• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 19:39:25 följande:

Ok så nu är det fel att ge ersättning med?? eller vart vill du komma?

Att sprutgrädde baseras på skummjölkspulver det också. Det betyder inte att det går att äta för en liten bebis även om basen är detsamma. Jag använde din egen logik.
  • Kvinna30plus
    Rani skrev 2016-01-01 19:43:19 följande:

Att sprutgrädde baseras på skummjölkspulver det också. Det betyder inte att det går att äta för en liten bebis även om basen är detsamma. Jag använde din egen logik.

Så gröten som är mat till barn från 4 månader ska barn inte äta?
  • Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 19:50:56 följande:

Så gröten som är mat till barn från 4 månader ska barn inte äta?

Jo det går utmärkt att ge det till barn. Men som jag skrivit- ett kryddmått från 4 mån. Smakis från 6 mån. Baserat på forskning.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 19:03:58 följande:
    du är så otroligt otrevlig. jag har satt mig in tillräckligt för att veta att jag inte skadar mitt barn att det får "smaksensationer" ngn gång ibland från 3 månader utan snarare har tvärtom och har många fördelar. Efter inspiration får de i min föräldragrupp, VAD är det som är fel med det? Vi har i sverige tidigare haft från 3 månader, just från livsmedelsverket. Men jag propagerar inte att alla ska göra så, jag säger vi har gjort så. Men från 4 månader, som ts barn är är det ju rekommendation att börja. Och ja gröten som är från 4 månader, kan man böja ge en hel portion av och byta ett annat mål mat med om bebis gillar det. Börja med  att blanda det som de skriver är smakportion och sedan öka till en full portion. Du påstår fortfarande att det som står på paketet är felaktigt? Tycker du ska kolla närmre på innehållsförteckningen på den kontra ersättning, det hittade du ju på nätet sa du. 

Jag har inte lagt NÅGRA som helst värderinga HUR du gör, utan tycker du får göra som du vill, jag tror dina barn mår prima, precis som mitt. 

Men du kommer med påståenden om gröten som är från 4 månader som du inte ens vet vad det innehåller. Att BVC sköterskorna inte kan sitt jobb och att deras rekommendationer, utefter livsmedelsverkets rekommendationer skadar barn då eftersom du säger dom har fel? 
    Jag är inte otrevlig, jag är bara av en annan åsikt.
    Och du har fortfarande inte berättat för mig var jag kan hitta informationen om att det är bättre att börja med fast föda så tidigt som möjligt, gärna redan från 3 månader? Det är andra gången du hävdar det nu. Var kan man läsa detta?

Och jag har aldrig påstått att någon info. på något paket är fel. Jag vet inte riktigt hur du kan tolka det jag skriver så skevt? Jag menade bara att man inte måste proppa i en bebis en hel portion exakt på 4-månadersdagen bara för att det står hur man blandar en hel portion på paketet. Läser man vad Livsmedelsverket skriver så handlar det ju om små, små smakprov i den åldern och inte hela portioner.

Och jo, jag vet exakt var gröten innehåller eftersom (som jag skrev tidigare) det finns att läsa på nätet för den som så önskar.

Om BVC följer Livsmedelsverkets rekommenationen så gör de ju rätt, men din BVC-sköterska och många andra sköterskor gör ju inte det. Tyvärr. Bara att beklaga. Föräldrar gör klokast i att läsa på själva. 
  • Kvinna30plus
    Rani skrev 2016-01-01 19:59:24 följande:

Jo det går utmärkt att ge det till barn. Men som jag skrivit- ett kryddmått från 4 mån. Smakis från 6 mån. Baserat på forskning.

Okej så då menar du att det som står på paketet i dosering är felaktigt? Från vart tror du sammansättningen av gröten och doseringsmängden kommer ifrån?
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 20:02:00 följande:

Och du har fortfarande inte berättat för mig var jag kan hitta informationen om att det är bättre att börja med fast föda så tidigt som möjligt, gärna redan från 3 månader? Det är andra gången du hävdar det nu. Var kan man läsa detta?

Och jag har aldrig påstått att någon info. på något paket är fel. Jag vet inte riktigt hur du kan tolka det jag skriver så skevt? Jag menade bara att man inte måste proppa i en bebis en hel portion exakt på 4-månadersdagen bara för att det står hur man blandar en hel portion på paketet. Läser man vad Livsmedelsverket skriver så handlar det ju om små, små smakprov i den åldern och inte hela portioner.

Och jo, jag vet exakt var gröten innehåller eftersom (som jag skrev tidigare) det finns att läsa på nätet för den som så önskar.

Om BVC följer Livsmedelsverkets rekommenationen så gör de ju rätt, men din BVC-sköterska och många andra sköterskor gör ju inte det. Tyvärr. Bara att beklaga. Föräldrar gör klokast i att läsa på själva. 

VART skrev jag stt det var bättre? Jag skrev fördelar. Jo du är otrevlig då du i ett svar till en annan påstod saker om vad jag sagt på hur du velat tolka det. Fast säger du att BVC har fel så säger du också att det är fel dosering som finns på grötpaketet. Å snälla det vet väl varenda förälder att man inte kan trycka i sitt barn mat! Jag har dessutom skrivit tidigare att det ska vara på barnets villkor å inget tvång. Men hur du kan få att jag skrivit att man ska tvinga i sitt barn maten förstår jag verkligen inte??? Du får gärna förklara dig hur du kan skriva så till mig? Tror du inte sammansättningen på gröten är baserad på att passa en 4 månaders på just den portionen?
  • Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 20:02:03 följande:

Okej så då menar du att det som står på paketet i dosering är felaktigt? Från vart tror du sammansättningen av gröten och doseringsmängden kommer ifrån?

Jag säger att jag litar på råden från livsmedelsverket som baseras på forskning.

De som gör gröten vill sälja gröt - jag litar mer på en oberoende myndighet. Proportionerna följer man givetvis - men hur mkt gröt jag ska ge mitt barn baserar jag inte på vad Nestlé eller Semper tycker.

Det jag försöker säga är att argument och råd som baserar sig på forskning är trovärdigare än "jag gjorde så och det gick bra"/"en bekant sa"/"jag läste på paketet och drog egna knasiga slutsatser".
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 20:02:00 följande:

Du ser ingen skillnad på vanlig mat å gröt gjord för 4månaders bebisar??
  • Kvinna30plus
    Rani skrev 2016-01-01 20:13:10 följande:

Jag säger att jag litar på råden från livsmedelsverket som baseras på forskning.

De som gör gröten vill sälja gröt - jag litar mer på en oberoende myndighet. Proportionerna följer man givetvis - men hur mkt gröt jag ska ge mitt barn baserar jag inte på vad Nestlé eller Semper tycker.

Det jag försöker säga är att argument och råd som baserar sig på forskning är trovärdigare än "jag gjorde så och det gick bra"/"en bekant sa"/"jag läste på paketet och drog egna knasiga slutsatser".

Du ser ingen skillnad på vanlig mat å gröt som är komponerad för att passa 4 månaders bebisar? Det är liksom inte gröt som är i närheten av va vi äter som gröt, så långt ifrån man kan komma om man jämför den gröt som är för 4 månaders till gröt vi äter..Det går inte att bara sälja barnmat hur som helst i Sverige. Det är stränga krav på barnmat. Hade inte Livsmedelverket godkänt produkten hade den inte sålts här. Och vart får du att jag enbart går på vad någon har sagt?
  • Kvinna30plus
    Rani skrev 2016-01-01 19:59:24 följande:

Alltså den rekommendationen gäller vanlig mat. Att likställa 'gröt' till fyra månaders med vanlig mat är som natt å dag.....
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader