• Anonym (Thea....)

Värsta med att ha bonusbarn

Jag undrar vad ni tycker är det jobbigaste med att ha bonusbarn?

Här finns tre bonusbarn en 19 åring och en 12- åring som bor heltid samt en 12 åring som bor ung 80%

Det jobbigaste av allt är att jag och sambon inte haft samma syn på barnuppfostran.... Han har överlag lite regler och lite krav vilket gör mig vansinnig... Hans barn tar väldigt lite ansvar och behöver sällan eller aldrig ta konsekvenserna av sitt beteende... Stökar ner men städar sällan upp och när man väl ber dom hjälpa till blir det ett jäkla liv, sambon blir arg ibland och kommer med hot som han ALDRIG genomför...

Huset har varit som en fritidsgård med kompisar varje dag! Men jag har äntligen fått sambon att inse att det inte är ok, man kan ju åka till kompisar ibland också ingen av dom är hemlösa liksom....

Jag är hemma gravid med komplikationer och orkar inte ha fullt hus varje dag.. Klart dom ska ha kompisar hemma men inte 7 dagar i veckan... Jag tycker inte ens man behöver ha kompisar varje dag!

19 åringen visar noll respekt, hjälper inte till och kommer och går som hon vill. Tar saker utan en tanke på att det inte är hennes att ta.. De andra barnen kan ha köpt tex dricka för sin veckopeng och den har hon tagit med orden oj jag trodde jag fick när sambon sagt till. Men alltså funderar man inte när det står en 50cl dricka i kylen liksom....

19 åringen har även tagit både deo , dusch och schampo från mig så jag varit utan.... Står saker i duschen får man ta och skylla sig själv om man inte plockat undan men står det på våra egna hyllor så ska man inte ta... Men det skiter hon i och har packat ner och åkt bort så jag har varit utan det hela helgen.... När man frågar nekar hon men den dök upp sedan...

Jag tycker det är jättejobbigt att bo med barn på heltid som inte är mina, barn som man inte kan säga åt utan att få höra att man är orättvis.. Ber man 12 åringen som bor här jämt hjälpa till. Smälls det i dörrar och hon blir skitsur och man får lida för det i flera dagar

Annars är det fina barn och jag tycker om dom jättemycket... Skulle bra vara skönt om dom också kunde bo vv som mina gör då skulle jag få en återhämtningspaus mellan varven och då ha mer tålamod

• Svar på tråden Värsta med att ha bonusbarn
  • Anonym (O)

Varför skaffar man bonusbarn om det nu är så himla jobbigt??

• Brumma
    Anonym (O) skrev 2015-10-26 08:08:03 följande:

Du menar att man kan se in flera år i framtiden?

Har du kommit på ett sätt att göra det så skulle du kunna tjäna en hel del.. För det verkar inte vara ngt den stora massan kan göra. .

Jag varken kunde eller kan göra det.
  • Anonym (mam)

Det finns många "värsta". Ett, att jag och pappan kommer överens om en sak så dyker hans barn upp så ser man att han redan glömt även om det bara gått två min. Jag hatar att vara den som säger "men vi kom ju överens om" och så får jag ta rollen av att sätta gränser.

• Anonym (mam)
    Anonym (O) skrev 2015-10-26 08:08:03 följande:

Varför skaffa barn överhuvudtaget? Särskilt de som ändå skiljer sig sen? Ungefär samma logik i frågeställningen.

Jag såg hans barn som en intressant ingrediens i vår relation. Sen dök små problem upp som i och för sig kunde varit en varningssignal i hur han hanterade det men min osäkerhet var för stor. Ja, han är ju inget proffs han heller. Sen blev problemen större. Tack vare att man har kunnat läsa andras erfarenheter här har jag kunnat inse att man inte är ensam och ibland hittar man nya vägar att lösa problemen.

Varför läser man trådar där man inte har något att tillföra och inte får något utbyte av?
  • Anonym (Thea....)
    Brumma skrev 2015-10-26 06:47:10 följande:

Det värsta är att inte ha barnet på heltid, eller ens på halvtid, så vår "uppfostran" rinner av som vatten.

Att hon kan använda "då åker jag till mamma istället" för att hon är tvungen att städa sitt rum eller hjälpa till med maten och att mamman tycker det är helt ok att åka dit.

Att behöva anpassa livet efter en människa (mamman) som har helt annan syn på ansvar än vi. Och som anser att hennes tid är viktigare än vår oavsett om det gäller tid MED barnet eller utan. Hennes liv är viktigare helt enkelt...

Livet med bonusbarn hade enligt mig varit mycket enklare om det varit på heltid.

Skulle jag i framtiden separera från min man skulle jag i första hand välja bort män med yngre barn. I andra hand välja bort dem som inte hade barnen på heltid.

Förstår att det är frustrerande att det "hotas" med andra föräldern här är jag och mitt ex eniga om att sånt funkar inte... Man får inte åka pga sådana grejer.. Annars får man byta förälder lite som man vill..... Blir man pappasugen på mamma vecka så får man åka till pappa och vice versa.... Och sambons barn vill inte åka till mamma så det hotet förekommer typ aldrig.....
  • Anonym (Thea....)

Man skaffar inte bonusar man träffar någon som har barn.....

Om vi inte tyckt om varandras barn eller om barnen inte tyckt om någon av oss så hade vi brutit med varandra för det vore inte rättvist för någon av oss....

Men det betyder ju inte att jag inte tycker det är jobbigt ibland... Vi gör mycket kul jag och bonusarna också men jag blir så frustrerad och less ibland....

• Anonym (Thea....)
    Anonym (mam) skrev 2015-10-26 08:20:35 följande:

Det finns många "värsta". Ett, att jag och pappan kommer överens om en sak så dyker hans barn upp så ser man att han redan glömt även om det bara gått två min. Jag hatar att vara den som säger "men vi kom ju överens om" och så får jag ta rollen av att sätta gränser.

Jag det där har jag också varit med om.. Mer innan vi blev sambos.... Vi kunde ha planerat nåt i flera veckor men så fort det blev att det skulle skjutsas på träningar eller matcher eller dyl så blev det kantälltinställt.. Fast att vi aldrig planerade pappaveckan.

Tillslut slutade jag fråga om saker och gjorde det själv då reagerade han och frågade varför och när jag lungt sa att det är ju ändå ingen mening det blir ju ändå alltid inställt fick han sig en tankeställare....
  • Anonym (mam)
    Anonym (Thea....) skrev 2015-10-26 10:25:28 följande:

Jag det där har jag också varit med om.. Mer innan vi blev sambos.... Vi kunde ha planerat nåt i flera veckor men så fort det blev att det skulle skjutsas på träningar eller matcher eller dyl så blev det kantälltinställt.. Fast att vi aldrig planerade pappaveckan.

Tillslut slutade jag fråga om saker och gjorde det själv då reagerade han och frågade varför och när jag lungt sa att det är ju ändå ingen mening det blir ju ändå alltid inställt fick han sig en tankeställare....

Ja, det är bra om man kan bevara lugnet. Jag känner mig ofta ställd för han sätter mig i situationer där hans barn och jag ställs mot varandra.
  • Brumma
    Anonym (Thea....) skrev 2015-10-26 10:17:30 följande:

Förstår att det är frustrerande att det "hotas" med andra föräldern här är jag och mitt ex eniga om att sånt funkar inte... Man får inte åka pga sådana grejer.. Annars får man byta förälder lite som man vill..... Blir man pappasugen på mamma vecka så får man åka till pappa och vice versa.... Och sambons barn vill inte åka till mamma så det hotet förekommer typ aldrig.....

Mycket frustrerande ja..

Speciellt som hon satt i system att försvinna hem till mamma i veckor eller tom månader när vi har konflikter. Hade hon bott på heltid hos oss hade konflikterna behövts hanteras. Och lösas.

Precis som i vilken familj som helst (jag tror inte det finns familjer helt fria från konflikter, varken bobusfamiljer eller kärnfamiljer).. Problemet som blir hos oss är ju att konflikten aldrig löser ut sig eftersom hon försvinner från radarn. Sedan väljer hon att på nåder ta tillbaka oss o då trippar vi runt på tå för att inte förlora henne igen. Men det funkar ju inte det heller. Vi har ju fler barn och vi kräver att de skall ta bort sina tallrikar, lägga smutskläderna i tvätten, städa sitt rum osv.. också får de inte sitta vid datorn 18 timmar om dygnet...

Det blir ju en ond cirkel..

Hon får i övrigt gärna komma hit på Mammatid men då vill vi förankra det med mamman så att hon inte planerat ngt eller att det är för att de bråkat. Hade varit mkt enkla om samma tanke fanns åt andra hållet oxå. .
  • Påven Johanna

Jag har inget som är värst att komma med. Känner inte så och har aldrig gjort heller. Men kanske har jag de bästa bonusbarnen som går att uppbringa i denna värld, det skulle inte förvåna mig om det är så faktiskt. Jag tycker att de är exceptionella på alla sätt och vis, och de är alltid alltid alltid enormt snälla mot mig och mina barn. De är roliga, lättsamma, smarta, självständiga, omtänksamma och bra helt enkelt. Lika bra som mina egna. 

Svar på tråden Värsta med att ha bonusbarn