• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • Kvinna30plus
    Carabellis kusp skrev 2016-01-01 23:12:42 följande:

Att kcal inte alls har med näringsinnehållet att göra.

Nej å det vet jag mkt väl. Men någon menade att portionen på förpackningen enbart var att avses som smakportion. Och energimässigt så är det inte så.
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 23:14:09 följande:

Va? Var skrev jag att man ska sluta med ersättning!? Jag skriver ju för sjutton raka motsatsen!? Har du läst mina inlägg??

Det enda jag skriver är att du ger fel information när du skriver att ersättning och gröt är jämförbart och att du måste läsa näringsförteckningen. Men det är väl ingen slump att du istället valde att ange energiinnehållet, antar jag...

Var kan jag läsa om att det är bättre/fördelar med att ge fast föda så tidigt som möjligt?

Jag har för sjutton inte skrivit att det är jämförbara att du kan sluta med ersättning å bara ge gröt! Vart har jag skrivit det? Det som är jämförbart är basen, dvs barnets mage är redan van vid basen. De går inte att jämföra med smakportioner/ sensationer av vanlig mat. Därför kan man ge mer av 'gröten' än en smaksensation. Rådet om smaksensation gäller just vanlig mat. Dvs du ska kunna ta av den mat du själv äter. Ex lax å potatis, sås å potatis kyckling, mosad kokt morötter osv. Hur kan du jämföra sådan mat med 'gröt' som är framtagen till fyramånaders bebisar?
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 23:21:45 följande:
    Jag har för sjutton inte skrivit att det är jämförbara att du kan sluta med ersättning å bara ge gröt! Vart har jag skrivit det? Det som är jämförbart är basen, dvs barnets mage är redan van vid basen. De går inte att jämföra med smakportioner/ sensationer av vanlig mat. Därför kan man ge mer av 'gröten' än en smaksensation. Rådet om smaksensation gäller just vanlig mat. Dvs du ska kunna ta av den mat du själv äter. Ex lax å potatis, sås å potatis kyckling, mosad kokt morötter osv. Hur kan du jämföra sådan mat med 'gröt' som är framtagen till fyramånaders bebisar?
    Jag jämför inte gröt med kyckling. Jag jämför inte heller gröt med ersättning.
    Bröstmjölk och ersättning är vad ett spädbarn mår bäst av att äta de första månaderna. Sedan introducerar man sakta annan föda. Och när det gäller de små smakproven så är gröt lika mycket "annan föda" som puréer och annat och ska även det ges som smakportion. Men det vore intressant att veta var du har läst om att råden om smakportion gäller allt utom gröt? Som sagt, det är bara pulvergröt, ingen mirakelprodukt.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 23:21:45 följande:
    Och...Var kan jag läsa om att det är bättre/fördelar med att ge fast föda så tidigt som möjligt?
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 23:14:09 följande:

Va? Var skrev jag att man ska sluta med ersättning!? Jag skriver ju för sjutton raka motsatsen!? Har du läst mina inlägg??

Det enda jag skriver är att du ger fel information när du skriver att ersättning och gröt är jämförbart och att du måste läsa näringsförteckningen. Men det är väl ingen slump att du istället valde att ange energiinnehållet, antar jag...

Var kan jag läsa om att det är bättre/fördelar med att ge fast föda så tidigt som möjligt?

Jag kan inte kopiera in här med mobilen men på ex trygga barn kan du läsa att genom ge smakprover gör man barn nyfikna. Samt att det förbereder mage å tarmar å på nya födoämnen. Men det är som sagt bara att söka efter information och sålla efter det du anser trovärdigt. Och sen återigen är du så himla otrevlig med taskig attityd 'men det är väl ingen slump att du valde det' klockan är mitt i natten skulle jag redogjort för varenda liten vitamin å mineral? Det de visar är ju att det energimässigt motsvarar ett mål mat inte bara en smakportion. Men återigen har jag aldrig sagt att man ska sluta med ersättning så allt som finns i ersättningen som inte finns i gröten får ju barnrt ändå...
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 23:27:51 följande:

Jag jämför inte gröt med kyckling. Jag jämför inte heller gröt med ersättning.

Bröstmjölk och ersättning är vad ett spädbarn mår bäst av att äta de första månaderna. Sedan introducerar man sakta annan föda. Och när det gäller de små smakproven så är gröt lika mycket "annan föda" som puréer och annat och ska även det ges som smakportion. Men det vore intressant att veta var du har läst om att råden om smakportion gäller allt utom gröt? Som sagt, det är bara pulvergröt, ingen mirakelprodukt.

Men det jag vill komma då menar du att doseringen på förpackningen är felaktig? Eftersom doseringen INTE motsvarar en liten smakportion...
  • Mooomin

Hur kokar man ett kryddmått gröt?

Kvinna30plus skrev 2016-01-01 23:37:47 följande:

Men det jag vill komma då menar du att doseringen på förpackningen är felaktig? Eftersom doseringen INTE motsvarar en liten smakportion...

• Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-01 23:42:11 följande:

Hur kokar man ett kryddmått gröt?

4 msk jämfört med ett kryddmått?? 22/3 msk jämfört med ett krm?? Det hade varit enkelt å gjort 1 msk å 1/4 dl vatten. Busenkelt! Men då är det felaktigt på förpackningen. Bäst att då kontakta Livsmedelsverket. jag kan återkomma efter jag fått svar därifrån. :)
  • Mooomin

Jag menade, att det finns väl ingen som gör så lite.. Man gör väl iordning en liten smakportion och låter barnet smaka. Man behöver inte ge allt.

Kvinna30plus skrev 2016-01-01 23:46:43 följande:

4 msk jämfört med ett kryddmått?? 22/3 msk jämfört med ett krm?? Det hade varit enkelt å gjort 1 msk å 1/4 dl vatten. Busenkelt! Men då är det felaktigt på förpackningen. Bäst att då kontakta Livsmedelsverket. jag kan återkomma efter jag fått svar därifrån. :)

• Sommar15

Från Livsmedelsverket, stycket 4 mån (inte efter 6 mån):

"Smakportioner

Det finns inte tillräckligt med forskning för att kunna säga hur fort barn ska eller kan vänja sig vid mat. De åldersintervall som beskrivs här grundas i stället på beprövad erfarenhet. Eftersom alla barn är olika ska du inte se de här intervallen som exakta gränser. Du behöver därför inte vara orolig om ditt barn vill gå fortare eller långsammare fram."

Gröt eller ej ;) - nu känner jag mig trygg att ge lite större smakportioner eftersom min lilla tjej gillar det så mycket.

T
Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader