• Analysera mera

Varför tror SD:are att deras parti är så himla stort?

2014 röstade 8 % av befolkningen på SD. Det är ju ingenting. Dags att ta ned SD:arna från sina höga hästar nu.

Svara mig inte med en hel uppsats, tack.
  • Svar på tråden Varför tror SD:are att deras parti är så himla stort?
  • Vanillaextract

Sverigedemokraterna är sveriges tredje största parti och ligger runt otroliga 17-25% i nuvarande mätningar. Fortsätter dem växa som dem gjort skulle de kunna vara sveriges största parti tills nästa eller nästnästa val. Inte speciellt konstigt att det anses vara ett stort parti?

• Analysera mera
    Fläskas skrev 2015-09-18 00:03:51 följande:

Det håller jag med om :) 

Man hör ju inte ett jota om dem, bokstavligt talat. Och så finns det folk på forumet som menar att de hörs för mycket, befängt ju.
  • Analysera mera
    Vanillaextract skrev 2015-09-18 00:06:36 följande:

Sverigedemokraterna är sveriges tredje största parti och ligger runt otroliga 17-25% i nuvarande mätningar. Fortsätter dem växa som dem gjort skulle de kunna vara sveriges största parti tills nästa eller nästnästa val. Inte speciellt konstigt att det anses vara ett stort parti?

Nej, SD är inte (rent formellt) Sveriges 3:e största parti för att några opinionsundersökningar säger det. Riksdagsvalet 2018 avgör den saken.

Stora är de inte överhuvudtaget så länge inte, säg, 30 till 60 % av hela befolkningen röstar på dem. Finns ingen anledning att vara så optimistisk som du är.
  • SponsraVM

De är väl Sveriges 3:e störta parti?

• Vanillaextract
    Analysera mera skrev 2015-09-18 00:20:27 följande:

Nej, SD är inte (rent formellt) Sveriges 3:e största parti för att några opinionsundersökningar säger det. Riksdagsvalet 2018 avgör den saken.

Stora är de inte överhuvudtaget så länge inte, säg, 30 till 60 % av hela befolkningen röstar på dem. Finns ingen anledning att vara så optimistisk som du är.

Kan man bara säga hur stort ett parti är en dag(valdagen) och sedan slutar det gälla helt plötsligt? Sd var sveriges tredje största parti i förra valet och är det fortfarande. Att du hatar sd och därför hatar all information som är positiv om dem förändrar liksom inget.

Då är alla partier små enligt dig? 60% hade varit stort i usa där dem har två partier, i Sverige skulle 60% snarare handla om valfusk. Du måste sätta det i perspektiv mot övriga partier och sveriges politiska system.
  • Analysera mera
    SponsraVM skrev 2015-09-18 00:20:56 följande:

Jo, jag såg nu att jag läste fel i Vanillaextract:s inlägg. Trodde det stod "största parti".
  • Analysera mera
    Vanillaextract skrev 2015-09-18 00:36:02 följande:

Kan man bara säga hur stort ett parti är en dag(valdagen) och sedan slutar det gälla helt plötsligt?

Rent formellt, åtminstone. Opinionsundersökningar har ju den nackdel att det bara är någon promille av alla röstberättigade som utfrågas. Jag säger inte att de inte kan pricka rätt, eller ge oss ett litet hum om den aktuella opinionen, bara att de saknar formell betydelse.

Sd var sveriges tredje största parti i förra valet och är det fortfarande.

Det är däremot helt korrekt. Tidigast 2018 kan partier byta placering med varandra igen, rent storleksmässigt.

Att du hatar sd och därför hatar all information som är positiv om dem förändrar liksom inget.

Jag hatar inget parti, jag tycker inte det hör till demokratin att hata. Däremot tycker jag inte om SD, det är korrekt. För övrigt har jag inga problem med "positiv information" om SD, men jag måste inte applådera den för det. Verkligheten är inte så svartvit.

Då är alla partier små enligt dig?

Sett till den totala folkmängden har vi inget stort parti, nej. Det enda parti som varit nära dock, att objektivt anses som stort, är Socialdemokraterna. Väldigt långt tillbaka i tiden, måhända, men ändå.

60% hade varit stort i usa där dem har två partier, i Sverige skulle 60% snarare handla om valfusk. Du måste sätta det i perspektiv mot övriga partier och sveriges politiska system.

Det gör jag, i allra högsta grad. Men samtidigt talar jag om stöd bland Sveriges totala folkmängd. 60 % med den definitionen skulle snarare innebära någon slags massiv kollektivanslutning, med andra ord ett riktigt stort parti. SD:s 13 % (av de röstberättigade) är ur ett historiskt, inrikespolitiskt perspektiv snarare att betrakta som ett medelstort folkstöd, varken obefintligt eller gigantiskt. Men faktum kvarstår, alltså: SD är bland folket i helhet ett litet parti, för att inte tala om de övriga partierna (S och M exkluderat).

Sov gott!
  • Analysera mera
    SponsraVM skrev 2015-09-18 00:20:56 följande:

Siffran tre skvallrar emellertid inte om storleken på partiet, som sådan.
  • Digestive
    Analysera mera skrev 2015-09-17 16:39:48 följande:

Att de är 3:e störst säger inte att jota. Du kan ha två partier på 30 % och ett på 5 %, skvallrar som sagt inget om storleken på partiet.

Det är för övrigt ingen som påstått att motståndet inte tas på allvar. Du verkar dock sympatisera med SD?

Det säger något. Visst men nu har vi det största på 31%, det näst största på 23% och det tredje största på 13%. De har även en position som vågmästare i riksdagen.

"Det är för övrigt ingen som påstått att motståndet inte tas på allvar."

Förutom den här skribenten då.

Varför skulle någon som vill att Sverigedemokraterna bemötts utav skarpare kritik, direkt sympatisera med dem? Har tagit upp problem i Sverigedemokratetnas sakpolitik flertalet gånger i dessa forum, ungefär sedan 2009.

Men man kanske inte syns så mycket då mindless bashing verkar verkar ligga mer på tapeten här. Folk som ifrågasätter räkneförmågan hos sverigedemokrater, talar nedvärderande om dem som grupp och annat åt det hållet som får en tumme här och där.

Bara det här som påpekades innan, att man i princip måste tala direkt illa om sverigedemokrater - för att inte förväxlas med en politiskt sympatisör - säger en del.
  • Pojken
    Analysera mera skrev 2015-09-17 12:03:23 följande:

2014 röstade 8 % av befolkningen på SD. Det är ju ingenting. Dags att ta ned SD:arna från sina höga hästar nu.

Jag röstade V. Men allvarligt, av de röstberättigade så var det nästan 13 % som röstade SD. Ingen vinner på det här skitsnacket. Jag väntar fortfarande på en ärlig debatt, där skulle vi vinna med hästlängder, till skillnad från den här skitkastningen. Väx upp.
Svar på tråden Varför tror SD:are att deras parti är så himla stort?