for-att-arrangera-Eid-i-Folkets-park.html

Frågan är ju

-om andra likvärdiga arrangemang lika lättvindigt tilldelas bidrag av den storleken?

-detta var alltså ett evenemang som muslimerna själva önskade skulle vara förbehållet muslimer, inte för alla.
    Det torde vara enkelt att titta i budget och redovisning vart pengar gått.. 
    Frågan är ju

• nattuw
    Anonym (Marie) skrev 2025-06-07 15:33:38 följande:

Malmö har låtit ABF ta över skötseln att anordna firandet av en muslimsk högtid.

Ett försök att skapa ett beroende av skattepengar för att få inflytande över och kunna kontrollera en religiös högtid.
  • Padirac

ABF, Medborgarskolan och en muslimsk förening ordnade detta tillsammans

ABF är knutet till LO och S

Medborgarskolan är knutet till M

nattuw skrev 2025-06-09 11:08:19 följande:
    Ett försök att skapa ett beroende av skattepengar för att få inflytande över och kunna kontrollera en religiös högtid.
  • Rataxes

Så många nya spännande kulturer vi fått

Bild

Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet)

Varför hörs det inga högljudda rop från barrikaderna?
    Var är samhällsdebatten?
    Var är alla journalister och media, varför hörs de inte, alla de som i andra sammanhang påstår sig granska sådana här otäcka fenomen i vårt samhälle?

Var är alla dessa, både män och kvinnor (och alla andra kön...) som för ett par år sedan högljutt proklamerade och som utgav sig för att vara feminister?

Alla människor lika värde???
    Pyttsann!!!

Alla nämnda, alla som är tysta, håller uppenbarligen med om att i vårt nya Sverige är könsstympning accepterat, det hör till vår nya mångkultur. Könsstympning är ok och i vårt nya Sverige är det accepterat, det ingår och det tillhör den fullt normala kulturen i vårt nya Sverige.

Rataxes skrev 2025-06-10 14:58:18 följande:

• KillBill
    Rataxes skrev 2025-06-10 14:58:18 följande:

All form av hederskultur ska självklart bekämpas med alla tillbuds stående medel och ser vi till flickornas faktiska situation och möjligheter så är den bättre i Sverige än många andra delar av världen. Det är en positiv sak.

PS. Noterar i vanlig ordning att du kopierar text (den här gången från Aftonbladet) utan att citera eller ange källa. Du kanske inte begriper det men det är ett upphovsbrott. 

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet) skrev 2025-06-10 17:44:11 följande:

Håller du med mig om att Sveriges regering genast måste stoppa alla utvisningar av kvinnor till länder där de riskerar att utsättas för hederkultur och annan vidrig behandling?
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Rataxes
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet) skrev 2025-06-10 17:44:11 följande:

Var är samhällsdebatten?
    Var är alla journalister och media, varför hörs de inte, alla de som i andra sammanhang påstår sig granska sådana här otäcka fenomen i vårt samhälle?

Var är alla dessa, både män och kvinnor (och alla andra kön...) som för ett par år sedan högljutt proklamerade och som utgav sig för att vara feminister?

Alla människor lika värde???
    Pyttsann!!!

Alla nämnda, alla som är tysta, håller uppenbarligen med om att i vårt nya Sverige är könsstympning accepterat, det hör till vår nya mångkultur. Könsstympning är ok och i vårt nya Sverige är det accepterat, det ingår och det tillhör den fullt normala kulturen i vårt nya Sverige.

Bill tycker att utvisningar av kvinnor kan stoppas, gärna för mig, jag ger gärna utsatta kvinnor en fristad om vi samtidigt utvisar de män som orsakar utsattheten och hedersförtrycket, (och även de kvinnor som i många fall ligger bakom hedersförtryck) jag skiter fullständigt i vad som händer med dessa i hemlandet.
    FAFO
    Hellre en till tidöregering än en med 4 våp och en sojapojke..
  • Anonym (Marie)

Könsstympningar och hedersrelaterat våld och förtryck. När Sverige var svenskt hade vi inte hört talas om sådana här problem. Vad har hänt med vårt trygga och säkra land? 

Svar på tråden Mångkultur