• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 15:21:13 följande:

Nejdå. Oroa dig inte.

Jag köpte inte 4 månaders gröt vid 7 månader, utan gröt för 6 månader. Men den slängde jag ju inte bara för att han var 7 eller 8 månader utan vi gjorde slut på förpackningen.

Han åt nämligen inte enbart gröt utan fick även bröstmjölk och andra smakportioner i den åldern. Gröten är en så liten del av det totala näringsintaget så man behöver inte vara rädd bara för att bebisen råkar vara ett par månader över åldern på paketet. Det är vad jag menar. Han fick även 1-årsvälling när han var 2 år eftersom vällingarna från 2 år inte var naturella. Men även då var vällingen en så liten del av den totala dagskonsumtionen att det gick alldeles lysande.

Klart man inte slänger mat som går att äta.
  • annasv1980

Är det någon som vet hur lång tid det tar innan man märker om bebisen har en glutenintolerans (eller om det bara beror på ovana för mage/tarm) från det att man börjar introducera gröt. Min snart 5-månaderskille började få gröt när han var fyra månader, efter ca tre veckor började han bli otroligt gasig och det märktes att han hade ont i magen. Avföringen var dock nästan lika som tidigare. Lite lösare vid ett par tillfällen. Han har levt på ersättning hela livet så han påverkas inte av vad jag äter.

• carolinheiner
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 14:34:59 följande:
    Fast nu är du väl ute å cyklar? Köper du gröt anpassad för fyra månaders till din 7 månaders? Då får ju din 7 månaders inte i sig det den behöver......å då förstår jag att det näringsmässigt felar. Precis som att man byter ersättning vid 6 månader för att anpassa näringsbehovet för man ger ju inte samma ersättning när barnet blir större
    Man byter inte ersättning när dom är 6 mån. Man bytar till 2:an när huvudfödan är mat och inte modermjölksersättning. Därför 2:an heter tillägg och inte ersättning.. Tycker du pratar mkt i nattmössan.. Vår är 10 mån okorr å 7 mån korr. Han äter halv burk mat plus efterätt.. Å vi började ge smakportioner vid 5 mån okorr ålder.. Inte hela smakportionen utan bara någon sked. Man behöver inte blanda en hel smakportion lika mkt som du inte behöver ge allt bara för att de står så. Följer du alla mått när du lagar mat? Väger upp 100g pasta/ pers å väger pä tallriken så alla får lika? Å alla måste äta upp fast dom är mätta? Kom inte å säg att de inte är samma sak för de är de. Sen att ditt barn klarar de så betyder inte de att alla barn klarar de. Så tycker inte du ska ge dom rekommendationerna till andra.
  • carolinheiner
    annasv1980 skrev 2016-01-01 17:00:58 följande:

Är det någon som vet hur lång tid det tar innan man märker om bebisen har en glutenintolerans (eller om det bara beror på ovana för mage/tarm) från det att man börjar introducera gröt. Min snart 5-månaderskille började få gröt när han var fyra månader, efter ca tre veckor började han bli otroligt gasig och det märktes att han hade ont i magen. Avföringen var dock nästan lika som tidigare. Lite lösare vid ett par tillfällen. Han har levt på ersättning hela livet så han påverkas inte av vad jag äter.

Ta liten paus eler minska mängden. Klart att magen gör uppror när de kommer annat som ska störa ;)
  • Kvinna30plus
    carolinheiner skrev 2016-01-01 18:22:51 följande:
    Man byter inte ersättning när dom är 6 mån. Man bytar till 2:an när huvudfödan är mat och inte modermjölksersättning. Därför 2:an heter tillägg och inte ersättning.. Tycker du pratar mkt i nattmössan.. Vår är 10 mån okorr å 7 mån korr. Han äter halv burk mat plus efterätt.. Å vi började ge smakportioner vid 5 mån okorr ålder.. Inte hela smakportionen utan bara någon sked. Man behöver inte blanda en hel smakportion lika mkt som du inte behöver ge allt bara för att de står så. Följer du alla mått när du lagar mat? Väger upp 100g pasta/ pers å väger pä tallriken så alla får lika? Å alla måste äta upp fast dom är mätta? Kom inte å säg att de inte är samma sak för de är de. Sen att ditt barn klarar de så betyder inte de att alla barn klarar de. Så tycker inte du ska ge dom rekommendationerna till andra.
    jaha och fortfarande täcker ettan enbart näringsbehovet upp till 6 månader, men du tycker man skall fortsätta med det ändå utan att komplettera med annan mat???  givetvis behöver man inte ge allt som står om man inte vill, men påstår du att det är felaktiga mängd portioner som står på paketet? ja du får gärna börja vid 5 månader som först, det är ju ERT val jag dömer dig inte överhuvudtaget, och har inte dömt någon i tråden utan berättade bara om hur VI gjort. 
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 16:05:08 följande:
    Hur tänker du när du gör den bedömningen? Jag har hänvisat till Livsmedelsverkets rekommendationer, inte till "en jag känner som har 10 barn".

Inlägget du citerade var ett svar på ett annat inlägg och för att förtydliga svaret gav jag ett exempel. Hur kan du tolka det som att "alla barn fungerar som dina barn"? Förklara gärna, för jag har svårt att förstå hur man kan missförstå så.
    du är så otroligt otrevlig. jag har satt mig in tillräckligt för att veta att jag inte skadar mitt barn att det får "smaksensationer" ngn gång ibland från 3 månader utan snarare har tvärtom och har många fördelar. Efter inspiration får de i min föräldragrupp, VAD är det som är fel med det? Vi har i sverige tidigare haft från 3 månader, just från livsmedelsverket. Men jag propagerar inte att alla ska göra så, jag säger vi har gjort så. Men från 4 månader, som ts barn är är det ju rekommendation att börja. Och ja gröten som är från 4 månader, kan man böja ge en hel portion av och byta ett annat mål mat med om bebis gillar det. Börja med  att blanda det som de skriver är smakportion och sedan öka till en full portion. Du påstår fortfarande att det som står på paketet är felaktigt? Tycker du ska kolla närmre på innehållsförteckningen på den kontra ersättning, det hittade du ju på nätet sa du. 

Jag har inte lagt NÅGRA som helst värderinga HUR du gör, utan tycker du får göra som du vill, jag tror dina barn mår prima, precis som mitt. 

Men du kommer med påståenden om gröten som är från 4 månader som du inte ens vet vad det innehåller. Att BVC sköterskorna inte kan sitt jobb och att deras rekommendationer, utefter livsmedelsverkets rekommendationer skadar barn då eftersom du säger dom har fel? 
  • Kvinna30plus
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 19:03:58 följande:
    du är så otroligt otrevlig. jag har satt mig in tillräckligt för att veta att jag inte skadar mitt barn att det får "smaksensationer" ngn gång ibland från 3 månader utan snarare har tvärtom och har många fördelar. Efter inspiration får de i min föräldragrupp, VAD är det som är fel med det? Vi har i sverige tidigare haft från 3 månader, just från livsmedelsverket. Men jag propagerar inte att alla ska göra så, jag säger vi har gjort så. Men från 4 månader, som ts barn är är det ju rekommendation att börja. Och ja gröten som är från 4 månader, kan man böja ge en hel portion av och byta ett annat mål mat med om bebis gillar det. Börja med  att blanda det som de skriver är smakportion och sedan öka till en full portion. Du påstår fortfarande att det som står på paketet är felaktigt? Tycker du ska kolla närmre på innehållsförteckningen på den kontra ersättning, det hittade du ju på nätet sa du. 

Jag har inte lagt NÅGRA som helst värderinga HUR du gör, utan tycker du får göra som du vill, jag tror dina barn mår prima, precis som mitt. 

Men du kommer med påståenden om gröten som är från 4 månader som du inte ens vet vad det innehåller. Att BVC sköterskorna inte kan sitt jobb och att deras rekommendationer, utefter livsmedelsverkets rekommendationer skadar barn då eftersom du säger dom har fel? 
    och huvudorsaken att livsmedelsverket ändrade från tre till fyra månader var för att man såg en nedgående trend med amningen och ansåg sig att det var sambandet
  • Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 13:07:17 följande:

VART har jag skrivit att det är samma sak?? Jag skrev basen är d samma...

Ersättning baseras på skummjölkspulver gröten baseras på skummjölk....dvs samma sak

Hahaha, ja då kan du ju ge din bebis sprutgrädde oxå då.
  • Rani

Nä allvarligt, det är mjölet som bebisen har problem med. Oavsett om gröt också innehåller skummjölk.

• Kvinna30plus
    Rani skrev 2016-01-01 19:34:43 följande:

Hahaha, ja då kan du ju ge din bebis sprutgrädde oxå då.

Ok så nu är det fel att ge ersättning med?? eller vart vill du komma?
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader