• Snorkfraken91

BF juni/juli

Hej!

Här är en tråd för oss som har BF i juni och juli. Vi är några från tråden "Just slutat med p-piller någon fler?" som följs åt här, men andra är självklart också varmt välkomna! Glad 

Presentera er och skriv BF så kommer jag eftersom att fylla på en lista! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden BF juni/juli
  • En del av oss

[quote=76042453][quote-nick]manoira skrev 2015-11-24 20:11:47 följande:[/quote-nick]

Ja jag har också hört det, om att mammor med låg risk fött barn med Downs. Jag velar fortfarande mellan att göra ett NIPT ändå, även om det är dyrt. Är så galet rädd för FVP av någon anledning. Dessutom erbjuds det inte där jag bor om man inte har risk lägre (eller större?) än 1/200. Ska ta blodprov om någon vecka som ett första steg så får vi se hur det blir. Gissar att KUB blir någon vecka efter det. 

Är i alla fall glad över att vara inne i vecka nio nu och att veckorna äntligen ramlar på lite

När får du svar på ditt FVP?

[/

Låg sannolikhet är bra det är över 1:200 annars heter det hög sannolikhet under 1:200.

Det är en statistik som egentligen ger en falsk trygghet då det är just statistik med 90% sannolkhet och jag skulle inte känna mig trygg med någon gissning som det känns som.

Jag ska på läkarsamtal på min barnmorskemottagning imorgon och prata med MVC läkare om fosterdiagnostik, FVP. Det är en läkare som skriver remiss till Karolinska där mitt prov ska göras och sedan får jag se vilken dag det blir, kallelsen skickas ju hem till mig. Provet tas tidigast i v.15 och där är jag ibörjan av januari. Sedan beror det på korta analysen på Trisomi 13.18 och 21 som KUB tar 1 vecka att få svar på, medans om jag gör den fullständiga analysen som jag hoppas få göra tar ca 15 arbetsdagar att få svar på då det måste odlas. Vi kommer ta reda på könet om allt är bra, man får en kod och kan på så sätt till 100% få reda på könet. Nu gör vi inte FVP för att få veta kön utan att få veta om barnet är fullt friskt.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

[quote=76042495][quote-nick]Y o L o skrev 2015-11-24 20:21:34 följande:[/quote-nick]

Får man fråga er som ska bli igångsatta ett visst datum, varför gör man det? Är det någon medicinsk anledning? Visste inte ens att man kunde bli igångsatt ett visst datum INNAN bf så jag blev nyfiken.

[/

Jag har inte fått induktionsdatum än (induktion=igångsättning) utan man tar mitt BF datumefter RUL och i v.38 blir jag igångsatt pga att jag fött ett dödfött barn och andra anledningar. Vill vara på plats när värkarna börjar då jag är rädd att mycket känslor kan komma upp från då jag födde ett dödfött barn och behöver stöd.

• En del av oss

[quote=76042636][quote-nick]manoira skrev 2015-11-24 20:49:52 följande:[/quote-nick]

Nu ska jag, vad jag vet, inte bli igångsatt men en anledning kan vara att man har dåligt blodvärde, riskerar graviddiabetes, havandeskapsförgiftning etc. Och då brukar man sätta igång innan BF :) Men sen finns det säkert massa andra anledningar. Vissa förlossningar kanske går med på igångsättning utan anledning? Dock inte hos oss. Där får man vänta och vänta tills något händer :P 

[/

Dåligt blodvärde blir man inte igångsatt för. Mammor med graviddiabetes ka bli igångsattapga att de kan föda väldigt stora barn, havandeskapsförgiftning, hepatis, humanitära skäl och andra medicinska skäl, vissa aurora patienter. Mammor som går över tiden, viss äldre mammor får inte gå över BF.

Jag vet redan nu att jag blir igångsatt.

• Y o L o

Beklagar allt du behövt gå igenom, det är min mardröm det du skriver. Tack för att du svarade.

En del av oss skrev 2015-11-24 21:49:51 följande:

[quote=76042495][quote-nick]Y o L o skrev 2015-11-24 20:21:34 följande:[/quote-nick]

Får man fråga er som ska bli igångsatta ett visst datum, varför gör man det? Är det någon medicinsk anledning? Visste inte ens att man kunde bli igångsatt ett visst datum INNAN bf så jag blev nyfiken.

[/

Jag har inte fått induktionsdatum än (induktion=igångsättning) utan man tar mitt BF datumefter RUL och i v.38 blir jag igångsatt pga att jag fött ett dödfött barn och andra anledningar. Vill vara på plats när värkarna börjar då jag är rädd att mycket känslor kan komma upp från då jag födde ett dödfött barn och behöver stöd.

• En del av oss

[quote=76042938][quote-nick]Y o L o skrev 2015-11-24 22:03:44 följande:[/quote-nick]

Beklagar allt du behövt gå igenom, det är min mardröm det du skriver. Tack för att du svarade.

[/

Det var en mardröm som jag aldrig vill genomgå igen. Det var ett foster, men för mig var det ett barn.

• Mamacitaa
    En del av oss skrev 2015-11-24 21:49:51 följande:

[/

Då förstår jag oxå att du får igångsättning. Har fått de alla 3 gng men hoppas kroppen överraskar mig o låter mig få känna på när det startas av sig självt :)

Spela ju ingen roll hur man vill ha sin förlossning tycker jag så länge vi alla blir nöjda i slutändan och att bebis mår bra och o vi oxå så klart :D
    7 Maj/ 8 okt/21 aug/BF 2016
  • manoira
    En del av oss skrev 2015-11-24 21:55:11 följande:

[quote=76042636][quote-nick]manoira skrev 2015-11-24 20:49:52 följande:[/quote-nick]

Nu ska jag, vad jag vet, inte bli igångsatt men en anledning kan vara att man har dåligt blodvärde, riskerar graviddiabetes, havandeskapsförgiftning etc. Och då brukar man sätta igång innan BF :) Men sen finns det säkert massa andra anledningar. Vissa förlossningar kanske går med på igångsättning utan anledning? Dock inte hos oss. Där får man vänta och vänta tills något händer :P 

[/

Dåligt blodvärde blir man inte igångsatt för. Mammor med graviddiabetes ka bli igångsattapga att de kan föda väldigt stora barn, havandeskapsförgiftning, hepatis, humanitära skäl och andra medicinska skäl, vissa aurora patienter. Mammor som går över tiden, viss äldre mammor får inte gå över BF.

Jag vet redan nu att jag blir igångsatt.

Tror det ser lite olika ut på olika ställen i så fall. Min syster hade så dåligt blodvärde att hon blev igångsatt. Hon låg inlagd i flera månader med första barnet av samma anledning :) Hos oss blir man exempelvis inte igångsatt om man går över tiden eller har gjort det tidigare. Även efter 14 dagar över tiden kan man få vänta längre :)
  • manoira
    En del av oss skrev 2015-11-24 22:17:51 följande:

[quote=76042938][quote-nick]Y o L o skrev 2015-11-24 22:03:44 följande:[/quote-nick]

[/

Det var en mardröm som jag aldrig vill genomgå igen. Det var ett foster, men för mig var det ett barn.

Ush, beklagar verkligen :( Det är nog alla föräldrars värsta mardröm. Hoppas de tar din oro på allvar och ger dig allt stöd som behövs den här gången inför förlossningen!
  • Y o L o

Någon mer än jag som tröttnat på att hålla tyst om undret i magen? Vill bara berätta för allt o alla. Men ska hålla mig till efter kub. Fast jag har berättat för familj o typ 8 kompisar men ska bli så skönt sen när jag har berättat på jobbet. Snart v 10 jippi

Svar på tråden BF juni/juli