• Sommar15

Portionsstorlek 4 månader

Jag har en bebis som precis blivit fyra månader och har börjat få smakportioner en gång per dag (grönsakspuré av olika slag). Är utomlands nu men tänkte börja med gröt också (för att introducera gluten) när jag är tillbaka i Sverige om en dryg vecka.

Enl BVC så ska man inte ersätta ett mål förrän vid sex månaders ålder, vilket jag är med på. Nu får hon lite puré och sedan amning + ersättning (hon blir inte nöjd på enbart amning). Men hur mycket är en lagom smakportion? Tycker jag läser olika överallt i broschyrer från BVC och på nätet - allt från en liten skål till att doppa fingret i sås liksom. Hon älskar maten hon fått och slukar det glatt och bara gapar efter mer. Har nu begränsat det så att inte magen ska reagera (vilket den inte har) men hon vill ha mer och blir arg när vi slutar mata. Är det ok att öka på?

Till saken hör att jag helst vill sluta amma, i alla fall dagtid. Det är så krångligt och bökigt och hon får ändå flaska efter nästan varje mål så det är bara ett ytterligare moment nu med puré också. Ska jag köra puré+ersättning enbart på dagtid (a la frukost, lunch, middag) och amning+ersättning däremellan? Tycker detta är så svårt med så många olika bud så tar tacksamt emot råd från erfarna mammor!

Amningsfanatiker undanbedes :) ska börja jobba när hon är 9 månader så då senast måste jag ha slutat, men tänker fasa ut allteftersom nu redan.

• Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader
  • Rani
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 22:07:21 följande:

Fast om det är fel borde ju gröten inte få säljas och definitivt inte med den portionsstorlek som finns på förpackningen. Du blandar ihop vanlig mat å vanlig gröt mot 'gröt' som är komponerad för bebisar från 4 månader

Det finns inga lagar som dikterar vad människor ska äta eller ge sina barn. Det som finns är rekommendationer från Livsmedelsverket. Och enligt dessa har du fel angående gröten.
  • Rani
    Natulcien skrev 2016-01-01 23:03:30 följande:

Ja, tanken är att introducera en full portion så småningom, men inte vid 4 månader.

Du behöver inte ens ge gröt för att introducera gluten. Så nej, det är inte därför gröten finns. Det är pulvergröt, ingen mirakelprodukt.

Semper har massor av produkter för 4 månaders, äppeljuice t.ex. Ger du bebisen det också, eftersom det finns?

Var kan jag läsa om att det är bättre/fördelar med att ge fast föda så tidigt som möjligt?

Ja, precis.
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 22:58:40 följande:
    En portion gröt 140 kcal ersättning 180 ml 130 kcal. Redovisar för enkelhetensskull enbart kcal dvs energimängd.
    Kcal säger ingenting om näringsinnehållet. Läs på paketen!!
  • Kvinna30plus
    Mooomin skrev 2016-01-01 22:48:51 följande:

Sen är det nog svårt att skriva mått för en smaksensation/smakprov på en förpackning, det finns väl något "minimum" för hur lite gröt man kan göra iordning. Att skriva ut "receptet" på tex ett kryddmått gröt blir svårt..

2 2/3 msk

kontra en full portion på 4 msk. Smakportionen är alltså nästan 3/4 av full portion...det går nog att göra recept på mindre....varför inte en halv portion 2 msk å 1/2 dl vatten? Jätteenkelt...
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 23:04:56 följande:

Men snälla var har jag sagt det? Det jag säger är att energimässigt motsvarar det ett mål ersättning. Energimässigt = kcal
  • Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 23:06:45 följande:
    Men snälla var har jag sagt det? Det jag säger är att energimässigt motsvarar det ett mål ersättning. Energimässigt = kcal
    Ja, och vad tillför det diskussionen? Du kan hitta massor av föda som energimässigt motsvarar en portion bebisgröt. Det är näringsinnehållet som är intressant.
    Det var därför jag skrev: Läs på paketen. 

Var kan jag läsa om att det är bättre/fördelar med att ge fast föda så tidigt som möjligt?
  • Kvinna30plus
    Natulcien skrev 2016-01-01 23:04:56 följande:

Återigen vart får du att man skulle sluta med ersättning? Vart får du att ett barn inte skulle få i sig allt det den behöver för att Den äter gröt med som innehåller mkt nyttigheter det med?
  • Kvinna30plus
    Carabellis kusp skrev 2016-01-01 23:02:58 följande:

3 rutor mörk choklad innehåller 150 kcal.

Och? Vad vill du säga med det?
  • Carabellis kusp

Att kcal inte alls har med näringsinnehållet att göra.

Kvinna30plus skrev 2016-01-01 23:11:42 följande:

Och? Vad vill du säga med det?

• Natulcien
    Kvinna30plus skrev 2016-01-01 23:10:46 följande:
    Återigen vart får du att man skulle sluta med ersättning? Vart får du att ett barn inte skulle få i sig allt det den behöver för att Den äter gröt med som innehåller mkt nyttigheter det med?
    Va? Var skrev jag att man ska sluta med ersättning!? Jag skriver ju för sjutton raka motsatsen!? Har du läst mina inlägg??

Det enda jag skriver är att du ger fel information när du skriver att ersättning och gröt är jämförbart och att du måste läsa näringsförteckningen. Men det är väl ingen slump att du istället valde att ange energiinnehållet, antar jag...

Svar på tråden Portionsstorlek 4 månader