Gabbe75 skrev 2018-06-19 23:58:18 följande:
Finns både korrelation och kausalitet vad det gäller den stora invandringens kostnader på välfärdsstaten. Helt obegripligt hur du ens kan påstå något annat.
Jag kan påstå något annat för att jag har läst FAKTA! på ekonomistyrningsverkets sida - statens budgetutfall finns där och det är bara att lösa hur olika poster i statens kostnader förändrats från år till år.
Har då posterna sjunkit eller stigit?
Mellan 2012 och 2017 tillförs varje år mer pengar till de olika posterna. Finns det undantag. Ja, det finns några få poster som sjunker under de åren.
ett litet axplock ur rapporten om statens budgets utfall 2016
Utgifterna för Garantipension till ålderspension blev 773 miljoner kronor (5,5 procent) lägre eftersom antalet pensionärer som fick garantipension blev färre. Dessutom blev efterlevandepensioner till vuxna 421 miljoner kronor (3,5 procent) lägre än föregående år."
Fler civilanställda vid Polismyndigheten Inom utgiftsområde 4 Rättsväsendet uppgick utgifterna till 44 064 miljoner kronor, vilket är 1 598 miljoner kronor högre än vad som anvisades i den ursprungliga budgeten och 190 miljoner kronor högre än totalt anvisat. Det beror på att antalet civilanställda vid Polismyndigheten ökade mer än beräknat i den ursprungliga budgeten.
Bistånden ökar då färre söker asyl Inom utgiftsområde 7 Internationellt bistånd uppgick utgifterna till 36 707 miljoner kronor, vilket är 1 717 miljoner kronor högre än vad som anvisades i den ursprungliga budgeten, men 68 miljoner kronor lägre än totalt anvisat. Det beror på att antalet asylsökande blev lägre än vad som beräknades i den ursprungliga budgeten. Eftersom del av kostnader för asylsökande räknas in i biståndsramen anvisades ytterligare medel i ändringsbudgetarna för att Sverige skulle nå upp till den fastställda biståndsramen.
Ersättningar till kommunerna högre än beräknat Utfallet för utgiftsområde 8 Migration uppgick till 40 034 miljoner kronor, vilket är 7 453 miljoner kronor högre än vad som anvisades i den ursprungliga budgeten och 612 miljoner kronor högre än totalt anvisat. Det beror framför allt på att ersättningar och bostadskostnader till kommunerna för asylsökande blev högre än beräknat. Bland annat beror det på att ersättningen för ensamkommande barn blev högre än vad som antogs i den ursprungliga budgeten.
Kostnader för assistansersättningen nästan 3 miljarder lägre än beräknat För utgiftsområde 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg blev utgifterna 67 411 miljoner kronor, vilket är 1 085 miljoner kronor lägre än vad riksdagen anvisade i den ursprungliga budgeten och 3 033 miljoner kronor lägre än totalt anvisat. Kostnader för statlig assistansersättning blev 2 621 miljoner kronor lägre än statens budget medan bidrag för läkemedelsförmånerna blev 1 156 miljoner kronor högre än vad riksdagen anvisade i den ursprungliga budgeten. I vårändringsbudgeten anvisade riksdagen ytterligare 1 103 miljoner kronor för läkemedelsförmånerna.
Lägre utgifter för sjukpenning än beräknat För utgiftsområde 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och funktionsnedsättning blev utgifterna 101 868 miljoner kronor, vilket är 5 184 miljoner kronor lägre än UTGIFTER I STATENS BUDGET 2017 37 riksdagen anvisade. Det beror främst på att antalet utbetalade nettodagar för sjukpenning blev lägre än beräknat.
Färre kommunmottagna nyanlända än beräknat Utfallet för utgiftsområde 13 Jämställdhet och nyanlända invandrares etablering blev 32 705 miljoner kronor. Det är 8 704 miljoner kronor lägre än anvisat i statens budget. Det beror på att kommunerna har tagit emot färre nyanlända personer än beräknat.
Utgifterna för subventionerade anställningar blev lägre än beräknat Inom utgiftsområde 14 Arbetsmarknad och arbetsliv blev utfallet 71 559 miljoner kronor, vilket är 4 098 miljoner kronor lägre än vad som anvisades av riksdagen i statens budget för 2017. Det beror bl.a. på att utgifterna för subventionerade anställningar och antalet beslut om lönebidrag och trygghetsanställningar blev lägre än beräknat.
Färre studiemedelstagare än beräknat Inom utgiftsområde 15 Studiestöd blev utfallet 19 671 miljoner kronor, vilket är 2 763 miljoner kronor lägre än vad som anvisades i budgeten. Det beror framför allt på att prioriterat studiebidrag för de som saknar slutbetyg från grundskola eller gymnasium blev lägre än beräknat. Det beror också på att antalet studiemedelstagare blev lägre än beräknat.
Satsningar inom skolområdet kommer inte igång så fort som beräknat För utgiftsområde 16 Utbildning och universitetsforskning uppgick utgifterna till 71 098 miljoner kronor. Det är 1 283 miljoner kronor lägre än anvisat i den ursprungliga budgeten. Det beror till stor del på att olika satsningar inom skolområdet inte kommit igång så fort som beräknat.
Endast 17 procent av investeringsstöd för anordnande av hyresbostäder har betalats ut Utfallet för utgiftsområde 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande samt konsumentpolitik uppgick till 3 803 miljoner kronor och blev därmed 2 962 miljoner kronor lägre än anvisat. Det beror främst på att investeringsstöd för anordnande av hyresbostäder och bostäder till studerande blev 2 238 miljoner kronor (82,9 procent) lägre än beräknat.