• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-04-13 11:49:21 följande:

Har för mig att det skrevs lite om extra ultraljud här pga att vi gjort IVF?

Hur som. Min BM ringde idag för jag hade tagit fel på dag för besök. I samtalet sa hon också att hon skickat en förfrågan om ett extra ultraljud. Jaha? Varför då? Frågade jag för det är nämligen ingenting hon har nämnt för mig förut.

"Jo, det är för att ni har gjort ivf, du är förstföderska och för att du gick in med en liten övervikt".

Mjaha...? Förstår ingenting. Ska dit på fredag iallafall så får höra då, men varför behöver vi göra ett till ultraljud?

Vi fick det både nu och förra gången. Ska få ytterligare ett i v 40 pga liten är så stor. Fick det förra gången också av samma anledning. Detta extra ul kallas ju tillväxt-ul för att man ska se hur stor den är.
  • Sookie85

Jag ska också på Tul imorgon (v 32+1), har man gjort ivf ska man få göra detta ultraljud då bebisen kan vara minde än vid en normal befruktning.

Min bm sa dock att de upptäckt att bebisarna är lika stora som andra barn och att detta Tul för ivf-patienter kommer försvinna. Men det ska bli kul att se bebisen igen :)

• Frutopia

Vi var på tul förra veckan, v31+4 och så stor hon var på skärmen jämfört med sist <3 allt såg bra ut, beräknad vikt vid födsel är ca 3700. Och bm kunde se att hon kommer ha en stor kalufs. Åh vad jag längtar.

• frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-04-13 11:58:07 följande:

Hört om fler som får det, som gjort ivf, men inte på mitt. Men kan väl vara kul att få se igen.

Absolut roligt att se honom igen, men blev lite snopen då vi redan varit på ett extra UL pga misstänkt vidgande njurbäcken (visade sig att det inte var så tillslut). Blev lite rädd att de struntat att berätta om något var fel, eller misstanke om något annat eftersom det aldrig ens kommit på tal om detta.
  • frucgsvensson
    Sookie85 skrev 2016-04-13 13:42:32 följande:

Jag ska också på Tul imorgon (v 32+1), har man gjort ivf ska man få göra detta ultraljud då bebisen kan vara minde än vid en normal befruktning.

Min bm sa dock att de upptäckt att bebisarna är lika stora som andra barn och att detta Tul för ivf-patienter kommer försvinna. Men det ska bli kul att se bebisen igen :)

Okej. Märkligt att bebisen som kommit till vid ivf ska ha varit mindre.

Ja, får se om vi får göra det vi också. BM skulle lägga en förfrågan till kvinnokliniken vad jag förstår.
  • Gweny
    frucgsvensson skrev 2016-04-13 15:32:35 följande:

Absolut roligt att se honom igen, men blev lite snopen då vi redan varit på ett extra UL pga misstänkt vidgande njurbäcken (visade sig att det inte var så tillslut). Blev lite rädd att de struntat att berätta om något var fel, eller misstanke om något annat eftersom det aldrig ens kommit på tal om detta.

Ah ja du tänker så, då kan jag förstå du undrar mer.
  • Hey.orange
    Gweny skrev 2016-04-13 11:58:07 följande:
    Hört om fler som får det, som gjort ivf, men inte på mitt. Men kan väl vara kul att få se igen.
    Samma för mig - frågade bm men hon sa att det inte görs längre typ. Jag bad inte heller om att få nått. Allt har sett bra ut hittills
  • Hey.orange
    Hoppsan2016 skrev 2016-04-12 21:10:05 följande:
    Jag med och går in i v 32 imorgon.....
    Hehe jaha! Jag har rätt mycket att göra på jobbet så dagarna rinner iväg. Känner mig lite stressad, behöver förbereda mig mentalt inför vad som komma skall. Bläddrade i boken "ett barn blir till" och helt plötsligt kom intima bilder på en förlossning. Jag var inte redo att se det kan jag säga :D
  • Gweny

Igår var vi på inspirationsföreläsning om förlossningen på sjukhuset där vi ska vara. Var käckt och sambon fick bra tips om hur han kan stötta/hjälpa till kände han.

Men under pratet så tog dem upp lite skämtsamt att alla vet ju hur det går till att göra barn(men hur kommer dem ut) då kändes det lite i hjärtat, då det inte är så självklart för alla.

Men men...det närmar sig verkligen. Spännande.

• Sälma Riit
    Gweny skrev 2016-04-15 07:20:29 följande:

Igår var vi på inspirationsföreläsning om förlossningen på sjukhuset där vi ska vara. Var käckt och sambon fick bra tips om hur han kan stötta/hjälpa till kände han.

Men under pratet så tog dem upp lite skämtsamt att alla vet ju hur det går till att göra barn(men hur kommer dem ut) då kändes det lite i hjärtat, då det inte är så självklart för alla.

Men men...det närmar sig verkligen. Spännande.

Vad bra att föreläsningen gav något! Minns när vi var på en och maken fick höra att han skulle diska och handla. Jag hade tyckt det var bättre med tips om hur mamman ska då sova mer, men det tyckte inte landstinget.

Ett tips till er som inte vill pumpa ur eller låta mannen ge ersättning på natten men ändå håller på att gå under av sömnbrist är att låta mannen sova ensam med barnet och när barnet vill ha mat går han in till dig som ligger med blottade bröst och sover och lägger barnet intill. Bär sedan tillbaka barnet. Då får du sova bättre. Så kan man ju göra någon natt emellanåt om det blir för jobbigt.
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15