• Digestive

KD:s förslag om transitzoner -vs- Regeringens passivitet.

Nu riskerar nyanlända att få sova utomhus reda nu i helgen; http://tinyurl.com/q9eu2og

Kristdemokraternas förslag om så kallade transitzoner - en samlingsplats dit nyanlända samlas som en tillfällig hållplats och där även asylärendet kan påbörjas - som de föreslår ska ligga vid gränsens olika huvudleder, har nog aldrig behövts så akut som nu.

Tänk om regeringen kunde lyssna på helt uppenbart nyttiga förslag och inte bara fokusera på sin egen politik och politiska linje i dessa kristider. Vi kan inte klara av den här krisen utan ett samarbete om idéer och kvicka beslut.

Vi har inte tid med att regeringen ska känna sig politiskt bekväm med åtgärderna som behövs helt akut och redan för flera dagar sen, det riskerar att sätta liv på spel nu när temperaturen bara sjunker och sjunker. Varenda god idé behöver verkställas helt omgående.

Det här börjar bli så frustrerande att man knappt vet vart man ska ta vägen. Kunde inte regeringen förutspå det här behovet - med all den överblick de har tillgång till - så vet jag ärligt talat inte vad de gör om dagarna. I en sund politisk situation så hade det redan funnits åtgärdsplaner för just och exakt den här, faktiskt helt uppenbara, situationen och i en sund politisk situation så hade regeringen lyssnat direkt på goda förslag och verkställt dem omgående.

Det finns nog fler bland folket som kunde se den här situationen stå inför dörren, efter alla rubriker om bostadsbrister, lokalbrister och tältläger, än vad det finns politiskt aktiva knutna till hela regeringen. Det här är analyser på amatörnivå! Det är faktiskt så självklara saker, att jag i min dumhet faktiskt tog för givet det fanns åtgärdsplaner nog för att situationen inte ens skulle uppstå.

Exakt hur dåligt hade Sverige med sin regering i spetsen tänkt att göra det här? För det verkar faktiskt inte finnas någon botten för den saken överhuvudtaget. Det är regeringens politik (med hjälp ifrån tidigare regering) som har skapat situationen och det är regeringens politik och attityd som skapar kriserna.

Sverige har lika mycket mycket en flyktingkris på händerna som Sverige har kris med den sittande regeringen. Det är som om regeringen låter dessa kriser uppstå, bara för att få behålla en slags politisk nisch vid liv. Det verkar inte finnas en enda tanke på hur vi ska klara den här situationen bäst, inte en enda.

Regeringens fokus verkar helt och hållet kretsa kring sin politiska image.

1. Hur tycker du att regeringen sköter flyktingsituationen i stunden?

2. Vad tycker du om Kristdemokraternas förslag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-14 23:52
    Kristdemokraternas förslag om transitzoner skulle ge följande:

1. Det skulle ge dessa människor tak över huvudet sekunden som de anlände i Sverige.

2. Det skulle skynda på asylsökningsprocessen avsevärt, då det skulle gå att påbörja den direkt på plats, och för att Kristdemokraterna även föreslår att FLER och särskilda handläggare ifrån andra myndigheter skulle hjälpa till och hantera alla asylärendena i de första stegen*. Det skulle framförallt innebära att asylansökningsprocessen för de som uppenbart INTE har några asylskäl, påskyndades avsevärt, och därmed skulle det även ge mer plats åt de som HAR gedigna asylskäl.

3. De som inte har några asylskäl skulle kunna hänvisas ut ur landet betydligt enklare och fortare, istället för att vi riskerar att de försvinner bort och går under jorden vid ett avslag på asylansökan. Det tar OFANTLIGA resurser att leta runt i land och rike, efter blott de tiotusentals illegala invandrare** som redan finns och fanns här - det behövs knappast fyllas på i den gruppen.

4. Det skulle bli en bättre uppsikt över människorna som kommer hit, då polisen skulle ha befogenheter till att hålla dem inom området under diverse omständigheter. Vilket är direkt NÖDVÄNDIGT när migrationsverket och polisen uppskattar att ~50% utav de nyanlända, försvinner spårlöst och går under jorden direkt när de anländer***.

