• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Sälma Riit
    Junilängtan skrev 2016-04-23 09:02:40 följande:
    Hoppas du slipper havandeskapsförgiftning, håller mina tummar här!

Själv är jag bara sjukskriven på halvtid fram till vecka 37 för sammandragningar, sen gör det inget om ungen kommer, då tycker de att jag kan jobba heltid igen! Eller ja... Läkaren tyckte inte att det var realistiskt att jobba heltid i v. 37 och framåt, men kunde inte sjukskriva pga sammandragningar. Så det får bli en lite tidigarelagd semester :)
    Tack! Jag slapp det med nöd och näppe förra gången men det var verkligen på håret.

Alltså förlåt om jag blir politisk igen, men det här med sjukskrivningar i slutet på grav är helt sjukt! Ingen tycker att kvinnan ska jobba i slutet men det som erbjuds är att ta ut fl. ingen förälder vill ta ut fl som inte innebär att vara med sitt barn. Resultatet blir att vissa blir sjukskrivna och andra måste ta semester eller nagga på fl. Jag är för öronmärkta dagar till före förlossningen! Ge oss fyra veckor, det är inte helt orimligt.
  • Sälma Riit
    Gweny skrev 2016-04-23 10:16:23 följande:

Sälma>> hoppas du slipper få hav.förgiftning! Satte dem igång dig med 1a när du hade det?

Junilängtan>> hoppas verkligen du slipper gå tillbaka och jobba i v.37, känns ju inte realistiskt!

Går själv in i v.34 i morgon. Blir lätt trött på dagarna, så får väl försöka med mer järn. Lite svullen och h*n skaver nertill.... Så inte för jobbigt ändå, skönt nog.

Jag blev igångsatt på bf+3. Men ungen ville inte komma ut ändå. Mitt blodtryck skenade av igångsättningsdroppet så de fick stänga av och efter ett dygn plockades han ut. Efteråt sa en läkare att jag inte hade havandeskapsförgiftning, men jag vet inte om jag riktigt förstår vad skillnaden är på att ha det och nästan ha det :)
  • Junilängtan

Jag har tack och lov en förstående chef (och semesterdagar så det räcker) så semestern är redan beviljad :) Värre hade det ju dock varit om jag inte hade semesterdagar att ta av!

Jag var i alla fall välkommen tillbaka till läkaren om andra krämpor skulle uppstå, så läkaren har en himla bra syn på graviditet och sjukskrivning tycker jag ändå.

Håller med dig däremot sälma om öronmärkta dagar innan förlossningen, kan ju inte vara annat än bra för bebisen att mamman tar det lite lugnt sista veckorna. Både mentalt och fysiskt!

• Jasmin Karlsson

Känns som att det är på gång snart... Har haft förvärkar i ca 6 dagar och idag molvärk i magen och ont i ryggslutet... Jag hoppas det sätter igång eftersom jag börjar bli så orolig för bebisen, börjar inbilla mig att jag inte känner lika mycket fosterrörelser (fast när jag ligger still och räknar så kommer det). V 35+6 idag

• Sälma Riit
    Junilängtan skrev 2016-04-23 12:56:01 följande:

Jag har tack och lov en förstående chef (och semesterdagar så det räcker) så semestern är redan beviljad :) Värre hade det ju dock varit om jag inte hade semesterdagar att ta av!

Jag var i alla fall välkommen tillbaka till läkaren om andra krämpor skulle uppstå, så läkaren har en himla bra syn på graviditet och sjukskrivning tycker jag ändå.

Håller med dig däremot sälma om öronmärkta dagar innan förlossningen, kan ju inte vara annat än bra för bebisen att mamman tar det lite lugnt sista veckorna. Både mentalt och fysiskt!

Jag slutar jobba sista april så för mig hade alternativet varit arbetsförmedlingen, haha! Men ju får jag komma till annan läkare så det löser sig nog.
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-04-23 08:20:38 följande:

Ja det är mycket krämpor nu! Jag måste kissa varje gång jag förändrar tillstånd. Nästan iaf. När jag reser mig upp trycks hen ner mot urinblåsan och även om jag precis kissade måste jag gå igen. Kissar också 4-5 ggr per natt.

Åh så jobbigt att gå så ofta på toaletten på natten. Det slipper jag tack och lov. Standard brukar vara vid 05. På dagar är det desto mer då han trycker på blåsan, men det kommer ju inga mängder då direkt. Någon droppe här och där!
  • frucgsvensson
    Jasmin Karlsson skrev 2016-04-23 14:10:47 följande:

Känns som att det är på gång snart... Har haft förvärkar i ca 6 dagar och idag molvärk i magen och ont i ryggslutet... Jag hoppas det sätter igång eftersom jag börjar bli så orolig för bebisen, börjar inbilla mig att jag inte känner lika mycket fosterrörelser (fast när jag ligger still och räknar så kommer det). V 35+6 idag

Spännande! Har precis undrat när det kan sätta igång med förvärkar egentligen. De känns inte alls på samma sätt som sammandragningar vad jag förstår? Smärtsamma förstår jag att de är, men de "bygger" inte likadant som en sammandragning va?
  • Jasmin Karlsson
    frucgsvensson skrev 2016-04-24 23:18:55 följande:
    Spännande! Har precis undrat när det kan sätta igång med förvärkar egentligen. De känns inte alls på samma sätt som sammandragningar vad jag förstår? Smärtsamma förstår jag att de är, men de "bygger" inte likadant som en sammandragning va?
    Jag fattar det som att skillnaden ska vara att de gör ont. Jag tycker också att det kommer mer som en våg av sammandragning som liksom sprider sig över hela livmodern.
  • Junilängtan

Och jag har fattat sammandragningar och förverkar som ungefär samma sak, men att förvärkarna för med sig som mensvärk. Får nog ta och fråga BM vid nästa besök :)

Men spännande om det drar igång för dig snart Jasmin! Hur är det med fosterrörelserna nu, känner du av dem mer?

• frucgsvensson
    Jasmin Karlsson skrev 2016-04-25 05:59:41 följande:

Jag fattar det som att skillnaden ska vara att de gör ont. Jag tycker också att det kommer mer som en våg av sammandragning som liksom sprider sig över hela livmodern.

Junilängtan skrev 2016-04-25 13:08:37 följande:

Och jag har fattat sammandragningar och förverkar som ungefär samma sak, men att förvärkarna för med sig som mensvärk. Får nog ta och fråga BM vid nästa besök :)

Men spännande om det drar igång för dig snart Jasmin! Hur är det med fosterrörelserna nu, känner du av dem mer?

Okej! Ja, jag har då ingen aning. Ont lär det ju ska göra iallafall, mer eller mindre :)
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15