• Digestive

KD:s förslag om transitzoner -vs- Regeringens passivitet.

Nu riskerar nyanlända att få sova utomhus reda nu i helgen; http://tinyurl.com/q9eu2og

Kristdemokraternas förslag om så kallade transitzoner - en samlingsplats dit nyanlända samlas som en tillfällig hållplats och där även asylärendet kan påbörjas - som de föreslår ska ligga vid gränsens olika huvudleder, har nog aldrig behövts så akut som nu.

Tänk om regeringen kunde lyssna på helt uppenbart nyttiga förslag och inte bara fokusera på sin egen politik och politiska linje i dessa kristider. Vi kan inte klara av den här krisen utan ett samarbete om idéer och kvicka beslut.

Vi har inte tid med att regeringen ska känna sig politiskt bekväm med åtgärderna som behövs helt akut och redan för flera dagar sen, det riskerar att sätta liv på spel nu när temperaturen bara sjunker och sjunker. Varenda god idé behöver verkställas helt omgående.

Det här börjar bli så frustrerande att man knappt vet vart man ska ta vägen. Kunde inte regeringen förutspå det här behovet - med all den överblick de har tillgång till - så vet jag ärligt talat inte vad de gör om dagarna. I en sund politisk situation så hade det redan funnits åtgärdsplaner för just och exakt den här, faktiskt helt uppenbara, situationen och i en sund politisk situation så hade regeringen lyssnat direkt på goda förslag och verkställt dem omgående.

Det finns nog fler bland folket som kunde se den här situationen stå inför dörren, efter alla rubriker om bostadsbrister, lokalbrister och tältläger, än vad det finns politiskt aktiva knutna till hela regeringen. Det här är analyser på amatörnivå! Det är faktiskt så självklara saker, att jag i min dumhet faktiskt tog för givet det fanns åtgärdsplaner nog för att situationen inte ens skulle uppstå.

Exakt hur dåligt hade Sverige med sin regering i spetsen tänkt att göra det här? För det verkar faktiskt inte finnas någon botten för den saken överhuvudtaget. Det är regeringens politik (med hjälp ifrån tidigare regering) som har skapat situationen och det är regeringens politik och attityd som skapar kriserna.

Sverige har lika mycket mycket en flyktingkris på händerna som Sverige har kris med den sittande regeringen. Det är som om regeringen låter dessa kriser uppstå, bara för att få behålla en slags politisk nisch vid liv. Det verkar inte finnas en enda tanke på hur vi ska klara den här situationen bäst, inte en enda.

Regeringens fokus verkar helt och hållet kretsa kring sin politiska image.

1. Hur tycker du att regeringen sköter flyktingsituationen i stunden?

2. Vad tycker du om Kristdemokraternas förslag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-11-14 23:52
    Kristdemokraternas förslag om transitzoner skulle ge följande:

1. Det skulle ge dessa människor tak över huvudet sekunden som de anlände i Sverige.

2. Det skulle skynda på asylsökningsprocessen avsevärt, då det skulle gå att påbörja den direkt på plats, och för att Kristdemokraterna även föreslår att FLER och särskilda handläggare ifrån andra myndigheter skulle hjälpa till och hantera alla asylärendena i de första stegen*. Det skulle framförallt innebära att asylansökningsprocessen för de som uppenbart INTE har några asylskäl, påskyndades avsevärt, och därmed skulle det även ge mer plats åt de som HAR gedigna asylskäl.

3. De som inte har några asylskäl skulle kunna hänvisas ut ur landet betydligt enklare och fortare, istället för att vi riskerar att de försvinner bort och går under jorden vid ett avslag på asylansökan. Det tar OFANTLIGA resurser att leta runt i land och rike, efter blott de tiotusentals illegala invandrare** som redan finns och fanns här - det behövs knappast fyllas på i den gruppen.

4. Det skulle bli en bättre uppsikt över människorna som kommer hit, då polisen skulle ha befogenheter till att hålla dem inom området under diverse omständigheter. Vilket är direkt NÖDVÄNDIGT när migrationsverket och polisen uppskattar att ~50% utav de nyanlända, försvinner spårlöst och går under jorden direkt när de anländer***.

5. Vad som står i punkt 4 skulle även SKYDDA de ensamkommande barnen - som redan nämnda samhällsorgan uppskattar har försvunnit i snarlika mängder sedan september månad (troligen betydligt fler vid det här laget), som det tidigare har gjort på hela 5 år i Sverige. På bara tre VECKOR omkring oktober månad så uppskattar polisen att det har försvunnit över 1000 ensamkommande barn, tidigare så har det försvunnit 1400 ur den här gruppen på 5 år i Sverige****. Helt fruktansvärda siffror, för att uttrycka sig milt, och vad regeringen bara blundar åt samt sopar undan mattan.

6. Kristdemokraterna föreslår även mer bemanning åt polisstyrkan vid gränserna. De vill nyttja den så kallade BEREDSKAPSPOLISEN - den polisiära instans som regeringen bara låter stå och samla damm, mitt i en landskris.

* tinyurl.com/psyzq3k
    ** tinyurl.com/nzy7voh
    *** tinyurl.com/nd7mmwz
    **** tinyurl.com/oaou79h , tinyurl.com/qjey4m3

• Svar på tråden KD:s förslag om transitzoner -vs- Regeringens passivitet.
  • Digestive
    KillBill skrev 2015-11-21 15:17:08 följande:

Jag tror nog att de flesta kan hålla med mig om att man måste betrakta kritiken från Amnesty International som hård. Amnesty konstaterar ju bl.a. att förslaget med transitzoner möter en rad juridiska hinder, bland annat från Europakonventionen. Dessutom menar Amnesty att KDs förslag skulle öka lidandet.

När det gäller kritiken från Alf Svensson så är han ju inte vem som helst, Alf Svensson är den som byggde upp KD som parti och han var partiledare för KD i 31 år Vilket jag tror är rekord i svensk politik).

Att inte heller Allianskollegorna Centerpartiet och Folkpartiet tycker att förslaget är bra innebär att KDs förslag helt och hållet saknar parlamentariskt stöd.

Utöver kritiken ovan lämnar KDs förslag frågor:

- Hur ska migrationsverket få effektivitet i sin organisation när alla flyktingar samlas i Skåne (och Migrationsverkets organisation är spridd över hela Sverige).

- Vilka myndigheter ska stärka upp Migrationsverkets verksamhet, och vad är det för  myndighetsfunktioner/myndighetsservice som ska prioriteras bort för att myndigheterna i stället ska prioritera hjälp till Migrationsverket? 

Såhär skriver hon ifrån Amnesty;

"Man kan inte hålla människor frihetsberövade utan individuella prövningar bara för att man söker asyl. Det är diskriminerande och en enormt inträngande åtgärd i den personliga integriteten."

Såhär skriver Ebba Bush Thor;

"Det är inte så att man hålls i förvar, man hänvisas till området, om man avviker bör man mötas av polis som informerar att man har rätt att vistas här om man söker asyl, annars får man lämna landet."

Som du ser så visste inte ens Amnesty om detaljerna och trodde på fullaste allvar att människor skulle hållas frihetsberövade - och du kan ju försöka övertyga någon om att definitionen utav ett frihetsberövande, är att inte få komma in i landet Sverige precis hur som helst. Det är som att påstå att vi frihetsberövar hela världen om vi införde gränskontroll här i Sverige!

Med andra ord är det ren och skär bullshit! Ingen hålls frihetsberövad på något vis i det här förslagspaketet men vill man in i ett land så är det knappast någon självklarhet att man bara kan vandra in i det hur som helst, det är liksom inget konstigt med det. Snarare står Sverige som både en konstig extrem i världen som i Europa, som just låter människor bortom EU vandra in precis hur som helst i landet. Speciellt i kristider som dessa är det än mer märkligt.

Det har ingen som helst betydelse om så Stephen Hawking uttalar sig så som Alf Svensson gjorde - det är inte substantiell kritik ändå.

Vet du hur lätt du är att manipulera som stirrar dig totalt blind på namn och organisation och fullständigt struntar i vad aktuella överhuvudtaget säger? Observera problemet såhär - det hade räckt med att jag var ifrån en organisation som du håller högt eller hade ett välkänt namn och du hade svalt allting direkt, med hull och hår. Det hade räckt att jag skrev som Amnesty och Alf Svensson fast positivt. Bara det här hade räckt;

"Hur ett sådant läger ska ordnars är väldigt enkelt. Det är ett alldeles utmärkt förslag som skulle innebära stor lättnad för människor."

Den här diskussionen hade inte ens existerat om jag hade ett välkänt namn, för du hade köpt dessa ynka två meningar utan någon som helst närmare förklaring rakt av. Jag hade kunnat lura i dig precis vad som helst!

Och exakt vad vet Alf Svensson om transitzoner? Att någonting övergår någons förstånd när det saknas både expertis eller insyn i ett projekt (Alf Svensson är inte längre aktiv i Kristdemokraterna) är knappast någonting anmärkningsvärt och utan en förklaring om varför det övergår hans förstånd så betyder det ingenting mer än så.
    Skulle det vara anmärkningsvärt att en lekman utan varken expertis eller insyn i ett projekt - inte förstår hur projekt fungerar? Nej, det är inte anmärkningsvärt. Det är inte mer anmärkningsvärt än att en bilmekanikers jobb övergår mitt och eventuellt ditt förstånd - vilket är exakt samma sak, oavsett om man heter Alf Svensson eller inte.