5. Vad som står i punkt 4 skulle även SKYDDA de ensamkommande barnen - som redan nämnda samhällsorgan uppskattar har försvunnit i snarlika mängder sedan september månad (troligen betydligt fler vid det här laget), som det tidigare har gjort på hela 5 år i Sverige. På bara tre VECKOR omkring oktober månad så uppskattar polisen att det har försvunnit över 1000 ensamkommande barn, tidigare så har det försvunnit 1400 ur den här gruppen på 5 år i Sverige****. Helt fruktansvärda siffror, för att uttrycka sig milt, och vad regeringen bara blundar åt samt sopar undan mattan.

6. Kristdemokraterna föreslår även mer bemanning åt polisstyrkan vid gränserna. De vill nyttja den så kallade BEREDSKAPSPOLISEN - den polisiära instans som regeringen bara låter stå och samla damm, mitt i en landskris.

* tinyurl.com/psyzq3k
    ** tinyurl.com/nzy7voh
    *** tinyurl.com/nd7mmwz
    **** tinyurl.com/oaou79h , tinyurl.com/qjey4m3

• Svar på tråden KD:s förslag om transitzoner -vs- Regeringens passivitet.
  • Digestive
    KillBill skrev 2015-11-16 00:17:48 följande:
    Jag är ledsen men jag tror att jag har missat Vilka som är de ledande organen som tror på SDs förslag att etablera transitläger. Kan du berätta mer om detta?

KD vill att transitlägren ska ligga i Skåne. De ska ligga i Malmö, Helsingborg och Trelleborg. www.sydsvenskan.se/skane/kd-vill-skapa-tre-stora-asyllager-i-skane/

Både S och V var mycket kritiska till att beredskapspolisen avskaffades av den förra Alliansregeringen och V har tidigare i år motionerat om dess återinförande så det här med beredskapspoliser är inte KDs förslag. Däremot kan man fråga sig hur KD kunde acceptera att beredskapspolisen avskaffades för några år sedan?
    Nej, det kan jag inte göra, för jag har inte nämnt något sådant ens om jag förstår att du menade KD och inte "SD". Jag menade Kristdemokraternas förslag om att återupprätta och sätta in beredskapspolisen i den passagen, inte transitzoner.

Ebba Bush Thor har själv sagt att migrationsverket ska avgöra sådant som hur många transitzoner det behövs (och naturligtvis är den geografiska spridningen underförstådd, hon menar knappast något överflöd på ett och samma ställe) men vissa saker säger även sig självt om vart de behövs; http://tinyurl.com/nps2t2c (Utsagan kommer först ut i klippet och som svar på första frågan.)

Tidigare i år som exakt när? Har det ingen koppling till flyktingkrisen så har det ingen koppling till flyktingkrisen - att regeringen dock kan haft ren bondtur i den här saken, det förnekar jag inte. Tills belägg framkommer så är det ganska självklart varför beredskapspoliser efterlystes först nu för 4 dagar sedan och inte för flera veckor eller någon månad sen.
    Varför vänta i drygt 2 månader med en sådan sak, om regeringen var så sugna på att återinföra beredskapspolisen och när det samtidigt utvecklar sig en landskris i landet?
    Det luktar minst sagt efterkonstruktioner hur man än vänder och vrider på det. Tycker även att det vore värre om de faktiskt ville återinföra beredskapspolisen - men väntade såhär onödigt länge på minsta praktiska aktion.

Beredskapspolisen avverkades då den inte upprätthöll någon direkt funktion tidigare och då, som motiverade kostnaderna - vilket även Rikspolisstyrelsen höll med om. De ansåg gemensamt vid tidpunkten att dessa 30 miljoner om året kunde gå till någonting annat just då; http://tinyurl.com/pqhaadk
  • Digestive
    KillBill skrev 2015-11-15 20:31:46 följande:

Asylansökningarna är inte, till antal, lika många i Danmark, Norge och Finland men ökningarna i dessa länder är ändå enormt stora. Exempelvis Finland tog emot drygt 3 650 flyktingar 2014 men i år räknar Finland med att ta emot 30 000 - 35 000 flyktingar (Antalet flyktingar är alltså ca 10 ggr så stor som 2014 vilket kan jämföras Sverige där invandringen i år blir drygt 2 ggr så stor som år 2014 ). Även Finland har slut på bostäder och planerar nu för inkvartering i tält.

