• Anonym (Thea....)

Värsta med att ha bonusbarn

Jag undrar vad ni tycker är det jobbigaste med att ha bonusbarn?

Här finns tre bonusbarn en 19 åring och en 12- åring som bor heltid samt en 12 åring som bor ung 80%

Det jobbigaste av allt är att jag och sambon inte haft samma syn på barnuppfostran.... Han har överlag lite regler och lite krav vilket gör mig vansinnig... Hans barn tar väldigt lite ansvar och behöver sällan eller aldrig ta konsekvenserna av sitt beteende... Stökar ner men städar sällan upp och när man väl ber dom hjälpa till blir det ett jäkla liv, sambon blir arg ibland och kommer med hot som han ALDRIG genomför...

Huset har varit som en fritidsgård med kompisar varje dag! Men jag har äntligen fått sambon att inse att det inte är ok, man kan ju åka till kompisar ibland också ingen av dom är hemlösa liksom....

Jag är hemma gravid med komplikationer och orkar inte ha fullt hus varje dag.. Klart dom ska ha kompisar hemma men inte 7 dagar i veckan... Jag tycker inte ens man behöver ha kompisar varje dag!

19 åringen visar noll respekt, hjälper inte till och kommer och går som hon vill. Tar saker utan en tanke på att det inte är hennes att ta.. De andra barnen kan ha köpt tex dricka för sin veckopeng och den har hon tagit med orden oj jag trodde jag fick när sambon sagt till. Men alltså funderar man inte när det står en 50cl dricka i kylen liksom....

19 åringen har även tagit både deo , dusch och schampo från mig så jag varit utan.... Står saker i duschen får man ta och skylla sig själv om man inte plockat undan men står det på våra egna hyllor så ska man inte ta... Men det skiter hon i och har packat ner och åkt bort så jag har varit utan det hela helgen.... När man frågar nekar hon men den dök upp sedan...

Jag tycker det är jättejobbigt att bo med barn på heltid som inte är mina, barn som man inte kan säga åt utan att få höra att man är orättvis.. Ber man 12 åringen som bor här jämt hjälpa till. Smälls det i dörrar och hon blir skitsur och man får lida för det i flera dagar

Annars är det fina barn och jag tycker om dom jättemycket... Skulle bra vara skönt om dom också kunde bo vv som mina gör då skulle jag få en återhämtningspaus mellan varven och då ha mer tålamod

• Svar på tråden Värsta med att ha bonusbarn
  • LFF
    Anonym (Hm) skrev 2015-10-27 15:46:54 följande:
    Barnen får anknytning pappan även fast han inte ammar. Det handlar antagligen om att ditt EX inte varit intresserad av barnet. Och då tror du att alla pappor är dåliga? Men så är ju inte fallet.
    Eller att youTrash inte släppt in pappan att skapa en relation till sitt/sina barn medan barnet varit i ålder att amma.
  • tantamantan

För mig är det nog det att jag inte har samma kärlek till dem som min fru har. Om de gör något som jag inte är ok med så tycker jag det är jobbigare än om mina barn gör det.
    Turligt nog för mig så är det sällan de gör sånt, men de är ju tonåringar så lite tjafs blir det ju men förvånansvärt lite. Diskussioner ja, men inte tjafs och trams.

• BioBonus
    tantamantan skrev 2015-10-27 15:55:03 följande:

För mig är det nog det att jag inte har samma kärlek till dem som min fru har. Om de gör något som jag inte är ok med så tycker jag det är jobbigare än om mina barn gör det.
    Turligt nog för mig så är det sällan de gör sånt, men de är ju tonåringar så lite tjafs blir det ju men förvånansvärt lite. Diskussioner ja, men inte tjafs och trams.

Fast jag kan tycka att det är precis tvärtom. Att det är mycket jobbigare när det är mina egna barn än när det är hans. Jag känner inte samma ansvar, samma oro, samma "är det jag som har misslyckats med nåt här" när det gäller hans barn. Jag ser det lite mer utifrån och tar det inte lika personligt som när mina egna ungar gör en massa dumheter... Men visst förlåter man lite lättare också, för man har starkare kärlek.
  • tantamantan
    BioBonus skrev 2015-10-27 16:01:35 följande:
    Fast jag kan tycka att det är precis tvärtom. Att det är mycket jobbigare när det är mina egna barn än när det är hans. Jag känner inte samma ansvar, samma oro, samma "är det jag som har misslyckats med nåt här" när det gäller hans barn. Jag ser det lite mer utifrån och tar det inte lika personligt som när mina egna ungar gör en massa dumheter... Men visst förlåter man lite lättare också, för man har starkare kärlek.
    Ja, jag kan ju hålla med om ansvarsbiten, att det är lättare. Men för mig är det ju mer att hon har lyckats, inte jag, tjafsen är extremt små egentligen, det kan handla om att den ena glömt sin dagliga syssla och blir irriterad för att bli påmind vid 'fel' tillfälle, aldrig något allvarligare. 
    Men just det där att de gånger det blir tjafs så kan jag tycka att min fru diskuterar lite väl med dem istället för att bara bestämma. Jag har inte mina barn mer än på helgumgänge, eller jag har ett av mina barn på helgumgänge (olika mammor) det andra barnet bor med sin mamma ganska långt härifrån så där är det telefonsamtal och skype när han har tid med det Kompisar hägrar mer nu.

När jag läste ditt inlägg så tog jag mig en funderare. Lite är det nog att hennes barn är väldigt väluppfostrade och verbala. Vana att bli lyssnade på och respekterade men inte alltid att få bestämma, men ibland så har de rätt i sin argumentation, varken min fru eller jag är ju ofelbara och då kan hon/jag/vi ändra oss. Mitt barn som vi har på umgänge är mycket yngre och är van att få bestämma allt hos mamman. Min fru som är bättre än jag på uppfostran (jag har tyvärr lätt för att bli onödigt arg om jag säger till och inte blir åtlydd) så min fru får därför ta en del tjafs med mitt barn och kan då ibland säga ifrån till mitt barn ordentligt, på ett sätt som hon inte gör till sina.

Jag fattar ju att det dels är pga ålder, men också pga att mitt barn som sagt är van att få sin vilja igenom och inte alltid kan diskuteras med. Så det handlar nog lite om det, att hon kan vara mer bestämd mot mitt barn än jag är mot hennes.
    Jag måste dock tillägga att jag är ok med att min fru är bestämd för det fungerar, mitt barn är mycket lugnare och tryggare här nu än förut och vi har inte alls lika många tjafs som i början. Jag fattar ju också att det beror på att hennes behöver man inte säga ifrån till på skarpen, om de får en vettig anledning till varför de inte får göra en sak så accepterar de det utan att någon behöver höja rösten eller säga till på skarpen.

Jag fattar också att hon när de var yngre kanske fick göra så som hon gör med mitt barn nu, men det såg ju inte jag då jag inte fanns med i bilden då.

• Anonym (.)
    Anonym (youTrash) skrev 2015-10-27 15:33:13 följande:
    Amning har ENORM betydelse för uppfostran och framtida hälsa och intelligens. Finns massor av forskning som tyder på det. Inte vara bitter nu för att dina torra spenar inte kunde tjocka upp dina arma barn.

Torra spenar?

Lyckligtvis har jag inga spenar alls då jag är man. Med ensam vårdnad om min dotter till och med. Om du bara visste hur bra hon har det.

Du talar fortfarande i fabler då amning inte har något alls med barnuppfostran att göra. Vad är det som får dig att tro att en man inte kan ta hand om sina barn? Att en kvinna föds med möjligheten att amma är en HELT annan sak.
    Att amning är viktigt för hälsa och intelligens är en HELT annan sak.
    När du har ammat färdigt kan du glatt lämna dina barn till mannen och i ditt fall vill jag garantera att dina barn hade mått mycket bättre då din syn på uppfostran är fullständigt galen. Du skadar dina barn. Förstår du inte det? Du tar pappan från dina barn. Inte pappan från barnen.

• Anonym (youTrash)
    Anonym (.) skrev 2015-10-27 16:37:50 följande:

Torra spenar?

Lyckligtvis har jag inga spenar alls då jag är man. Med ensam vårdnad om min dotter till och med. Om du bara visste hur bra hon har det.

Du talar fortfarande i fabler då amning inte har något alls med barnuppfostran att göra. Vad är det som får dig att tro att en man inte kan ta hand om sina barn? Att en kvinna föds med möjligheten att amma är en HELT annan sak.
    Att amning är viktigt för hälsa och intelligens är en HELT annan sak.
    När du har ammat färdigt kan du glatt lämna dina barn till mannen och i ditt fall vill jag garantera att dina barn hade mått mycket bättre då din syn på uppfostran är fullständigt galen. Du skadar dina barn. Förstår du inte det? Du tar pappan från dina barn. Inte pappan från barnen.

Lyssna, det enda pappor duger till är att puckla på mamman och äckla sig mot sina döttrar. Så nej, barn har det alltid bäst hos mamman.
  • Anonym (Thea....)
    annananonym skrev 2015-10-27 14:36:35 följande:

Ursäkta mig ts - men varför skulle man fundera över en 50 cl dricka i kylen? Fundera på VAD? Fattar inte. Får inte barnen ta vad de vill som finns i kylen?

Har ni skrivit namn på mat och dryck?

Sen när det gäller kompisar brukar vi i vår familj tycka att det alltid är bättre att ha barnen hemma med sina kompisar hos oss än att dem är "ute på stan" och man inte ha någon koll på dom.

Med andra ord är våra barns kompisar så gott som alltid välkomna hem till oss. Känns mycket tryggare och dessutom lär man känna barnens vänner väldigt väl.

Jobbigt om hon tar dina saker, men märkligt att ha sina saker på olika hyllor. Har ni alla 5 (6?) olika shampo, balsam, duschkräm, tandkräm m.m. alltså? Låter väldigt rörigt och onödigt.

Jag kan faktiskt inte se det märkliga i att ha eget schampo och duschtvål.... Man har olika smak, hårtyp, hudtyper.... Det är fem barn vissa veckor och jag (vi) anser att det är nyttigt att ha koll på sina saker och lära sig att man tar inte av andra utan att fråga... Dessa är även vad som packas ner när det är idrott på skolan....

Kompisar är såklart välkommen till oss med tänk dig själv med 5 barn som har en kompis var ibland två.... Så ibland är det bättre att man åker hem till kompisen... Den som bor här permanent kan ha kompisar hemma mer den vecka hon är ensam...

Man får ta ut kylen men bara för att det finns tex ett paket kakor hemma är det inte givet att man får äta upp det, det kan vara köpt för att man ska bjuda på fika därför frågar man innan.... Likaså dricka.... En öppnad 1, 5 liters för allt i världen ta... Är den oöppnad frågar man... Den kanske ska användas till något... Så ta en macka, matrester etc men dricka och sånt är inte fritt fram.... Ovh en lite cola är oftast låt för en person och då borde man kunna fundera ett steg längre
  • Anonym (.)
    Anonym (youTrash) skrev 2015-10-27 16:59:45 följande:
    Lyssna, det enda pappor duger till är att puckla på mamman och äckla sig mot sina döttrar. Så nej, barn har det alltid bäst hos mamman.
    Detta säger väl rätt mycket om att du inte pratar sanning. Att du är ett troll.

Finns ingen människa utan psyket som kan ha sådana åsikter.

Jag hoppas innerligt att du inte har några barn...
  • Anonym (B)
    BioBonus skrev 2015-10-27 15:36:14 följande:

Det som är så synd när du hemfaller till såna här låga påhopp och uttalanden är att man slutar ta dig på allvar. Å andra sidan så vill du kanske inte det utan bara vill underhålla. Och då lyckas du verkligen :) Tack för ett par goda skratt.

Det finns tyvärr folk som hon och det är inte roligt. Min halvbror hade en mamma som resonerade precis som hon .

Hon ansåg att hon ägde sitt barn och ingen annan , varken barnet själv eller någon annan hade rätt att bestämma över barnet.

Min halvbror tog sitt liv som tonåring efter " mamman " har gjort en del vidriga saker mot honom för att försäkra att barnet gjorde precis som hon ville.

;(
  • annananonym
    Anonym (Thea....) skrev 2015-10-27 17:19:22 följande:

Jag kan faktiskt inte se det märkliga i att ha eget schampo och duschtvål.... Man har olika smak, hårtyp, hudtyper.... Det är fem barn vissa veckor och jag (vi) anser att det är nyttigt att ha koll på sina saker och lära sig att man tar inte av andra utan att fråga... Dessa är även vad som packas ner när det är idrott på skolan....

Kompisar är såklart välkommen till oss med tänk dig själv med 5 barn som har en kompis var ibland två.... Så ibland är det bättre att man åker hem till kompisen... Den som bor här permanent kan ha kompisar hemma mer den vecka hon är ensam...

Man får ta ut kylen men bara för att det finns tex ett paket kakor hemma är det inte givet att man får äta upp det, det kan vara köpt för att man ska bjuda på fika därför frågar man innan.... Likaså dricka.... En öppnad 1, 5 liters för allt i världen ta... Är den oöppnad frågar man... Den kanske ska användas till något... Så ta en macka, matrester etc men dricka och sånt är inte fritt fram.... Ovh en lite cola är oftast låt för en person och då borde man kunna fundera ett steg längre

Ja med så många barn förstår jag att ni inte vill ha kompisar hemma jämt. Vi har bara 2 och även om de tar med sig 2-3 st var kommer vi inte upp i det antalet.

Toalettartiklar köper jag, mannen och min bonusdotter. Inte min son. Men alla får såklart använda av allt. Bara välja.

Det där med en 50cl dricka tycker jag däremot är helknasigt att ha regler om.
Svar på tråden Värsta med att ha bonusbarn