Förstår du verkligen inte att tyngden av att kunna motivera ett påstående väger ofantligt mycket tyngre än namnet som man har fötts med? Det är rätt illa faktiskt, för som illustrerat så kan utomstående manipulera dig precis hur de vill, genom att bara använda sig av ett namn eller en organisation. Du hade inte ifrågasatt någonting, utan tvärt om så hade du gjort som här - börjat argumentera för saken. Det vill säga att du hade köpt det rakt av och till och med försvarat det.

Hur som helst så har vi kommit till frågorna. Det blev mycket ovanför men jag finner ditt sätt att tänka och fungera på väldigt alarmerande. Köp inte saker rakt av! Kräv alltid en förklaring på påståenden! Du gör dig själv en stor tjänst så.

1. Kristdemokraterna föreslår att Migrationsverket själva placerar ut transitzonerna och det är som sagt ingen plats som någon ska stanna på - utan när någon som inte helt uppenbart saknar asylskäl i första prövningen på plats, så skickas den här individen som vanligt bort till något utav Migrationsverkets faktiska instanser.
    Det är exakt samma system som tidigare, bara en extra hållplats som skapar effektivitet samt säkerhet för alla inblandade. Har du inte tagit del om vad det i praktiken innebär, effektiviteten samt säkerheten, så står det mer utförligt uti punkterna i trådstarten!

2. Det här vet jag faktiskt inte detaljerna om men de flesta som har erfarenhet utav administrativt arbete har nog inga problem att, med lite direktiv, utföra sådana här uppgifter som det handlar om. För att göra misstaget att gissa så skulle skulle jag gissa såhär; att i det här krisläget så hade nog de som kan avvaras just använts!
    Och som du ser så är jag inte heller den som är oärlig. Jag företräder ingen ideologi som jag behöver försvara med näbbar och klor för att upprätthålla, utan jag företräder just nu ett nyttig förslagspaket för Sverige.

"Att inte heller Allianskollegorna Centerpartiet och Folkpartiet tycker att förslaget är bra innebär att KDs förslag helt och hållet saknar parlamentariskt stöd."

Det här är såklart ett praktiskt problem men så som politiken fungerar så behöver förslagspaketet bara få folkets stöd - för att Allianspartierna ska vika sig. Det händer liksom hela tiden i det politiska livet, att konstellationer får vika sig efter det partiförslag som folket vill ha. Politik är en opinionskänslig marknad.

Med andra ord:

Minus 
    Alla som vill ha ordning och säkerhet i den här kaotiska situationen - TALA om dessa förslag, SPRID och LYFT FRAM både förslagen och KRISTDEMOKRATERNA!!

Minus SKAPA OPINION FÖR DET NI VILL SE!! - det är så vi förändrar politiken genom
    folkmakt.

Minus Och nej, det är inte viktigt vilket parti Carola Häggkvist röstar på och dylikt nonsens. Det som är viktigt är att Sverige fungerar. VI står MITT i en KRIS!! Skit i image och hantera inte politik som om det vore frågan om kläd- och musiksmak, för vi har inte råd med larv nu!!

• KillBill
    Digestive skrev 2015-11-22 01:59:24 följande:
    Såhär skriver hon ifrån Amnesty;

"Man kan inte hålla människor frihetsberövade utan individuella prövningar bara för att man söker asyl. Det är diskriminerande och en enormt inträngande åtgärd i den personliga integriteten."

Såhär skriver Ebba Bush Thor;

"Det är inte så att man hålls i förvar, man hänvisas till området, om man avviker bör man mötas av polis som informerar att man har rätt att vistas här om man söker asyl, annars får man lämna landet."

Som du ser så visste inte ens Amnesty om detaljerna och trodde på fullaste allvar att människor skulle hållas frihetsberövade - och du kan ju försöka övertyga någon om att definitionen utav ett frihetsberövande, är att inte få komma in i landet Sverige precis hur som helst. Det är som att påstå att vi frihetsberövar hela världen om vi införde gränskontroll här i Sverige!

Med andra ord är det ren och skär bullshit! Ingen hålls frihetsberövad på något vis i det här förslagspaketet men vill man in i ett land så är det knappast någon självklarhet att man bara kan vandra in i det hur som helst, det är liksom inget konstigt med det. Snarare står Sverige som både en konstig extrem i världen som i Europa, som just låter människor bortom EU vandra in precis hur som helst i landet. Speciellt i kristider som dessa är det än mer märkligt.

Självklart innebär KDs förslag att människor kommer att hållas frihetsberövade. 
    Definition av Frihetsberövad: Ett ingrepp som innebär att någon genom övervakning är faktiskt hindrad att förflytta sig utanför ett relativt starkt begränsat område.

Det har ingen som helst betydelse om så Stephen Hawking uttalar sig så som Alf Svensson gjorde - det är inte substantiell kritik ändå.

Vet du hur lätt du är att manipulera som stirrar dig totalt blind på namn och organisation och fullständigt struntar i vad aktuella överhuvudtaget säger? Observera problemet såhär - det hade räckt med att jag var ifrån en organisation som du håller högt eller hade ett välkänt namn och du hade svalt allting direkt, med hull och hår. Det hade räckt att jag skrev som Amnesty och Alf Svensson fast positivt. Bara det här hade räckt;

"Hur ett sådant läger ska ordnars är väldigt enkelt. Det är ett alldeles utmärkt förslag som skulle innebära stor lättnad för människor."

Den här diskussionen hade inte ens existerat om jag hade ett välkänt namn, för du hade köpt dessa ynka två meningar utan någon som helst närmare förklaring rakt av. Jag hade kunnat lura i dig precis vad som helst!

Och exakt vad vet Alf Svensson om transitzoner? Att någonting övergår någons förstånd när det saknas både expertis eller insyn i ett projekt (Alf Svensson är inte längre aktiv i Kristdemokraterna) är knappast någonting anmärkningsvärt och utan en förklaring om varför det övergår hans förstånd så betyder det ingenting mer än så.
    Skulle det vara anmärkningsvärt att en lekman utan varken expertis eller insyn i ett projekt - inte förstår hur projekt fungerar? Nej, det är inte anmärkningsvärt. Det är inte mer anmärkningsvärt än att en bilmekanikers jobb övergår mitt och eventuellt ditt förstånd - vilket är exakt samma sak, oavsett om man heter Alf Svensson eller inte.

Förstår du verkligen inte att tyngden av att kunna motivera ett påstående väger ofantligt mycket tyngre än namnet som man har fötts med? Det är rätt illa faktiskt, för som illustrerat så kan utomstående manipulera dig precis hur de vill, genom att bara använda sig av ett namn eller en organisation. Du hade inte ifrågasatt någonting, utan tvärt om så hade du gjort som här - börjat argumentera för saken. Det vill säga att du hade köpt det rakt av och till och med försvarat det.

Det Alf Svenson menar är att bl.a. Kristdemokraterna förlorat sin moraliska (och kristna) kompass. Jag tycker visst att kritiken är substantiell: asikt.dn.se/asikt/debatt/civilisationens-rost-har-tystnat/

Frågan är om inte frågan om transitzoner övergår ditt förstånd då du inte ens greppar att transitzoner handlar om frihetsberövande?

1. Kristdemokraterna föreslår att Migrationsverket själva placerar ut transitzonerna och det är som sagt ingen plats som någon ska stanna på - utan när någon som inte helt uppenbart saknar asylskäl i första prövningen på plats, så skickas den här individen som vanligt bort till något utav Migrationsverkets faktiska instanser.
    Det är exakt samma system som tidigare, bara en extra hållplats som skapar effektivitet samt säkerhet för alla inblandade. Har du inte tagit del om vad det i praktiken innebär, effektiviteten samt säkerheten, så står det mer utförligt uti punkterna i trådstarten!

"Kristdemokraterna vill att flyktingar som kommer till Skåne förs till tre stora asylläger i Malmö, Helsingborg och Trelleborg. - Syftet är att snabba på processerna, säger KD-politikern Birgitta Södertun"

"-Om vi samlar dem på ett geografiskt mer begränsat område så kan vi få till en snabbare registrering, en  
    snabbare beslutsprocess och snabbare avvisningar av dem som saknar asylskäl, säger hon"

"Det finns dock risk att asyllägren blir väldigt stora. Det kan ta tid för Migrationsverket att få besked från andra länder att de vill ta tillbaka flyktingarna"

www.hd.se/nyheter/skane/2015/11/11/kd-vill-skapa-tre-stora-asyllager-i-skane/

Transitlägren ska ligga vid gränsen och KDs politiker pekar själv på orterna Malmö, Helsingborg och Trelleborg. Vad jag förstår så ska hela beslutsprocessen ske i transitlägret, det är i alla fall detta som KDs politiker säger. Jag förstår fortfarande inte hur det ska bli effektivt att samla alla flyktingar i läger vid gränsen. Kan du ens föreställa dig storleken på tältläger som växer med 10 000 människor i veckan? Hur ska man få fram tält och sängplatser? Hur ska man kunna sköta bevakningen av ett tältläger som växer så snabbt? Hur många poliser kommer det krävas för denna frihetsberövning? Hur ska Migrationsverket kunna jobba effektivt om klienterna är samlade i Skåne medan migrationsverkets personal är spridda i hela Sverige? Frågorna är som du ser många...

2. Det här vet jag faktiskt inte detaljerna om men de flesta som har erfarenhet utav administrativt arbete har nog inga problem att, med lite direktiv, utföra sådana här uppgifter som det handlar om. För att göra misstaget att gissa så skulle skulle jag gissa såhär; att i det här krisläget så hade nog de som kan avvaras just använts!
    Och som du ser så är jag inte heller den som är oärlig. Jag företräder ingen ideologi som jag behöver försvara med näbbar och klor för att upprätthålla, utan jag företräder just nu ett nyttig förslagspaket för Sverige.

Jag förstår att det kan finnas annan myndighetspersonal som kan bistår Migrationsverket men frågan är vilka andra samhällsfunktioner som drabbas. Som det är idag så har en del medborgare ingen som helst förståelse för försämringar i samhället som beror på flyktingmottagandet. Det räcker med att skolelever tvingas genomföra en gymnastiklektion utomhus (pga. att flyktingar har inkvarterats några dygn i en gymnastiksal) för att vissa människor ska gå i taket. hur tror du då att människor reagerar om myndighetsfunktioner drabbas pga. av flyktingmottagandet?

"Att inte heller Allianskollegorna Centerpartiet och Folkpartiet tycker att förslaget är bra innebär att KDs förslag helt och hållet saknar parlamentariskt stöd."

Det här är såklart ett praktiskt problem men så som politiken fungerar så behöver förslagspaketet bara få folkets stöd - för att Allianspartierna ska vika sig. Det händer liksom hela tiden i det politiska livet, att konstellationer får vika sig efter det partiförslag som folket vill ha. Politik är en opinionskänslig marknad.

Jag tycker att KDs förslag att etablera transitläger är ett dåligt hafsverk som dessutom visar att KD har förlorat sin moraliska kompass. Jag tycker att det är bra att inga andra partier har nappat på idén.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Digestive
    KillBill skrev 2015-11-22 09:13:29 följande:

Definition av Frihetsberövad: Ett ingrepp som innebär att någon genom övervakning är faktiskt hindrad att förflytta sig utanför ett relativt starkt begränsat område.Det Alf Svenson menar är att bl.a. Kristdemokraterna förlorat sin moraliska (och kristna) kompass. Jag tycker visst att kritiken är substantiell: asikt.dn.se/asikt/debatt/civilisationens-rost-har-tystnat/Frågan är om inte frågan om transitzoner övergår ditt förstånd då du inte ens greppar att transitzoner handlar om frihetsberövande?"Kristdemokraterna vill att flyktingar som kommer till Skåne förs till tre stora asylläger i Malmö, Helsingborg och Trelleborg. - Syftet är att snabba på processerna, säger KD-politikern Birgitta Södertun" "-Om vi samlar dem på ett geografiskt mer begränsat område så kan vi få till en snabbare registrering, en  snabbare beslutsprocess och snabbare avvisningar av dem som saknar asylskäl, säger hon""Det finns dock risk att asyllägren blir väldigt stora. Det kan ta tid för Migrationsverket att få besked från andra länder att de vill ta tillbaka flyktingarna"www.hd.se/nyheter/skane/2015/11/11/kd-vill-skapa-tre-stora-asyllager-i-skane/Transitlägren ska ligga vid gränsen och KDs politiker pekar själv på orterna Malmö, Helsingborg och Trelleborg. Vad jag förstår så ska hela beslutsprocessen ske i transitlägret, det är i alla fall detta som KDs politiker säger. Jag förstår fortfarande inte hur det ska bli effektivt att samla alla flyktingar i läger vid gränsen. Kan du ens föreställa dig storleken på tältläger som växer med 10 000 människor i veckan? Hur ska man få fram tält och sängplatser? Hur ska man kunna sköta bevakningen av ett tältläger som växer så snabbt? Hur många poliser kommer det krävas för denna frihetsberövning? Hur ska Migrationsverket kunna jobba effektivt om klienterna är samlade i Skåne medan migrationsverkets personal är spridda i hela Sverige? Frågorna är som du ser många...Jag förstår att det kan finnas annan myndighetspersonal som kan bistår Migrationsverket men frågan är vilka andra samhällsfunktioner som drabbas. Som det är idag så har en del medborgare ingen som helst förståelse för försämringar i samhället som beror på flyktingmottagandet. Det räcker med att skolelever tvingas genomföra en gymnastiklektion utomhus (pga. att flyktingar har inkvarterats några dygn i en gymnastiksal) för att vissa människor ska gå i taket. hur tror du då att människor reagerar om myndighetsfunktioner drabbas pga. av flyktingmottagandet?Jag tycker att KDs förslag att etablera transitläger är ett dåligt hafsverk som dessutom visar att KD har förlorat sin moraliska kompass. Jag tycker att det är bra att inga andra partier har nappat på idén.

