• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 10:45:44 följande:
    ja å det jag läst mig till är att det är bättre att börja introducera mat tidigt. Du har uppenbarligen läst dig till tvärtom, men eftersom jag själv vet hur jag granskar mina källor litar jag mer på vad jag själv läst än ngn på ett forum som hävdar att alla BVC sköterskor har fel som följer Livsmedelverketsäger rekommendationer
    Nej, jag har inte läst "tvärtom", jag har läst att man kan börja med små smaksensationer från 4 månader om man vill, eller vänta tills 6 månader och då börja med smakportioner, vilket vi alltså gjorde, helt enligt rekommendationen. Det är inget "tvärtom". Och jag har länkat till källan. Men länka gärna till den källan som säger att det är bättre att börja med mat tidigare än så.
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 10:29:30 följande:

Ok så du vet bättre än folk som jobbar med detta? Du hävdar att de på vår BVC har fel som säger att vi kan byta ut ett mål mot gröt som är till från 4-månaders?

Ja, ska man följa rådande rekommendationer från Livsmedelsverket (och BVC är ålagda att följa deras rekommendationer) så har din BVCsköterska fel när hon säger att du ska byta ut ett mål till gröt på en 4-månaders. Att du har fått ett felaktigt råd kan du ju inte rå för, utan det är ju din BVC-sköterska som tyvärr inte är uppdaterad. Men det ju bra att din bebis verkar ha tålt det bra!
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 10:48:18 följande:

Nej, det är tydligt att BVC inte alltid följer rekommendationerna.

Så här skriver man på LMV's hemsida:

"Tidigast från fyra månaders ålder kan du låta barnet få smaka små prov av vanlig mat, så länge det är så små mängder att de inte konkurrerar med amningen. Även om du ger små smakprov är det alltså viktigt att fortsätta amma fullt eller ge ersättning som vanligt ända tills barnet är sex månader. [...] Om barnet inte verkar intresserat behöver du inte ge några smakprover. Bröstmjölken eller modersmjölksersättningen ger all näring barnet behöver under hela första halvåret, utom D-vitamin. Det går därför lika bra att vänta tills barnet är sex månader. [...]Om man har ett barn som vill äta mycket kan det vara svårt att veta när man ska sätta stopp. Är barnet fortfarande hungrigt kan det vara bättre att fylla på med bröstmjölk eller ersättning än att öka mängden mat för fort. [...] Från cirka åtta månader: När barnet vill ha större smakportioner ökar man successivt mängderna till små måltider. Bröstmjölk eller modersmjölksersättning innehåller fortfarande mycket av den näring barnet behöver."

Ja var väl inget nytt. Men du förstår ju inte att gröten är anpassad till bebisar från 4 månader. Hade den inte varit det hade det inte fått säljas här. Om det är gröten du reagerar på att mankan börja byta ut mot ett mål mat?
  • Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-01 10:53:21 följande:

Ja, ska man följa rådande rekommendationer från Livsmedelsverket (och BVC är ålagda att följa deras rekommendationer) så har din BVCsköterska fel när hon säger att du ska byta ut ett mål till gröt på en 4-månaders. Att du har fått ett felaktigt råd kan du ju inte rå för, utan det är ju din BVC-sköterska som tyvärr inte är uppdaterad. Men det ju bra att din bebis verkar ha tålt det bra!

Gröten är från 4 månaders, dvs anpassad för stt ge från fyra månader....det ställs väldigt höga krav på barnmat här i Sverige allt enligt rekommendation från Livsmedelsverket...
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 10:54:58 följande:
    Ja var väl inget nytt. Men du förstår ju inte att gröten är anpassad till bebisar från 4 månader. Hade den inte varit det hade det inte fått säljas här. Om det är gröten du reagerar på att mankan börja byta ut mot ett mål mat?
    Ja det är klart att gröten är anpassad till ålder. Vad har det med saken att göra?
    Det måste ju finnas gröt om man ska kunna ge smakportioner av det. 
    Vi valde också en gröt som var anpassad för åldern när vi började ge smakportioner av gröt vid 7 månaders ålder.
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 11:02:04 följande:

Ja det är klart att gröten är anpassad till ålder. Vad har det med saken att göra?

Det måste ju finnas gröt om man ska kunna ge smakportioner av det. 

Vi valde också en gröt som var anpassad för åldern när vi började ge smakportioner av gröt vid 7 månaders ålder.

Men om du då läser på hur mycket man faktiskt ger av den, alltså på förpackningen finns ju instruktioner på hur mycket en portion är som man blandar till samt hur man blandar till smakportion, vi blandade till smakportion å tyckte det var mycket å då var d inte ens en full portion, är det fel det som står på paketet med menar du?
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 11:04:56 följande:
    Men om du då läser på hur mycket man faktiskt ger av den, alltså på förpackningen finns ju instruktioner på hur mycket en portion är som man blandar till samt hur man blandar till smakportion, vi blandade till smakportion å tyckte det var mycket å då var d inte ens en full portion, är det fel det som står på paketet med menar du?
    Nej, varför skulle det vara fel? Hur menar du? Vad har har blandningen av grötar med den här diskussionen att göra?
    Det är när din sköterska rekommenderar att ni ska börja byta ut hela mål vid 4 månader som hon är ute och cyklar och frångår rekommendationen. Men vill ni gå på det så gör det. Alla gör ju som de vill.
  • bo50
    Natulcien skrev 2016-01-01 11:34:22 följande:

Nej, varför skulle det vara fel? Hur menar du? Vad har har blandningen av grötar med den här diskussionen att göra?

Det är när din sköterska rekommenderar att ni ska börja byta ut hela mål vid 4 månader som hon är ute och cyklar och frångår rekommendationen. Men vill ni gå på det så gör det. Alla gör ju som de vill.

• Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 10:26:53 följande:

Som sagt alla gör som man vill jag lägger inte i några värderingar hur DU gör eller ngn annan här heller. Ett skick på fingret vid tre månader har inte varit dåligt för vårt barn å inte av de i min föräldragrupps alla barn heller. Man måste få känna efter å göra det som man själv märker funkar på sitt barn, alla är olika. Någons barn här kunde ju varken gapa eller svälja vid 5 månader vår gjorde det vid 4 så DET är olika.

Inget av det du skriver säger något om barnets förmåga att smälta naten och huruvida detta kommer vara bra för dem på sikt. Det vet däremot de sim forskat på detta. Därflr ser rekommendationerna ut som de gör. Självklart får man göra som man vill, men du har skrivit en del rena felaktighetet såsom att ersättnung och gröt skulle vara samma sak och därmed litar jag mer på expertisen.
  • Kvinna30plus

Log gröt

Rani skrev 2016-01-01 12:37:40 följande:

Inget av det du skriver säger något om barnets förmåga att smälta naten och huruvida detta kommer vara bra för dem på sikt. Det vet däremot de sim forskat på detta. Därflr ser rekommendationerna ut som de gör. Självklart får man göra som man vill, men du har skrivit en del rena felaktighetet såsom att ersättnung och gröt skulle vara samma sak och därmed litar jag mer på expertisen.

Men herregud det låter som man ger hela måltider av vanlig mat. Gröten r anpassad att ge en hel portion av vid fyra månader. Den är gjord för fyramånaders bebisar det är liksom inte vanlig gröt vi pratar om
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader