• SoulsWillRise

Du som har katt

Är han/hon steriliserad/kastrerad?

Försäkrad? Raskatt eller Bondkatt?

Jag äger två katter. Bondkatter och honor.

Folk verkar tycka jag är dum i huvudet som steriliserat och försäkrat dom. Men nu är det faktiskt såhär att mina katter betyder oerhört mycket för mig och dom skänker mig verkligen massa glädje. Jag älskar mina katter och vill att dom ska ha det bra. Jag ville inte proppa i dom massa p piller, och jag ville inte heller höra dom skrika när dom löpte. Därför tog vi beslutet att sterilisera dom. Dom är innekatter för tillfället, men jag tyckte ändå det kunde vara bra att försäkra dom ifall olyckan inträffar.

Varför är katter/bondkatter mindre värda än hundar? Katter är djur dom med. Varför är mina katter mindre värda än tex en helig Birma? Varför är katter överlag så himla värdelösa i folks ögon? Och finns det nån här på familjeliv som förstår varför jag valde att försäkra en värdelös och oönskad Bondkatt? Var det dumt och onödigt att sterilisera och försäkra mina katter? Beslutet känns rätt inom mig då jag älskar mina katter. Men jag törs inte längre svara sanningen när folk frågar om mina katter då dom verkar tycka att jag inte har alla hästar i stallet.

Jag ville starta den här tråden för att höra om ni också steriliserat och försäkrat era katter.

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Du som har katt
  • Axe

2 bondkatter. Självklart kastrerade, chipmärkta och försäkrade. :)

• tobbe01

Har en innekatt. Hona, ej renrasig, kastrerad (eller det heter kanske steriliserad när det är en hona?) och vaccinerad. Försäkrad i Agria. Försäkring är en självklarhet.

• SoulsWillRise
    Birgitta02 skrev 2015-11-25 15:46:53 följande:

Märkning är ju ganska onödigt på innekatter kan jag tycka. Men visst, händer ju att de smiter kanske?

Där jag bor ingår chipning i priset för kastrering. Då är det bara dumt att tacka nej till chip tycker jag, innekatt eller ej :)
  • tobbe01
    SoulsWillRise skrev 2015-11-25 16:10:42 följande:
    Där jag bor ingår chipning i priset för kastrering. Då är det bara dumt att tacka nej till chip tycker jag, innekatt eller ej :)
    Så var det här i Sundsvall också när vi skaffade våran lilla katt så då chippar man ju även om katten bara ska vara inne. Kloklippning ingick också plus att man fick rätt många prover på olika torrfoder. Våran katt är väldigt kräsen dock så när hon bestämt sig för en smak så går allt annat bort
  • flygrl

Härligt läsa alla goa inlägg från kattägare som verkligen älskar och bryr sig om sina kissar. Och nej, TS, du e verkligen inte dum i huvet utan smart och omtänksam. Keffa polare som säger så där. :/

Håller däremot med om att kattens status behöver höjas. Jag gillar inte när katter ses som slit och släng. :(

Jag skaffade egen katt när jag flytta hemifrån och det va liksom självklart hon skulle kastreras, vaccineras och försäkras. Hon e innekatt men har fått chip och tatuering för man vet ju inte om hon kan tänkas smita eller nåt (min mardröm). Hon e ingen raskatt men jag älskar henne högt oavsett det. Hon e mitt lilla barn. :)

Har fått höra att hon troligen har inslag av oriental. I vaccinationsintyget står "Europé".

Min familj skaffa katt pga när jag va liten (jag tjatade nog till mig den). Den va också innekatt och älskad familjemedlem. Dumt nog försäkrade vi inte vilket hade vart bra med tanke på hon fick lite sjukdomar med åren och drog veterinärkostnader. Jag lärde mig av det misstaget.

Hälsa din kisse, TS!

/flygrl & Saba

• enola

Fyra stycken, korsningar allihop; en angora/norsk skogskatt, en skogis/bondkatt, en bumilla/bondkatt och en semilånghårig som vi inte vet vad det är för ras. Tre honor och en hane, samtliga kastrerade och försäkrade :)

...och nej, det är verkligen inte dumt att kastrera katter, oavsett om de är ute- eller innekatter, om du inte ska ha dem till avel. En honkatt som löper mår inte speciellt bra och det är garanterat ingen förlust för den att slippa det.

• enola
    enola skrev 2015-11-25 18:46:49 följande:

Fyra stycken, korsningar allihop; en angora/norsk skogskatt, en skogis/bondkatt, en bumilla/bondkatt och en semilånghårig som vi inte vet vad det är för ras. Tre honor och en hane, samtliga kastrerade och försäkrade :)

...och nej, det är verkligen inte dumt att kastrera katter, oavsett om de är ute- eller innekatter, om du inte ska ha dem till avel. En honkatt som löper mår inte speciellt bra och det är garanterat ingen förlust för den att slippa det.

De är ID-märkta också förstås.
  • ondar

Kastrerad hankatt, blandras perser/bondkatt. Är snart tio år o har alltid vart innekatt men är givetvis tatuerad i örat ifall olyckan e framme. Sen vi flyttade till hus för ett år sen får han gå ut lös på tomten ibland, men mest är det i koppel som han är van vid. Han är mer som en av hundarna så han sticker inte när han är lös. Annars är jag emot lösspringande katter, för mig är Givetvis hans liv lika mycket värt som de andra djurens, mina barns o min sambos= är lika rädd om allihop. Enda sättet att höja kattens status är att införa samma regler som gäller för hundar. Strikt ägaransvar, då kan man bara ha katt om man kan rasta o aktivera den- som med hund. Tänk va många pissar som skulle slippa bli påkörda, bortsprungna o plågade då.

• Florimell

Tre katter; två bondkatter och en raskatt. Alla försäkrade, kastrerade och chippade.

Svar på tråden Du som har katt