• Anonym (Thea....)

Värsta med att ha bonusbarn

Jag undrar vad ni tycker är det jobbigaste med att ha bonusbarn?

Här finns tre bonusbarn en 19 åring och en 12- åring som bor heltid samt en 12 åring som bor ung 80%

Det jobbigaste av allt är att jag och sambon inte haft samma syn på barnuppfostran.... Han har överlag lite regler och lite krav vilket gör mig vansinnig... Hans barn tar väldigt lite ansvar och behöver sällan eller aldrig ta konsekvenserna av sitt beteende... Stökar ner men städar sällan upp och när man väl ber dom hjälpa till blir det ett jäkla liv, sambon blir arg ibland och kommer med hot som han ALDRIG genomför...

Huset har varit som en fritidsgård med kompisar varje dag! Men jag har äntligen fått sambon att inse att det inte är ok, man kan ju åka till kompisar ibland också ingen av dom är hemlösa liksom....

Jag är hemma gravid med komplikationer och orkar inte ha fullt hus varje dag.. Klart dom ska ha kompisar hemma men inte 7 dagar i veckan... Jag tycker inte ens man behöver ha kompisar varje dag!

19 åringen visar noll respekt, hjälper inte till och kommer och går som hon vill. Tar saker utan en tanke på att det inte är hennes att ta.. De andra barnen kan ha köpt tex dricka för sin veckopeng och den har hon tagit med orden oj jag trodde jag fick när sambon sagt till. Men alltså funderar man inte när det står en 50cl dricka i kylen liksom....

19 åringen har även tagit både deo , dusch och schampo från mig så jag varit utan.... Står saker i duschen får man ta och skylla sig själv om man inte plockat undan men står det på våra egna hyllor så ska man inte ta... Men det skiter hon i och har packat ner och åkt bort så jag har varit utan det hela helgen.... När man frågar nekar hon men den dök upp sedan...

Jag tycker det är jättejobbigt att bo med barn på heltid som inte är mina, barn som man inte kan säga åt utan att få höra att man är orättvis.. Ber man 12 åringen som bor här jämt hjälpa till. Smälls det i dörrar och hon blir skitsur och man får lida för det i flera dagar

Annars är det fina barn och jag tycker om dom jättemycket... Skulle bra vara skönt om dom också kunde bo vv som mina gör då skulle jag få en återhämtningspaus mellan varven och då ha mer tålamod

• Svar på tråden Värsta med att ha bonusbarn
  • Anonym (skärp dig)

Du lider så hemskt av dina bonusbarn, men ÄNDÅ skaffar du barn gemensamt...?? Hur tänker du då?

• Fjäril kär

jag kan tycka det är jobbigt att bonusbarnen inte bor här.  Det finns saker dom skulle mått bättre av om dom bott här. Nu kan jag bara hjälplöst se på när deras förälder på andra hållet förstör för dom och det helt utstuderat dessutom. 

vi har också haft turbulent med snedvridna regler osv men vi jämkade ihop oss och har ändrat rutiner på vissa saker här hemma så det underlättar för oss alla . Jag sa ifrån och sa åt min man att jag inte vill vara med och godta dåligt uppförande och uppmuntra dåligt uppförande genom att ha fel sorts regler här hemma.  När min man insåg det och vi införde bättre rutiner och regler så blev allt lugnare. 

• Anonym (F)

Hur länge har ni bott tillsammans? Blir det sambons regler eller era gemensamma som är att förhålla sig till? Kan de ta att du säger till dem eller är de som att de bara vill lyssna på sin pappa? De är ju absolut tillräckligt stora för att hjälpa till hemma osv. Kan ni göra det villkorat, typ för att få dendär veckopengen så måste de hålla bra ordning veckan innan? Det där att det är vänner över är ju svårt. På ett sätt är det ju bra och kul att de har vänner, och att de gärna är hos er när de har vänner över. Å andra sidan förstår jag att det är tufft med "fullt hus" hela tiden, speciellt nu när du är gravid och att graviditeten hade komplikationer?

• Fjäril kär
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-10-25 19:46:23 följande:

Du lider så hemskt av dina bonusbarn, men ÄNDÅ skaffar du barn gemensamt...?? Hur tänker du då?

man kan vilja sälja sina biologiska barn till första bästa på fullaste allvar men ändå vilja ha flera barn... 

ibland spyr man på sina barn vare sig dom är bio eller bonus men att pysa ur sig lite underlättar ibland.  

visa mig den förälder bio eller bonus som ALDRIG muttrar över barnen..
  • Anonym (F)

Det du säger är helt irrelevant för vad ts skriver om. Så fruktansvärt ledsamt att varenda bonusförälder på en gång blir ifrågasatt så fort hen uttrycker någonting om sina bonusbarn. Det finns inget fientligt i ts text eller något. Vill hon skaffa barn med sin sambo så gör hon det. Dessutom, som bonusförälder utan gemensamma barn, drömmer jag om den dagen som jag får barn med min partner så jag slipper bry mig om hans barn hela tiden.
  • Anonym (ex-frun)

Känner med dig,kan inte vara lätt.

• Anonym (Thea....)

Jag lider inte hemskt av dom men ganska typiskt FL fenomen att välja att läsa vad man vill.. Att skippa över att jag skriver att jag faktiskt tycker om dom Jättemycket också....

Man blir frustrerad på barn... Tror inte ett dugg på folk som säger att dom aldrig blir frustrerad, irriterad, galen och förbannad på barnen man bor med vare sig det är bonus eller biologiska men som bonuaförälder är det en stor synd att erkänna att man tycker det är skit jobbigt ibland... Skulle jag gnälla över mina biologiska barn skulle de flesta hålla med och sägs ja det är tufft med barn... Men så fort man har samma känslor för bonusar är man en bitch...

Jag blir frustrerad och arg över mina barn också men inte på samma saker....

• Anonym (Thea....)

Vi har gemensamt suttit ner tillsammans med barnen och gått igenom hur dom vill ha det, hur jag vill ha det och kommit fram till gemensamma förhållningsregler.... Det är när dom ändå ignoreras (som barn gör) jag blir så less och frustrerad....

Och visst det är kul att dom trivs och kompisar trivs eftersom dom så gärna vill vara här... Men det är jobbigt när det är kompisar hela tiden och ofta fler än en var.... och jag har aldrig tillåtit mina barn att ha kompisar varje! dag och översovning varje helg hela helgerna! för jag anser att det är annat man ska hinna med och barn måste ha tråkigt ibland och kunna sysselsätta sig själv eller hjälpa till lite hemma....... Dom börjar förstå men ibland känns startsträcka lång

• Anonym (ex-frun)

Kanske vuxna 19-åringen kan flytta ut snart och börja leva sitt eget liv med sina vänner?

• Anonym (Lösningen)

Fast gemensamma barn har jag insett är nyckeln till att behöva göra så lite som möjligt med bonusarna. Man får en helt annan syn- vad som än händer måste jag alltid sätta mitt biobarn före allting annat, och bonusar får stå tillbaks. Min sambo måste prioritera alla tre lika- han får ta mer ansvar för sina barn sedan tidigare nu. Samtidigt som jag nu förstår hur han känner för dem. De egna barnen går alltid först, det är min skyldighet som mamma'
Svar på tråden Värsta med att ha bonusbarn