• Svar på tråden Majbebisar 2016
  • Seemlan

Hej på er! Blir så avundsjuk på er som får tidiga UL, det är något son jag verkligen, verkligen vill ha! Dels för att veta att bebisen mår bra men också för att få veta om det är en eller två (enligt min släkt kan jag mycket väl få tvillingar). Igår var jag på första hälosamtalet V6+6 och frågade om tidigt ul. Men hon slog bort det direkt och sa att "det kan man inte göra". Kände mig jättedum men ville inte strida för det.

Dock pratade hon ju om Kub. Här är jag lite tudelad. Vi vill inte veta om det skulle vara några kromosomförändringar men samtidigt ser vi det här som en chans att få veta det vi annars fått veta på ett tidigt ul. En väninna till mig sa att man kan ju göra kub och säga på plats att man inte vill veta resultatet. På så vis får man ju ändå en del av kakan

Hur tänker ni kring kub?

• Randig

Boka ett privat ultraljud:) Helt klart värt det! Vi gjorde ett i 9+4 för att kolla så att den levde och att det bara var 1.

Kostade 500 kr i göteborg på barnmorskegruppen.

• Seemlan

Jag har kollat på alternativet, men här i Karlstad verkar det inte finnas :-/

• Cherryay
    Ananass skrev 2015-10-09 08:35:12 följande:

Här där jag bor så erbjuds VUL endast till kvinnor som är över 35, är man yngre vilket jag är (jag är 23) så får man göra privat. RUL sker i v.18 vilket för mig typ kommer vara en vecka innan jul så det är inte omöjligt att jag får vänta ännu längre. Barnmorskan sa att "om det finns tid" så kan de erbjuda att man får lyssna på bebisens hjärtljud hos dem i tidigast v15. Så i v15 får man alltså första livstecknet från barnet, är det så för alla? Eller gör många VUL privat? Hur är det för er? Jag känner att v15 är så långt bort! Tänk om barnet inte har några hjärtslag och så måste man gå till v15 för att få veta det, kan det hända? Att barnet ligger dött så länge utan att komma ut? Måste vara fruktansvärt att få veta sånt i v15. Känner mig lite orolig men samtidigt mår jag ju väldigt illa så barnet borde ju växa där inne tycker man. Men jag har inga andra symptom. Lite ömma och mörka bröstvårtor men det var längesen jag kände "växtvärk" och sånt..

Här erbjuds inte heller vul utan det är rul i v 18-20 som gäller. Lyssnar inte på hjärtat förrän allra tidigast i v 25 så det är att göra kub isf men eftersom vi inte vill göra det så får vi vänta till rul...
  • Cherryay
    Randig skrev 2015-10-09 09:45:19 följande:

Boka ett privat ultraljud:) Helt klart värt det! Vi gjorde ett i 9+4 för att kolla så att den levde och att det bara var 1.

Kostade 500 kr i göteborg på barnmorskegruppen.

Finns ingen möjlighet till att boka privat ul här tyvärr...
  • 1112NL

Jag kommer åka typ 12 mil för mitt UL, vill så väldigt gärna se bebisen och att allt är bra!!

• MimmiGbg

Nästa ons ska vi träffa läkare och göra VUL (då vecka 10+3). Första blicken på lill*n. Yay!

Jag tror inte jag hade fått ett UL innan RUL om det inte vore för att jag har dubbel livmoder och att man då ska kolla lite extra. 

Nu ska bara lillparveln stanna kvar där inne, frisk och hel, så länge det går. Hoppas! Då får vi vårt barn ca 5 maj Hjärta

• Acamilla
    MakeitHappen skrev 2015-10-09 05:13:55 följande:

ÅH!!!! Neej!!  :(

Jag vet hur det känns och jag förstår exakt din känsla nu!!!
    men all lycka till vid nästa graviditet :)

Neeeeeej :( vad ledsen jag blev för er skull, verkligen!! Jag hoppas att vi "ses" snart i en annan grupp. Ta hand om varandra!
  • Acamilla
    MakeitHappen skrev 2015-10-09 05:12:13 följande:
    Acamilla skrev 2015-10-08 21:15:09 följande:Nu har jag läst dina inlägg så nu är jag mer uppdaterad :) vilken tur att du kanske har fått en anledning till varför de vart missfall innan, och att bm har lite koll! Det kommer bli kanonbra den här gången :)
    De kollar inte upp någonting INNAN man haft tre missfall... jag sa till min BM jag vill inte ha ett till, nej det förstår jag sa hon men så är det sagt... men samtidigt tog hon ju sprutan på mig och då som sagt kanske fått en anledning till missfallen....

och jag fick ju ett tidigt UL.. i vecka 11.. alltså om 2 veckor. :) men väntan är ju så lång!
    Så jag menade ;) där med sprutan.

Mm, det känns som om det är allt man gör hela tiden när man är gravid, väntar :p

Jag har 38 dagar till inskrivning (tror jag det var) :D
  • Ferrum

Jag vet inte om jag inbillar mig nu men jag tycker jag redan känner fosterrörelser? Är bara i v 10, någon som känner igen det? Förra gången kändes det precis så här fast i v 19-20..

Svar på tråden Majbebisar 2016