www.intermin.fi/sv/migration/flyktingar_och_asylsokande
    svenska.yle.fi/artikel/2015/11/11/asylsokande-maste-snart-bo-i-talt

Det här får jag dock rätta mig efter, speciellt i andra diskussioner! Trodde att prognosen hade sänkts tillbaka till ursprungliga 15 000 men har nog läst någon äldre artikel väldigt slarvigt och fått den olyckligt på minnet.

Ska ändra på det här omgående.
  • KillBill
    Digestive skrev 2015-11-16 01:22:02 följande:
    Nej, det kan jag inte göra, för jag har inte nämnt något sådant ens om jag förstår att du menade KD och inte "SD". Jag menade Kristdemokraternas förslag om att återupprätta och sätta in beredskapspolisen i den passagen, inte transitzoner.

Ebba Bush Thor har själv sagt att migrationsverket ska avgöra sådant som hur många transitzoner det behövs (och naturligtvis är den geografiska spridningen underförstådd, hon menar knappast något överflöd på ett och samma ställe) men vissa saker säger även sig självt om vart de behövs; http://tinyurl.com/nps2t2c (Utsagan kommer först ut i klippet och som svar på första frågan.)

Tidigare i år som exakt när? Har det ingen koppling till flyktingkrisen så har det ingen koppling till flyktingkrisen - att regeringen dock kan haft ren bondtur i den här saken, det förnekar jag inte. Tills belägg framkommer så är det ganska självklart varför beredskapspoliser efterlystes först nu för 4 dagar sedan och inte för flera veckor eller någon månad sen.
    Varför vänta i drygt 2 månader med en sådan sak, om regeringen var så sugna på att återinföra beredskapspolisen och när det samtidigt utvecklar sig en landskris i landet?
    Det luktar minst sagt efterkonstruktioner hur man än vänder och vrider på det. Tycker även att det vore värre om de faktiskt ville återinföra beredskapspolisen - men väntade såhär onödigt länge på minsta praktiska aktion.

Beredskapspolisen avverkades då den inte upprätthöll någon direkt funktion tidigare och då, som motiverade kostnaderna - vilket även Rikspolisstyrelsen höll med om. De ansåg gemensamt vid tidpunkten att dessa 30 miljoner om året kunde gå till någonting annat just då; http://tinyurl.com/pqhaadk
    Det ligger redan tre motioner om att återinföra beredskapspolisen (V, FP och SD) på riksdagens bord så detta är inget som KD kan ta åt sig äran för. Om beredskapspolisen bara kostade 30 MSEK per år så förstår jag mig inte på beslutet att lägga ner styrkan och när ett flertal partier bara tre år efter styrkans nedläggning vill återuppta verksamheten igen så pekar detta på att Alliansregeringen att lägga ner beredskapspolisen var felaktigt.
  • Digestive
    KillBill skrev 2015-11-16 08:08:46 följande:
    Det ligger redan tre motioner om att återinföra beredskapspolisen (V, FP och SD) på riksdagens bord så detta är inget som KD kan ta åt sig äran för. Om beredskapspolisen bara kostade 30 MSEK per år så förstår jag mig inte på beslutet att lägga ner styrkan och när ett flertal partier bara tre år efter styrkans nedläggning vill återuppta verksamheten igen så pekar detta på att Alliansregeringen att lägga ner beredskapspolisen var felaktigt.
    Jag frågade om när. Hur som helst så kan vi konstatera att regeringen inte har efterfrågat något sådant och det är främst vad tråden handlar om, regeringens passivitet i kontrast med Kristdemokraternas förslag.

Haha, Alliansen borde alltså ha känt till den här flyktingkrisen för redan 3 år sedan? Tomte De får väl anställa fjärrskådare vid nästa regeringstillfälle eller vad du nu begär utav dem.

Sedan så har du inte ens lyssnat på innehållet i länken jag gav dig: Kristdemokraterna ville HA KVAR beredskapspolisen och önskade även att instansen användes på FLER områden, när den diskussionen begav sig.

Lyssnar man på innehållet i den länken så vet man även om att det finns omkring 1500 utbildade beredskapspoliser - bara så att du korrigerar dina uttalanden i framtiden och inte fortsätter att blint förminska nyttiga samhällsinstanser utan belägg.
  • Digestive

Kristdemokraterna föreslår även en kriskommission som redan nu börjar arbeta med de framtida integrationsproblemen och så att Sverige står beredd på även den utmaningen.

http://tinyurl.com/owe3yey

De ligger ljusår längre fram med sin politik idag, Kristdemokraterna - än något annat parti i riksdagen! Regeringen ska vi inte ens tala om, de kan inte ens planera tak över huvudet i tid och trots att media har skrikigt om platsbristen i veckor.

Vidare så vill de även se över och hålla anhöriginvandringen så rimlig som möjligt samt skärpa ålderskontrollerna så att resurserna träffar så rätt som möjligt.

• KillBill
    Digestive skrev 2015-11-21 02:38:31 följande:

Kristdemokraterna föreslår även en kriskommission som redan nu börjar arbeta med de framtida integrationsproblemen och så att Sverige står beredd på även den utmaningen.

http://tinyurl.com/owe3yey

De ligger ljusår längre fram med sin politik idag, Kristdemokraterna - än något annat parti i riksdagen! Regeringen ska vi inte ens tala om, de kan inte ens planera tak över huvudet i tid och trots att media har skrikigt om platsbristen i veckor.

Vidare så vill de även se över och hålla anhöriginvandringen så rimlig som möjligt samt skärpa ålderskontrollerna så att resurserna träffar så rätt som möjligt.

Innan man värderar Krisdemokraternas nya förslag är det vara bra att ta ställning till vad KD uträttade under de 8 år de satt vid makten (som en del av Alliansregeringen).

Under Krisdemokraternas åtta år vid makten så invandrade ca 844 000 människor till Sverige. Sedan regeringen tillträdde för ett år senan har ca 150 000 sökt asyl i Sverige (alla kommer inte beviljas asyl).

Alliansregeringens främsta mål vid makten var att minska utanförskapet men detta var något som de aldrig lyckades med. Arbetslösheten ökade med 2% under perioden med Alliansens men när det gäller utrikes födda medborgare så ökade arbetslösheten mycket mera.

Kristdemokraterna drev igenom Vårdnadsbidraget något som ledde till en sämre integration eftersom de fick utrikes födda kvinnor att stanna hemma och ta hand om barnen i stället för att lära sig svenska och komma ut på arbetsmarknaden

Under Kristdemokraternas åtta år vid makten uppfördes det rekord-lite bostadshus (trots att bostadsministern var Kristdemokrat). Eftersom det tar flera år att planera och uppföra bostadshus så kan man inte kritisera den sittande regeringen för den bostadsbrist som nu råder utan detta ansvar faller på den tidigare regeringen och KD.

Den länk som du bifogar handlar framförallt om de hårt kritiserade tältlägren (som vi behandlat tidigare i tråden) och jag ser inte kopplingen till ditt påstående om att KD ligger ljusår framför övriga partier i riksdagen. KD är ett reaktionärt parti (inte ett parti som ligger i framkant när det gäller förändring). Vårdnadsbidraget som fick kvinnor att stanna hemma och vårda barn är ett bevis för detta.

Om KD ska starta en kriskommission så tycker jag att den kan titta närmare på varför arbetslösheten ökade bland så kraftigt utrikes födda medborgare med Alliansen vid makten och varför bostadsbyggandet var så lågt med Alliansen vid makten.

För den fortsatta diskussionen så får du gärna lista bra integrationsåtgärder som KD bidragit med under de år som KD satt i regeringen och lista hur KD vill förbättra integrationen i framtiden.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    KillBill skrev 2015-11-21 10:01:19 följande:

Innan man värderar Krisdemokraternas nya förslag är det vara bra att ta ställning till vad KD uträttade under de 8 år de satt vid makten (som en del av Alliansregeringen).

Under Krisdemokraternas åtta år vid makten så invandrade ca 844 000 människor till Sverige. Sedan regeringen tillträdde för ett år senan har ca 150 000 sökt asyl i Sverige (alla kommer inte beviljas asyl).

Alliansregeringens främsta mål vid makten var att minska utanförskapet men detta var något som de aldrig lyckades med. Arbetslösheten ökade med 2% under perioden med Alliansens men när det gäller utrikes födda medborgare så ökade arbetslösheten mycket mera.

Kristdemokraterna drev igenom Vårdnadsbidraget något som ledde till en sämre integration eftersom de fick utrikes födda kvinnor att stanna hemma och ta hand om barnen i stället för att lära sig svenska och komma ut på arbetsmarknaden

Under Kristdemokraternas åtta år vid makten uppfördes det rekord-lite bostadshus (trots att bostadsministern var Kristdemokrat). Eftersom det tar flera år att planera och uppföra bostadshus så kan man inte kritisera den sittande regeringen för den bostadsbrist som nu råder utan detta ansvar faller på den tidigare regeringen och KD.

Den länk som du bifogar handlar framförallt om de hårt kritiserade tältlägren (som vi behandlat tidigare i tråden) och jag ser inte kopplingen till ditt påstående om att KD ligger ljusår framför övriga partier i riksdagen. KD är ett reaktionärt parti (inte ett parti som ligger i framkant när det gäller förändring). Vårdnadsbidraget som fick kvinnor att stanna hemma och vårda barn är ett bevis för detta.

Om KD ska starta en kriskommission så tycker jag att den kan titta närmare på varför arbetslösheten ökade bland så kraftigt utrikes födda medborgare med Alliansen vid makten och varför bostadsbyggandet var så lågt med Alliansen vid makten.

För den fortsatta diskussionen så får du gärna lista bra integrationsåtgärder som KD bidragit med under de år som KD satt i regeringen och lista hur KD vill förbättra integrationen i framtiden.

Man behöver inte på något vis ta del utav tidigare bedrifter för att kunna värdera nyttan utav enskilda förslag. Vad skulle det ens ha med varandra att göra och vad har exempelvis bostadsmarknaden med någonting att göra överhuvudtaget? Fungerar förslaget om tansitzoner för att Vårdnadsbidraget fick invandrarkvinnor att stanna hemma?

Ingen regering sedan 1997 har haft någon bra integrationspolitik överhuvudtaget, ingen, och det minsta partiet i hela riksdagen får du att låta som största boven i hela dramat. Hur rimligt låter det? Prova bara meningen "Under Kristdemokraternas åtta år vid makten [...]". Hur rimlig låter den?

Hårt kritiserade, transitzonerna? Kritiken som förslaget har fått är ifrån huvudsakligen ideologietiska urkunders håll - som helt enkelt inte tycker att man ska göra så - och det är nog den mjukaste kritik som man kan tänka sig i sammanhanget. Folk som inte förstår att det här är nödlösningar på en akut kris och som inte ser till den funktion de fyller, vilka behov de bejakar, säkerheten de skapar, ordningen de ger och effektiviteten de stimulerar - hör hemma på någon tidningsledare. För man kan ärligt talat inte prata om samma kris, om man tror att en tyckare ifrån Amnesty har tyngd i sammanhanget. Det har med olycklig säkerhet försvunnit fler ensamkommande barn* sedan september, än vad det tidigare har gjort på 5 år i Sverige. Det var ett tag sedan den nyheten begav sig och siffrorna idag är närmar sig utan tvivel 2000 ensamkommande barn, som alltså förs bort och försvinner. En tyckare ifrån Amnesty står alltså och ratar det enda förslaget som har presenterats och som kan stoppa den här växande trenden, med motiveringar som att det är orimligt att hålla folk på en plats för ordentlig uppsikt. Jag bryr mig inte om vad andrahandssorteringen tänkare tycker helt oavsett vilken förening de kommer ifrån - klen kritik är fortfarande klen kritik - och jag uppmanar alla andra att bry sig precis lika lite när de känner igen rena snömoset i ett riktigt allvarligt sammanhang.

Den påstådda fångenskapen fungerar såhär; avviker någon så får den beskedet om att söka asyl på plats eller lämna landet, annars så är det fri rörelse. Oj, oj, rena Auschwitz och stackars flyktingar som behöver göra vad de kom för direkt. Vilka tror du är de som inte ställer upp på en sådan ordning?

Vad hade vi mer för kritik? Jo, folkpartiet som inte förstår hur tillfälliga dessa boenden skulle vara för individen överhuvudtaget. Det handlar om en mellanlandning, för att skapa ordning och säkerhet där det inte finns någon idag överhuvudtaget och för att kunna sålla ut de med och utan asylskäl så fort som möjligt - och ingenting som skulle rucka sönder hela principen om ett fördelat kommunansvar. Floskler.

Alf Svenssons kritik är på en nivå som jag inte ens tänker bemöta, det räcker att jag citerar den;

"De har hamnat i nåt slags race om att komma med mer och mer restriktiva idéer. Nu talar vi allt mer om flyktingar och flyktingbarn med resonemang om ?vi och dem?, och det menar jag är mycket farligt, säger Alf Svensson i Aktuellt."

"Hur ett sådant läger ska ordnars övergår mitt förstånd, säger han."

Liksom, jaha, Alf Svensson. Det var ju kul att du delade med dig av dina spekulationer och förstånd. Vad vill den så kallade kritiken ens säga? Nonsens.

Den sista länken berör tillfälliga uppbehållstillstånd och migrationsverket har nog missat hela paketet som Kristdemokraterna föreslog - då de även föreslår att förstärka bemanningen ifrån andra myndigher, till migrationsverket. Kristdemokraterna har alltså redan åtgärdat bieffekten i sitt förslagspaket.

Som sagt, det här är troligen dagens mest genomtänkta politik. Och det utlåtandet kommer ifrån någon som inte sitter på Aftonbladet, inte på Expressen, inte på Svenska Dagbladet, inte på Avpixlat, inte på Fria Tider - utan som följer riksdagsarbetet kontinuerligt varje dag (och som läser nämnd media därtill). Vet du hur det gick med sammanträdet i Europa rådet? Jag såg den återrapporten live. Vet du hur rikdsdagspartierna stod inför beslutet om en till öronmärkt månad föräldraledighet? Jag såg den 3 timmar långa debatten. Vet du hur riksdagspartierna står i ärendet "Militära frågor"? Inte jag heller, för jag ska se debatten efter detta inlägg

Jag är intresserad av politik - inte av vinklad media som jag sågar sönder som ett bäververk vid första anblick. Det är nonsens för min del, nöjesstoff.

* Det här är ensamkommande barn som polis och migrationsverkets platspersonal har uppskattat som barn med ögat, alltså inga "ensamkommande barn" (som folk brukar skriva) och som har suttit och övertygat någon vid en informationsdisk. Barnen förs bort ifrån gatan och ingen vet vad som händer med dem, de bara försvinner och polisen har inte befogenheter till att göra någonting ocn än mindre resurser. Den sjuka ordningen vill Kristdemokraterna rå bukt på och Amnesty kan få gnälla bäst de vill i sitt oförstånd.

"- Whä.. du kan ju inte hålla folk på plats och kräva att de söker asyl eller lämna landet - BARA för faställa några tusentals barns säkerhet, FATTA'RU'VÄL!? FLYKTINGAR ÄR SOM VILDHÄSTAR OCH MÅSTE FÅ SPRINGA FRITT!!!"

(Ja, exakt så föreställer jag mig tankegångarna i huvudet på den som företräde Amnesty, inte ett korvöre mer ger jag denna eller Aftonbladet som faktiskt producerar sådan dynga.)
  • Sack
    Digestive skrev 2015-11-21 13:42:26 följande:
    Man behöver inte på något vis ta del utav tidigare bedrifter för att kunna värdera nyttan utav enskilda förslag. Vad skulle det ens ha med varandra att göra och vad har exempelvis bostadsmarknaden med någonting att göra överhuvudtaget? Fungerar förslaget om tansitzoner för att Vårdnadsbidraget fick invandrarkvinnor att stanna hemma?

Ingen regering sedan 1997 har haft någon bra integrationspolitik överhuvudtaget, ingen, och det minsta partiet i hela riksdagen får du att låta som största boven i hela dramat. Hur rimligt låter det? Prova bara meningen "Under Kristdemokraternas åtta år vid makten [...]". Hur rimlig låter den?

Hårt kritiserade, transitzonerna? Kritiken som förslaget har fått är ifrån huvudsakligen ideologietiska urkunders håll - som helt enkelt inte tycker att man ska göra så - och det är nog den mjukaste kritik som man kan tänka sig i sammanhanget. Folk som inte förstår att det här är nödlösningar på en akut kris och som inte ser till den funktion de fyller, vilka behov de bejakar, säkerheten de skapar, ordningen de ger och effektiviteten de stimulerar - hör hemma på någon tidningsledare. För man kan ärligt talat inte prata om samma kris, om man tror att en tyckare ifrån Amnesty har tyngd i sammanhanget. Det har med olycklig säkerhet försvunnit fler ensamkommande barn* sedan september, än vad det tidigare har gjort på 5 år i Sverige. Det var ett tag sedan den nyheten begav sig och siffrorna idag är närmar sig utan tvivel 2000 ensamkommande barn, som alltså förs bort och försvinner. En tyckare ifrån Amnesty står alltså och ratar det enda förslaget som har presenterats och som kan stoppa den här växande trenden, med motiveringar som att det är orimligt att hålla folk på en plats för ordentlig uppsikt. Jag bryr mig inte om vad andrahandssorteringen tänkare tycker helt oavsett vilken förening de kommer ifrån - klen kritik är fortfarande klen kritik - och jag uppmanar alla andra att bry sig precis lika lite när de känner igen rena snömoset i ett riktigt allvarligt sammanhang.

Den påstådda fångenskapen fungerar såhär; avviker någon så får den beskedet om att söka asyl på plats eller lämna landet, annars så är det fri rörelse. Oj, oj, rena Auschwitz och stackars flyktingar som behöver göra vad de kom för direkt. Vilka tror du är de som inte ställer upp på en sådan ordning?

Vad hade vi mer för kritik? Jo, folkpartiet som inte förstår hur tillfälliga dessa boenden skulle vara för individen överhuvudtaget. Det handlar om en mellanlandning, för att skapa ordning och säkerhet där det inte finns någon idag överhuvudtaget och för att kunna sålla ut de med och utan asylskäl så fort som möjligt - och ingenting som skulle rucka sönder hela principen om ett fördelat kommunansvar. Floskler.

Alf Svenssons kritik är på en nivå som jag inte ens tänker bemöta, det räcker att jag citerar den;

"De har hamnat i nåt slags race om att komma med mer och mer restriktiva idéer. Nu talar vi allt mer om flyktingar och flyktingbarn med resonemang om ?vi och dem?, och det menar jag är mycket farligt, säger Alf Svensson i Aktuellt."

Liksom, jaha, Alf Svensson. Det var ju kul att du delade med dig av dina spekulationer och förstånd. Vad vill den så kallade kritiken ens säga? Nonsens.

Den sista länken berör tillfälliga uppbehållstillstånd och migrationsverket har nog missat hela paketet som Kristdemokraterna föreslog - då de även föreslår att förstärka bemanningen ifrån andra myndigher, till migrationsverket. Kristdemokraterna har alltså redan åtgärdat bieffekten i sitt förslagspaket.

Som sagt, det här är troligen dagens mest genomtänkta politik. Och det utlåtandet kommer ifrån någon som inte sitter på Aftonbladet, inte på Expressen, inte på Svenska Dagbladet, inte på Avpixlat, inte på Fria Tider - utan som följer riksdagsarbetet kontinuerligt varje dag (och som läser nämnd media därtill). Vet du hur det gick med sammanträdet i Europa rådet? Jag såg den återrapporten live. Vet du hur rikdsdagspartierna stod inför beslutet om en till öronmärkt månad föräldraledighet? Jag såg den 3 timmar långa debatten. Vet du hur riksdagspartierna står i ärendet "Militära frågor"? Inte jag heller, för jag ska se debatten efter detta inlägg

Jag är intresserad av politik - inte av vinklad media som jag sågar sönder som ett bäververk vid första anblick. Det är nonsens för min del, nöjesstoff.

* Det här är ensamkommande barn som polis och migrationsverkets platspersonal har uppskattat som barn med ögat, alltså inga "ensamkommande barn" (som folk brukar skriva) och som har suttit och övertygat någon vid en informationsdisk. Barnen förs bort ifrån gatan och ingen vet vad som händer med dem, de bara försvinner och polisen har inte befogenheter till att göra någonting ocn än mindre resurser. Den sjuka ordningen vill Kristdemokraterna rå bukt på och Amnesty kan få gnälla bäst de vill i sitt oförstånd.

"- Whä.. du kan ju inte hålla folk på plats och kräva att de söker asyl eller lämna landet - BARA för faställa några tusentals barns säkerhet, FATTA'RU'VÄL!? FLYKTINGAR ÄR SOM VILDHÄSTAR OCH MÅSTE FÅ SPRINGA FRITT!!!"

(Ja, exakt så föreställer jag mig tankegångarna i huvudet på den som företräde Amnesty, inte ett korvöre mer ger jag denna eller Aftonbladet som faktiskt producerar sådan dynga.)
    Intressant läsning som känns både genomtänkt och rätt.

Jag har tidigare läst vad du skrivit om tex. feminism och ett alldeles klockrent inlägg om hantering av djur i samband med slakt. Jag är glad att människor med din syn har förmågan att skriva så väl. En annan är mest en känslosam vilde med en lättare form av dyslexi...

Tack!
  • KillBill
    Digestive skrev 2015-11-21 13:42:26 följande:

Jag tror nog att de flesta kan hålla med mig om att man måste betrakta kritiken från Amnesty International som hård. Amnesty konstaterar ju bl.a. att förslaget med transitzoner möter en rad juridiska hinder, bland annat från Europakonventionen. Dessutom menar Amnesty att KDs förslag skulle öka lidandet.

När det gäller kritiken från Alf Svensson så är han ju inte vem som helst, Alf Svensson är den som byggde upp KD som parti och han var partiledare för KD i 31 år Vilket jag tror är rekord i svensk politik).

Att inte heller Allianskollegorna Centerpartiet och Folkpartiet tycker att förslaget är bra innebär att KDs förslag helt och hållet saknar parlamentariskt stöd.

Utöver kritiken ovan lämnar KDs förslag frågor:

- Hur ska migrationsverket få effektivitet i sin organisation när alla flyktingar samlas i Skåne (och Migrationsverkets organisation är spridd över hela Sverige).

- Vilka myndigheter ska stärka upp Migrationsverkets verksamhet, och vad är det för  myndighetsfunktioner/myndighetsservice som ska prioriteras bort för att myndigheterna i stället ska prioritera hjälp till Migrationsverket? 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    Sack skrev 2015-11-21 15:06:37 följande:
    Intressant läsning som känns både genomtänkt och rätt.

Jag har tidigare läst vad du skrivit om tex. feminism och ett alldeles klockrent inlägg om hantering av djur i samband med slakt. Jag är glad att människor med din syn har förmågan att skriva så väl. En annan är mest en känslosam vilde med en lättare form av dyslexi...

Tack!
    Det var värmande ord!

Känslosamma vildar är riktigt bra, inte minst så brukar ni passa utmärkt som riktigt goda vänner! Solig Har själv haft skriv- och stavsvårigheter och ganska grava också men de har gått att träna bort. Väl i 23-årsåldern så släppte det. Jag hade väl inget svårare grundproblem, språklogiken kopplade dock inte, men det är sådant här som har fått det att släppa, har debatterat på nätet väldigt flitigt sedan 19 år. Är 34 år idag och höll på att skriva 32, vilket visar vart min form av "dyslexi" ligger - i tid rent allmänt. På det området så finns det inte mycket ordning och reda alls i mitt huvud. Tur nog så har jag en underbar sambo som håller bättre ordning på det där. Man får komplettera varandra! Flört

Tack själv!
Svar på tråden KD:s förslag om transitzoner -vs- Regeringens passivitet.