• SoulsWillRise

Du som har katt

Är han/hon steriliserad/kastrerad?

Försäkrad? Raskatt eller Bondkatt?

Jag äger två katter. Bondkatter och honor.

Folk verkar tycka jag är dum i huvudet som steriliserat och försäkrat dom. Men nu är det faktiskt såhär att mina katter betyder oerhört mycket för mig och dom skänker mig verkligen massa glädje. Jag älskar mina katter och vill att dom ska ha det bra. Jag ville inte proppa i dom massa p piller, och jag ville inte heller höra dom skrika när dom löpte. Därför tog vi beslutet att sterilisera dom. Dom är innekatter för tillfället, men jag tyckte ändå det kunde vara bra att försäkra dom ifall olyckan inträffar.

Varför är katter/bondkatter mindre värda än hundar? Katter är djur dom med. Varför är mina katter mindre värda än tex en helig Birma? Varför är katter överlag så himla värdelösa i folks ögon? Och finns det nån här på familjeliv som förstår varför jag valde att försäkra en värdelös och oönskad Bondkatt? Var det dumt och onödigt att sterilisera och försäkra mina katter? Beslutet känns rätt inom mig då jag älskar mina katter. Men jag törs inte längre svara sanningen när folk frågar om mina katter då dom verkar tycka att jag inte har alla hästar i stallet.

Jag ville starta den här tråden för att höra om ni också steriliserat och försäkrat era katter.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Du som har katt
  • SoulsWillRise

Det står såhär: bianca har nu kastrerats (äggstockar och möjligen livmoder har opererats bort).

Ja jag får lov att ringa dit för nu vill jag verkligen veta hur dom menar

• Excentriskan

En katt älskas eller värderas inte högre eller mindre beroende på hur mycket man betalat för den (i min värld). En katt är en familjemedlem. Har man ingen buffert som man kan lägga ut från om olyckan är framme så är försäkring en mycket bra sak att ha.

Själv har jag haft både bondkatter och nu sist en GIC raskatt. Enda skillnaden jag kan märka är att raskatten är betydligt känsligare för skador. Lättare för att få infektioner om den blivit biten, lättare att få uvi. Sämre tandhälsa. Bondkatterna däremot är mer robusta. Behövde aldrig uppsöka veterinär annat än vid kastrering.

Kanske även det spelar in på statistiken om vilka som behandlas mer hos veterinär.

Har man så katten kan gå ut så tycker jag det även är självklart med chip-märkning.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Matilda91

För det första så hoppas jag att du menar att du har Kastrerat dina katter och inte steriliserat, använd Google för att se skillnaden.

Och för det andra, för att höja kattens status så heter det inte bondkatt utan huskatt. Vilket gäller alla katter som oavsett ras kallas när de inte har någon stamtavla.

• Kya

Två huskatter/bondkatter, båda kastrerade. Mkt bra att kastrera dom, speciellt om det är honor. Långvarigt användande av p-piller ökar risken rejält för livmodercancer hos katterna.
    Mina är inte försäkrade, jag hade dom försäkrade tidigare men det finns så många kryphål att jag fick ändå stå och betala för allt i slutändan. Så jag tjurade till, sa upp försäkringarna och lägger ist en summa pengar varje månad på ett sparkonto. På det sparkontot finns inga kryphål. ;)
    Och jo, du resonerar klokt, ts.

• cupcakemom

Jag har en bondkatt som är 1,5 år han är kastrerad, chippad och försäkrad... Sambon har session tidigare en äldre katt på 15 år och hon är sterilisera men inte försäkrad.... Har även haft en kanin försäkrad... Varför inte liksom. Händer det nåt vill jag kunna ta dom till veterinären utan försäkring har man ju knappt råd med minsta lilla undersökning...

• SoulsWillRise

Så skönt att se att andra också har kastrerat och försäkrat sina katter :) vet inte hur era katter är men min ena tös är fruktansvärt klumpig. Fyra olyckor har vi haft med henne, ganska allvarliga också. Då har det varit jätte skönt att ha en försäkring att luta sig mot.

• Vattenlilija
    SoulsWillRise skrev 2015-11-24 14:46:09 följande:
    Så skönt att se att andra också har kastrerat och försäkrat sina katter :) vet inte hur era katter är men min ena tös är fruktansvärt klumpig. Fyra olyckor har vi haft med henne, ganska allvarliga också. Då har det varit jätte skönt att ha en försäkring att luta sig mot.
    Problemet är ju lite att många inte har råd att lägga ut 20 000 + som det ofta kan kosta trots försäkring och då har man stått och betalat för försäkring och måste ändå avliva.. jag vet flera som råkat ut för det..
  • EnGladPingvin

Vi hart två huskatter. De är självklart kastrerade, försäkrade, vaccinerade och märkta (chip). Vi tar dem till veterinär minst en gång per år för vaccinering och hälsoundersökning. Självklart tar vi dem till veterinär utan dröjsmål om något inträffar, de skadar sig eller blir sjuka. Våra katter är älskade familjemedlemmar och behandlas därefter.

De flesta jag känner har numera sina katter kastrerade (om det inte är avelskatter), försäkrade och märkta så jag känner inte igen mig i bilden att det skulle vara något konstigt, men det är säkert olika på olika ställen/i olika kretsar. Jag skulle bli förbannad om någon ifrågasatte att vi tog hand om och tog ansvar för de husdjur vi valt att skaffa. 

• Guldbarb
    Vattenlilija skrev 2015-11-24 14:48:01 följande:
    Problemet är ju lite att många inte har råd att lägga ut 20 000 + som det ofta kan kosta trots försäkring och då har man stått och betalat för försäkring och måste ändå avliva.. jag vet flera som råkat ut för det..
    Vi råkade nyligen ut för det och jag ångrar verkligen inte att vi har försäkring, vi har använt de flera gånger för de andra djuren och den vi fick avliva. Den vi förlorade hade vi livförsäkring på vilket gjorde att kostnaden vi betalade ändå inte blev så stor men utan försäkring hade vi inte haft en chans att ens försöka få honom bra.
  • Dexter dot com

Alla mina katter ( vanliga huskatter) har självklart vaccinerats,kastrerats och varit försäkrade precis som mina hundar.

Svar på tråden Du som har katt