• Tom Araya

Mångkultur

Mångkultur - vad det är och varför vi inte ska ha det.

Många tycks tänka på kultur som sådant som görs inom familj, släkt och närmsta vänner, vilka familjetraditioner och högtider man firar, vilken mat man äter, vilka kulturella nöjen man ägnar sig åt eller avnjuter, vilken andlig tro man har, vilket språk man talar o.s.v.
    Är detta vad man menar med kultur i begreppet mångkultur så får det för mig gärna vara mångkultur i Sverige och då är även många svenskar mångkulturella.

Mångkultur i politisk bemärkelse handlar dock inte om det som ovan nämnts, utan om de grundläggande värderingar som vårat samhälle vilar på. I fortsättningen är det just detta jag avser med begreppet kultur.
    Vi är i nordvästra Europa, norden eller Sverige långt ifrån perfekta i våra politiska system, samhälls- eller rättssystem, men vi har i alla fall kommit god bit på väg och har sedan länge, nästan uteslutande haft en utveckling åt rätt håll. Vi är relativt sett bra på demokrati, friheter, rättigheter, rättssäkerhet, jämställdhet och sekularisering av stat och samhälle.
    Jag kan inte under några som helst omständigheter gå med på att backa i den utvecklingen och därför är jag mot alla politiska och religiösa extremfalanger samt mångkultur (i den rent politiska bemärkelsen). Vi skall i Sverige endast svensk kultur ha och dit räknas (i sammanhanget) inte att man måste äta kräftor och surströmming, fira jul, ta sig en sup, dansa "Små grodorna" o.dyl. Ej heller har etnicitet eller hudfärg med detta att göra.
    Det kan väl knappast ifrågasättas att människor uppväxta och fostrade i kulturer som står långt ifrån vår, kommer ha svårare att ta till sig och acceptera vår kultur som sin egen, att leva efter och godkänna individer bland sina nära och kära att leva efter.
    I vissa fall har även religiös övertygelse samt grupptrycket inom etniska grupper som delar samma kulturella bakgrund en viss bromsande inverkan i detta.
    Med hänsyn till detta anser jag det inte som självklart att alla som kommer hit som flyktingar ska få permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap för att leva här resten av livet, utan vissa bör så snart läget tillåter återvända till sitt hemland.
    De som exempelvis ens någonsin funderar på något som helst stöd (om än bara även det i tanken) eller engagemang för IS/ISIS borde aldrig haft ett svenskt medborgarskap om de inte fått det automatiskt vid födseln och några nya uppehållstillstånd borde då ej heller beviljas för dessa personer, i synnerhet inte om de återvänder till Sverige efter att aktivt tagit del i IS's aktiviteter någonstans i världen.

Kommentera gärna, men jag undanber kommentarer riktade till mig som handlar om SD, för jag är inte medlem och de får ej heller min röst, så det är inte relevant.

Här är en länk till en blogg som tar upp ämnet på ett bra sätt tycker jag och förtjänar uppmärksamhet:

www.kaziva.net/blog-native/2015/8/25/det-har-ar-inte-sverige

• Svar på tråden Mångkultur
  • KillBill

Tom Araya skrev 2025-10-19 12:31:09 följande:
    Detta stämmer bara delvis.

Forskningen visar att

Brå 2021:6 konstaterar att män födda utanför Europa är överrepresenterade som misstänkta för partnervåld, men att merparten av skillnaden förklaras av ålder, utbildning, inkomst och arbetslöshet.Efter kontroll för dessa faktorer kvarstår dock en överrisk på ca 1,5?2 gånger för vissa grupper (MENA, Sydasien).

Om vi tittar på misstänkta gärningsmän i exempelvis fall av grov kvinnofridskränkning kan vi konstatera att 57 % är födda i Sverige, och att majoriteten av dessa har föräldrar som också är födda i Sverige. Det visar tydligt att mäns våld mot kvinnor är ett betydande problem även bland personer med svensk bakgrund.

Bilden nedan är hämtad från rapporten som du hänvisar till:

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-19 13:10:29 följande:

Om vi tittar på misstänkta gärningsmän i exempelvis fall av grov kvinnofridskränkning kan vi konstatera att 57 % är födda i Sverige, och att majoriteten av dessa har föräldrar som också är födda i Sverige. Det visar tydligt att mäns våld mot kvinnor är ett betydande problem även bland personer med svensk bakgrund.

Bilden nedan är hämtad från rapporten som du hänvisar till:

Men då ska vi också beakta att förhållandet mellan de svenskfödda med svenskfödda föräldrar och de med utländsk bakgrund är ungefär 63 - 37, vilket innebär att all representation i statistiken på över 37 % hos de med utländsk bakgrund är en överrepresentation, medan 57 % är en underrepresentation.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-19 13:44:20 följande:
    Men då ska vi också beakta att förhållandet mellan de svenskfödda med svenskfödda föräldrar och de med utländsk bakgrund är ungefär 63 - 37, vilket innebär att all representation i statistiken på över 37 % hos de med utländsk bakgrund är en överrepresentation, medan 57 % är en underrepresentation.
    Ja, samtidigt som vi ska beakta att omkring 900?000 människor i Sverige har nordiskt ursprung, antingen genom att de själva har flyttat hit från ett nordiskt grannland eller genom att en eller båda föräldrarna är födda i ett nordiskt grannland. Dessa personer en kulturell bakgrund som ligger mycket nära vår egen.
  • nattuw
    KillBill skrev 2025-10-15 20:03:09 följande:

Det är en vanlig föreställning att en liten grupp män skulle stå för merparten av våldet mot kvinnor, men det stöds inte av forskningen. 

Så hur många män i din omgivning brukar misshandla och utsätta kvinnor för sexuella övergrepp?
  • KillBill
    nattuw skrev 2025-10-19 17:14:59 följande:
    Så hur många män i din omgivning brukar misshandla och utsätta kvinnor för sexuella övergrepp?
    Förhoppningsvis ingen, men tyvärr är det här fortfarande så tabubelagda ämnen att man aldrig kan vara säker. Varje år görs omkring 40 000 polisanmälningar om våld eller sexuella övergrepp mot kvinnor, men mörkertalet bedöms vara mycket stort, eftersom många aldrig vågar eller orkar anmäla.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-19 14:03:31 följande:
    Ja, samtidigt som vi ska beakta att omkring 900?000 människor i Sverige har nordiskt ursprung, antingen genom att de själva har flyttat hit från ett nordiskt grannland eller genom att en eller båda föräldrarna är födda i ett nordiskt grannland. Dessa personer en kulturell bakgrund som ligger mycket nära vår egen.
    Jag skulle tro att antalet invånare i Sverige med nordiskt ursprung snarare räknas i miljoner, eftersom Sverige tillhör norden och då har även svenskfödda med svenskfödda föräldrar ett nordiskt ursprung. Skrattande
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2025-10-22 18:48:00 följande:
    Jag skulle tro att antalet invånare i Sverige med nordiskt ursprung snarare räknas i miljoner, eftersom Sverige tillhör norden och då har även svenskfödda med svenskfödda föräldrar ett nordiskt ursprung. Skrattande
    Jag tror nog att du förstår att när jag skrev om nordisk bakgrund så syftade jag på invånare med annat ursprung än svenskt.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-19 14:03:31 följande:
    KillBill skrev 2025-10-22 19:03:01 följande:
    Jag tror nog att du förstår att när jag skrev om nordisk bakgrund så syftade jag på invånare med annat ursprung än svenskt.
    Invandrade från nordiska länder är 208 421 personer 2024, vilket utgör ca 2 % av befolkningen.

Officiell statistik:

Statistiska centralbyrån (SCB) uppger att den 31 december 2024 hade 2 200 238 personer utrikes födda i Sverige, vilket motsvarade ca 20,8 % av befolkningen. Statistikmyndigheten SCB+2Statistikmyndigheten SCB+2

Samma källa visar att det också fanns 710 639 personer inrikes födda med två utrikes födda föräldrar (alltså andrageneration) ? vilket motsvarade ca 6,7 % av befolkningen. Statistikmyndigheten SCB

Totalt för gruppen ?utländsk bakgrund? (utrikes född + inrikes född med två utrikes födda föräldrar) var siffran 2 910 877 personer, motsvarande ca 27,5 % av befolkningen vid utgången av 2024. Statistikmyndigheten SCB

SCB definierar ?utländsk bakgrund? som personer som är utrikes födda, eller inrikes födda med två utrikes födda föräldrar. Statistikmyndigheten SCB+1

Fördelning efter födelseregion för utrikes födda enligt SCB (2024):

Norden utom Sverige: 208 421 personer ? 2,0 % av befolkningen. Statistikmyndigheten SCB

EU utom Norden: 389 881 personer ? 3,7 %. Statistikmyndigheten SCB

Europa utom EU och Norden: 349 672 personer ? 3,3 %. Statistikmyndigheten SCB

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-19 20:57:31 följande:
    Förhoppningsvis ingen, men tyvärr är det här fortfarande så tabubelagda ämnen att man aldrig kan vara säker. Varje år görs omkring 40 000 polisanmälningar om våld eller sexuella övergrepp mot kvinnor, men mörkertalet bedöms vara mycket stort, eftersom många aldrig vågar eller orkar anmäla.
    Min övertygelse är att mörkertalen är mycket större bland de med utomeuropeisk bakgrund än bland svenskar. Utöver de skäl som kan få svenska kvinnor att undvika anmälan så är jag övertygad om att det hos invandrade kvinnor, särskilt från utomeuropeiska länder p.g.a. språksvårigheter, okunskap om svensk lag och ett lågt förtroende för myndigheter ärvt från hemlandet, så påverkas anmälningsbenägenheten negativt i betydande grad.
Svar på tråden Mångkultur