• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • Mooomin

De rekommenderar inte att man byter ut amning/ersättning mot en portion vid 4 månader!? Det är fortfarande smaksensationer som gäller! Att vi TIDIGARE haft 3 månader och att livsmedelsverket sedan ändrat till 4 månader säger dig ingenting?

Kvinna30plus skrev 2016-01-01 19:03:58 följande:

du är så otroligt otrevlig. jag har satt mig in tillräckligt för att veta att jag inte skadar mitt barn att det får "smaksensationer" ngn gång ibland från 3 månader utan snarare har tvärtom och har många fördelar. Efter inspiration får de i min föräldragrupp, VAD är det som är fel med det? Vi har i sverige tidigare haft från 3 månader, just från livsmedelsverket. Men jag propagerar inte att alla ska göra så, jag säger vi har gjort så. Men från 4 månader, som ts barn är är det ju rekommendation att börja. Och ja gröten som är från 4 månader, kan man böja ge en hel portion av och byta ett annat mål mat med om bebis gillar det. Börja med  att blanda det som de skriver är smakportion och sedan öka till en full portion. Du påstår fortfarande att det som står på paketet är felaktigt? Tycker du ska kolla närmre på innehållsförteckningen på den kontra ersättning, det hittade du ju på nätet sa du. 

Jag har inte lagt NÅGRA som helst värderinga HUR du gör, utan tycker du får göra som du vill, jag tror dina barn mår prima, precis som mitt. 

Men du kommer med påståenden om gröten som är från 4 månader som du inte ens vet vad det innehåller. Att BVC sköterskorna inte kan sitt jobb och att deras rekommendationer, utefter livsmedelsverkets rekommendationer skadar barn då eftersom du säger dom har fel? 

• Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-01 20:31:58 följande:

De rekommenderar inte att man byter ut amning/ersättning mot en portion vid 4 månader!? Det är fortfarande smaksensationer som gäller! Att vi TIDIGARE haft 3 månader och att livsmedelsverket sedan ändrat till 4 månader säger dig ingenting?

Men nu är det ju inte vanlig mat vi pratar om.... Utan om gröt som är baserat på samma bas som ersättningen och komponerad för att passa 4 månaders bebisar. Jo jag vet bakgrunden till det. För att amningen minskade inte för att det är farligt för barnet. Då är det alltså fel dosering på grötpaketet? Då har Livsmedelverket godkänt något som är felaktigt?
  • m0desty

Vi fick äntligen slut på första barnets magproblem när vi började ge puréer vid 4 månaders ålder. Vi trappade snabbt upp till portioner på en halv burk ca. Vid 6 månader ammade jag morgon och kväll men slutade helt någon gång innan 7 månader. Hon fick aldrig ersättning.

Lillasyster har också ätit puréer från 4 månader men inte ökat sina portionsstorleken lika snabbt. Nu är hon 6 månader och äter ca en tredjedels till en halv burk. Hon får ersättning ibland och gillar flaskan. Troligtvis blir hon mättare på detta än storasyster blev på amning.

Du märker snabbt vad som funkar att ge och när bebisen inte vill ha mer slutar den gapa efter mer. Bara lita på din instinkt så blir det bea!

• Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 20:29:33 följande:

Du ser ingen skillnad på vanlig mat å gröt som är komponerad för att passa 4 månaders bebisar? Det är liksom inte gröt som är i närheten av va vi äter som gröt, så långt ifrån man kan komma om man jämför den gröt som är för 4 månaders till gröt vi äter..Det går inte att bara sälja barnmat hur som helst i Sverige. Det är stränga krav på barnmat. Hade inte Livsmedelverket godkänt produkten hade den inte sålts här. Och vart får du att jag enbart går på vad någon har sagt?

Rekommendationerna gäller all mat som inte är amning eller ersättning.

Jag tror inte du vill förstå. Det är inget fel på gröten. Det är mängden och när vi pratar om.

Alla dina argument har varit antingen tagna från dina egna tankar eller någon 10-barnsmamma du känner/gamla råd.
  • minerva123
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 08:51:30 följande:

Vår 5 månaders nu har vi för första ggn igår ersatt ett mål m gröt enligt rekommendation från BVC hon var nästan förvånad att vi inte börjat tidigare alltså från 4 månader. Har du kollat innehållsförteckning på gröt på 4 månader ser du att basen är samma som ersättning.

