Padirac skrev 2022-08-04 01:08:53 följande:
Ok, så då är vi överens om att radikalkonservatistiskt politik praktiseras i Sverige?
Vad jag tycker eller inte tycker om påverkar inte begreppens betydelse - det du gör där är ett av många försvar som används av de som inte vill diskutera begreppens innehåll och vad som faktiskt förekommer - tillskriv det den andre personens känslighet/ovilja.
De radikalkonservativa anser väl att Sverigehela Sverige är vänsterliberalt och kulturmarxistiskt - även det är ett försök att förskjuta det som faktiskt är.
Vem är rätt person att fråga anser du - som säger att rätt person skulle säga att Hela Sveriga är radikalt/extremt konservativt? Någon du känner eller någon du känner till - eller är det bara någon du dragit fram från under mattan?
Nja, vad någon kommunpolitiker får för sig är inte riktigt representativt men visst finns det radikalkonservativa exempel inom svensk politik.
Radikalkonservatism i tidsaktuell betydelse syftar till medlen i radikal bemärkelse och är inte enbart ett narrativ. Som sagt så är tankepolisens ärenden ointressanta och vi pratar inte heller om en nutida ideologi.
Fallen som du presenterade rör sig inte utanför demokratins och samhällssystemets medel bortsett från Steven Jörsäter.
Jag känner ingen sådan människa men antog att du skulle förstå att bedömningen radikal/extrem är fullständigt subjektivt. Vem skulle vara Universum referensram som avgör det? Brukar politiska definitioner stå och falla med subjektivt tyckande? Är någon definition överhuvudtaget formad med subjektiva bedömningar i åtanke? Är du radikalkonservativ om tillräckligt många påstår det högt nog?
Du tar gärna upp en slags post-truth-värld och även om jag inte vet exakt vad du menar så undrar jag hur dina resonemang - i det här sammanhanget - skulle platsa i en sådan.