• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • Flash Gordon
    EnAnonumius skrev 2022-08-04 12:28:43 följande:
    När man läser mångas inlägg i denna tråden (och även många politiker) så får man intrycket av att de lever i en skyddad miljö långt i från problemområdena
    Ja, det gör de. Nästan undantagslöst lever de i en annan värld än den där 12-åringar och 13-åringar skjuts. där en äldre man dödas av en handgranat. Eller ett barn för den delen.

Jag har, och har haft, många av de som sätter tonen i Sverige i min närhet. Höga politiker, journalister och utgivare, regeringstjänstemän, någon ambassadör ...

Det alla har gemensamt är att de lever långt ifrån de ghetton i förorterna där du kliver av tunnelbanan och ser killen som säljer knark stå lite obehindrat utanför utgången och väntar på kunder.

Lika långt bort är de från det Sverige där du har tre mil tur och retur till närmsta mack och fem mil (enkel resa) till sjukstugan som har öppet tre dagar i veckan, begränsade tider.

Några av dem tycker att de har koll på livet på landet för de är inflyttade till 08 men de växte upp i i ett villaområde Västervik på 80-talet med  en mamma som var lärarinna och en pappa som var ekonom och mellanchef på ett tillverkningsföretag. De var sitt samhälles övre medelklass.

De har lika lite förståelse för livet i förorten som för livet i glesbygd och då ligger förorten ändå bara fyra kilometer från deras hus.

De är klara i sina teorier men förstår inte vad deras beslut gör med folk.
    Blå och gul
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-08-04 17:54:42 följande:
    Ja, det gör de. Nästan undantagslöst lever de i en annan värld än den där 12-åringar och 13-åringar skjuts. där en äldre man dödas av en handgranat. Eller ett barn för den delen.

Jag har, och har haft, många av de som sätter tonen i Sverige i min närhet. Höga politiker, journalister och utgivare, regeringstjänstemän, någon ambassadör ...

Det alla har gemensamt är att de lever långt ifrån de ghetton i förorterna där du kliver av tunnelbanan och ser killen som säljer knark stå lite obehindrat utanför utgången och väntar på kunder.

Lika långt bort är de från det Sverige där du har tre mil tur och retur till närmsta mack och fem mil (enkel resa) till sjukstugan som har öppet tre dagar i veckan, begränsade tider.

Några av dem tycker att de har koll på livet på landet för de är inflyttade till 08 men de växte upp i i ett villaområde Västervik på 80-talet med  en mamma som var lärarinna och en pappa som var ekonom och mellanchef på ett tillverkningsföretag. De var sitt samhälles övre medelklass.

De har lika lite förståelse för livet i förorten som för livet i glesbygd och då ligger förorten ändå bara fyra kilometer från deras hus.

Att citera TASS och skylla på regeringen för att det ger mer effekt är längre från verkligheten än de där som du påstpår vara i din närhet och sätter tonen.  Jag antar att de inte citerar TASS eller skyller på regeringen för att det ger mer effekt.  
  • EnAnonumius

Skall man skratta eller gråta åt deras dumhet?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Padirac skrev 2022-08-04 21:30:42 följande:
    Att citera TASS och skylla på regeringen för att det ger mer effekt är längre från verkligheten än de där som du påstpår vara i din närhet och sätter tonen.  Jag antar att de inte citerar TASS eller skyller på regeringen för att det ger mer effekt.  
    Va?
    Hur sjutton får du in TASS i det hela, det jag och Flash snackar om?
  • Padirac
    EnAnonumius skrev 2022-08-04 21:54:22 följande:
    Va?
    Hur sjutton får du in TASS i det hela, det jag och Flash snackar om?
    Du får fråga den skribent som citerat TASS som refernes för verkligheten och som dessutom anser att det ger mer effekt att skylla på regeringen - istället för att ge saklig kritik och verkliga beskrivingar.
  • KillBill
    Padirac skrev 2022-08-04 21:57:43 följande:
    Du får fråga den skribent som citerat TASS som refernes för verkligheten och som dessutom anser att det ger mer effekt att skylla på regeringen - istället för att ge saklig kritik och verkliga beskrivingar.
    Putinlakejer?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    KillBill skrev 2022-08-04 22:13:18 följande:
    Putinlakejer?
    Tja, ingen kan väl vara så naiv att denne tror att det TASS skriver går att lita på i fråga om saklighet och sanningahalt.  

Det märkliga är att det refereras till TASS men gnälls om att PS är partisk. TASS är ju ngt heöt annorlunda  - de skriver säkert att ed tär åt helvete i Sverige med kulturmarxister, vänsterliberaler och friheter som gör att gängkriminella skjuter ihjäl varandra
  • nattuw

Bloggaren Cornucopia har skrivit ett inlägg om ökande energipriser ("Faktakontroll: Ja, det stämmer att villaägaren kan få betala 50 000:- SEK för elen i vinter i Skåne ? eller ännu mer ? även i Göteborg eller Stockholm"). Villaägare i Skåne kan få betala 50 000 eller mer för elen i vinter. Även Göteborg och Stockholm riskerar att drabbas. Hans rekommendationer är att redan nu börja lägga undan pengar till en buffert.

Det intressanta är dock slutorden: "Det kanske inte blir någon skidsemester, solsemester eller några julklappar i år om du behöver prioritera att betala din elräkning. Men för fattigpensionärer, ensamstående med barn mm, så kan vintern innebära ekonomisk ruin. Alla är inte välbeställd medelklass."

cornucopia.se/2022/08/faktakontroll-ja-det-stammer-att-villaagaren-kan-fa-betala-50-000-sek-for-elen-i-vinter-i-skane-eller-annu-mer-aven-i-goteborg-eller-stockholm/

• nattuw

Fast jag tror inte att de längre kan ignorera vad som händer i förorterna eftersom problemen från förorterna har börjat spilla över och drabba deras egen trygga vardag. Så där börjar de nog bli öppen för att det kanske måste vidtas åtgärder. Även om vi nog inte kan förvänta oss att de eventuella förslagen har någon förankring i verkligheten.

Glesbygden kommer de nog att fortsätta ignorera. Det är ju trotts allt inga journalister som bor där och så få väljare behöver man inte bry sig om ens vart fjärde år. Bara förbjuda kommunalt veto så man kan skövla marken och sätta upp vindsnurror för att ladda den senaste hipstermobilen.
  • EnAnonumius
    Padirac skrev 2022-08-04 21:57:43 följande:
    Nej, jag frågar DIG..

Då det är du som citera Flash svar till MIG, och vi sitter och snackar om Sverige och svenska getton och hur det ser ut i dem. Vi sitter och snackar om hur politiker i synnerhet har blundat för problemen i förorterna och många svenskar som också blundar för hur det ser ut i många förorter..

Ditt kommentar om "TASS" är helt ur sitt kontext och har inget med det JAG och Flash snackar om.

Så jag frågar dig igen.

"Hur sjutton får du in TASS i det hela, det jag och Flash snackar om?"

Jag vill inte ha något jävla patetiskt skitsvar om att "Det får du fråga den skribent som citerat TASS".

Om du anser att någon har citerat från TASS så får du citera DET inlägget då där det förekommer något jävla citerande från "TASS".
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna