Lutetzia skrev 2016-04-15 15:42:03 följande:
Min BM säger att IVF inte skiljer sig något från en normal graviditet och därför behöver man inte göra fler ultraljud. Dock hade ju jag också föreliggande moderkaka på RUL och ska därför tillbaka på UL i början av maj. Jag har inte riktigt tagit ställning till hur jag reagerar om det blir planerat kejsarsnitt, en del av mig blir nog lite lättad eftersom det känns mer kontrollerat, om ni förstår vad jag menar? Samtidigt finns ju en del nackdelar, i och med att det blir en stor operation med risk för infektioner osv. Men av all info jag hört om planerade kejsarsnitt så känner jag mig ändå väldigt trygg om det skulle bli så.
Jag träffade min barnmorska idag och frågade henne om det här med ultraljud och ivf.
Tydligen så skulle man ha tre "kriterier" för att "behöva" ett extra ultraljud. Mina var liten övervikt vid start, förstföderska och IVF. Jag fick dessutom ett fjärde "kriterie" och det var att jag låg precis på gränsen tydligen med SF-måttet. (Det fick jag veta IDAG, där och då sa hon ingenting om det). Hade ett SF-mått på 28 i vecka 30. Inget markant "fel", men de på ultraljudsmottagningen tyckte ändå att vi skulle komma dit.
Egentligen lät det som att det här med att ivf-barn är mindre och att det är därför man gör ett TUL - är borttaget.
Är lite snopen och besviken över att vår BM säger att allt ser bra ut och så kommer det här sedan. Det är väl ingen big deal, men man vill ju gå fläckfritt igenom liksom.
Hur som helst. Hon kände hur lilleman ligger nu och han ligger med huvudet neråt, dock inte fixerad ännu. Men jag har länge känt ett tryck och ilningar mot underlivet då jag vart ute och gått. Har dessutom tyckt att rörelserna har ändrat karaktär och där fick vi svaret då. Men han kan ju såklart vända sig innan det är dags.