• themia

En käftsmäll till undergångsprofeterna

Från dagens ledare i DN

www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-vad-sa-du-gar-sverige-bra-det-kan-inte-stamma/

Citat:
    "Enligt SCB har BNP/capita, alltså välståndet per person, stigit med hela 52 procent mellan 1993 och 2014, rensat för inflation. Under samma period ökade befolkningen med 1 miljon, från 8,7 till 9,7 miljoner."

"
    Vi växer för närvarande snabbt och är som land rikare än någonsin. Vår välståndsutveckling de senaste decennierna överträffar alla förväntningar. Statsskulden är låg i ett internationellt perspektiv."

Ni som tjatar om att invandringen får Sverige att gå under, läs och begrunda

• Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna
  • KillBill
    nattuw skrev 2022-07-31 13:22:07 följande:
    Att tidigare regeringar har misskött flera områden gör inte dagens regering bättre. Och vad tidigare regeringar gjorde ändrar inte på det faktum att det är de som har det sämst ställt som får betala priset för den nuvarande regeringens misslyckanden. Det oavsett om det handlar om ständigt ökande energipriser eller den otrygghet de känner i sitt bostadsområde.
    Som sagt. Moderaterna höjde den s.k. kärnkraftsskatten när de senast satt vid makten. Den socialdemokratiska regeringen tog bort samma skatt.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Padirac
    Att tidigare regeringar har misskött flera områden gör inte dagens regering bättre. Och vad tidigare regeringar gjorde ändrar inte på det faktum att det är de som har det sämst ställt som får betala priset för den nuvarande regeringens misslyckanden. Det oavsett om det handlar om ständigt ökande energipriser eller den otrygghet de känner i sitt bostadsområde.
    Jag tror att de sämst ställda har en jämförelsevis försumbar elförbrukning jämfört med de bäst ställda. Det hela beror ju på om värme ingår i hyra eller om det är kallhyra, men de har inga elbilar att ladda, inga badtunnar att värma, inga fritidshus att värma, inga pooler att värma, inga bastuaggregat osv..  

Angående otrygghet så är det den ökade segregeringen och utanförskap som ger grogrund för kriminalitet och gängens narkotikahandel som leder till dödsskjutningar och annan brottslighet. Att tro att det enskilt är de senaste regeringarnas politik som skapat detta är ett uttryck för okunskap, populism och verklighetsförfalskning. Världen r mer komplex än så.
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2022-07-31 13:26:54 följande:
    Som sagt. Moderaterna höjde den s.k. kärnkraftsskatten när de senast satt vid makten. Den socialdemokratiska regeringen tog bort samma skatt.
    Ja och? Vad har det med saken att göra?

Eller anser du att borttagande av kärnkraftskatten är tillräckligt uppvägande allena, för de andra misslyckande nuvarande regering har gjort?

Räcker med att du svar "ja" eller "nej" på denna fråga.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Digestive
    KillBill skrev 2022-07-31 10:11:01 följande:

Vad menar du med att jag inte räknar med brottslighet som inte direkt riktas mot andra gängmedlemmar såsom inbrott, personrån och utpressning? De kriminella gängen ägnar sig i huvudsak åt att sälja narkotika och brott mot förmögenhet är en kategori brott som minskat över tid.  Så här ser det ut sedan 1975. 

Källa: statistik.bra.se/solwebb/action/index

Alarmerar man om högerextremism och markerar mot folk som alarmerar om gäng och organiserad brottslighet så har man inte riktigt statistiken med sig.

Flippar man mellan ett tryggt Sverige ena stunden och alarmerar om svensk högerextremism nästa stund så gör man självmål efter varje flip.

Beskriver man samtidigt vår sociopolitiska situation som om enbart andra sidan spär på oron i Sverige så ser man inte bjälken i sitt eget öga.

Den här diskursen springer alltså ur en mätning där svenskar uttrycker en oro för att bli utsatta för brott och våld i paritet med Chiles, Méxicos och Perus befolkning.

1. Är det här en rimlig grad av oro for brott och våld som Sveriges befolkning upplever? - nej, jag tycker inte det.

2. Spär alarmism om organiserad brottslighet och gäng på den här orimliga oron? - ja, jag tror det.

3. Spär alarmism om högerextremism på den här orimliga oron? - ja, jag tror det.

4. Spelar båda sidor - samt flera - på svenskens oro och för att vinna politiska poänger? - ja, så upplever jag det.
  • nattuw
    Padirac skrev 2022-07-31 13:36:05 följande:
    Jag tror att de sämst ställda har en jämförelsevis försumbar elförbrukning jämfört med de bäst ställda. Det hela beror ju på om värme ingår i hyra eller om det är kallhyra, men de har inga elbilar att ladda, inga badtunnar att värma, inga fritidshus att värma, inga pooler att värma, inga bastuaggregat osv.. 
    Ditt inlägg visar en total avsaknad av förståelse för de som har det sämre ställt.
    Padirac skrev 2022-07-31 13:36:05 följande:
    Angående otrygghet så är det den ökade segregeringen och utanförskap som ger grogrund för kriminalitet och gängens narkotikahandel som leder till dödsskjutningar och annan brottslighet. Att tro att det enskilt är de senaste regeringarnas politik som skapat detta är ett uttryck för okunskap, populism och verklighetsförfalskning. Världen r mer komplex än så.
    Ingen, utom en del socialdemokrater, har lagt skulden på en enskild regering (och då den förra, alltid den förra). Kritiken har handlat om att socialdemokraterna och deras handgångna inte bara har låtit problemen eskalera utan även försökt tysta de som pekat på problemen.
  • Padirac
    nattuw skrev 2022-08-02 11:44:37 följande:
    Ditt inlägg visar en total avsaknad av förståelse för de som har det sämre ställt.

Ingen, utom en del socialdemokrater, har lagt skulden på en enskild regering (och då den förra, alltid den förra). Kritiken har handlat om att socialdemokraterna och deras handgångna inte bara har låtit problemen eskalera utan även försökt tysta de som pekat på problemen.
    Jag ser att du säger att enbart en del socialdemokrater lägger skulden  på en enskild regering - detta efter att du själv lagt skuld på en enskild regeringDrömmer

Att du skulle komma ut som sosse trodde jag inte - att du anklagar den SDvurmande skribenten som alltid säger att 'det har mer effekt att skylla på regeringen' för att vara sosse trodde jag inte heller skulle skeSolig

• nattuw
    Padirac skrev 2022-08-02 11:55:55 följande:
    Jag ser att du säger att enbart en del socialdemokrater lägger skulden  på en enskild regering - detta efter att du själv lagt skuld på en enskild regeringDrömmer

Nej jag har inte lagt skulden på en enskild regering. Jag har lagt pekat på att den socialdemokratiska regering vi har idag har struntat i att ta tag i samhällsproblem samtidigt som de försökt sopa problemen under mattan, skyllt på andra och försökt tysta de som pekat på de problem som finns.
    Padirac skrev 2022-08-02 11:55:55 följande:

Att du skulle komma ut som sosse trodde jag inte
    Jag har aldrig försökt sticka under stolen att jag formats av den äldre socialdemokratin med med sitt "gör din plikt, kräv din rätt". Jag har inte heller hymlat om att jag föraktar dagens socialdemokrater för deras "såg det inte komma" och deras försök att istället för att ta tag i problem försöka tysta kritik och sopa problemen under mattan.
  • Padirac
    nattuw skrev 2022-08-02 12:28:57 följande:
    Nej jag har inte lagt skulden på en enskild regering. Jag har lagt pekat på att den socialdemokratiska regering vi har idag har struntat i att ta tag i samhällsproblem samtidigt som de försökt sopa problemen under mattan, skyllt på andra och försökt tysta de som pekat på de problem som finns.

Jag har aldrig försökt sticka under stolen att jag formats av den äldre socialdemokratin med med sitt "gör din plikt, kräv din rätt". Jag har inte heller hymlat om att jag föraktar dagens socialdemokrater för deras "såg det inte komma" och deras försök att istället för att ta tag i problem försöka tysta kritik och sopa problemen under mattan.
    Att påstå att regeringen struntat i att göra någonting är missvisande  - starkt missvisande

www.dn.se/sverige/ygeman-max-halften-med-utomnordisk-bakgrund-i-utsatta-bostadsomraden/

"– Vi har höjt straff, vi har satsat tolv miljarder extra på polisen, vi har fyllt fängelserna. Men det har inte brutit brottsligheten i en tillräckligt hög grad. Därför måste vi också bryta segregationen, om vi ska klara av att knäcka gängen."

Vilka har regeringen försökt tysta?  
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-08-02 13:23:36 följande:
    En läsvärd kulturartikel men i slutändan en fråga om det egna perspektivet och referensramar.

Exempelvis Lars Ohly anser att Anders Ygemans och Socialdemokraternas senaste utspel - att utsatta områden ska bestå av max 50% med utomnordisk bakgrund - är rasistiskt.

Hela den här arenan känns dock väldigt förlegad och vad som ska till för att vända diverse olyckliga trender i Sverige borde vara en större fråga - än vad/vem som finner det/den radikaliserad.

Vad ska vi göra om det behövs så kallade radikala förändringar (vem det nu än är som finner det radikalt) bara skita i det och låta saker förvärras under symboliska honnörer?

Tillståndet i världen kan även förvandla detta huvudbry till lyxfrågor som få har råd med.
Svar på tråden En käftsmäll till undergångsprofeterna