• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Lutetzia

Min BM säger att IVF inte skiljer sig något från en normal graviditet och därför behöver man inte göra fler ultraljud. Dock hade ju jag också föreliggande moderkaka på RUL och ska därför tillbaka på UL i början av maj. Jag har inte riktigt tagit ställning till hur jag reagerar om det blir planerat kejsarsnitt, en del av mig blir nog lite lättad eftersom det känns mer kontrollerat, om ni förstår vad jag menar? Samtidigt finns ju en del nackdelar, i och med att det blir en stor operation med risk för infektioner osv. Men av all info jag hört om planerade kejsarsnitt så känner jag mig ändå väldigt trygg om det skulle bli så.                                                    

• alisonivy

Hej tjejer!

Jag heter Nadia och pluggar till journalist, och ska göra ett kort radioreportage om IVF. Jag bor i Göteborg och gick själv igenom hormonbehandlingar för ett par år sedan, så det är ett ämne jag verkligen brinner för.
    Nu söker jag någon som kan tänka sig att berätta om sin resa, sin behandling osv. Du ska kunna träffas i Göteborg nu på måndag 18 april (kort varsel från skolan) och ta en fika eller gå en promenad, eller så kommer jag gärna till din arbetsplats. 
    Det är ett skolarbete, så det kommer inte att läggas ut någonstans, utan det är bara mina klasskompisar och lärare som kommer höra det.

Vore väldigt tacksam om någon ville dela med sig! 
    Maila gärna [email protected] om du är intresserad eller vill veta mer.

Mvh
    Nadia

• frucgsvensson
    Lutetzia skrev 2016-04-15 15:42:03 följande:

Min BM säger att IVF inte skiljer sig något från en normal graviditet och därför behöver man inte göra fler ultraljud. Dock hade ju jag också föreliggande moderkaka på RUL och ska därför tillbaka på UL i början av maj. Jag har inte riktigt tagit ställning till hur jag reagerar om det blir planerat kejsarsnitt, en del av mig blir nog lite lättad eftersom det känns mer kontrollerat, om ni förstår vad jag menar? Samtidigt finns ju en del nackdelar, i och med att det blir en stor operation med risk för infektioner osv. Men av all info jag hört om planerade kejsarsnitt så känner jag mig ändå väldigt trygg om det skulle bli så.                                                    

Jag träffade min barnmorska idag och frågade henne om det här med ultraljud och ivf.

Tydligen så skulle man ha tre "kriterier" för att "behöva" ett extra ultraljud. Mina var liten övervikt vid start, förstföderska och IVF. Jag fick dessutom ett fjärde "kriterie" och det var att jag låg precis på gränsen tydligen med SF-måttet. (Det fick jag veta IDAG, där och då sa hon ingenting om det). Hade ett SF-mått på 28 i vecka 30. Inget markant "fel", men de på ultraljudsmottagningen tyckte ändå att vi skulle komma dit.

Egentligen lät det som att det här med att ivf-barn är mindre och att det är därför man gör ett TUL - är borttaget.

Är lite snopen och besviken över att vår BM säger att allt ser bra ut och så kommer det här sedan. Det är väl ingen big deal, men man vill ju gå fläckfritt igenom liksom.

Hur som helst. Hon kände hur lilleman ligger nu och han ligger med huvudet neråt, dock inte fixerad ännu. Men jag har länge känt ett tryck och ilningar mot underlivet då jag vart ute och gått. Har dessutom tyckt att rörelserna har ändrat karaktär och där fick vi svaret då. Men han kan ju såklart vända sig innan det är dags.
  • Gweny

Frucg>> för mig var det inte ens på tal om kriterier att få göra ett till... Nåja hoppas allt är bra.

Så han ligger neråt nu? Vilken vecka är du i?

Ska till min bm på tisdag, se hur det verkar för mig.

• Hoppsan2016
    Lutetzia skrev 2016-04-15 15:42:03 följande:

Jag var på en extra UL idag just pga moderkakan. Jag hade tur och den har flyttat på sig så nu slipper jag kejsarsnitt!!!! Såååå glad. Lilltjejen i  magen sög på sitt finger och det var rätt häftigt att se. Hon vägde ca 2000-2100 gr nu i v 31+2. Fick fina bilder hem och nu sitter och firar dagen med jordgubbar =)
  • Gweny
    Hoppsan2016 skrev 2016-04-15 21:22:12 följande:

Jag var på en extra UL idag just pga moderkakan. Jag hade tur och den har flyttat på sig så nu slipper jag kejsarsnitt!!!! Såååå glad. Lilltjejen i  magen sög på sitt finger och det var rätt häftigt att se. Hon vägde ca 2000-2100 gr nu i v 31+2. Fick fina bilder hem och nu sitter och firar dagen med jordgubbar =)

Men så skönt! Kul att få se henne.

Vi ligger nära. Är i v.31+6 själv. 80 % avklarat.

Gott med jordgubbar! Kommer sakna äta det i sommar. (kan ge utslag på bebisen när man ammar)
  • Hey.orange
    Hoppsan2016 skrev 2016-04-15 21:22:12 följande:
    Vad underbart hoppsan!
    Och du som ar fått tre barn tidigare, föredrar vaginal förlossning, då känner jag mig pepp!
    Hur var det nu för dig, har du bytt bb?
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-04-15 21:17:25 följande:

Frucg>> för mig var det inte ens på tal om kriterier att få göra ett till... Nåja hoppas allt är bra.

Så han ligger neråt nu? Vilken vecka är du i?

Ska till min bm på tisdag, se hur det verkar för mig.

Nej, alltså det var så luddigt det där. EGENTLIGEN sär det borttaget, men vi skulle dit ändå.. Jag fattar inte. Nåja, tur att det är smärtfritt och att det bara är en mysig grej. Däremot tycker jag att det är lite svårt med tilliten nu till vår BM.

Ja, han ligger neråt med huvudet men är som sagt inte fixerad :) jag är i v. 33. Blir v. 34 på tisdag.

Spännande! Jag bad vår BM att känna då vi ändå skulle mäta och lyssna på hjärtljuden.
  • Sälma Riit

frucgsvensson skrev 2016-04-16 10:59:15 följande:
    Nej, alltså det var så luddigt det där. EGENTLIGEN sär det borttaget, men vi skulle dit ändå.. Jag fattar inte. Nåja, tur att det är smärtfritt och att det bara är en mysig grej. Däremot tycker jag att det är lite svårt med tilliten nu till vår BM.

Ja, han ligger neråt med huvudet men är som sagt inte fixerad :) jag är i v. 33. Blir v. 34 på tisdag.

Spännande! Jag bad vår BM att känna då vi ändå skulle mäta och lyssna på hjärtljuden.
    Min bm sa att det var borttaget men att hon helst skickade oss ändå. Vi tackade och tog emot. Bodde du också i Sthlm? Det kan ju vara lite mer av gammal vana hon skickar ivf-föräldrar till tul. Sedan trodde hon säkert att ni bara skulle bli glada.
  • Sälma Riit

Vi har köpt vagn! Lättnaden nu är total. Jag började känna mig lite stressad. Pratade med en kollega som rekommenderade blocket eftersom alla Stockholmsföräldrar köper nytt så är det som finns där både billigt och i mycket gott skick. Så om det mot förmodan finns någon här som inte köpt vagn än så kan jag varmt rekommendera blocket. Vi fick en Teutionia med mjuklift, babyskydd, ståplatta, regn- och myggskydd och lite vagnsängkläder + åkpåse för 2700!

Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15