• SoulsWillRise

Du som har katt

Är han/hon steriliserad/kastrerad?

Försäkrad? Raskatt eller Bondkatt?

Jag äger två katter. Bondkatter och honor.

Folk verkar tycka jag är dum i huvudet som steriliserat och försäkrat dom. Men nu är det faktiskt såhär att mina katter betyder oerhört mycket för mig och dom skänker mig verkligen massa glädje. Jag älskar mina katter och vill att dom ska ha det bra. Jag ville inte proppa i dom massa p piller, och jag ville inte heller höra dom skrika när dom löpte. Därför tog vi beslutet att sterilisera dom. Dom är innekatter för tillfället, men jag tyckte ändå det kunde vara bra att försäkra dom ifall olyckan inträffar.

Varför är katter/bondkatter mindre värda än hundar? Katter är djur dom med. Varför är mina katter mindre värda än tex en helig Birma? Varför är katter överlag så himla värdelösa i folks ögon? Och finns det nån här på familjeliv som förstår varför jag valde att försäkra en värdelös och oönskad Bondkatt? Var det dumt och onödigt att sterilisera och försäkra mina katter? Beslutet känns rätt inom mig då jag älskar mina katter. Men jag törs inte längre svara sanningen när folk frågar om mina katter då dom verkar tycka att jag inte har alla hästar i stallet.

Jag ville starta den här tråden för att höra om ni också steriliserat och försäkrat era katter.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Du som har katt
  • CatMan

Jag och frun har två sphynxkatter, 7 och 5 år.
    De är hanar, är kastrerade,chippade och båda är försäkrade.

• CatMan

Synd att man inte kan redigera sina inlägg. Glömde skriva att grabbarna är vaccinerade mot kattpest och kattsnuva.

• SoulsWillRise

Så härligt att läsa era svar :) dom som har ifrågasatt mitt val är faktiskt personer som själva äger katt men som varken har försäkring eller kastrerat sina djur då dom inte anser sig ha råd. Sen är det den andra varianten att folk i min närhet enbart tycker att dyra och fina raskatter ska försäkras. Att kastrera en Bondkatt är bara onödigt enligt vissa.

• Mylovelycatfamily

Har både ras och bonkatter (varför nu det ska vara viktigt att säga) lika värda i min ögon och naturligtvis kastade, chipade eller öronmärkta och försäkrade. Betalar 500/mån för mina 7 katter.

• Mylovelycatfamily

Bevisar att folk har en skruv lös och inte älskar sina djur på riktigt! Varför ens skaffa katt om man inte har råd med kastering och ynka 70kr i mån på en försäkring. Idioter!!

SoulsWillRise skrev 2015-11-25 21:03:17 följande:

Så härligt att läsa era svar :) dom som har ifrågasatt mitt val är faktiskt personer som själva äger katt men som varken har försäkring eller kastrerat sina djur då dom inte anser sig ha råd. Sen är det den andra varianten att folk i min närhet enbart tycker att dyra och fina raskatter ska försäkras. Att kastrera en Bondkatt är bara onödigt enligt vissa.

• Bozzy

Har en 14 årig bondkatt/huskatt som är steriliserad och försäkrad. Hon är iofs inte min utan min särbo och hans exfru skaffade den och sen efter att katten hälsat på mig några gånger och hon tydde sig till mig så fick hon helt enkelt stanna.

Hon är innekatt (f.d lägenhetskatt men hon bor nu hos mig i ett hus) men jag vill inte släppa ut henne obevakad eftersom det är mycket trafik där jag bor och bor även nära järnvägen. Samt sen anser jag inte att utekatter passar i städer (oavsett storlek på stad), kan förstå om man bor ute i skogen eller på en gård då man kan ha problem med skadedjur men inte i tätbebyggt område.

Vet inte om det är för att jag tycker om henne så mycket som jag tycker att hon har väldigt mycket mer personlighet än vad jag har sett i många andra katter. 

