• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Marie)

En kvinna stod på gården och sjöng svenska sommarvisor och spelade gitarr. Det var många som lyssnade, även på balkongerna. Men då kom ett gäng med muslimer och körde iväg henne, och de var ganska otrevliga. 

Vid en muslimsk högtid tvingades vi att höra på något som lät som böneutrop från en balkong. Och jag överdriver inte om att det hördes över hela parkeringen som är stor. De måste ha haft enorma högtalare. När jag sedan var i mitt kök i huset bredvid så kunde jag höra detta. Och det höll på till midnatt, och det var samma "musik" i fem timmar. Dessutom så hade lägenheten ett neongrönt ljus, så om de inte fick svår migrän vore helt obegripligt. Störningsjouren var där, men hur skulle de kunna höras i detta oväsen? Stackars grannar som bodde i samma hus.

• Anonym (Marie)

Detta är inte mina egna synpunkter, utan jag läste detta på ett annat forum. Jag har tagit bort vissa ord som kan uppfattas som "rasistiska" eller hat gentemot muslimer. 

Malmö har låtit ABF ta över skötseln att anordna firandet av en muslimsk högtid. De antyder att det inte enbart är ett muslimskt/islamiskt firande utan att alla är välkomna vilket muslimerna inte gillar. De är missnöjda med att S har förvandlat högtiden till "något blandat gytter med globalistisk smörja". Även i Visionspartiet (med avhoppare från islamistpartiet Nyans) är man upprörda över att alla är inbjudna - oavsett bakgrund - till en festival där de firar gemenskap och mångfald.

Andras kommentarer om detta:

"Märkligt att muslimer, som enbart existerat i sådana här mängder i Sverige i några årtionden, får 600 000 för deras firande. Men Malmö ger inte sådana här enorma bidrag för uråldriga svenska traditioner, högtider och kultur".

"Vilken cirkus! Självklart ska man inte finansiera någonting som är islamistiskt  med skattepengar! Men om S och V inte har muslimernas stöd i Malmö så förlorar de. Islam i Malmö har ett starkt fäste, och sharia lag är applicerad. Som kvinna förväntas du följa dessa regler, annars kan du bli anmäld. Eller utsatt för hedersrelaterat förtryck och våld Burka, burkini, hijab och judehat är vardagsmat i Malmö".

"Imamer blir skitsura för att de inte kunde lägga vantarna på 600 000, men också för att Malmöpolitikerna ville anordna en multikulturell folkfest".

Min kommentar: Många tar till rasistkortet när vi anklagas för att inte respektera muslimernas kultur. Inga skolavslutningar i kyrkan för att visa hänsyn, och vissa svenska sånger har gjorts om för att ta hänsyn. Samma sak i skolor och förskolor. De vill bygga mer moskéer, och de kan få enorma summor i bidrag som betalas med våra skattepengar (som många har fått återbetala på grund av bidragsbrott). De har ansökt om att det ska byggas bönerum för muslimska läkare.

Men trots stora summor pengar så vill de inte bjuda in andra för att fira gemenskap och mångfald. Det är genom våra skattepengar som de har fått hjälp med att lära sig svenska (men alla vill inte det) och få möjlighet att bygga upp ett helt nytt liv med skola och utbildning. Och under tiden lever de på bidrag.

Varför är de så upprörda? Är det för att de som följer Koranen anser att vi kristna är "orena och otrogna?" Och därför ska vi inte bli inbjudna? Och för att deras ledare basunerar ut att Sverige ska lyda under islam? 

• KillBill
    Anonym (Marie) skrev 2025-06-07 15:33:38 följande:

Detta är inte mina egna synpunkter, utan jag läste detta på ett annat forum. Jag har tagit bort vissa ord som kan uppfattas som "rasistiska" eller hat gentemot muslimer. 

Malmö har låtit ABF ta över skötseln att anordna firandet av en muslimsk högtid. De antyder att det inte enbart är ett muslimskt/islamiskt firande utan att alla är välkomna vilket muslimerna inte gillar. De är missnöjda med att S har förvandlat högtiden till "något blandat gytter med globalistisk smörja". Även i Visionspartiet (med avhoppare från islamistpartiet Nyans) är man upprörda över att alla är inbjudna - oavsett bakgrund - till en festival där de firar gemenskap och mångfald.

"Märkligt att muslimer, som enbart existerat i sådana här mängder i Sverige i några årtionden, får 600 000 för deras firande. Men Malmö ger inte sådana här enorma bidrag för uråldriga svenska traditioner, högtider och kultur".

"Vilken cirkus! Självklart ska man inte finansiera någonting som är islamistiskt  med skattepengar! Men om S och V inte har muslimernas stöd i Malmö så förlorar de. Islam i Malmö har ett starkt fäste, och sharia lag är applicerad. Som kvinna förväntas du följa dessa regler, annars kan du bli anmäld. Eller utsatt för hedersrelaterat förtryck och våld Burka, burkini, hijab och judehat är vardagsmat i Malmö".

"Imamer blir skitsura för att de inte kunde lägga vantarna på 600 000, men också för att Malmöpolitikerna ville anordna en multikulturell folkfest".

Min kommentar: Många tar till rasistkortet när vi anklagas för att inte respektera muslimernas kultur. Inga skolavslutningar i kyrkan för att visa hänsyn, och vissa svenska sånger har gjorts om för att ta hänsyn. Samma sak i skolor och förskolor. De vill bygga mer moskéer, och de kan få enorma summor i bidrag som betalas med våra skattepengar (som många har fått återbetala på grund av bidragsbrott). De har ansökt om att det ska byggas bönerum för muslimska läkare.

Men trots stora summor pengar så vill de inte bjuda in andra för att fira gemenskap och mångfald. Det är genom våra skattepengar som de har fått hjälp med att lära sig svenska (men alla vill inte det) och få möjlighet att bygga upp ett helt nytt liv med skola och utbildning. Och under tiden lever de på bidrag.

Varför är de så upprörda? Är det för att de som följer Koranen anser att vi kristna är "orena och otrogna?" Och därför ska vi inte bli inbjudna? Och för att deras ledare basunerar ut att Sverige ska lyda under islam? 

Du ger konkreta exempel från icke muslimer medan exemplen från muslimer verkar vara mer av typen hörsägen. kan du hänvisa till konkreta exempel även från muslimskt håll?
    Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Padirac

De verkar lika begåvade som alltid de där forumen du frekventerar

600 000 går alltså till en dag där alla oavsett religion och kultur kan delta på samma villkor.

Och begåvningsreserven menar då att 600 000 går till någonting islamistiskt

Är det kanske så att de där snillena tänkt flytta till ett land som inte tar emot invandrare

Tomte

Anonym (Marie) skrev 2025-06-07 15:33:38 följande:

• Tom Araya
    Padirac skrev 2025-06-07 22:05:59 följande:

De verkar lika begåvade som alltid de där forumen du frekventerar

600 000 går alltså till en dag där alla oavsett religion och kultur kan delta på samma villkor.

Och begåvningsreserven menar då att 600 000 går till någonting islamistiskt

Är det kanske så att de där snillena tänkt flytta till ett land som inte tar emot invandrare

Tomte

Frågan är ju

-om andra likvärdiga arrangemang lika lättvindigt tilldelas bidrag av den storleken?

-detta var alltså ett evenemang som muslimerna själva önskade skulle vara förbehållet muslimer, inte för alla.
Svar på tråden Mångkultur