• Digestive

KD:s förslag om transitzoner -vs- Regeringens passivitet.

Nu riskerar nyanlända att få sova utomhus reda nu i helgen; http://tinyurl.com/q9eu2og

Kristdemokraternas förslag om så kallade transitzoner - en samlingsplats dit nyanlända samlas som en tillfällig hållplats och där även asylärendet kan påbörjas - som de föreslår ska ligga vid gränsens olika huvudleder, har nog aldrig behövts så akut som nu.

Tänk om regeringen kunde lyssna på helt uppenbart nyttiga förslag och inte bara fokusera på sin egen politik och politiska linje i dessa kristider. Vi kan inte klara av den här krisen utan ett samarbete om idéer och kvicka beslut.

Vi har inte tid med att regeringen ska känna sig politiskt bekväm med åtgärderna som behövs helt akut och redan för flera dagar sen, det riskerar att sätta liv på spel nu när temperaturen bara sjunker och sjunker. Varenda god idé behöver verkställas helt omgående.

Det här börjar bli så frustrerande att man knappt vet vart man ska ta vägen. Kunde inte regeringen förutspå det här behovet - med all den överblick de har tillgång till - så vet jag ärligt talat inte vad de gör om dagarna. I en sund politisk situation så hade det redan funnits åtgärdsplaner för just och exakt den här, faktiskt helt uppenbara, situationen och i en sund politisk situation så hade regeringen lyssnat direkt på goda förslag och verkställt dem omgående.

Det finns nog fler bland folket som kunde se den här situationen stå inför dörren, efter alla rubriker om bostadsbrister, lokalbrister och tältläger, än vad det finns politiskt aktiva knutna till hela regeringen. Det här är analyser på amatörnivå! Det är faktiskt så självklara saker, att jag i min dumhet faktiskt tog för givet det fanns åtgärdsplaner nog för att situationen inte ens skulle uppstå.

Exakt hur dåligt hade Sverige med sin regering i spetsen tänkt att göra det här? För det verkar faktiskt inte finnas någon botten för den saken överhuvudtaget. Det är regeringens politik (med hjälp ifrån tidigare regering) som har skapat situationen och det är regeringens politik och attityd som skapar kriserna.

Sverige har lika mycket mycket en flyktingkris på händerna som Sverige har kris med den sittande regeringen. Det är som om regeringen låter dessa kriser uppstå, bara för att få behålla en slags politisk nisch vid liv. Det verkar inte finnas en enda tanke på hur vi ska klara den här situationen bäst, inte en enda.

Regeringens fokus verkar helt och hållet kretsa kring sin politiska image.

1. Hur tycker du att regeringen sköter flyktingsituationen i stunden?

2. Vad tycker du om Kristdemokraternas förslag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-14 23:52
    Kristdemokraternas förslag om transitzoner skulle ge följande:

1. Det skulle ge dessa människor tak över huvudet sekunden som de anlände i Sverige.

2. Det skulle skynda på asylsökningsprocessen avsevärt, då det skulle gå att påbörja den direkt på plats, och för att Kristdemokraterna även föreslår att FLER och särskilda handläggare ifrån andra myndigheter skulle hjälpa till och hantera alla asylärendena i de första stegen*. Det skulle framförallt innebära att asylansökningsprocessen för de som uppenbart INTE har några asylskäl, påskyndades avsevärt, och därmed skulle det även ge mer plats åt de som HAR gedigna asylskäl.

3. De som inte har några asylskäl skulle kunna hänvisas ut ur landet betydligt enklare och fortare, istället för att vi riskerar att de försvinner bort och går under jorden vid ett avslag på asylansökan. Det tar OFANTLIGA resurser att leta runt i land och rike, efter blott de tiotusentals illegala invandrare** som redan finns och fanns här - det behövs knappast fyllas på i den gruppen.

4. Det skulle bli en bättre uppsikt över människorna som kommer hit, då polisen skulle ha befogenheter till att hålla dem inom området under diverse omständigheter. Vilket är direkt NÖDVÄNDIGT när migrationsverket och polisen uppskattar att ~50% utav de nyanlända, försvinner spårlöst och går under jorden direkt när de anländer***.