Vad snackar du om? De kan ju vända tillbaka bäst de vill. Den enda begränsningen handlar om att fortsätta in i landet utan att söka asyl. Läser du vad jag skriver eller följer upp källorna jag hänvisar till?

Å herre Gud vilket snömos första länken bjöd på. Det är alltså en civilisation på fall för att vi ber totala främlingar att identifiera sig vid våra gränser i dessa tider? Tomte - WOW.

Du får för övrigt förklara hur Alf Svenssons kritik har något med förslagspaketet att göra överhuvudtaget - som offentliggjordes först 5 dagar senare. Inte för att det spelar någon roll men iallafall för ordningens skull.

Vi har redan gått igenom det här och ja, förslaget innebär att 3 transitzoner upprätthålls på 3 självklara gränspassager, men - Ebba Bush Thor tillägger även i pressklippet som jag redan har hänvisat till, att Migrationsverket bestämmer helt fritt om fler transitzoner. Läser du vad jag skriver och följer du upp de källor jag hänvisar till?

Nej, det är inte på tal om att hela asylprocessen ska ske i transitzonerna, vilket jag både har sagt samt hänvisat till källor om. Seriöst, läser du och följer upp några hänvisade källor överhuvudtaget?

Frågorna må vara många men de är ironiskt nog likväl besvarade redan.

"Jag förstår att det kan finnas annan myndighetspersonal som kan bistår Migrationsverket men frågan är vilka andra samhällsfunktioner som drabbas. Som det är idag så har en del medborgare ingen som helst förståelse för försämringar i samhället som beror på flyktingmottagandet. Det räcker med att skolelever tvingas genomföra en gymnastiklektion utomhus (pga. att flyktingar har inkvarterats några dygn i en gymnastiksal) för att vissa människor ska gå i taket. hur tror du då att människor reagerar om myndighetsfunktioner drabbas pga. av flyktingmottagandet?"

Ge belägg för dina spekulerande farhågor. Du tror att du kommer långt med en retorik som oftast Sverigedemokraterna anklagas för? Nej, det gör du inte. Här tar det stopp. Direkt. Jag har 16 år av näst intill familjenegligerande debattid bakom mig och går inte på någonting och märker allt, som du förhoppningsvis har insett. Tar inte heller någon hänsyn till konster när jag diskuterar för någonting viktigt, som det här.

"Jag tycker att KDs förslag att etablera transitläger är ett dåligt hafsverk som dessutom visar att KD har förlorat sin moraliska kompass."

Right. Jag tror nog de flesta ser det transparenta här. Återkom när du har kött på benen, läser vad folk skriver samt följer upp källor som du hänvisas till.

• Digestive

* 4, som offentliggjordes först 4 dagar senare, ska det stå.

Ordning. Ärlighet. Alltid.

• Digestive

Och för ordningens skull så bjuder jag också på utspel i medier men positiva då, för att balansera det lite;

"KD:s Ebba Busch Thor vill ha flyktingläger vid gränsen. Det kan låta brutalt. Men hon ger sig på ett verkligt problem. Inte på flyktingarna.

För att korta ner väntan radikalt föreslår Kristdemokraterna med Ebba Busch Thor i spetsen att gränskontroller tillfälligt införs mot andra EU-länder. Det kan ett EU-land göra, efter anmälan till kommissonen, i upp till sex månader. Där ska asylsökande sorteras ut och föras till en angränsande så kallad transitzon, eller flyktingläger i dagligt tal. Där ska de som saknar uppenbara skäl att söka asyl i Sverige sållas bort, resten fortsätta till de reguljära flyktinganläggningarna. De som sållas bort kommer exempelvis från så kallade säkra länder, främst på Balkan. Eller så borde deras asylansökan prövas av ett annat EU-land, exempelvis för att de har sin familj där.

Angela Merkels parti CDU och deras systerparti i Bayern CSU blev nyligen överens om just sådana här zoner vid den sydtyska gränsen."

http://tinyurl.com/n9b3w56

Det är ett så bra förslagspaket att Aftonbladets Lena Melin faktiskt lyfter upp ett socialkonservativt högerparti riktigt högt.

• Moderno
    KillBill skrev 2015-11-22 09:13:29 följande:

Definition av Frihetsberövad: Ett ingrepp som innebär att någon genom övervakning är faktiskt hindrad att förflytta sig utanför ett relativt starkt begränsat område.

Det Alf Svenson menar är att bl.a. Kristdemokraterna förlorat sin moraliska (och kristna) kompass. Jag tycker visst att kritiken är substantiell: asikt.dn.se/asikt/debatt/civilisationens-rost-har-tystnat/

Frågan är om inte frågan om transitzoner övergår ditt förstånd då du inte ens greppar att transitzoner handlar om frihetsberövande?

"Kristdemokraterna vill att flyktingar som kommer till Skåne förs till tre stora asylläger i Malmö, Helsingborg och Trelleborg. - Syftet är att snabba på processerna, säger KD-politikern Birgitta Södertun"

"-Om vi samlar dem på ett geografiskt mer begränsat område så kan vi få till en snabbare registrering, en  snabbare beslutsprocess och snabbare avvisningar av dem som saknar asylskäl, säger hon"

"Det finns dock risk att asyllägren blir väldigt stora. Det kan ta tid för Migrationsverket att få besked från andra länder att de vill ta tillbaka flyktingarna"

www.hd.se/nyheter/skane/2015/11/11/kd-vill-skapa-tre-stora-asyllager-i-skane/

Transitlägren ska ligga vid gränsen och KDs politiker pekar själv på orterna Malmö, Helsingborg och Trelleborg. Vad jag förstår så ska hela beslutsprocessen ske i transitlägret, det är i alla fall detta som KDs politiker säger. Jag förstår fortfarande inte hur det ska bli effektivt att samla alla flyktingar i läger vid gränsen. Kan du ens föreställa dig storleken på tältläger som växer med 10 000 människor i veckan? Hur ska man få fram tält och sängplatser? Hur ska man kunna sköta bevakningen av ett tältläger som växer så snabbt? Hur många poliser kommer det krävas för denna frihetsberövning? Hur ska Migrationsverket kunna jobba effektivt om klienterna är samlade i Skåne medan migrationsverkets personal är spridda i hela Sverige? Frågorna är som du ser många...

Jag förstår att det kan finnas annan myndighetspersonal som kan bistår Migrationsverket men frågan är vilka andra samhällsfunktioner som drabbas. Som det är idag så har en del medborgare ingen som helst förståelse för försämringar i samhället som beror på flyktingmottagandet. Det räcker med att skolelever tvingas genomföra en gymnastiklektion utomhus (pga. att flyktingar har inkvarterats några dygn i en gymnastiksal) för att vissa människor ska gå i taket. hur tror du då att människor reagerar om myndighetsfunktioner drabbas pga. av flyktingmottagandet?

Jag tycker att KDs förslag att etablera transitläger är ett dåligt hafsverk som dessutom visar att KD har förlorat sin moraliska kompass. Jag tycker att det är bra att inga andra partier har nappat på idén.

Visst kan man vara motståndare till transitläger, men faktum kvarstår att någonting måste göras (enligt mångas mening) inte bara leva på någon slags förhoppningar. Redan idag finns risk för att myndigheternas funktion kommer att bli lidande.

Och hur tror du opinionen kommer att reagera när den får reda på att polis, sjukvård, socialtjänst och annat (som myndigheten för samhällsskydd och beredskap har varnat för i sin senaste rapport) slutar att fungera när man behöver dessa tjänster, om man hade kunnat förhindra det genom transitzoner?

Det finns relativt många som ännu anser att även staten har en del i samhällskontraktets bevarande och att skyddet för medborgarnas rättigheter faktiskt har ett försteg.

Tiden har passerat för de bästa lösningarna. Nu handlar det om att hitta de näst bästa eller tredje bästa alternativen. Tyvärr, kan tilläggas.

Vad tror du Amnesty skulle göra för val mellan alternativen att Sverige erbjuder ett dåligt boende i enorma tältläger, men där man ändå försöker göra det någorlunda drägligt, eller att flyktingarna får sova på gatan i minusgrader och snöstorm och klara sig bäst de kan? Vare sig man vill eller inte ställs man inför detta faktum idag.
  • KillBill
    Moderno skrev 2015-11-22 11:43:36 följande:
    Visst kan man vara motståndare till transitläger, men faktum kvarstår att någonting måste göras (enligt mångas mening) inte bara leva på någon slags förhoppningar. Redan idag finns risk för att myndigheternas funktion kommer att bli lidande.

Och hur tror du opinionen kommer att reagera när den får reda på att polis, sjukvård, socialtjänst och annat (som myndigheten för samhällsskydd och beredskap har varnat för i sin senaste rapport) slutar att fungera när man behöver dessa tjänster, om man hade kunnat förhindra det genom transitzoner?

Det finns relativt många som ännu anser att även staten har en del i samhällskontraktets bevarande och att skyddet för medborgarnas rättigheter faktiskt har ett försteg.

Tiden har passerat för de bästa lösningarna. Nu handlar det om att hitta de näst bästa eller tredje bästa alternativen. Tyvärr, kan tilläggas.

