• missmissis

Gravid efter IVF hösten 15

Tänkte skapa en tråd för oss kämpare som äntligen plussat så vi kan följas åt under graviditeten. Första barnet eller syskon.

Har ett barn med hjälp av IVF och är äntligen gravid efter många försök. BF maj 2015.

Välkomna!

• Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15
  • Gweny
    frucgsvensson skrev 2016-03-31 11:09:51 följande:

Åh, nu har två av min mans syskon fått sina pojkar. Bara vi kvar nu med vår pojke. Längtar nu!

Jobbar dessutom sista dagen idag och går på gravledigt. Så skönt! Bara 2 1/2 timme kvar av arbetsdagen.

Så kul era pojkar kommer ha ihop sen.

Härligt med ledighet nu! Man har svårt fokusera på jobbet. Jag gör min sista dag imorgon!
  • Gweny
    Sälma Riit skrev 2016-03-31 11:30:35 följande:

Tillväxtultraljud idag och allt var typ bra. Liten är lite stor bara men det var sonen också. Men det pekar ju åt diabeteshållet igen så en liten oro finns det där. Jag har inga problem med att helt ge upp sötsaker i två månader men vit pasta, ris, potatis och couscous är jag helt beroende av! Håll tummarna för mig att jag slipper det.

Hoppas det går bra! Men pasta, ris osv måste du väl få äta, i lagom mängd, om det nu blir så?

Har inte haft några diabetes-patienter som behövt avstå det..
  • Sälma Riit
    Junilängtan skrev 2016-03-31 11:51:43 följande:
    Jag håller mina tummar! Tittade du förresten på blodsockret hos din mor över påsk?

Det kommer säkert inte vara någon fara, men ska du på fler ul för att följa upp? :)
    Ja! Det var tämligen normalt. Två timmar efter kladdkaka var det på normal nivå, och det är så man mäter även i utredningen. Fast då ska man dricka motsvarande 75 cl läsk, vilket jag såklart inte drar i mig dagligen :) Direkt efter sött var det ganska högt, men jämför med mamma som har diabetes så var det lågt. Jag är därför inte jätteorolig.

Vet inte om fler ul. Eventuellt blir det så.
  • Sälma Riit
    Gweny skrev 2016-03-31 12:15:27 följande:
    Hoppas det går bra! Men pasta, ris osv måste du väl få äta, i lagom mängd, om det nu blir så?

Har inte haft några diabetes-patienter som behövt avstå det..
    Det är ju det som är kvar att plocka bort. Men jag kanske bara behöver äta mindre av det. Och det var mest för att liten inte ska växa mer. Hen växer ju för mycket av socker och snabba kolhydrater.
  • frucgsvensson
    Gweny skrev 2016-03-31 12:13:18 följande:

Så kul era pojkar kommer ha ihop sen.

Härligt med ledighet nu! Man har svårt fokusera på jobbet. Jag gör min sista dag imorgon!

Ja, precis! Det är bara drygt tre veckor mellan den äldsta pojken (Harry) och den som kom idag (Alexander). Och drygt två månader då till vår :)

Ja, jag har varit sjukt omotiverad och liksom lagt ner psykiskt i alla beslut osv. Så skönt nu :)
  • frucgsvensson
    Sälma Riit skrev 2016-03-31 13:01:49 följande:

Ja! Det var tämligen normalt. Två timmar efter kladdkaka var det på normal nivå, och det är så man mäter även i utredningen. Fast då ska man dricka motsvarande 75 cl läsk, vilket jag såklart inte drar i mig dagligen :) Direkt efter sött var det ganska högt, men jämför med mamma som har diabetes så var det lågt. Jag är därför inte jätteorolig.

Mäter de hba1c på dig eller tar de just innan/efter måltid?

De snabba kolhydraterna kan ställa till det, om det är MÄNGDER vad jag förstår. Kanske får dra ner lite grann, men inte ska du behöva dra ner helt.

Lightprodukter kan du ju äta också. Hoppas att det ser bra ut på vidare undersökningar.
  • Sälma Riit
    frucgsvensson skrev 2016-03-31 14:24:47 följande:
    Mäter de hba1c på dig eller tar de just innan/efter måltid?

De snabba kolhydraterna kan ställa till det, om det är MÄNGDER vad jag förstår. Kanske får dra ner lite grann, men inte ska du behöva dra ner helt.

Lightprodukter kan du ju äta också. Hoppas att det ser bra ut på vidare undersökningar.
    Det mäter när jag kommer dit vilket är olika tider och ibland direkt efter måltid (då är det högt). Har varit där på fastande mage en gång och då var det normalt.

Kolhydraterna var nog mest illa för bebisen. Lightprodukter går inte pga känner aspartamsmaken för mycket (jag som inte kunde leva utan pepsi max innan!). Men det behövs inte heller då jag inte äter så mycket sötsaker alls och läsk dricker jag inte nu.
  • Lulak1

Hallo 

Igår var vi på ultraljud allt ser ut normalt bebisen är väldigt aktiv och väger 2012 gr . Lite under kurvan men helt ok :))) . 
    Nu är bara 5-6 veckor kvar för oss är i v 34 nu . 
    Vi reste mycket på påsk men allt gick bra . 
    Längtar efter varm och soligt väder 

• Junilängtan
    Sälma Riit skrev 2016-03-31 13:01:49 följande:

Vad skönt, då kommer det säkert inte utvecklas till diabetes heller. Men fortsätter hålla tummarna för er ändå ;)
  • Sälma Riit
    Junilängtan skrev 2016-03-31 19:24:49 följande:
    Vad skönt, då kommer det säkert inte utvecklas till diabetes heller. Men fortsätter hålla tummarna för er ändå ;)
    Tack! Ska träffa bm imorgon och diskutera allt. Kommer nog att säga något om läkarens beteende. Ska föra utredningen, eller glukosbelastningen som det kallas, så får jag det svart på vitt. Men är inte så orolig.
Svar på tråden Gravid efter IVF hösten 15