5. Vad som står i punkt 4 skulle även SKYDDA de ensamkommande barnen - som redan nämnda samhällsorgan uppskattar har försvunnit i snarlika mängder sedan september månad (troligen betydligt fler vid det här laget), som det tidigare har gjort på hela 5 år i Sverige. På bara tre VECKOR omkring oktober månad så uppskattar polisen att det har försvunnit över 1000 ensamkommande barn, tidigare så har det försvunnit 1400 ur den här gruppen på 5 år i Sverige****. Helt fruktansvärda siffror, för att uttrycka sig milt, och vad regeringen bara blundar åt samt sopar undan mattan.

6. Kristdemokraterna föreslår även mer bemanning åt polisstyrkan vid gränserna. De vill nyttja den så kallade BEREDSKAPSPOLISEN - den polisiära instans som regeringen bara låter stå och samla damm, mitt i en landskris.

* tinyurl.com/psyzq3k
    ** tinyurl.com/nzy7voh
    *** tinyurl.com/nd7mmwz
    **** tinyurl.com/oaou79h , tinyurl.com/qjey4m3

• Svar på tråden KD:s förslag om transitzoner -vs- Regeringens passivitet.
  • Moderno
    KillBill skrev 2015-11-14 07:45:15 följande:

Migrationsverket kritiska mot KDs förslag om asylläger:
    www.svd.se/kds-forslag-skulle-fordubbla-arbetet-for-oss

Menar du att den här artikeln handlar om asylläger? 

Om du har länkat till fel artikel skulle det uppskattas om du länkade till den du avsåg, eftersom det är intressant att höra Migrationsverkets syn.

Sedan talade du om Migrationsverkets prognoser som pekade på en tydligt minskad invandring så sent som i somras. Men vad byggde egentligen MV den prognosen på? Magkänsla? Kaffesump?

Jag kan inte nog uttrycka vikten av att ha tillgång till bra prognoser från ansvarig myndighet - och att göra så grova misstag måste ju ha inneburit ett tjänstefel någonstans.

För egen del är jag också mycket kritisk till att upprätta asylläger. Men just nu vore det "mindre omänskligt" med läger än att låta människor bo på gatan. Och det går ju naturligtvis inte att ha hotellverksamhet i Migrationsverkets utrymmen mer än en kortare period. 
  • Digestive

Har uppdaterat trådstarten med punkter om vad hela det här förslaget faktiskt innebär totalt och i praktiken.

Kan någon komma med ett mer lämpligt förslag? Jag utmanar väldigt gärna Moderaternas helt uddlösa förslag - uddlöst då bara några procentenheter utav de asylansökande registrerar sig i ett annat EU-land överhuvudtaget, uddlöst då även Kristdemokraterna vill upprätthålla Dublinförordningen på samma vis men ändå har fler ordentliga och solida förslag att leverera därtill.

• KillBill
    Moderno skrev 2015-11-14 23:52:11 följande:
    Menar du att den här artikeln handlar om asylläger? 

Om du har länkat till fel artikel skulle det uppskattas om du länkade till den du avsåg, eftersom det är intressant att höra Migrationsverkets syn.

Sedan talade du om Migrationsverkets prognoser som pekade på en tydligt minskad invandring så sent som i somras. Men vad byggde egentligen MV den prognosen på? Magkänsla? Kaffesump?

Jag kan inte nog uttrycka vikten av att ha tillgång till bra prognoser från ansvarig myndighet - och att göra så grova misstag måste ju ha inneburit ett tjänstefel någonstans.

För egen del är jag också mycket kritisk till att upprätta asylläger. Men just nu vore det "mindre omänskligt" med läger än att låta människor bo på gatan. Och det går ju naturligtvis inte att ha hotellverksamhet i Migrationsverkets utrymmen mer än en kortare period. 
    Artikeln/länken om att migrationsverket kritiserade KD gällde ett annat KD förslag och kom med av misstag.

Migrationsverkets prognoser byggde på utfallet för årets första månader. Fram till och med augusti månad 2015 så var antalet asylansökande färre än samma period 2014 och som jag skriver i ett av mina tidigare inlägg i tråden så bedömde även Finland, Danmark, och Norge att antalet asylansökande skulle minska 2015. Det som har hänt sedan september 2015 är exceptionellt och är  nog inte något som någon kunde förutspå.

Jag förstår inte hur lägren i sig skulle kunna garantera tak över huvudet. Det måste väl vara svårare att få till tält och baracker för tusentals flyktingar som kommer varje dag vid bara tre transitläger som är placerade i Skåne än att använda de tusentals lokaler som kan finnas i hela Sverige?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Digestive skrev 2015-11-14 23:13:27 följande:
    Kan du förklara fördelarna med regeringens icke förslag?
    Jag kan förklara fördelarna med regeringens förslag när du har förklarat KDs förslag så att jag förstår fördelarna. Som det är nu så ser jag mest nackdelar.
    Varför skulle transitlägren i sig lösa problemet med tak över huvudet? Är det inte svårare att få fram tak över huvudet för tusentals nya människor varje dag om arbetet bara sker vid tre transitzoner i Skåne jämfört med om vi använder resurser vid Sveriges alla 290 kommuner?

Varför skulle transitläger påskynda asylsökningsprocessen? Först och främst så är Migrationsverkets personal är utspridd över hela landet och bara detta talar för att det kan vara en nackdel att samla alla flyktingar i Skåne (under asylprocessen ska exempelvis de som söker asyl intervjuas). Har KD tänkt kommendera Migrationsverkets personal till Skåne eller hur ska man annars lösa detta problem?

En av anledningarna till att ett asylärende tar tid är att många flyktingar saknar pass och papper som styrker identiteten. Ett annat skäl är att processen ska vara rättssäker vilket innebär att ett beslut kan överklagas och omprövas. Jag har hitintills inte hört att handläggningstiden för beslutet skulle vara lång pga. av att man inte får tag i den som sökt asyl. KD pratar om dem som uppenbart inte har asylskäl men många av dessa saknar papper och det innebär att en noggrann utredning ofta behöver vidtas även när det gäller dessa ärenden.

Under 2013 när  KD satt vid makten så kunde handläggningstiden för ett uppehållstillstånd ta 13 månader. Nu när antalet asylansökningar har ökat kraftigt så kan handläggningstiderna ta uppemot 24 månader. Jag kan inte se att KDs förslag kommer snabba upp handläggningen och då kan flyktingarna tvingas bo i tältläger under mer än ett år. Vad tror du händer med människor under den tiden? Ser du inte att det inte en risk att hopplöshet och frustration hos dessa människor är direkt skadlig? Att samla många frustrerade människor utan framtidstro tillsammans kan dessutom leda till radikalisering av denna grupp.

När det gäller de flyktingar och ensamkommande barn som har försvunnit så är det troligast att dessa flyktingar och ensamkommande barn har valt att fortsätta till Norge och Finland och söka asyl där. Antalet asylansökande till Norge och Finland har ökat extremt under hösten (tillsammans handlar det om en ökning på uppemot 40 000 flyktingar).

Det sista förlaget att öka polisens bemanning åt polisstyrkan vid gränserna genom att  nyttja den så kallade beredskapspolisen kan göras även utan transitläger och är även något som också regeringen tittar på. Att etablera beredskapspolisen igen kommer dock att ta tid eftersom Alliansregeringen valde att avskaffa denna polisstyrka när de satt vid makten. 
  • Digestive
    KillBill skrev 2015-11-15 10:10:33 följande:
    Jag kan förklara fördelarna med regeringens förslag när du har förklarat KDs förslag så att jag förstår fördelarna. Som det är nu så ser jag mest nackdelar.
    Varför skulle transitlägren i sig lösa problemet med tak över huvudet? Är det inte svårare att få fram tak över huvudet för tusentals nya människor varje dag om arbetet bara sker vid tre transitzoner i Skåne jämfört med om vi använder resurser vid Sveriges alla 290 kommuner?

Varför skulle transitläger påskynda asylsökningsprocessen? Först och främst så är Migrationsverkets personal är utspridd över hela landet och bara detta talar för att det kan vara en nackdel att samla alla flyktingar i Skåne (under asylprocessen ska exempelvis de som söker asyl intervjuas). Har KD tänkt kommendera Migrationsverkets personal till Skåne eller hur ska man annars lösa detta problem?

En av anledningarna till att ett asylärende tar tid är att många flyktingar saknar pass och papper som styrker identiteten. Ett annat skäl är att processen ska vara rättssäker vilket innebär att ett beslut kan överklagas och omprövas. Jag har hitintills inte hört att handläggningstiden för beslutet skulle vara lång pga. av att man inte får tag i den som sökt asyl. KD pratar om dem som uppenbart inte har asylskäl men många av dessa saknar papper och det innebär att en noggrann utredning ofta behöver vidtas även när det gäller dessa ärenden.