• Bozzy

Förresten så har jag undrat en sak, hur kommer det sig att folk är noga med att säga vad deras blandras hundar har för raser i sig men när det kommer till huskatter/bondkatter så är det inte så viktigt vad för raser de är blandade med?

Jag brukar säga att jag har en Jack Parson Russell/Bishon Frisé hund och en Norsk skogkattsblandning med huskatt/bondkatt av okända raser katt. För alla kattraser har ju även de olika psyke, jaktinstinkter osv (eftersom man idag avlar fram sällskapskatter med mindre jaktinstinkter) precis som på hundar där man lägger vikt i vilka raser de är eftersom vissa är vallhundar, grythundar, jakthundar osv.

Nåja det är iaf en lite fundering jag har haft fast för mig så har inte rasrenhet någon betydelse, det kanske kan förklara deras yttre och psyke men jag älskar dem inte mindre om de så skulle vara en total gatukorsning med 14 raser i sig eller så. 

• straw2008

Såklart katterna ska vara idmärkta steriliserade o försäkrade. 
    Som svar på frågan varför katter har så lågt värde tror jag svaret kan vara:
    Om de pissar o skiter på fel ställe måste man kasta soffa säng osv
    River sönder ALLT tapeter soffor sängar osv
    Många hårar fruktansvärt
    Många ägare köper en katt som de kastar ut på morgonen o släpper ev in på kvällen, katten lägger sig på utemöbler barnvagnar osv hos grannar

Mina två perser var givetvis kastrerade o försäkrade, skulle aldrig skaffa en bondkatt men OM jag gjorde det skulle den behandlas lika som en raskatt. 

I kinamockaskogen.....
  • straw2008
    Bozzy skrev 2015-11-26 00:46:44 följande:

Förresten så har jag undrat en sak, hur kommer det sig att folk är noga med att säga vad deras blandras hundar har för raser i sig men när det kommer till huskatter/bondkatter så är det inte så viktigt vad för raser de är blandade med?

Jag brukar säga att jag har en Jack Parson Russell/Bishon Frisé hund och en Norsk skogkattsblandning med huskatt/bondkatt av okända raser katt. För alla kattraser har ju även de olika psyke, jaktinstinkter osv (eftersom man idag avlar fram sällskapskatter med mindre jaktinstinkter) precis som på hundar där man lägger vikt i vilka raser de är eftersom vissa är vallhundar, grythundar, jakthundar osv.

Nåja det är iaf en lite fundering jag har haft fast för mig så har inte rasrenhet någon betydelse, det kanske kan förklara deras yttre och psyke men jag älskar dem inte mindre om de så skulle vara en total gatukorsning med 14 raser i sig eller så. 

Jag är av annan åsikt, de ägare vars katter har minsta lilla %ras i sig brukar berätta det redan innan de säger vad katten heter (till 99% norsk skogskatt). 
    I kinamockaskogen.....
  • tobbe01
    straw2008 skrev 2015-11-26 07:52:00 följande:

Såklart katterna ska vara idmärkta steriliserade o försäkrade. 
    Som svar på frågan varför katter har så lågt värde tror jag svaret kan vara:
    Om de pissar o skiter på fel ställe måste man kasta soffa säng osv
    River sönder ALLT tapeter soffor sängar osv
    Många hårar fruktansvärt
    Många ägare köper en katt som de kastar ut på morgonen o släpper ev in på kvällen, katten lägger sig på utemöbler barnvagnar osv hos grannar

Mina två perser var givetvis kastrerade o försäkrade, skulle aldrig skaffa en bondkatt men OM jag gjorde det skulle den behandlas lika som en raskatt. 

...kanske är det en rätt dålig idé att ha en utekatt när man bor i tättbebyggt område? Överallt där jag bott har det varit ovänskap mellan grannar när det gäller katter. Hundskit också förstås men det går det ju lättare att få ordning på för ägaren styr ju sin hund.
Svar på tråden Du som har katt