• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 21:36:19 följande:

Om man ger enligt dosering på förpackningen ger man inte mer än vad de rekommenderar eller tidigare för den delen. Sedan att vi valt å ge smaksensationer lite tidigare är ju vårt val. Jag dömer inte ER för hur ni gör? Mitt barn mår prima å det tror jag era med gör. Som sagt Livsmedelverket rekommenderade från tre månader förr. Anledningen att detta ändrades var att amningen minskade. Vi har inte minskat på vårt barns ersättning för att hon fått ngt slick här å där så vi faller inte i den kategorin som är anledningen till att rådet ändrades.

Jaja, du gör som du vill. Men att råda andra att göra saker som strider mot den kunskap om barns utveckling och näringsbehov som finns idag är onödigt. TS villr ha råd. Det bästa rådet borde vara att ge ersättning om bebisrn inte blir mätt eftersim det är vad rekommendationerna säger. Portioner med gröt innan 6 mån (mer än pyttelite) är oavsett vad du säger ingen bra idé enligt den expertis som finns idag.

Sedan är det dumt att komma med rena felaktigheter såsom att gröt kan ges till små bebisar eftersom det skulle vara likt ersättning. Det är ju bara fel.
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-01 21:48:20 följande:

Men ger du SMAKportioner eller HELA portioner? För du skrev tidigare att ni precis börjat ersätta ett mål mat med gröt. Ersätta ett mål mat med gröt tolkar jag som att ni ger en hel portion - inte en smakportion. För en smakportion (=några skedar) gröt till en 5-månaders är ju inget konstigt, det kan man ju ge likaväl som lite smörgåsrån eller annat som glutenintroduktion. Speciellt om du planerar att sluta amma snart eftersom det ju är en stor fördel att få ett par månaders överlapp med gluten och amning tillsammans (eller du kanske inte ammar alls, det är möjligt att jag blandar ihop dig med någon annan i tråden, förlåt i så fall). En hel portion (baserat på 1 dl vatten) till en 5-månaders låter däremot lite mastigt just med tanke på att gluten skall introduceras med små mängder i början.

Vi har precisbörjat så har inte blandat mer än den smakportion som finns på receptet.dock är det betydligt mer än vad både min sambo å jag vill säga är en smakportion. Och vad ni här säger :) men jag tycker ni blandar ihop gröt som är sammansatt för fyra månaders och jämför med vanlig mat....vilket är en jätteskillnad och inte går att jämföra...men återigen så är ju doseringen anpassad för åldern. Sedan skall man ju givetvis introducera det. Men skulle vi ge en hel portion skulle vi inte kunna få i henne ersättning också dvs skulle ersätta just det målet. Skulle hon dock inte bli mätt så ger man ju givetvis, det är ju bebisen som styr...
  • Kvinna30plus
    Rani skrev 2016-01-01 21:59:45 följande:

Jaja, du gör som du vill. Men att råda andra att göra saker som strider mot den kunskap om barns utveckling och näringsbehov som finns idag är onödigt. TS villr ha råd. Det bästa rådet borde vara att ge ersättning om bebisrn inte blir mätt eftersim det är vad rekommendationerna säger. Portioner med gröt innan 6 mån (mer än pyttelite) är oavsett vad du säger ingen bra idé enligt den expertis som finns idag.

Sedan är det dumt att komma med rena felaktigheter såsom att gröt kan ges till små bebisar eftersom det skulle vara likt ersättning. Det är ju bara fel.

Fast om det är fel borde ju gröten inte få säljas och definitivt inte med den portionsstorlek som finns på förpackningen. Du blandar ihop vanlig mat å vanlig gröt mot 'gröt' som är komponerad för bebisar från 4 månader
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 13:07:17 följande:
    Ersättning baseras på skummjölkspulver gröten baseras på skummjölk....dvs samma sak
    Men du kanske ska läsa lite längre än till första ingrediensen i ingrediensförteckningen? I ersättningen är det en mycket längre lista av ingredienser än i havregröten från 4 månader. Och ersättningen innehåller 30 olika vitaminer och mineraler jämfört med grötens 21. Så gröten är inte alls lika näringsrik som ersättningen. Det är det man behöver titta på om man ska jämföra.
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 22:12:10 följande:

Men du kanske ska läsa lite längre än till första ingrediensen i ingrediensförteckningen? I ersättningen är det en mycket längre lista av ingredienser än i havregröten från 4 månader. Och ersättningen innehåller 30 olika vitaminer och mineraler jämfört med grötens 21. Så gröten är inte alls lika näringsrik som ersättningen. Det är det man behöver titta på om man ska jämföra.

Men snälla du.....vart har jag skrivit att vi slutat med ersättningen?
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 22:18:56 följande:
    Men snälla du.....vart har jag skrivit att vi slutat med ersättningen?
    Slutat? Va? Läste du ens mitt inlägg? 
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 22:12:10 följande:

Det jag menar att basen är samma är att det inte blir så stor påfrestning på bebisens mage. Inte jämförbart med vanlig mat som ni jämför med. Vanlig havregröt är basen just havre....... Men inte till bebisar där är basen mjölk precis som till ersättning..därför kan man ge den portionsstorlek som finns på förpackningen å från fyra månader....
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 22:22:37 följande:
    Det jag menar att basen är samma är att det inte blir så stor påfrestning på bebisens mage. Inte jämförbart med vanlig mat som ni jämför med. Vanlig havregröt är basen just havre....... Men inte till bebisar där är basen mjölk precis som till ersättning..därför kan man ge den portionsstorlek som finns på förpackningen å från fyra månader....
    Poängen är ju att eftersom det bara handlar om små smakprov och att basen är bröstmjölk/ersättning så spelar det inte så stor roll om det är gröt eller det du kallar "vanlig mat".
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 22:27:57 följande:

Poängen är ju att eftersom det bara handlar om små smakprov och att basen är bröstmjölk/ersättning så spelar det inte så stor roll om det är gröt eller det du kallar "vanlig mat".

Fast doseringen på gröten är ju just inte små smakprov. Näringsmässigt (kalorier fett etc ) motsvarar en portion gröt samma som ett mål ersättning till 4 månaders. Och så skulle jag inte ge vanligt mat. Eller vad menar du?
  • pigglet

De som tillverkar gröten vill sälja. Deras ENDA syfte är faktiskt att sälja. De har ett intresse av att man börjar ge bebisar deras produkt, så tidigt som möjligt och i så stor mängd som möjligt.

För mig känns det smartare att följa livsmedelsverkets rekommendationer. De har som uppgift att sammanställa all forskning som ges ut och utifrån detta göra rekommendationer. Eftersom det hela tiden forskas kring mat så kommer rekommendationerna att ändras om något nytt framkommer, tex så ändrades för 12 år sedan rekommendationen att man skulle vänta med smakportioner tills bebisen är 6 månader.
    Från 4 månader kan man, om man vill, ge smaksensationer, dvs typ en slick från fingret.
    Från 6 månader är det smakportioner, man börjar med någon tesked och ökar sakta mängden.
    Vid 10-12 månader börjar det handla om sådan mängd att man byter ut de flesta målen. Fram till dess är det alltså bröstmjölk eller ersättning som gäller i huvudsak.

Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader