• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • Cherryay

[quote=75832435][quote-nick]Beebii skrev 2015-10-04 03:18:35 följande:[/quote-nick]Här är en 35+ och vi fick reda på att jag är gravid igen (tredje barnet) förra veckan. Oplanerat. Väldigt många tankar... Glad men inte glad, orolig men myser. Planerar och tänker på framtiden. Många omställningar som vi inte kan råda över men vi har varit lite oförsiktiga så bara att ta tag i det. Har kikat på aborter men klarar inte av det. Nu vill jag ju ha barnet med men sambon är inte lika övertygad men skulle dock aldrig tvinga mig till något. Dessutom älskar han såklart våra andra barn och kommer säkerligen älska även denna. ????

Är 7 veckor gången enligt beräkningar och bf 24 maj.

Börjar fundera på hur berätta på jobbet, hur ta ut ledighet, var ska bebis sova, får en till stol plats i bilen? Vad kommer familj vänner och kollegor att säga?

Och hur kommer förlossningen att gå? 1a barnet föddes på 4 timmar i v.34+3, 2a barnet kom på 20 min hemma i badrummet i v.39 så hur kommer detta gå? ????

Fick en blödning efter sex häromkvällen och blev lite fundersam, kan man be om tidigt UL eller säger dom ifrån tro? När ringer man BM? Måste man gå ofta på koll tredje gången med?

Puh! Känner mig oförberedd och vill gärna bolla lite här om någon vill?! ????[/

Du kan självklart be om tidigt ul, men om du får det eller ej beror på landstinget, vissa verkar ha lätt att få, andra går till någon privat och betalar själv, i mitt fall finns inte någonstans att gå privat, och det erbjuds bara ul i väldigt speciella fall, så jag får gott vänta till rul, som antagligen blir först i v 22 (efter julhelgen) precis som förra gången :P

Du kan ringa bm direkt när du fått ett plus, ofta vill de ju boka in ett hälsosamtal innan själva inskrivningen, bara kolla upp vilka vanor du har och om det är något speciellt med mediciner osv som behöver justeras, går självklart att hoppa hälsosamtal och gå igenom allt sånt på inskrivningen istället, är ju frivilligt, vet inte hur längesen nr 2 kom för dig? Om du känner själv att något ändrats så du vill ha det extra mötet, jag väntar själv nr 3 nu men eftersom jag fick nr 2 för snart 5 mån sen så tänkte jag hoppa hälsosamtalet denna gång och ringa i nästa vecka någongång för en tid till inskrivning, är idag i v 6+3 så bf 25 maj.

Antalet kontroller du får kan också skilja sig beroende på vart i landet du bor, men brukar vara detsamma som vid barn nr 2, förstföderskor har tätare, men tillhör du en riskgrupp kan det bli tätare kontroller fram emot slutet, och jag skulle (baserat på dina snabba födslar) sätta dig i en riskgrupp, men räkna med besök för inskrivning v 8-12, rul v 17-21 (eftersom dessa veckor är precis under julhelgen för oss) besök v 25, 30, 33, 35, 37, 38, 39, 40. Kanske ännu tätare på slutet för dig, men sådär såg mina besök ut med nr 2.

Bolla på om du funderar över något, finns säkert flera här som känner likadant :)

• Cherryay
    Beebii skrev 2015-10-04 03:18:35 följande:

Här är en 35+ och vi fick reda på att jag är gravid igen (tredje barnet) förra veckan. Oplanerat. Väldigt många tankar... Glad men inte glad, orolig men myser. Planerar och tänker på framtiden. Många omställningar som vi inte kan råda över men vi har varit lite oförsiktiga så bara att ta tag i det. Har kikat på aborter men klarar inte av det. Nu vill jag ju ha barnet med men sambon är inte lika övertygad men skulle dock aldrig tvinga mig till något. Dessutom älskar han såklart våra andra barn och kommer säkerligen älska även denna. ????

Börjar fundera på hur berätta på jobbet, hur ta ut ledighet, var ska bebis sova, får en till stol plats i bilen? Vad kommer familj vänner och kollegor att säga?

Och hur kommer förlossningen att gå? 1a barnet föddes på 4 timmar i v.34+3, 2a barnet kom på 20 min hemma i badrummet i v.39 så hur kommer detta gå? ????

Fick en blödning efter sex häromkvällen och blev lite fundersam, kan man be om tidigt UL eller säger dom ifrån tro? När ringer man BM? Måste man gå ofta på koll tredje gången med?

Puh! Känner mig oförberedd och vill gärna bolla lite här om någon vill?! ????

Du kan självklart be om tidigt ul, men om du får det eller ej beror på landstinget, vissa verkar ha lätt att få, andra går till någon privat och betalar själv, i mitt fall finns inte någonstans att gå privat, och det erbjuds bara ul i väldigt speciella fall, så jag får gott vänta till rul, som antagligen blir först i v 22 (efter julhelgen) precis som förra gången :P

Du kan ringa bm direkt när du fått ett plus, ofta vill de ju boka in ett hälsosamtal innan själva inskrivningen, bara kolla upp vilka vanor du har och om det är något speciellt med mediciner osv som behöver justeras, går självklart att hoppa hälsosamtal och gå igenom allt sånt på inskrivningen istället, är ju frivilligt, vet inte hur längesen nr 2 kom för dig? Om du känner själv att något ändrats så du vill ha det extra mötet, jag väntar själv nr 3 nu men eftersom jag fick nr 2 för snart 5 mån sen så tänkte jag hoppa hälsosamtalet denna gång och ringa i nästa vecka någongång för en tid till inskrivning, är idag i v 6+3 så bf 25 maj.

Antalet kontroller du får kan också skilja sig beroende på vart i landet du bor, men brukar vara detsamma som vid barn nr 2, förstföderskor har tätare, men tillhör du en riskgrupp kan det bli tätare kontroller fram emot slutet, och jag skulle (baserat på dina snabba födslar) sätta dig i en riskgrupp, men räkna med besök för inskrivning v 8-12, rul v 17-21 (eftersom dessa veckor är precis under julhelgen för oss) besök v 25, 30, 33, 35, 37, 38, 39, 40. Kanske ännu tätare på slutet för dig, men sådär såg mina besök ut med nr 2.

Bolla på om du funderar över något, finns säkert flera här som känner likadant :)
  • fair
    Beebii skrev 2015-10-04 03:18:35 följande:

Här är en 35+ och vi fick reda på att jag är gravid igen (tredje barnet) förra veckan. Oplanerat. Väldigt många tankar... Glad men inte glad, orolig men myser. Planerar och tänker på framtiden. Många omställningar som vi inte kan råda över men vi har varit lite oförsiktiga så bara att ta tag i det. Har kikat på aborter men klarar inte av det. Nu vill jag ju ha barnet med men sambon är inte lika övertygad men skulle dock aldrig tvinga mig till något. Dessutom älskar han såklart våra andra barn och kommer säkerligen älska även denna. ????

Puh! Känner mig oförberedd och vill gärna bolla lite här om någon vill?! ????

Först och främst- grattis !

Även om allt är omtumlande och ni varken vet ut eller in. Jag kan nästan ta på känslorna du beskriver. Jag kände lite så med andra barnet fast hon var planerad. Jag blev så osäker- hur skulle jag kunna älska ett barn till lika mycket? Hur stor skillnad är det mellan ett och två barn? Tänk om förlossningen går dåligt osv osv.

Angående din sambo så får ni bara prata, prata, prata så han får bearbeta. Jag är säker på att han kommer älska detta barn lika mycket. Bil får ni kanske omgruppera stolarna, vi har inte löst det än helt heller.

Angående ul så kan man alltid fråga. Det är olika beroende på vilket län man bor i. Men vet du när du blev gravid? Och får du fler blödningar så får du äga att du är orolig.

Oj, i badrummet?! Det måste ha varit omtumlande minst sagt! Du kan säkert få en planerad igångsättning i v.38. I och med att du har fött så snabbt så tycker jag att du borde ha rätt i det. Du får prata med din BM och berätta om din oro!

Jag ringde min bm för att boka en tid redan i v.5 och jag fick tiden i v.8. Beroende på landsting så brukar inskrivning vara v.8-12 och sen är inte nästa besök förrän v.22-24 när man är omföderska. Så stod det i mitt papper i alla fall. Men i och med att jag fick högt blodtryck förra gången så ska jag gå på täta kontroller.

Lycka till med alla tankar och funderingar! Hoppas jag hjälpte på nåt sätt!
  • Beebii

Tack ni snälla! ???? ja jag är lite orolig och inte helt säker på vecka då det var oplanerat men ungefär då jag vet ungefär när jag hade sista mensen (såå skönt att slippa den igen... har mycket blödningar och rejäl mensvärk så är hellre gravid ???????? )

Får ringa BM imorgon så får vi se vad hon säger. Kanske kanske göra KUB med så man ser om den mår bra pga "oplanerat" gjorde det med nr 2 (3 år sedan) men tyckte det var skitjobbigt då vi fick rätt höga risk siffror. Ingen som helst fara visade det sen.... ????

Ja badrums incidenten var annorlunda och skrämmamde efterhand men då gick det så snabbt och smidigt att jag inte han reagera. Lördag så mannen var hemma och förlöste.

Tack å bock! Vill ni veta vilket kön som bebisen har? ????

• mom2be

Hoppar in här... precis som Bebii skriver så har vi också plussat helt oplanerat. Blandade känslor även om vi börjar landa i det både maken och jag. BF 12 maj. Skönt att det är fler som man kan bolla med. Vet ju att det kommer att bli bra och kul men det blev en sån chock och vi har ju gett bort alla bebissaker för vi var nöjda med två barn (9 och 3 år). Precis byggt ett hus anpassat efter vår familj. Inser att vi kanske måste bygga om/ bygga till/ flytta på sikt. Köpa ny bil får vi får inte plats i vår lilla som redan nu känns trång. Förutom det så har jag fått diskbråck och mår illa varje dag. Så det är inte jättekul att vara gravid just nu. Har inte bokat tid ännu för inskrivningssamtal. Orkar liksom inte ta tag i det. Massor att göra på jobbet och jag förtränger det hela så långt det går Vill ändå inte göra KUB test. Vill inte veta och oroa mig för något som jag ändå inte kan påverka. Skulle aldrig kunna ta bort den lilla oavsett vad. Han/hon kommer att bli älskad i vår familj. Det är jag säker på.

• Beebii

Grattis mom2be ja jag hade oxå börjat förlika mig med bara två barn 8 och 3 år, så har gett bort och sålt massa bebissaker nu. Fördelen är att jag nu får köpa massa nytt ????

Vad gäller huset så är det lagom till 4 men för litet för 5 så då måste vi bygga om alternativt flytta... För en ny liten människa är det såklart värt det.

Jag börjar längta massor efter det lilla livet så dags att ta hand om sig nu...

• valkyrian

Vi har precis köpt lägenhet med 3 stora sovrum, mina stora (11 och 7 år när liten kommer) får ha egna rum, liten kommer att få dela rum med oss/få lekhörna i det stora vardagsrummet fram tills vi har råd att köpa drömhuset. Räknar med att det kan ta 5-6 år men tror inte att hen kommer behöva eget rum innan dess heller.

• Now0rd

Hej på er allihop!

Gravid med första barnet och tog sig på första försöket så inte riktigt hunnit smälta det. Är i v.7 nu. Någon annan som känner sig orolig över få symptom? Jag har egentligen bara lite växtvärk och trött.. Kanske lite ömma bröst men det brukar jag ha kring olika tider i cykeln. Någon mer som inte mår illa? Inte känner konstiga lukter osv? Kanske borde njuta men oroar mig.

• anas998
    Now0rd skrev 2015-10-04 20:13:26 följande:

Hej på er allihop!

Gravid med första barnet och tog sig på första försöket så inte riktigt hunnit smälta det. Är i v.7 nu. Någon annan som känner sig orolig över få symptom? Jag har egentligen bara lite växtvärk och trött.. Kanske lite ömma bröst men det brukar jag ha kring olika tider i cykeln. Någon mer som inte mår illa? Inte känner konstiga lukter osv? Kanske borde njuta men oroar mig.

Jag är likadan. Har haft växtvärk i någon vecka men det är borta sen tidigare i veckan. Men istället har brösten börjat ömma och blivit större samt att jag är trött. Mannen klagar på mitt humör men jag tycker det är som vanligt förutom att jag gråter lite lättare ;) men får lita på honom han vet nog det bättre än jag.
    Jag hade förra helgen lite blödningar, gammalt blod och har varit/är lite orolig men bm sa att jag skulle vara lugn eftersom det fortfarande finns symtom.
    Ska på hälsosamtal på fredag :)
  • Cherryay
    Now0rd skrev 2015-10-04 20:13:26 följande:

Hej på er allihop!

Bara att njuta över att slippa illamåendet, det kan iofs komma när som helst under grav, bara vanligast såhär i början, men själv har jag sluppit det alla mina grav, bara fått några få enstaka tillfällen, så man får bara vara glad att man kommer undan :) själv vet jag redan att jag får "igen" det på andra sätt, tex foglossning från h-vetet hela grav igenom och att kräkas konstant hela förlossningen :P men vissa mår ju faktiskt som allra bäst när de är gravida och slipper krämpor, vi är alla olika :)
Svar på tråden Majbebisar 2016