• SoulsWillRise

Du som har katt

Är han/hon steriliserad/kastrerad?

Försäkrad? Raskatt eller Bondkatt?

Jag äger två katter. Bondkatter och honor.

Folk verkar tycka jag är dum i huvudet som steriliserat och försäkrat dom. Men nu är det faktiskt såhär att mina katter betyder oerhört mycket för mig och dom skänker mig verkligen massa glädje. Jag älskar mina katter och vill att dom ska ha det bra. Jag ville inte proppa i dom massa p piller, och jag ville inte heller höra dom skrika när dom löpte. Därför tog vi beslutet att sterilisera dom. Dom är innekatter för tillfället, men jag tyckte ändå det kunde vara bra att försäkra dom ifall olyckan inträffar.

Varför är katter/bondkatter mindre värda än hundar? Katter är djur dom med. Varför är mina katter mindre värda än tex en helig Birma? Varför är katter överlag så himla värdelösa i folks ögon? Och finns det nån här på familjeliv som förstår varför jag valde att försäkra en värdelös och oönskad Bondkatt? Var det dumt och onödigt att sterilisera och försäkra mina katter? Beslutet känns rätt inom mig då jag älskar mina katter. Men jag törs inte längre svara sanningen när folk frågar om mina katter då dom verkar tycka att jag inte har alla hästar i stallet.

Jag ville starta den här tråden för att höra om ni också steriliserat och försäkrat era katter.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Du som har katt
  • Fennyxx

Om man skaffat ett djur spelar det ingen roll om det är ett dyrt djur eller inte, man har samma ansvar att ta hand om djuret och se till att det har det bra! Självklart ska man ta hand om, vaccinera, försäkra och om det behövs sterilisera/kastrera även djur som man inte betalat så mycket för. Är folk helt dumma i huvudet eller?

• straw2008
    tobbe01 skrev 2015-11-26 08:16:38 följande:
    ...kanske är det en rätt dålig idé att ha en utekatt när man bor i tättbebyggt område? Överallt där jag bott har det varit ovänskap mellan grannar när det gäller katter. Hundskit också förstås men det går det ju lättare att få ordning på för ägaren styr ju sin hund.
    Exakt. Det är ju ÄGAREN det är fel på inte katten i sig. 
    I kinamockaskogen.....
  • SoulsWillRise
    Mylovelycatfamily skrev 2015-11-26 00:33:07 följande:

Bevisar att folk har en skruv lös och inte älskar sina djur på riktigt! Varför ens skaffa katt om man inte har råd med kastering och ynka 70kr i mån på en försäkring. Idioter!!

Hon har väl typ 7-8 katter men jag håller med fullständigt!
  • Furienna

Vi har nu bara en katt kvar, men i många år var de tre. De var också alla tre "bondkatter" och kastrerade. 

• Vestra

2 st huskatter. En hona och en hane. Bägge är givetvis steriliserade/kastrerade och försäkrade upp över nosen. 
    Även vaccinerade och vaccineras varje år, tandsten fixas vartannat (om det behövs), chippade och äter bara bra foder.

För min del spelar det väl ingen roll vilken katt det är. Det är mina 2 älsklingar, ja, hela familjens älsklingar är det. Och givetvis tar man hand om dom på allra bästa sätt. 

Hade en katt till tidigare, en hittekatt som flyttade hit. Henne fick vi inte försäkra, så hon kostade skjortan. Men tar man på sig ansvaret så gör man det fullt ut. Oavsett vad.

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Skjortan

Vi har två bondkatter, kastrerade hanar. Vi har dock inte försäkrat dem då vi tänker så här: Vi bor på landet, har alltid gjort, och vi har alltid haft utekatter (med lucka, så de springer ut och in som de vill) och det vanligaste är tyvärr att de bara försvinner en dag. De har helt enkelt blivit överkörda eller, som vi misstänker i något fall, tagna av räven.

Under 30 år med katt har jag aldrig varit med om att någon katt har behövt veterinärvård, så vi tänker att vi tar den smällen om det behövs istället för att varje månad betala in till en försäkring som kanske aldrig kommer utnyttjas.

Vi skulle alltså aldrig neka katterna veterinärvård om det behövs, vi väljer bara att betala på ett annat sätt.

• Tove2015

Jag och min sambo har en "vanlig" bondkatt, köpt på blocket för någon hundralapp. Hon är både steriliserad, vaccinerad, chippad och försäkrad. Dock utekatt så det kändes väldigt nödvändigt men hon är dessutom en del av familjen, som en liten bebis :)

• Harvester

Självfallet ska man kastrera (det heter inte sterilisera), vaccinera och märka alla katter!

Försäkring är ju frivilligt om man istället har ett veterinärvårdskonto med typ 50-60 000 kr på (ja, det kan kosta så mkt, även för innekatter som kan falla från fönster/balkong, äta upp saker som fastnar i tarmen osv).

Har man inte råd med detta har man inte råd att ha katt!

• Furienna

Jag måste i och för sig påpeka att jag ser ett problem med att så många katter blir kastrerade eller steriliserade. För hur ska det bli nya kattungar till sist?

• Guldbarb
    Furienna skrev 2015-11-26 17:53:38 följande:

Jag måste i och för sig påpeka att jag ser ett problem med att så många katter blir kastrerade eller steriliserade. För hur ska det bli nya kattungar till sist?

Det problemet kan man ju kika på när det inte finns ett extremt stort antal hemlösa katter.
Svar på tråden Du som har katt