• SoulsWillRise

Du som har katt

Är han/hon steriliserad/kastrerad?

Försäkrad? Raskatt eller Bondkatt?

Jag äger två katter. Bondkatter och honor.

Folk verkar tycka jag är dum i huvudet som steriliserat och försäkrat dom. Men nu är det faktiskt såhär att mina katter betyder oerhört mycket för mig och dom skänker mig verkligen massa glädje. Jag älskar mina katter och vill att dom ska ha det bra. Jag ville inte proppa i dom massa p piller, och jag ville inte heller höra dom skrika när dom löpte. Därför tog vi beslutet att sterilisera dom. Dom är innekatter för tillfället, men jag tyckte ändå det kunde vara bra att försäkra dom ifall olyckan inträffar.

Varför är katter/bondkatter mindre värda än hundar? Katter är djur dom med. Varför är mina katter mindre värda än tex en helig Birma? Varför är katter överlag så himla värdelösa i folks ögon? Och finns det nån här på familjeliv som förstår varför jag valde att försäkra en värdelös och oönskad Bondkatt? Var det dumt och onödigt att sterilisera och försäkra mina katter? Beslutet känns rätt inom mig då jag älskar mina katter. Men jag törs inte längre svara sanningen när folk frågar om mina katter då dom verkar tycka att jag inte har alla hästar i stallet.

Jag ville starta den här tråden för att höra om ni också steriliserat och försäkrat era katter.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Du som har katt
  • Emmispemmis

Jag har i tre veckor haft en fem år gammal bondkatt. Hona, steriliserad men inte försäkrad ännu.

• Vattenlilija
    Birgitta02 skrev 2015-11-24 10:04:11 följande:
    Har haft både bondkatter och raskatter. Alla har blivit kastrerade och försäkrade. Självklart för mig.

Lite OT:  Man steriliserar inte katter längre (klipper av äggledarna) eftersom man inte vill ha löpbeteendet kvar. Man kastrerar honkatter, dvs tar bort livmoder, äggledare och äggstockar.
    Ja, kastrera var det så klart vi gjorde med vår katt, det blev sterilisera av bara farten.
  • SoulsWillRise

Dum fråga kanske men är det verkligen så självklart att dom tar bort livmodern också? Första katten jag steriliserade var det självklart, på henne tog de allt. Men andra katten står det lite förvirrande att de tagit bort äggstockar och kanske livmodern. I hennes papper alltså. Jag har inte ringt veterinären och frågat heller, orkar inte ringa :p

• Birgitta02
    SoulsWillRise skrev 2015-11-24 10:48:09 följande:
    Dum fråga kanske men är det verkligen så självklart att dom tar bort livmodern också? Första katten jag steriliserade var det självklart, på henne tog de allt. Men andra katten står det lite förvirrande att de tagit bort äggstockar och kanske livmodern. I hennes papper alltså. Jag har inte ringt veterinären och frågat heller, orkar inte ringa :p
    Ja, det är självklart att man tar bort livmodern också. Man tar allt. Jag har haft 7-8 honkatter, och det har aldrig ens varit en fråga om annat.  Skriver man "kanske" livmodern låter ju som om det är en kvacksalvare som opererat. Den veterinären hade inte jag anlitat igen.
  • SoulsWillRise
    Birgitta02 skrev 2015-11-24 10:50:55 följande:

Ja, det är självklart att man tar bort livmodern också. Man tar allt. Jag har haft 7-8 honkatter, och det har aldrig ens varit en fråga om annat.  Skriver man "kanske" livmodern låter ju som om det är en kvacksalvare som opererat. Den veterinären hade inte jag anlitat igen.

Eventuellt livmoder står det kanske. Då är det inte lika självklart längre, eller hur? Hade det varit självklart hade dom ju skrivit äggstockar och livmoder. Inte äggstockar och eventuellt livmoder.

Jag tog båda katterna till anicura
  • Birgitta02
    SoulsWillRise skrev 2015-11-24 11:01:33 följande:
    Eventuellt livmoder står det kanske. Då är det inte lika självklart längre, eller hur? Hade det varit självklart hade dom ju skrivit äggstockar och livmoder. Inte äggstockar och eventuellt livmoder.

Jag tog båda katterna till anicura
    Så dom vet inte vad de tagit bort? De har eventuellt tagit bort livmoder?
  • Preggo151220

Samma här. Självklart ska man göra de. Älskar mina katter mest av allt. Älskar alla katter. Katter är lätt bästa djuret och mer värt i mina ögon än alla andra krävande jobbiga djur! Söta och titta på och man får så mkt kärlek. Har alltid oxå haft bonkatter :)

• Erizajo

Jag har en katt, bondkatt mest även om hon har raskatt i sig. Hon är försäkrad men ännu inte kastrerad, hon har fått en kull med ungar och väntar troligtvis nästa nu. Efter att hon fött dessa och vi sålt dem kommer vi att kastrera henne då hon är utekatt och vi tycker att två kullar räcker för att inte belasta hennes kropp för mycket. Vi har en hund också, båda är familjemedlemmar och vi älskar båda!

• SoulsWillRise
    Birgitta02 skrev 2015-11-24 11:24:37 följande:

Så dom vet inte vad de tagit bort? De har eventuellt tagit bort livmoder?

Det är ju därför jag blir förvirrad då det står så klart och tydligt i hennes papper. Så vad ska jag tro? Att dom tagit allt eller enbart äggstockarna? Svårt för dig att svara på jag vet :)
  • Birgitta02

Låter ju inte klokt att de lämnat livmodern med tanke på livmoderinflammation som inte är ovanligt.  Ring dom och fråga.

Svar på tråden Du som har katt