• SoulsWillRise

Du som har katt

Är han/hon steriliserad/kastrerad?

Försäkrad? Raskatt eller Bondkatt?

Jag äger två katter. Bondkatter och honor.

Folk verkar tycka jag är dum i huvudet som steriliserat och försäkrat dom. Men nu är det faktiskt såhär att mina katter betyder oerhört mycket för mig och dom skänker mig verkligen massa glädje. Jag älskar mina katter och vill att dom ska ha det bra. Jag ville inte proppa i dom massa p piller, och jag ville inte heller höra dom skrika när dom löpte. Därför tog vi beslutet att sterilisera dom. Dom är innekatter för tillfället, men jag tyckte ändå det kunde vara bra att försäkra dom ifall olyckan inträffar.

Varför är katter/bondkatter mindre värda än hundar? Katter är djur dom med. Varför är mina katter mindre värda än tex en helig Birma? Varför är katter överlag så himla värdelösa i folks ögon? Och finns det nån här på familjeliv som förstår varför jag valde att försäkra en värdelös och oönskad Bondkatt? Var det dumt och onödigt att sterilisera och försäkra mina katter? Beslutet känns rätt inom mig då jag älskar mina katter. Men jag törs inte längre svara sanningen när folk frågar om mina katter då dom verkar tycka att jag inte har alla hästar i stallet.

Jag ville starta den här tråden för att höra om ni också steriliserat och försäkrat era katter.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Du som har katt
  • Bertram

Jag har 2 raskatter, en hane och en hona. Båda är kastrerade (man steriliserar inte, man kastrerar). Och såklart försäkrade. Men har tidigare haft bondkatter och har såklart haft även dom kastrerade och försäkrade. Det blir ju väldigt dyrt om det händer dom någonting annars och självfallet ska man kastrera om man inte planerar avel på djuret. Konstiga människor du har i din omgivning? Tycker du har gjort ett bra och klokt val :)

• Norrlänning86

Jag har en raskatt och en bondkatt. Båda är försäkrade och steriliserad och kastrerad(hona och hane) ena är Chippad och andra har en tatuering i örat. Jag är sjukt glad att mina katter är försäkrade för raskatten fick problem och fick operera bort höftkulan och fyra månader senare tog de bort andra höftkulan. Och varje operation skulle annars gått på 20.000:- styck. Men allt som allt med medicin, undersökningar, röntgen och operation så betalade jag själv 10.000. Så även om dom är innekatter så tycker jag att det är bra att försäkra katterna för man vet aldrig!

• Sommarlöv

Vi har en hanne som är steriliserad. Ser ut som en maincoon fast har någon stamtavla på honom, då han ättvapen från ett katt hem. Han är kastrerad, vaccinerad och självklart försäkrad. Vår förra kisse var med det. Detta är en skyldighet och en självklarhet som alla djurägare måste göra. Har man inte råd till det så ska man inte ha djur.

• nenwood

Jag har en akuthemskatt. Vi vet inte vad hon är för blandning men gissar på ett litet hopkok av huskatt och typ siames/oriental

Hon är kastrerad, vaccinerad, försäkrad och öronmärkt vilket hon skulle varit oavsett vad hon haft för utsprung, hon är ju min första bebis

• Jemp

Två bondkatter, givetvis kastrerade och försäkrade. Den ena har nog kostat minst 5000-10000 i vetvård senaste året. Det ekonomiska värdet avgör ju inte att man fäster sig vid dem eller deras hälsa/lidande osv. Det enda som skiljer katternas försäkring från mina hundars (rasrena a 12000kr st) är livförsäkring (som jag knappt vet varför jag har mer än att den ändå är billig ;)), veterinärvården är densamma.

• Stjärnstoft

Vi har idag tre huskatter alla tre kastrerade, vaccinerade, chippade eller tatuerade och försäkrade. De är inte så gamla men två av dem har fått söka vet.vård pga sårskador och en av dessa två även pga ringorm. Försäkringarna har täckt det mesta.
    När vi för dryga året sen först skaffade katt funderade vi mkt över detta med försäkring eller sparande. Vi valde sparandet. Men när kisse var 8 månader blev han svårt sjuk akut. Det blev akutresa till djursjukhus på jourtid. Inläggning med dropp. Nästa dag ultraljud och akut operation. Han dog tyvärr. Och vi blev 25000 kr fattigare. Så mkt hade vi inte sparat ihop på kattkontot....så vis av erfarenheten kommer våra små alltid vara försäkrade. De är våra ögonstenar trots att de "bara" är huskatter.

• jagärjagvemärdu

Har en bondkatt och kommer skaffa en till. Hon är försäkrad (max på allt) så vi betalar ca 200 kr i månader för det. Kastrerade henne när hon var 10 månader och blev märkt i örat samtidigt. Då var både jag och pojkvännen studenter utan lån. Förstår inte hur arbetande vuxna prioriterar bort sådant.

• Birgitta02
    Vattenlilija skrev 2015-11-24 14:48:01 följande:
    Problemet är ju lite att många inte har råd att lägga ut 20 000 + som det ofta kan kosta trots försäkring och då har man stått och betalat för försäkring och måste ändå avliva.. jag vet flera som råkat ut för det..
    Det finns ingen möjlighet att det kan kosta 20 000 om man har försäkring. Man betalar en självrisk för ca 1500 kr och sen 15-20% på hela beloppet. Allt beror på vilket försäkringsbolag och försäkringstyp man har.  Så ett veterinärbesök som kostar 50 000 kr kostar i slutändan 7500 + 1500 kr = 9000.
  • cocos1

Har tre huskatter, två honor och en hane - alla självklart kastrerade och försäkrade. Tyvärr är bara en märkt då alla är innekatter har vi nog varit lite lata med att inte öronmärka de andra två. Att det är dåligt vet vi redan. 

Att katter ska kastreras (om det inte är raskatter som ska avlas på) och försäkras är en självklarhet. 

• Birgitta02
    cocos1 skrev 2015-11-25 15:44:50 följande:
    Har tre huskatter, två honor och en hane - alla självklart kastrerade och försäkrade. Tyvärr är bara en märkt då alla är innekatter har vi nog varit lite lata med att inte öronmärka de andra två. Att det är dåligt vet vi redan. 

Att katter ska kastreras (om det inte är raskatter som ska avlas på) och försäkras är en självklarhet. 
    Märkning är ju ganska onödigt på innekatter kan jag tycka. Men visst, händer ju att de smiter kanske?
Svar på tråden Du som har katt