Under 2013 när  KD satt vid makten så kunde handläggningstiden för ett uppehållstillstånd ta 13 månader. Nu när antalet asylansökningar har ökat kraftigt så kan handläggningstiderna ta uppemot 24 månader. Jag kan inte se att KDs förslag kommer snabba upp handläggningen och då kan flyktingarna tvingas bo i tältläger under mer än ett år. Vad tror du händer med människor under den tiden? Ser du inte att det inte en risk att hopplöshet och frustration hos dessa människor är direkt skadlig? Att samla många frustrerade människor utan framtidstro tillsammans kan dessutom leda till radikalisering av denna grupp.

När det gäller de flyktingar och ensamkommande barn som har försvunnit så är det troligast att dessa flyktingar och ensamkommande barn har valt att fortsätta till Norge och Finland och söka asyl där. Antalet asylansökande till Norge och Finland har ökat extremt under hösten (tillsammans handlar det om en ökning på uppemot 40 000 flyktingar).

Det sista förlaget att öka polisens bemanning åt polisstyrkan vid gränserna genom att  nyttja den så kallade beredskapspolisen kan göras även utan transitläger och är även något som också regeringen tittar på. Att etablera beredskapspolisen igen kommer dock att ta tid eftersom Alliansregeringen valde att avskaffa denna polisstyrka när de satt vid makten. 
    Du verkar ju inte ens läsa vad jag skriver. Sparkar du bara ut i ren mjugg eller vad händer egentligen?

För att koncentrerade resurser såklart skulle riktas till området (det här stod dok inte utskrivet sedan tidigare). Du tror inte att det är enklare att föra logistiker med bara några fokuserade och utvalda punkter att koncentrera sig på.

Här dock, står det redan att Kristdemokraterna föreslår fler handläggare ifrån andra myndigheter som hjälper till med asylansökningarna. Fler händer gör alltså inte arbetet snabbare i din värld?

Och en av anledningarna är att asylansökningarna hanteras onödigt homogent, helt oavsett hur stor sannolikheten för asylskäl är - det finns ingen förinstans som kristdemokraterna föreslår, som i stort sett letar upp de enkla och självklara fallen och som gör ett förarbete åt migrationsverket. Skulle inte fler händer skynda på även det här i din värld och i din värld så gör en klok uppdelning utav arbetsuppgifter ingen skillnad på effektiviteten alls?

Stycket om 2013 är totalt irrelevant och det förstår du nog också. Klart att du inte ser det gå snabbare, när du räknar bort fler händer och klokt uppdelade arbetsuppgifter som faktorer med noll inverkan.

Troligheter och risker är ingenting att bygga en god passiv politik på eller vad nu regeringen ens försöker göra. Jag tar gärna emot källor på att Norge och Finland på något vis delar på ett lika stort antal asylsökande som Sverige tar emot.

Klart att det går - men vad spelar det för roll hur mycket resurser man lägger på den saken när de likväl inte har befogenheter för att förhindra att folk försvinner och går under jorden? Vem som stängde ner beredskapspolisens utbildning eller varför saknar helt och hållet betydelse, det finns likväl hundratals utbildade beredskapspoliser att använda.

Jag kommer att tappa intresset väldigt fort om du fortsätter diskutera på en nivå som jag bara kan beskriva som orimlig trots. Du läser inte vad jag skriver och resonerar som om året 2013 och mycket mer vore relevant överhuvudtaget - är det bara ynkliga försök till att skifta fokus? Du förklarar inte ens vad som skulle vara dåligt med transitläger, mer än ett par länkar, och det utifrån position att du inte visste någonting om detaljerna.

Huruvida regeringen icke förslag är en bra eller dålig hållning, svarar du inte heller på. Stor idé att diskutera som om Sverige enbart behöver kritisera oppositionen för att klara den här situationen.
  • KillBill
    Digestive skrev 2015-11-15 19:30:37 följande:
    Du verkar ju inte ens läsa vad jag skriver. Sparkar du bara ut i ren mjugg eller vad händer egentligen?

För att koncentrerade resurser såklart skulle riktas till området (det här stod dok inte utskrivet sedan tidigare). Du tror inte att det är enklare att föra logistiker med bara några fokuserade och utvalda punkter att koncentrera sig på.

Här dock, står det redan att Kristdemokraterna föreslår fler handläggare ifrån andra myndigheter som hjälper till med asylansökningarna. Fler händer gör alltså inte arbetet snabbare i din värld?

Och en av anledningarna är att asylansökningarna hanteras onödigt homogent, helt oavsett hur stor sannolikheten för asylskäl är - det finns ingen förinstans som kristdemokraterna föreslår, som i stort sett letar upp de enkla och självklara fallen och som gör ett förarbete åt migrationsverket. Skulle inte fler händer skynda på även det här i din värld och i din värld så gör en klok uppdelning utav arbetsuppgifter ingen skillnad på effektiviteten alls?

Stycket om 2013 är totalt irrelevant och det förstår du nog också. Klart att du inte ser det gå snabbare, när du räknar bort fler händer och klokt uppdelade arbetsuppgifter som faktorer med noll inverkan.

Troligheter och risker är ingenting att bygga en god passiv politik på eller vad nu regeringen ens försöker göra. Jag tar gärna emot källor på att Norge och Finland på något vis delar på ett lika stort antal asylsökande som Sverige tar emot.

Klart att det går - men vad spelar det för roll hur mycket resurser man lägger på den saken när de likväl inte har befogenheter för att förhindra att folk försvinner och går under jorden? Vem som stängde ner beredskapspolisens utbildning eller varför saknar helt och hållet betydelse, det finns likväl hundratals utbildade beredskapspoliser att använda.

Jag kommer att tappa intresset väldigt fort om du fortsätter diskutera på en nivå som jag bara kan beskriva som orimlig trots. Du läser inte vad jag skriver och resonerar som om året 2013 och mycket mer vore relevant överhuvudtaget - är det bara ynkliga försök till att skifta fokus? Du förklarar inte ens vad som skulle vara dåligt med transitläger, mer än ett par länkar, och det utifrån position att du inte visste någonting om detaljerna.

Huruvida regeringen icke förslag är en bra eller dålig hållning, svarar du inte heller på. Stor idé att diskutera som om Sverige enbart behöver kritisera oppositionen för att klara den här situationen.

Jag läser vad du skriver men jag ser inte logiken. 

Varför skulle det vara lättare att fixa boende för flyktingar genom att husera dem vid tre stycken transitläger i Skåne? All logik säger att det måste vara enklare att fixa fram boenden om arbetet fördelas mellan Sveriges 290 kommuner.

Varför skulle handläggningstiderna kortas om alla asylansökningar ska hanteras i Skåne? Migrationsverkets anläggningar är spridda över Sverige och det måste väl vara effektivare att fördela handläggningarna jämt mellan Migrationsverkets 38 kontor som är spridda runt om i Sverige i stället för att låta ett (1) kontor i Skåne ta hand om alla ansökningar? Jag  ser en risk att Migrationsverket i Skåne blir en flaskhals och även om andra myndigheter stärker upp Migrationsverkets organisation så finns en risk att effektiviteten minskar vid Migrationsverkets övriga 37 kontor som kanske får mindre jobb att utföra.

Migrationsverkets kontor

Det finns inte alls hundratals beredskapspoliser att använda. Anders Ygerman blev intervjuad i P1 igår och han förklarade att det är en ganska lång process att få igång 
    en fungerande beredskapspolis igen (eftersom Alliansen hade lagt ner verksamheten) Anders Ygerman berättade emellertid att Regeringen jobbar med frågan. Att regeringen är på väg att starta upp beredskapspolisen igen indikeras också via beredskapspolisens förenings hemsida. 

cornucopia.cornubot.se/2015/11/ar-beredskapspolisen-pa-vag-att.html

Avslutningsvis så verkar det som att inget av Riksdagens övriga partier tycker att KDs förslag är bra och det beror sannolikt på att förslaget är förknippat med en hel del brister.. 

• KillBill

Asylansökningarna är inte, till antal, lika många i Danmark, Norge och Finland men ökningarna i dessa länder är ändå enormt stora. Exempelvis Finland tog emot drygt 3 650 flyktingar 2014 men i år räknar Finland med att ta emot 30 000 - 35 000 flyktingar (Antalet flyktingar är alltså ca 10 ggr så stor som 2014 vilket kan jämföras Sverige där invandringen i år blir drygt 2 ggr så stor som år 2014 ). Även Finland har slut på bostäder och planerar nu för inkvartering i tält.

www.intermin.fi/sv/migration/flyktingar_och_asylsokande
    svenska.yle.fi/artikel/2015/11/11/asylsokande-maste-snart-bo-i-talt

• Digestive
    KillBill skrev 2015-11-15 20:20:41 följande:

Jag läser vad du skriver men jag ser inte logiken. 

Varför skulle det vara lättare att fixa boende för flyktingar genom att husera dem vid tre stycken transitläger i Skåne? All logik säger att det måste vara enklare att fixa fram boenden om arbetet fördelas mellan Sveriges 290 kommuner.

Varför skulle handläggningstiderna kortas om alla asylansökningar ska hanteras i Skåne? Migrationsverkets anläggningar är spridda över Sverige och det måste väl vara effektivare att fördela handläggningarna jämt mellan Migrationsverkets 38 kontor som är spridda runt om i Sverige i stället för att låta ett (1) kontor i Skåne ta hand om alla ansökningar? Jag  ser en risk att Migrationsverket i Skåne blir en flaskhals och även om andra myndigheter stärker upp Migrationsverkets organisation så finns en risk att effektiviteten minskar vid Migrationsverkets övriga 37 kontor som kanske får mindre jobb att utföra.

Migrationsverkets kontor

Det finns inte alls hundratals beredskapspoliser att använda. Anders Ygerman blev intervjuad i P1 igår och han förklarade att det är en ganska lång process att få igång en fungerande beredskapspolis igen (eftersom Alliansen hade lagt ner verksamheten) Anders Ygerman berättade emellertid att Regeringen jobbar med frågan. Att regeringen är på väg att starta upp beredskapspolisen igen indikeras också via beredskapspolisens förenings hemsida. 

cornucopia.cornubot.se/2015/11/ar-beredskapspolisen-pa-vag-att.html

Avslutningsvis så verkar det som att inget av Riksdagens övriga partier tycker att KDs förslag är bra och det beror sannolikt på att förslaget är förknippat med en hel del brister.. 

För att det är lättare att organisera ett tillfälligt stop som lättar trycket på boendesituationen, istället för att fokusera enbart på en boendesituation som har nått sitt tak. Du tror inte på avlastande åtgärder? Det gör iallafall jag och finner det högst logiskt.

Alla asylsökningar ska inte hanteras i Skåne och du läser uppenbarligen fortfarande inte vad jag skriver - första instans utredningar ska hanteras i bland annat Skåne (i Kristdemokraternas förslag får migrationsverket komma fram till vart dessa transitzoner ska ligga, utöver de självklara korspunkterna som de säkerligen skulle ta med). Detta med mål för att avlasta både migrationsverket, som slipper hantera de allra simplaste fallen samt slipper förlänga väntetiden med dem i onödan, samt avlasta platssituationen då de som ej har asylskäl skulle kunna hanteras avsevärt fortare. Du tror alltså inte på avlastning som ett koncept helt konsekvent?

Det är knappast en lång väg att gå när man bara behöver förfriska kapaciteten hos de som redan har utbildningen, i första hand då, och sedan fortsätta med utbildningen i andra hand.

Klart att regeringen kopierar ett så förnuftigt förslag, det säger ju sig självt. Inte heller en dålig sak då jag personligen fullständigt struntar i vem som agerar, det är bara viktigt att någon på högsta ort gör det överhuvudtaget. Att de dock inte kom på det här själva säger ju sig självt, när de börjar efterlysa beredskapsmän - först när Kristdemokraterna överhuvudtaget tog upp idén inom svenskt politikliv. Till och med senare under samma dag som Kristdemokraternas presskonferens hölls, började man efterlysa beredskapspoliser.

Det är verkligen tur att de ledande organen tror mer på det här förslaget än vad du och helt utan belägg gör - för det här behövs verkligen.

Vad menar du dock att dessa beredskapspoliser ska göra helt utan befogenheter? - för det ger inte regeringen dem överhuvudtaget, utan de ska väl bara figurera ett sken utav att regeringen gör någonting överhuvudtaget. Köper det inte för fem sekunder och det gör nog väldigt också. Som det ser ut med befogenheterna nu så har vi bara fler hjälpsamma observatörer med förslaget och det behövs en aning mer för att få ordning på situationen.

Du svarar för övrigt inte på frågor och jag finner det ohederligt; berätta nyttan med regeringens linje av allmän passivitet och icke förslag. Och nej, att kopiera Kristdemokraterna är inte fullgott på långa vägar - de ger inte ens Kristdemokraterna eloge för förslaget överhuvudtaget, de bara nyttjar det som ett barn gör med sina föräldrars goda idéer.

