• SoulsWillRise

Du som har katt

Är han/hon steriliserad/kastrerad?

Försäkrad? Raskatt eller Bondkatt?

Jag äger två katter. Bondkatter och honor.

Folk verkar tycka jag är dum i huvudet som steriliserat och försäkrat dom. Men nu är det faktiskt såhär att mina katter betyder oerhört mycket för mig och dom skänker mig verkligen massa glädje. Jag älskar mina katter och vill att dom ska ha det bra. Jag ville inte proppa i dom massa p piller, och jag ville inte heller höra dom skrika när dom löpte. Därför tog vi beslutet att sterilisera dom. Dom är innekatter för tillfället, men jag tyckte ändå det kunde vara bra att försäkra dom ifall olyckan inträffar.

Varför är katter/bondkatter mindre värda än hundar? Katter är djur dom med. Varför är mina katter mindre värda än tex en helig Birma? Varför är katter överlag så himla värdelösa i folks ögon? Och finns det nån här på familjeliv som förstår varför jag valde att försäkra en värdelös och oönskad Bondkatt? Var det dumt och onödigt att sterilisera och försäkra mina katter? Beslutet känns rätt inom mig då jag älskar mina katter. Men jag törs inte längre svara sanningen när folk frågar om mina katter då dom verkar tycka att jag inte har alla hästar i stallet.

Jag ville starta den här tråden för att höra om ni också steriliserat och försäkrat era katter.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Du som har katt
  • cocos1
    Furienna skrev 2015-11-26 17:53:38 följande:

Jag måste i och för sig påpeka att jag ser ett problem med att så många katter blir kastrerade eller steriliserade. För hur ska det bli nya kattungar till sist?

Det är ju där det inte finns något problem då det i nuläget finns för många katter. Särskilt hemlösa, som Guldbarb nämner. Det ultimata vore om alla huskatter kastrerades då det i huvudsak är huskatter som är hemlösa. 
  • Saffrodite

Jag har två katter (och 5 kattungar) Ingen av dem är kastrerade just nu men ska kastreras så fort de är klara i aveln.

Båda två är försäkrade och är raskatter

• Majsan70

Vi har 6 katter här hemma av rasen Helig Birma. 5 honkatter och en hane. 4 av dem är kastrerade men två honor är fortfarande fertila. Vi har lagt vår uppfödning på is så de skall kastreras de med. Alla katter är givetvis försäkrade ordentligt. 

• Bozzy
    straw2008 skrev 2015-11-26 07:54:24 följande:
    Jag är av annan åsikt, de ägare vars katter har minsta lilla %ras i sig brukar berätta det redan innan de säger vad katten heter (till 99% norsk skogskatt). 
    Okej har inte jag märkt fast beror kanske var man bor? Det är inget jag har märkt här iaf. Jag brukar presentera Ramsis och sen brukar jag säga att det är Norsk skogkatt i henne om de undrar vad all pälsen kommer ifrån och hon har typisk sådan päls förutom då att hon är röd. Dock den snällaste katten jag någonsin träffat, förstör inte ens kattbrädor, gör oftast som man säger till henne osv. Hon låter tom hunden bestämma.
  • Furienna
    Guldbarb skrev 2015-11-26 18:21:39 följande:
    Det problemet kan man ju kika på när det inte finns ett extremt stort antal hemlösa katter.
    Är de så många att det är ett problem i Sverige?
  • lofisen

Har två hanar, bondkatter. Dom är kastrerade, gjorde det eftersom dom är både ute och inne (bor på landet).

Har inte försäkrat dom dock. Men jag tycker inte man behöver skämmas ifall man gjort det heller.

• Furienna

Jag tror inte att vi försäkrade våra katter heller. Men de fick naturligtvis ändå veterinärvård när de behövde det, så det var ingen fara. 

• LaOtona
    SoulsWillRise skrev 2015-11-24 08:37:09 följande:

Jag äger två katter. Bondkatter och honor.

Folk verkar tycka jag är dum i huvudet som steriliserat och försäkrat dom. Men nu är det faktiskt såhär att mina katter betyder oerhört mycket för mig och dom skänker mig verkligen massa glädje. Jag älskar mina katter och vill att dom ska ha det bra. Jag ville inte proppa i dom massa p piller, och jag ville inte heller höra dom skrika när dom löpte. Därför tog vi beslutet att sterilisera dom. Dom är innekatter för tillfället, men jag tyckte ändå det kunde vara bra att försäkra dom ifall olyckan inträffar.

Varför är katter/bondkatter mindre värda än hundar? Katter är djur dom med. Varför är mina katter mindre värda än tex en helig Birma? Varför är katter överlag så himla värdelösa i folks ögon? Och finns det nån här på familjeliv som förstår varför jag valde att försäkra en värdelös och oönskad Bondkatt? Var det dumt och onödigt att sterilisera och försäkra mina katter? Beslutet känns rätt inom mig då jag älskar mina katter. Men jag törs inte längre svara sanningen när folk frågar om mina katter då dom verkar tycka att jag inte har alla hästar i stallet.

Jag ville starta den här tråden för att höra om ni också steriliserat och försäkrat era katter.

Tack på förhand :)

Jag har två hankatter. De är givetvis både kastrerade och försäkrade.
  • Majsan70
    Furienna skrev 2015-11-27 03:46:22 följande:
    Är de så många att det är ett problem i Sverige?
    Det är så många att det är ett problem ja. Inte minst för de individer som fryser och svälter ihjäl varje år. De flesta av de hemlösa katterna är dessutom inte kastrerade så du an ju själv tänka dig hur stammen ökar. 
  • Majsan70
    Furienna skrev 2015-11-27 05:11:37 följande:

Jag tror inte att vi försäkrade våra katter heller. Men de fick naturligtvis ändå veterinärvård när de behövde det, så det var ingen fara. 

Hade du haft råd att betala 20.000 för en operation? 
Svar på tråden Du som har katt