• Anonym (Thea....)

Värsta med att ha bonusbarn

Jag undrar vad ni tycker är det jobbigaste med att ha bonusbarn?

Här finns tre bonusbarn en 19 åring och en 12- åring som bor heltid samt en 12 åring som bor ung 80%

Det jobbigaste av allt är att jag och sambon inte haft samma syn på barnuppfostran.... Han har överlag lite regler och lite krav vilket gör mig vansinnig... Hans barn tar väldigt lite ansvar och behöver sällan eller aldrig ta konsekvenserna av sitt beteende... Stökar ner men städar sällan upp och när man väl ber dom hjälpa till blir det ett jäkla liv, sambon blir arg ibland och kommer med hot som han ALDRIG genomför...

Huset har varit som en fritidsgård med kompisar varje dag! Men jag har äntligen fått sambon att inse att det inte är ok, man kan ju åka till kompisar ibland också ingen av dom är hemlösa liksom....

Jag är hemma gravid med komplikationer och orkar inte ha fullt hus varje dag.. Klart dom ska ha kompisar hemma men inte 7 dagar i veckan... Jag tycker inte ens man behöver ha kompisar varje dag!

19 åringen visar noll respekt, hjälper inte till och kommer och går som hon vill. Tar saker utan en tanke på att det inte är hennes att ta.. De andra barnen kan ha köpt tex dricka för sin veckopeng och den har hon tagit med orden oj jag trodde jag fick när sambon sagt till. Men alltså funderar man inte när det står en 50cl dricka i kylen liksom....

19 åringen har även tagit både deo , dusch och schampo från mig så jag varit utan.... Står saker i duschen får man ta och skylla sig själv om man inte plockat undan men står det på våra egna hyllor så ska man inte ta... Men det skiter hon i och har packat ner och åkt bort så jag har varit utan det hela helgen.... När man frågar nekar hon men den dök upp sedan...

Jag tycker det är jättejobbigt att bo med barn på heltid som inte är mina, barn som man inte kan säga åt utan att få höra att man är orättvis.. Ber man 12 åringen som bor här jämt hjälpa till. Smälls det i dörrar och hon blir skitsur och man får lida för det i flera dagar

Annars är det fina barn och jag tycker om dom jättemycket... Skulle bra vara skönt om dom också kunde bo vv som mina gör då skulle jag få en återhämtningspaus mellan varven och då ha mer tålamod

• Svar på tråden Värsta med att ha bonusbarn
  • muffinsmagen
    annananonym skrev 2015-10-26 18:15:54 följande:

Ajdå. Vad har mamman gjort mot dig?

Är det inte bättre att mannen reser ensam till sina barn och du är hemma med er lille?

Mycket billigare.

Nej. Det är på inget vis bättre av skäl jag inte tänker gå in på här. Vi har polis och social services inblandade i detta också. Se mitt tidigare svar. Jag räknar inte med att någon ska förstå för ingen har varit i denna sitsen som vi är i.
  • Anonym (Snålfia)

Vi har bara sambons dotter här varannan helg, ser henne inte som 'bonusbarn' utan hon år mina barns syskon & min mans barn.

Det värsta är (å vad jag skäms nu...) att behöva betala underhåll. För hennes mamma behöver inte pengarna. Eller vad man ska säga... jag förstår att min man behöver göra rätt för sig (trots att han låg med en kvinna som 'inte kunde få barn',, han va 20 och förstod ingenting,, men han älskar sin dotter och har haft henne vh "jämt") och jag vet vad underhållet är till för men det är ändå det värsta! De är på långa utlandsresor flera gånger om året, märkeskläder, dyr mat, dyra vanor! Hoppas åtminstone att kvinnan lägger undan en bra summa / månad åt dottern.

Som sagt: Jag skäms över att känna så!!

Nu är hon 17 år men innan, speciellt åren innan högstadiet då hennes mamma bestämde allt tyckte jag va jobbiga. Hon styrde och ställde med min (mesige) man, hade åsikter om semester, tider, mat mm. Så det är inte barnet som är 'jobbigt' utan hennes mamma!

Sen som nån skrev - det vi försöker lära henne / uppfostra blir det ju inget vettigt av med 2 dygn på 14 dagar. För 2-3 år sedan gav jag upp för det blev så dålig stämning och det gav ändå inget!

Positivt är att jag fick se hur min man är som pappa innan vi stadgade oss! Barnuppfostran / vad som är viktigt...

• Påven Johanna
    muffinsmagen skrev 2015-10-26 18:12:17 följande:

Det passar sig inte här att lägga upp hela storyn. Jag har gjort det I andra sammanhang och folk begriper ändå inte. Vi har levt på en lön i fyra år så ja ekonomin är en del i det hela men långt ifrån allt. Det finns lagar vi måste följa för att få träffa barnen tex och mamman hamnade i fängelse först i juni. Före det var vi utelämnade till hennes välvilja vilket är lika med noll. De två äldsta har sedan länge eget boende, den yngste har bott hos son mormor och morfar i sex år och den där emellan åkte in i fängelse samtidigt som sin mor pga ett brott de begick gemensamt.

Jag begär inte att någon ska förstå, för det gör ingen. Däremot är det alltid väldigt lätt att säga "om det var jag så skulle jag...." vi har inte gjort något annat än sett till barnens bästa genom att INTE åka dit, hade vi åkt dit, eller pappan åkt dit igen så hade saker förmodligen hänt som förvärrat situationen.

Så det fanns inte på kartan att han åkte ensam av många skäl som jag av hänsyn till dem där borta och av hänsyn till min man inte nämner här.

Nej, jag är medveten om att det är off topic. Men samtidigt så är det ju svårt att låta bli att ställa frågor när någon, som du gjort här, på ett relativt lättsamt sätt beskriver förhållanden som förefaller vara ytterligt tragiska. 

Om du tagit upp storyn i andra sammanhang och ingen förstår den, så är det snarare storyn det är fel på än de som lyssnar till den. 

Jag har mycket svårt att se att pappan skulle gjort sitt yttersta för att ha kontakt med sina barn och inte lyckats mer än en gång på åtta år. Det verkar tala för att otillräckliga ansträngningar gjorts. Att du dessutom skriver att det är barnens ansvar att visa intresse för dig och söka kontakt med dig är ju också en kraftfull indikation på att det saknas förståelse för barnperspektivet. 
  • muffinsmagen
    Påven Johanna skrev 2015-10-26 19:07:54 följande:

Nej, jag är medveten om att det är off topic. Men samtidigt så är det ju svårt att låta bli att ställa frågor när någon, som du gjort här, på ett relativt lättsamt sätt beskriver förhållanden som förefaller vara ytterligt tragiska. 

2

Om du tagit upp storyn i andra sammanhang och ingen förstår den, så är det snarare storyn det är fel på än de som lyssnar till den. 

Jag har mycket svårt att se att pappan skulle gjort sitt yttersta för att ha kontakt med sina barn och inte lyckats mer än en gång på åtta år. Det verkar tala för att otillräckliga ansträngningar gjorts. Att du dessutom skriver att det är barnens ansvar att visa intresse för dig och söka kontakt med dig är ju också en kraftfull indikation på att det saknas förståelse för barnperspektivet. 

Storyn är det inget fel på. Snarare förståelsen för lagar som gäller i USA samt att se till barnens bästa. Det är inte för barnens bästa att träffa sin pappa irl om det innebär att de råkar illa ut pga det tex. Kontakt har vi nästan dagligen via skype och Facebook

Så nu lämnar vi detta för utan att jag utelämnar henne vilket jag kan råka illa ut för. Barnperpektiv som du nämner ses inte på samma vis i USA och vi har bara deras lagar att se till och enligt dem får inte min man ens åka dit så ofta han skulle vilja, bara en sån sak kan vara svårt för oss svenskar att förstå.
  • Påven Johanna
    muffinsmagen skrev 2015-10-26 19:26:37 följande:
    Storyn är det inget fel på. Snarare förståelsen för lagar som gäller i USA samt att se till barnens bästa. Det är inte för barnens bästa att träffa sin pappa irl om det innebär att de råkar illa ut pga det tex. Kontakt har vi nästan dagligen via skype och Facebook

Så nu lämnar vi detta för utan att jag utelämnar henne vilket jag kan råka illa ut för. Barnperpektiv som du nämner ses inte på samma vis i USA och vi har bara deras lagar att se till och enligt dem får inte min man ens åka dit så ofta han skulle vilja, bara en sån sak kan vara svårt för oss svenskar att förstå.
    Kontakt på plats menade jag ju förstås eftersom det var vad vi pratade om här. Att vara pappa enbart över Skype och Facebook under åtta år är förstås otillräckligt.

Har din man möjligtvis ett brokigt förflutet? 
  • muffinsmagen
    Påven Johanna skrev 2015-10-26 19:30:24 följande:

Kontakt på plats menade jag ju förstås eftersom det var vad vi pratade om här. Att vara pappa enbart över Skype och Facebook under åtta år är förstås otillräckligt.

Svar nej. Inte ens en p-bot.
  • Anonym (Respekt?)
    Påven Johanna skrev 2015-10-26 19:30:24 följande:

Om ngn upprepade gånger ber att få lämna diskussionen därvid - brukar msn inte respektera det då?

Bara en liten undran i all vänlighet såhär på aftonkvisten :D
  • Påven Johanna
    Anonym (Respekt?) skrev 2015-10-26 19:58:34 följande:
    Om ngn upprepade gånger ber att få lämna diskussionen därvid - brukar msn inte respektera det då?

Bara en liten undran i all vänlighet såhär på aftonkvisten :D
    Varför ens ta upp något så uppseendeväckande märkligt och - i alla fall i mina ögon direkt fasansfullt - om det är så att man inte vill svara på några frågor kring det man just bluddrat ur sig. Och varför fortsätta diskutera det och samtidigt yttra sig om hur illa man kan komma att råka ut om man ändå gör det och annat i samma stil. 

Underligt. 
  • Anonym (F)
    Anonym (O) skrev 2015-10-26 08:08:03 följande:

Varför skaffar man bonusbarn om det nu är så himla jobbigt??

Man skaffar ej bonusbarn, man straffas med dem.
  • Pymsan
    Anonym (F) skrev 2015-10-26 20:49:16 följande:
    Man skaffar ej bonusbarn, man straffas med dem.
    Anonym F - där tycker vi olika. Man väljer en man i vetskapen om att han har barn. Vill man inte ha bonusbarn får man välja en annan man, eller vara särbo.
Svar på tråden Värsta med att ha bonusbarn