• Svar på tråden Skicka hem dess flyktingar
  • Anonym (blåvitt)
    Anonym (visst) skrev 2015-11-06 22:23:41 följande:
    Jag hoppas att vår välfärd blir historia. 

Men om nu välfärd måste finnas så ska den användas till att hjälpa de som behöver hjälp mest. Inte svenska föräldrar som frivilligt valt att skaffa barn och liknande utan att folk som flyr krig och hat eller som svälter.

Nej, vi kan inte hjälpa allt och alla, men vi kan hjälpa många, många fler. Vi är inte ens i närheten av gränsen ännu. Det dumma med just den här "flyktingkatastrofen" är ju att vi sätter flyktingarna i en situation där de inte kan ta sig hit på enkla sätt utan förlorar sina tillhörigheter och tvingas utstå livsfara på vägen. Och sedan går det åt pengar till räddningstjänst, socialarbetare, boende och så vidare. Sådant de hade kunnat betala för själva om man hade gjort det lätt för dem att komma hit. 
    Vet inte vad jag ska svara, mer än att jag gissar att du stödjer miljöpartiet eller vänsterpartiet, eller du kanske stödjer Stefan Löfven?. Oj oj det var en av de konstigaste inlägg jag läst men regeringen har snart inga fler argument än liknande ditt inlägg.
  • Anonym (visst)
    Anonym (blåvitt) skrev 2015-11-06 22:50:01 följande:
    Vet inte vad jag ska svara, mer än att jag gissar att du stödjer miljöpartiet eller vänsterpartiet, eller du kanske stödjer Stefan Löfven?. Oj oj det var en av de konstigaste inlägg jag läst men regeringen har snart inga fler argument än liknande ditt inlägg.
    Du vet inte så mycket om politik, eller hur? Att inte gilla välfärd gör en knappast till vänsterpartist/miljöpartist/socialdemokrat. Jösses.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Fram för att äga sig och sitt) skrev 2015-11-06 19:44:04 följande:
    Nej, Sverige har ingen skyldighet att finansiera folk som förstör/förstört sina egna länder och istället för att bygga upp dem väljer att flytta till ett bidragsparadis. Om det inte varit bidragen som lockat hade de stannat i något av alla de andra länderna som finns i världen. 

Snälla, ta en kurs i IR.
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Anna) skrev 2015-11-06 20:24:44 följande:
    [quote=75968730][quote-nick]SpanskaFlugan skrev 2015-11-06 16:59:40 följande:[/quote-nick] Lär dig citera korrekt. Blir lättare att bemöta dina "inlägg" då. Men om jag ska försöka tolka ditt "argument" så går det ut på att alla som visar medkänsla för de som har det sämre ska flytta? Hur hjälper det de som flyr tycker du? Och hur tror du det går för Sverige om majoriteten av Sveriges skattebetalare flyttar till Somalia? Känns som du mest vill få till ett litet "slagkraftigt" svar enligt formulär 1A på på Avpixlat.... Flyr från vad? Hur tror du det går när majoriteten i Sverige tjänar lika "mycket" som de i Somalia?

Och så var det det där med citeringsfunktionen.... 1. De flyr från krig, fattigdom, förföljelse bland annat. 2. Varför skulle majoriteten i Sverige tjäna lika "mycket" som de gör i Somalia? (jag antar att du med "mycket" menar att de tjänar lite). Dina skills som debatör lämnar mycket att önska. Du ser, här får du mothugg, inte samma jublande medhåll som på Avpixlat och Flashback. Dina små "inlägg" räcker dör men här får du fan i mig ta och formulera kompletta meningar och genomtänkta argument. Annars orkar jag inte lyssna på dig.
  • Anonym (blåvitt)
    Anonym (visst) skrev 2015-11-06 22:59:53 följande:
    Du vet inte så mycket om politik, eller hur? Att inte gilla välfärd gör en knappast till vänsterpartist/miljöpartist/socialdemokrat. Jösses.
    Vad skriver du? jag svarade på att du citerade mitt inlägg #358 läs vad jag skrev och vad du skrev.
     Idag 22:50#361CiteraAnmäl
    Anonym (visst) skrev 2015-11-06 22:23:41 följande:
    Jag hoppas att vår välfärd blir historia. 

Men om nu välfärd måste finnas så ska den användas till att hjälpa de som behöver hjälp mest. Inte svenska föräldrar som frivilligt valt att skaffa barn och liknande utan att folk som flyr krig och hat eller som svälter.

Nej, vi kan inte hjälpa allt och alla, men vi kan hjälpa många, många fler. Vi är inte ens i närheten av gränsen ännu. Det dumma med just den här "flyktingkatastrofen" är ju att vi sätter flyktingarna i en situation där de inte kan ta sig hit på enkla sätt utan förlorar sina tillhörigheter och tvingas utstå livsfara på vägen. Och sedan går det åt pengar till räddningstjänst, socialarbetare, boende och så vidare. Sådant de hade kunnat betala för själva om man hade gjort det lätt för dem att komma hit. 
    Jag svarade:

Idag 21:23#356CiteraAnmäl
    Anonym (visst) skrev 2015-11-06 20:44:50 följande:
    Men snälla, vad vet du om att leva i krig? Tror du att man kan skylla på enskilda individer och säga att de bär ansvaret? Vad är det med dig, egentligen?

Det handlar inte om att vilja ha bidrag, däremot kan det handla om att vilja välkomnas och bli insläppt, slippa leva i skräck och misär m.m. Om det hade handlat om bidrag, varför kan de inte se till att deras egna länder blir "bidragsparadis" då, om det nu är så enkelt för dem att påverka politiken i sina länder som du påstår?
    Jag citerade dig:

Jag skyller på Regeringen. Vi kan inte hjälpa allt och alla, att ta av biståndspengarna och låna till flyktingkrisen, regeringen tömmer våran kassa och sänker våran trovärdighet och våran välfärd blir historia. 

Det måste bli en ny regering snabbt, lyssna på folket.
  • Anonym (Vampire)
    SpanskaFlugan skrev 2015-11-06 23:37:39 följande:

Och så var det det där med citeringsfunktionen.... 1. De flyr från krig, fattigdom, förföljelse bland annat. 2. Varför skulle majoriteten i Sverige tjäna lika "mycket" som de gör i Somalia? (jag antar att du med "mycket" menar att de tjänar lite). Dina skills som debatör lämnar mycket att önska. Du ser, här får du mothugg, inte samma jublande medhåll som på Avpixlat och Flashback. Dina små "inlägg" räcker dör men här får du fan i mig ta och formulera kompletta meningar och genomtänkta argument. Annars orkar jag inte lyssna på dig.
    "Debatör"?
    "Räcker dör"?

Skärp dig om du vill verka seriös.
  • Anonym (tilly)

Den dagen folk börjar respektera varan och deras åsikter..den dagen................................

Inte undra på vi tar dö på mänskligheten, den stora utrotningen..

Ni är bäst! Skål

• Anonym (visst)
    Anonym (blåvitt) skrev 2015-11-06 23:41:12 följande:
    Vad skriver du? jag svarade på att du citerade mitt inlägg #358 läs vad jag skrev och vad du skrev.
     Idag 22:50#361CiteraAnmäl
    Jag svarade:

Idag 21:23#356CiteraAnmäl
    Jag citerade dig:

Jag skyller på Regeringen. Vi kan inte hjälpa allt och alla, att ta av biståndspengarna och låna till flyktingkrisen, regeringen tömmer våran kassa och sänker våran trovärdighet och våran välfärd blir historia. 

Det måste bli en ny regering snabbt, lyssna på folket.
    Du skrev att om vi inte får till en ny regering så blir vår välfärd historia. Jag svarade att jag hoppas på att vår välfärd blir historia och lade till några punkter till angående välfärd och flyktingkrisen. Då skrev du att jag antagligen är vänsterpartist, vilket var ganska konstigt skrivet. 
  • Anonym (blåvitt)
    Anonym (visst) skrev 2015-11-06 23:51:53 följande:
    Du skrev att om vi inte får till en ny regering så blir vår välfärd historia. Jag svarade att jag hoppas på att vår välfärd blir historia och lade till några punkter till angående välfärd och flyktingkrisen. Då skrev du att jag antagligen är vänsterpartist, vilket var ganska konstigt skrivet. 
    Helt rätt, jag skrev att får vi inte en ny regering så blir välfärd historia, det är också rätt att jag skrev att du kanske är miljöpartist eller vänsterpartist. 
    Glömde du kanske är Centerpartist?

Jag anser att regeringen sätter våran välfärd i fara.

Vi måste ha en ny regering anser jag. Hur den ska se ut vet jag ej, men miljöpartiet ska inte sitta i den regeringen och vänsterpartiet ska ha mindre inflytande och centerpartiet ska helst inte heller sitta i den regeringen. 
  • SpanskaFlugan
    Anonym (Vampire) skrev 2015-11-06 23:42:27 följande:
    "Debatör"? "Räcker dör"? Skärp dig om du vill verka seriös.

OJ! Två stavfel i ett helt inlägg! Måste vara helt oläsligt för dig nu.
Svar på tråden Skicka hem dess flyktingar