Vad tror du Amnesty skulle göra för val mellan alternativen att Sverige erbjuder ett dåligt boende i enorma tältläger, men där man ändå försöker göra det någorlunda drägligt, eller att flyktingarna får sova på gatan i minusgrader och snöstorm och klara sig bäst de kan? Vare sig man vill eller inte ställs man inför detta faktum idag.

Hur tror du att opinionen skulle reagera om KDs förslag skulle bli verklighet och KD skulle flytta resurser från andra myndigheter till Migrationsverket för att klara av hanteringen av dessa transitläger? Behovet av sjukvård, polis etc kommer ju inte minska med transitläger (när det gäller polis så kommer detta behov att öka med transitläger)

Just nu har flyktingen en frihet att välja mellan att själv fixa boende eller att vända tillbaka till Danmark eller Tyskland. Jag skulle välja frihet före transitläger alla dagar i veckan.

• KillBill
    Digestive skrev 2015-11-22 11:09:52 följande:

Och för ordningens skull så bjuder jag också på utspel i medier men positiva då, för att balansera det lite;

"KD:s Ebba Busch Thor vill ha flyktingläger vid gränsen. Det kan låta brutalt. Men hon ger sig på ett verkligt problem. Inte på flyktingarna.

För att korta ner väntan radikalt föreslår Kristdemokraterna med Ebba Busch Thor i spetsen att gränskontroller tillfälligt införs mot andra EU-länder. Det kan ett EU-land göra, efter anmälan till kommissonen, i upp till sex månader. Där ska asylsökande sorteras ut och föras till en angränsande så kallad transitzon, eller flyktingläger i dagligt tal. Där ska de som saknar uppenbara skäl att söka asyl i Sverige sållas bort, resten fortsätta till de reguljära flyktinganläggningarna. De som sållas bort kommer exempelvis från så kallade säkra länder, främst på Balkan. Eller så borde deras asylansökan prövas av ett annat EU-land, exempelvis för att de har sin familj där.

Angela Merkels parti CDU och deras systerparti i Bayern CSU blev nyligen överens om just sådana här zoner vid den sydtyska gränsen."

http://tinyurl.com/n9b3w56

Det är ett så bra förslagspaket att Aftonbladets Lena Melin faktiskt lyfter upp ett socialkonservativt högerparti riktigt högt.

För ordningens skull så kan det vara bra att nämna att antalet flyktingar som saknar uppenbara asylskäl (de som kommer från länderna på västra Balkan) i år beräknas uppgå till 9 000 st. för 181 000 av de flyktingar som beräknas komma till Sverige i år måste en sedanvanlig asylprövning genomföras. Snacka om att sila mygg och svälja kameler

• Moderno

# 47 KillBill

Resursöverföringen sker redan idag, så det blir ingen skillnad. Däremot vinner kommunerna på att staten tar ett ökat ansvar.

Angående det sista får jag förutsätta att du själv inte behöver göra det valet och att det därför bara är en spekulation.

Att "fixa" ett boende i Sverige är nästintill omöjligt om du inte har någon inkomst, inte talar svenska, kanske inte har rätt att stanna i sverige, kanske helt saknar tillgångar och kanske är djupt traumatiserad efter att ha sett dina nära blivit mördade i krigets helvete. Det är min teori iallafall. Kanske är mat, värme och trygghet viktigare?

• KillBill
    Digestive skrev 2015-11-22 10:51:12 följande:
    Vad snackar du om? De kan ju vända tillbaka bäst de vill. Den enda begränsningen handlar om att fortsätta in i landet utan att söka asyl. Läser du vad jag skriver eller följer upp källorna jag hänvisar till?
    KD vill placera människor som har flytt från krig och förföljelse i bevakade flyktingläger. De som lämnar tältlägret ska utvisas. Hur kan detta vara annat än frihetsberövande (flyktingen har i realiteten ingen handlingsfrihet)?
    Digestive skrev 2015-11-22 10:51:12 följande:
    Å herre Gud vilket snömos första länken bjöd på. Det är alltså en civilisation på fall för att vi ber totala främlingar att identifiera sig vid våra gränser i dessa tider? Tomte - WOW.

Du får för övrigt förklara hur Alf Svenssons kritik har något med förslagspaketet att göra överhuvudtaget - som offentliggjordes först 5 dagar senare. Inte för att det spelar någon roll men iallafall för ordningens skull.

"Alf Svensson ställer sig även frågande till KD:s förslag om flyktingläger vid gränsen. - Hur ett sådant läger ska ordnars övergår mitt förstånd, säger han"

www.svt.se/nyheter/inrikes/busch-thor-slar-ifran-sig-alf-svenssons-kritik

Svar på tråden KD:s förslag om transitzoner -vs- Regeringens passivitet.