KillBill skrev 2022-07-31 10:11:01 följande:
Vad menar du med att jag inte räknar med brottslighet som inte direkt riktas mot andra gängmedlemmar såsom inbrott, personrån och utpressning? De kriminella gängen ägnar sig i huvudsak åt att sälja narkotika och brott mot förmögenhet är en kategori brott som minskat över tid. Så här ser det ut sedan 1975.
Källa: statistik.bra.se/solwebb/action/index
Alarmerar man om högerextremism och markerar mot folk som alarmerar om gäng och organiserad brottslighet så har man inte riktigt statistiken med sig.
Flippar man mellan ett tryggt Sverige ena stunden och alarmerar om svensk högerextremism nästa stund så gör man självmål efter varje flip.
Beskriver man samtidigt vår sociopolitiska situation som om enbart andra sidan spär på oron i Sverige så ser man inte bjälken i sitt eget öga.
Den här diskursen springer alltså ur en mätning där svenskar uttrycker en oro för att bli utsatta för brott och våld i paritet med Chiles, Méxicos och Perus befolkning.
1. Är det här en rimlig grad av oro for brott och våld som Sveriges befolkning upplever? - nej, jag tycker inte det.
2. Spär alarmism om organiserad brottslighet och gäng på den här orimliga oron? - ja, jag tror det.
3. Spär alarmism om högerextremism på den här orimliga oron? - ja, jag tror det.
4. Spelar båda sidor - samt flera - på svenskens oro och för att vinna politiska poänger? - ja, så upplever jag det.