Tankefelet du gör är att du bara tittar på vad ersättning och 4-månadersgröt har gemensamt (skummjölkspulver). Med den logiken skulle du, om du ursäktar det simpla exemplet, likaväl kunna ge gräddglass åt din bebis eftersom den också baseras på mjölk. Det intressanta är ju skillnaderna mellan ersättning och gröt. Och det är ju spannmålet. Sempers 4-månadersgröt innehåller nästan 30% rismjöl (vilket jag personligen skulle akta mig för med tanke på det nyliga arseniklarmet och nya rekommendationer om ris åt barn. Men det är ett helt annat ämne.). Nestles 4-månadersgröt innehåller 25% havre och även där rismjöl och vete. Så att säga att ersättning och gröt är jämförbara är helt enkelt fel. Du har rätt i att gluten helst skall introduceras före 6 månader - men det behövs inga grötportioner för att uppnå det. Volymerna av gluten kan vara mycket, mycket mindre för att nå samma introducerande effekt. Och som någon skrev här tidigare - att lita på kommersiella företags råd och rekommendationer är alltid en sämre väg att gå jämfört med en oberoende aktör. Livsmedelverket har liksom inget vinstintresse när det gäller grötförsäljning. Jag lägger ingen värdering i när och hur du börjar ge mat åt ditt barn, även om det synd att du stött på en BVC-sköterska som inte är up to date och som säger att du redan nu ska ersätta ett mål mat med gröt, vilket jag inte tolkar som en smakportion utan som ett helt mål. Men rätta mig om jag har fel.
  • Mooomin

En smakportion var 2 msk vatten och 1/2msk pulver.. De ska smaka av gröten.

Kvinna30plus skrev 2016-01-01 20:38:08 följande:

Men nu är det ju inte vanlig mat vi pratar om.... Utan om gröt som är baserat på samma bas som ersättningen och komponerad för att passa 4 månaders bebisar. Jo jag vet bakgrunden till det. För att amningen minskade inte för att det är farligt för barnet. Då är det alltså fel dosering på grötpaketet? Då har Livsmedelverket godkänt något som är felaktigt?

• Kvinna30plus
    minerva123 skrev 2016-01-01 20:45:32 följande:

Tankefelet du gör är att du bara tittar på vad ersättning och 4-månadersgröt har gemensamt (skummjölkspulver). Med den logiken skulle du, om du ursäktar det simpla exemplet, likaväl kunna ge gräddglass åt din bebis eftersom den också baseras på mjölk. Det intressanta är ju skillnaderna mellan ersättning och gröt. Och det är ju spannmålet. Sempers 4-månadersgröt innehåller nästan 30% rismjöl (vilket jag personligen skulle akta mig för med tanke på det nyliga arseniklarmet och nya rekommendationer om ris åt barn. Men det är ett helt annat ämne.). Nestles 4-månadersgröt innehåller 25% havre och även där rismjöl och vete. Så att säga att ersättning och gröt är jämförbara är helt enkelt fel. Du har rätt i att gluten helst skall introduceras före 6 månader - men det behövs inga grötportioner för att uppnå det. Volymerna av gluten kan vara mycket, mycket mindre för att nå samma introducerande effekt. Och som någon skrev här tidigare - att lita på kommersiella företags råd och rekommendationer är alltid en sämre väg att gå jämfört med en oberoende aktör. Livsmedelverket har liksom inget vinstintresse när det gäller grötförsäljning. Jag lägger ingen värdering i när och hur du börjar ge mat åt ditt barn, även om det synd att du stött på en BVC-sköterska som inte är up to date och som säger att du redan nu ska ersätta ett mål mat med gröt, vilket jag inte tolkar som en smakportion utan som ett helt mål. Men rätta mig om jag har fel.

Ok jag ger havregröt finns inge ris alls. Risgröt skulle jag inte ge, för jag ser inga fördelar med det. Men då är det fel dosering på paketet och som Livsmedelverket godkänt. Å tror du inte gluteninnehållet är anpassat just för fyramånaders? Att sammansättningen är just sådan att man kan ge den doseringen som står på paketet? Om inte skulle man ju likaväl kunna ge en tsk vanlig havregröt. nej ger inget socker ser inga fördelar med det.
  • Rani

Men vad är då fördelen med att ersätta mål med gröt vid 5 månader. Och att ge smakportioner som ökas vid 4 månader.

Förklara- för jag ser inga fördekar alls.

• Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-01 20:46:28 följande:

En smakportion var 2 msk vatten och 1/2msk pulver.. De ska smaka av gröten.

Sempers havregröt 4 månader är smakportion 2 2/3 msk gröt å 3/4 vatten
  • Mooomin

Ja. Inte äta en hel portion. Det står ju mått både för en smakportion och sedan en "full" portion. När de är 4 månader KAN man börja introducera smaker så att magen sakta får vänja sig.

Kvinna30plus skrev 2016-01-01 20:56:34 följande:

Sempers havregröt 4 månader är smakportion 2 2/3 msk gröt å 3/4 vatten

Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader