Anonym (Fram för att äga sig och sitt) skrev 2015-11-06 14:20:18 följande:
Och för att svara på resten av harangen, jag är ingen stor fan av alla bidrag vi öser över folk. Men nu har faktiskt de där anknytning till Sverige så vi får väl ta hand om våra bidragsberoende personer. Andra länder får ta hand om sina. Jag vill inte betala skatt för att hålla alla möjliga människor med pengar. Är det någon form av death race där vi uppmanar folk till verklighetens Hunger Games? Typ "Om du lyckas ta dig till Sverige utan att dö på kuppen har Sveriges arbetande befolkning i privata sektorn utlyst en vinst som heter pengar i fickan, tak över huvudet, bara rättigheter men inga skyldigheter". Det låter så på dem som inte fattar var pengar kommer ifrån och som ställer korkade och intelligensbefriade frågor av typen "Och hur gör vi med de helsvenska scobidragstagarna då?.. Ut med dem, kanske?"
När man inte har mer att säga så kommer alltid personangrepp, kommentarer om intelligens och så vidare. Så detta svar var väl väntat. :-/
Anonym (Fram för att äga sig och sitt) skrev 2015-11-06 14:23:04 följande:
Tja, om du inte känner dig som en del av "oss", har det säkert sina förklaringar som jag enbart kan spekulera i. Och då är det väl inte så konstigt heller att din lojalitet ligger hos någon annan och inte bryr dig om hur det går för folket som har byggt upp välfärden, sekulariserat sitt land och sett till att kvinnor erkänns som egna personer och inte som husdjur åt männen. Det är fullt förståeligt varför du tycker som du gör och varför du inte kan förstå hur andra som är "vi" känner.
Jag kan ju inte ta åt mig äran för vad mina morföräldrar gjorde, dessutom stod de knappast på barrikaderna och stred för kvinnors lika värde och arbetstagares rätt till det ena och det andra. De slet med sitt jordbruk, punkt. Men dina kanske var såna här hjältar som förde landet framåt genom modiga gärningar? Och dessutom överförde sina hjältegener till dig, att yvas över?
Sedan hoppade du (förstås) helt över allt jag skrev om att förfädernas gärningar ska spilla över på nästkommande generationer och hur det isåfall skulle tolkas bland människor vars förfäder gjort mindre trevliga saker. Jag har bott i Tyskland tills ganska nyligen och det är inget skämt att säga att det inte skulle vara poppis att anklaga mina jämnåriga för att ha hållit folk i koncentrationsläger, spottat på judar osv.