Det är tämligen simpelt att klaga helt utan belägg och utan något bättre alternativ på handen överhuvudtaget - vem som helst kan liksom kritisera utifrån den hållningen och då kritisera precis vad som helst, utan något undantag överhuvudtaget. Jag är dock inte imponerad och de som läser det här lär bara se nyttan med Kristdemokraternas förslag allt tydligare efter din medverkan här.

Vi har Kristdemokraternas utomordentliga förslagspaket att välja på eller absolut ingenting. Det kan inte göras mer tydligt än såhär och det kan jag visserligen tacka dig för.
  • KillBill
    Digestive skrev 2015-11-15 23:39:56 följande:
    För att det är lättare att organisera ett tillfälligt stop som lättar trycket på boendesituationen, istället för att fokusera enbart på en boendesituation som har nått sitt tak. Du tror inte på avlastande åtgärder? Det gör iallafall jag och finner det högst logiskt.

Alla asylsökningar ska inte hanteras i Skåne och du läser uppenbarligen fortfarande inte vad jag skriver - första instans utredningar ska hanteras i bland annat Skåne (i Kristdemokraternas förslag får migrationsverket komma fram till vart dessa transitzoner ska ligga, utöver de självklara korspunkterna som de säkerligen skulle ta med). Detta med mål för att avlasta både migrationsverket, som slipper hantera de allra simplaste fallen samt slipper förlänga väntetiden med dem i onödan, samt avlasta platssituationen då de som ej har asylskäl skulle kunna hanteras avsevärt fortare. Du tror alltså inte på avlastning som ett koncept helt konsekvent?

Det är knappast en lång väg att gå när man bara behöver förfriska kapaciteten hos de som redan har utbildningen, i första hand då, och sedan fortsätta med utbildningen i andra hand.

Klart att regeringen kopierar ett så förnuftigt förslag, det säger ju sig självt. Inte heller en dålig sak då jag personligen fullständigt struntar i vem som agerar, det är bara viktigt att någon på högsta ort gör det överhuvudtaget. Att de dock inte kom på det här själva säger ju sig självt, när de börjar efterlysa beredskapsmän - först när Kristdemokraterna överhuvudtaget tog upp idén inom svenskt politikliv. Till och med senare under samma dag som Kristdemokraternas presskonferens hölls, började man efterlysa beredskapspoliser.

Det är verkligen tur att de ledande organen tror mer på det här förslaget än vad du och helt utan belägg gör - för det här behövs verkligen.

Vad menar du dock att dessa beredskapspoliser ska göra helt utan befogenheter? - för det ger inte regeringen dem överhuvudtaget, utan de ska väl bara figurera ett sken utav att regeringen gör någonting överhuvudtaget. Köper det inte för fem sekunder och det gör nog väldigt få också. Som det ser ut med befogenheterna nu så har vi bara fler hjälpsamma observatörer med förslaget och det behövs en aning mer för att få ordning på situationen.

Du svarar för övrigt inte på frågor och jag finner det ohederligt; berätta nyttan med regeringens linje av allmän passivitet och icke förslag. Och nej, att kopiera Kristdemokraterna är inte fullgott på långa vägar - de ger inte ens Kristdemokraterna eloge för förslaget överhuvudtaget, de bara nyttjar det som ett barn gör med sina föräldrars goda idéer.

Det är tämligen simpelt att klaga helt utan belägg och utan något bättre alternativ på handen överhuvudtaget - vem som helst kan liksom kritisera utifrån den hållningen och då kritisera precis vad som helst, utan något undantag överhuvudtaget. Jag är dock inte imponerad och de som läser det här lär bara se nyttan med Kristdemokraternas förslag allt tydligare efter din medverkan här.

Vi har Kristdemokraternas utomordentliga förslagspaket att välja på eller absolut ingenting. Det kan inte göras mer tydligt än såhär och det kan jag visserligen tacka dig för.
    Jag är ledsen men jag tror att jag har missat Vilka som är de ledande organen som tror på SDs förslag att etablera transitläger. Kan du berätta mer om detta?

KD vill att transitlägren ska ligga i Skåne. De ska ligga i Malmö, Helsingborg och Trelleborg. www.sydsvenskan.se/skane/kd-vill-skapa-tre-stora-asyllager-i-skane/

Både S och V var mycket kritiska till att beredskapspolisen avskaffades av den förra Alliansregeringen och V har tidigare i år motionerat om dess återinförande så det här med beredskapspoliser är inte KDs förslag. Däremot kan man fråga sig hur KD kunde acceptera att beredskapspolisen avskaffades för några år sedan?
  • Moderno
    KillBill skrev 2015-11-15 09:19:16 följande:
    Artikeln/länken om att migrationsverket kritiserade KD gällde ett annat KD förslag och kom med av misstag.

Migrationsverkets prognoser byggde på utfallet för årets första månader. Fram till och med augusti månad 2015 så var antalet asylansökande färre än samma period 2014 och som jag skriver i ett av mina tidigare inlägg i tråden så bedömde även Finland, Danmark, och Norge att antalet asylansökande skulle minska 2015. Det som har hänt sedan september 2015 är exceptionellt och är  nog inte något som någon kunde förutspå.

Jag förstår inte hur lägren i sig skulle kunna garantera tak över huvudet. Det måste väl vara svårare att få till tält och baracker för tusentals flyktingar som kommer varje dag vid bara tre transitläger som är placerade i Skåne än att använda de tusentals lokaler som kan finnas i hela Sverige?

De där tusentals lokalerna i Sverige blir nog ungefär lika svåra att skaka fram som ett läger med tält och baracker. Men problemet kvarstår naturligtvis att det, oavsett hur snabbt man arbetar, kommer att ta lång tid att iordningställa ett läger med godtagbara levnadsvillkor.

Så till statistiken. Antalet asylsökande har stigit konstant sedan 2011 (med ca 11-27.000/år)* 

Mot den bakgrunden, samt med hänsyn bl.a. till:
    - att antalet ansökningar har tenderat att stiga efter sommaren under den perioden (2011-2014),
    - att antalet ensamkommande kraftigt ökade under de närmast föregående månaderna innan prognosen (2015),
    - att MV självt i rapporten konstaterat att "[a]ntalet människor som söker skydd i Europa har ökat kraftigt under årets första hälft jämfört med samma
    tid 2014" samt "2015 kommer sannolikt att bli året med flest asylsökande hittills inom EU/EES",**
    kan man verkligen undra vad som fick MV att skriva NER (!) prognosen (även om man angav ett osäkerhetsintervall). 

Jag menar att ett rimligare antagande hade varit en ökning under 2015, om man inte hade något mer konkret att gå på än vad som redovisas i nämnda rapport (t.ex. den abstrakta faktorn att det skett en förändring av "bilden av Sverige" som mottagarland, vilken bör ställas mot den konkreta invandringen som faktiskt skett till EES-området).  

Förklara gärna mer hur du resonerar. Själv vill jag inte på något sätt påskina att jag är särskilt insatt (är faktiskt inte insatt överhuvudtaget). Därför framstår MV:s prognos än märkligare. Men du verkar försvara den? Varför?

Slutligen, för att återanknyta till TS, upprepar jag att jag närmast är motståndare till asylläger, men inser att det kanske inte finns några andra möjligheter. Vid någon tidpunkt måste ett samhälle försöka hitta så humana lösningar som möjligt när det utsätts för en sådan prövning som den aktuella. I det sammanhanget kan nog läger vara en tanke som inte bör förkastas utan vidare. 
    www.migrationsverket.se/download/18.5e83388f141c129ba63128c0/1381926423391/Inkomna+ans%C3%B6kningar+om+asyl+2012+-+Applications+for+asylum+received+2012.pdf
    2013: 54.259
    www.migrationsverket.se/download/18.7c00d8e6143101d166ddae/1390234164007/Inkomna+ans%C3%B6kningar+om+asyl+2013+-+Applications+for+asylum+received+2013.pdf
    2014: 81.301
    www.migrationsverket.se/download/18.39a9cd9514a346077211b0a/1422893141926/Inkomna+ans%C3%B6kningar+om+asyl+2014+-+Applications+for+asylum+received+2014.pdf

** "Migrationsverkets prognos 2015?07?23", s. 2: www.migrationsverket.se/download/18.b70e31914e4e8c297f8b0/1437642611345/Migrationsverkets+juliprognos+%28P4-15%29.pdf
Svar på tråden KD:s förslag om transitzoner -vs- Regeringens passivitet.