• Tom Araya

Immigration/invandring/flyktingar - varför?

För mig är inte frågan OM vi ska ha invandring eller ta emot flyktingar, utan HUR och HUR MÅNGA vi klarar samt att man måste vara uppriktig med de problem och utmaningar som följer och ha konkreta idéer om hur man löser dem.

Jag är så less på folk och politiker som förespråkar/stödjer/beslutar om att ta emot en massa folk från andra länder och när problemen kommer så är det...

Om man istället tog ansvaret för det man beslutar så hade det inte sett ut som det gör.

• Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?
  • Padirac
    Gabbe75 skrev 2018-06-21 15:18:49 följande:
    En intressant fråga är ju också om budgetposter räknats upp i den omfattning som krävs för att möta ett ökat befolkningsantal. Sedan ska vi komma ihåg att även landstingen och kommunerna drabbas av ökade kostnader när flyktingströmmarna ökar.

Har statsbidragen till kommunerna ökat i din omfattning som krävs för att möta kommunens ökade kostnader av invandring exempelvis? Oavsett politisk majoritet tror jag de flesta kommunala företrädare är eniga om att så icke har skett:

www.smt.se/article/rekordstort-underskott-for.../

mitti.se/nyheter/politik/socialforvaltningen-.../

www.helagotland.se/ekonomi/svart-ekonomiskt-l...

www.st.nu/artikel/opinion/insandare/stort-und...

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...

www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/utbildningss...

Så här ser det ut i kommun efter kommun runt om i Sverige.

SKL har räknat på det hela och kommit fram till att kommunalskatterna skulle behöva höjas med åtskilliga kronor för att täcka upp redan uppkomna underskott, men även kommande behov.
    Det står att läsa i budgetutfallen på esv - tvivla inte Solig
  • Padirac
    Anonym (Hoppsan) skrev 2018-06-21 08:10:50 följande:
    Skulle det vara positivt menar du att allt fler nekas sjukpenning och assistans?
    Jag skrev att det flesta poster i buden utökats tvärtemot vad undergångsprofeterna predikar om. Sen skrev jag att det finns undantag.

Tycker du att ett krasst konstaterande är en värdering så.. 
  • AnneSophia
    Padirac skrev 2018-06-22 01:53:05 följande:

Men lösa påståenden utan belägg blir inte till sanningar för att någon tror sig kunna formulera omvända frågor.

Och detta gäller dig också. Du fintar bort varenda källhänvisning, fråga eller påstående. Det är ingen diskussion man har med dig utan ett ständigt matande på ditt ständiga ifrågasättande. Men belägg för dina egna påståenden det existerar inte.
  • AnneSophia

Padirac: det där är fel, visa belägg!

Annan användare: *visar källa*

.... i all oändlighet.

• Padirac
    AnneSophia skrev 2018-06-22 02:10:49 följande:
    Och detta gäller dig också. Du fintar bort varenda källhänvisning, fråga eller påstående. Det är ingen diskussion man har med dig utan ett ständigt matande på ditt ständiga ifrågasättande. Men belägg för dina egna påståenden det existerar inte.
    AnneSophia skrev 2018-06-22 02:14:49 följande:

.... i all oändlighet.
    Blir du bortfintad?

De källor man visar ska naturligtvis visa det man påstår - inte vara någon anekdotisk bevisföring och komma från en trovärdig källa som inte vinklar och skriver halvsanningar. Det är det minsta man kan begära i en seriös diskussion.

Du har tidigare skrivit att det är lika bra med tyckande eftersom källor motsäger varandra - jag menar att det går att dekonstruera lösa påståenden för att se vad de bygger på - i förhoppningen att det ska vara något annat än propaganda, fake news och fördomar.

Vill du hellre syssla med tyckande så får du gärna göra det - jag kommer att syna påståenden som jag finner intressanta för att se vad de handlar om egentligen. Debatt och diskussion får vara svårt, får kräva att uppfattningar ifrågasätts, får avkrävas belägg.

Vill du hellre att debatten ska vara en tennismatch i plattityder så är det naturligtvis skitjobbigt med mina ifrågasättanden.

• Tom Araya
    Padirac:

Om du tittar på hur kostnaderna för migration ökat under de senaste 10 åren så är det väl uppenbart vart pengarna tar vägen, som hade kunna användas på andra områden med stora behov.

Självklart finns även andra områden som slukat pengar och kunnat omfördelas ifrån, men få är så stora utgiftsposter och därmed av så stor betydelse i sammanhanget som migrationen.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2018-06-22 02:35:55 följande:
    Padirac:

Om du tittar på hur kostnaderna för migration ökat under de senaste 10 åren så är det väl uppenbart vart pengarna tar vägen, som hade kunna användas på andra områden med stora behov.

Självklart finns även andra områden som slukat pengar och kunnat omfördelas ifrån, men få är så stora utgiftsposter och därmed av så stor betydelse i sammanhanget som migrationen.
    Det är inte samma sak som det predikas om i tråden - där det påstås att pengar tagits från andra områden.

Det är pengar som kunnat användas på andra områden - men var ärlig och säg just detta. Det är inte seriöst att göra något annat.

Sen kan vi debattera budgetfördelning om det känns ok, eller vad kostnaden egentligen påverkar. Det finns underlag för de också istället för att 'det vet ju alla'

Tror du deltagarna i tråden har förmågan att lyfta diskussionen till sakligheter?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2018-06-22 02:49:12 följande:
    Det är inte samma sak som det predikas om i tråden - där det påstås att pengar tagits från andra områden.
    Det är precis det faktum som här påvisats gång på gång, du vill bara inte se det.

Det enda som kan bevisa det enligt ditt sätt att se saken, är om en politiker öppet erkänner att den prioriterat ner en annan post till förmån för den ökade migrationskostnaden, vilket du med mycket få undantag inte kommer att få höra. Likaså kommer politiker inte erkänna att de sparat in eller negligerat behov av tillskott för skola, sjukvård eller vad som helst som folk tycker är viktigt, för andra behov som politiker prioriterat. Det är helt enkelt för obekvämt.
  • AnneSophia
    Padirac skrev 2018-06-22 02:49:12 följande:

Det är pengar som kunnat användas på andra områden - men var ärlig och säg just detta. Det är inte seriöst att göra något annat.

Sen kan vi debattera budgetfördelning om det känns ok, eller vad kostnaden egentligen påverkar. Det finns underlag för de också istället för att 'det vet ju alla'

Tror du deltagarna i tråden har förmågan att lyfta diskussionen till sakligheter?

Har sett dig figurera i många trådar och ditt mönster är att du hela tiden kommer med en drös påståenden utan att ge en endaste källa. Sedan sitter du, som kommer med lösa påståenden, och tigger om källor från andra. Inte källor på deras påståenden utan de ska visa källor på att Du inte har fel i dina påståenden??
  • AnneSophia
    Padirac skrev 2018-06-22 02:23:33 följande:

Blir du bortfintad?

De källor man visar ska naturligtvis visa det man påstår - inte vara någon anekdotisk bevisföring och komma från en trovärdig källa som inte vinklar och skriver halvsanningar. Det är det minsta man kan begära i en seriös diskussion.

Du har tidigare skrivit att det är lika bra med tyckande eftersom källor motsäger varandra - jag menar att det går att dekonstruera lösa påståenden för att se vad de bygger på - i förhoppningen att det ska vara något annat än propaganda, fake news och fördomar.

Vill du hellre syssla med tyckande så får du gärna göra det - jag kommer att syna påståenden som jag finner intressanta för att se vad de handlar om egentligen. Debatt och diskussion får vara svårt, får kräva att uppfattningar ifrågasätts, får avkrävas belägg.

Vill du hellre att debatten ska vara en tennismatch i plattityder så är det naturligtvis skitjobbigt med mina ifrågasättanden.

Bortfintad? Uttröttad är väl ett bättre ord.

Det är ju inte meningen att folk ska behöva bevisa att dina påståenden inte stämmer. Det är ju du som ska bevisa att dina påståenden stämmer. Det tragiska i allt är att du sen sitter där på din höga häst och helt saknar självinsikt. Du slår bort varenda kritik du får. Det känns säkert jättebra för dig att du är "untouchable". Men för andra ses det bara som en svaghet. Stora ord men liten på jorden när du i princip inte kan styrka något du pratar om. Du verkar inte riktigt närvarande utan snurrar in dig i saker. Det jag ser är bara en stor rädsla att erkänna att migrationen är ett totalt fiasko. Du är väl rädd att du blir en rasist om du erkänner det.

Nu när verkligen allt runt om dig pekar på det så kör du någon taktik med en blanding av förnekelse/översittare/ifrågasättande. Det funkar inte..

Men fortsätt så. Folk ger ju källor på källor som du slår bort och det håller igång trådar. Kanske SD vinner lite röster på det också.
Svar på tråden Immigration/invandring/flyktingar - varför?